Gå til innhold

Ny gaming rigg - Entusiast


Anbefalte innlegg

Som mange andre så jeg på AMD presentasjonen i sommer og ble imponert. Endelig har Intel fått konkurranse og selv om jeg aldri har eid en AMD maskin, siden jeg fikk min første PC med 40mb harddisk, som var en oppgradering fra Commodore 64! Merk at jeg allerede har en ASUS Swift 27 G-sync og går ikke fult ut AMD. Ønsker å bruke den nye PCI ekspress 4 teknologien, men ingen skjermkort enda, så dermed en SSD som systemdisk og favoritt spill etc.

 

Hva synes om disse komponentene og eventuelle kommentarer, forbedringer og endringer?

post-87929-0-53834400-1572458848_thumb.png

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes om disse komponentene og eventuelle kommentarer, forbedringer og endringer?

 

Du skriver at du skal bygge deg en gaming rigg - entusiast. Intel i9 9900K er fortsatt bedre til gaming enn de nye til AMD. Men for at du skal få utnyttet den ytelsen, så trenger du raske RAM brikker og et raskere skjermkort enn 2070 Super. Som Kyrre over her skrev, gå heller for 3700X for å spare penger, eller gå opp til 3900X for extra ytelse. Kommer an på hvor mye penger du kan bruke. I et budsjett bygg er Ryzen 3600 også et godt valg. Beste gaming CPU'n som du kan få kjøpt er nylig lanserte 9900KS. Men med den trenger du en 280 eller 360mm AIO til å kjøle ned, for den blir varm! Noe vanlig 9900K også blir.

 

- Bytt til Noctua U12A kjøleren, fordi D15 er veldig stor og kommer nærme skjermkortet. Trenger du bedre kjøling, så kan du vurdere en AIO som f.eks NZXT Kraken X62 eller X72.

- Vurder å bytte til Fractal Meshify S2 kabinettet, eller Meshify C.

- Jeg ville ha bytta strømforsyning til en bedre, Corsair AX860.

- Den Corsair MP600 SSD'n er ikke særlig raskere i praksis enn en A-Data XPG SX8200 Pro, selv om den er det på papiret.

Lenke til kommentar

 Asus TUF X570 Gaming

 Jeg likte denne her. Sitter å ser en YouTube om en som sitter å babler 1 times tid om Asuskorta, og han mener de har gjort en designfeil når det kommer til dette kortet da det ikke er noe valg mellom Asus TUF og topline korta fordi TUF inneholder stort sett det samme som de aller dyreste (med modifikasjoner)

 

- Vurder å bytte til Fractal Meshify S2 kabinettet, eller Meshify C.

- Jeg ville ha bytta strømforsyning til en bedre, Corsair AX860.

- Den Corsair MP600 SSD'n er ikke særlig raskere i praksis enn en A-Data XPG SX8200 Pro, selv om den er det på papiret.

 Takk. Jeg pendler mellom hvilken AMD CPU jeg skal gå for, for meg virker det som at intel har tapt kampen akkurat nå og trenger komme med noe nytt. Jeg lager svært lite content fortiden og streamingtiden er forbi, det blir spilling og jeg har lyst til å utnytte G-sync skjermen jeg kjøpte. Sitter liksom med en skjerm jeg kjøpte for 7k og som stort sett kjører mellom 60-80 FPS på i7-2600K (minimalt overklokket) og et 1070 kort (også minimalt overklokket).

 

Enig med Corsair, har hatt flere av de og vært veldig fornøyd med HX serien.

Grunnen til kabinettet var fordi jeg ville ha det stille og det kabinettet hadde støydempende plater i seg. Akkurat nå har jeg et Obsidian, også fornøyd med det, men alt skal gies bort til jul og jeg kjøper meg nytt som egen julepresang :)

 

Tenkte siden det ikke er noen PCIe 4 skjermkort enda at jeg skulle utnytte teknologien, men er det noen tester på PCIe 4 lagring kontra vanlige SSD? Eventuelt gå for en 512 versjon som systemdisk i PCIe 4

 

RAM leser jeg at 3600 er sweetspot for stabilitet på de nye AMD cpu'ene. Selvfølgelig har de muligheter for å klokke og trikse med timingen, men det blir for mye styr å holde på med infinity fabric og de-cupling. Jeg har ikke lyst på noe ustabilt og bluescreens og kryss i taket, kjøpte i7-2600K den gangen den var ny med anbefalinger fra diskusjon.no og aldri opplevd en eneste bluescreen eller problem.

 

Takker for innspill :) Ønsker at denne maskinen skal bli en god kamerat og gi meg max game og dra høy grafikk på singleplayer spill jeg ser frem til. Spesielt Cyberpunk som jeg gleder meg sykt til :)

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar

Om du skal ha enthusiast PC, og du skal ha Cyberpunk på max er RTX 2070 S et godt stykke unna. Flere nettsider nevner 1070 / 2060 som minimum krav, og 1080 ti / 2080 som anbefalt for Cyberpunk.

 

Du må nok over på 2080 S for å få en PC som møter disse forventningene, men tipper selv 2080 ti vil slite med Cyberpunk. Det blir nok en av tidenes mest krevende PC spill, og da må du ha skjermkort i enthusiastklassen, noe jeg ikke vil si 2070 S er.

 

Så enten anbefaler jeg å skru opp budsjettet et par hakk, eller skru ned noen kravene ;)

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Skal du gå for AMD, så kjøper du 3600 (non x) og overklokker den, samt b-die minne som du overklokker til 3733mhz. Trenger du bedre AMD cpu så kjøper du heller nesten generasjon. Ikkje vits å bruke mere penger enn nødvendig for bare gaming, om du alikevel ikkje vil ha det som ER best for gaming Les; 9900k/ks.

 

Det er min mening.

 

 

Den Ssden du har valgt er UTROLIG overpriset, og yter helt middels på alt annet enn sekvensiell les og skrivehastighet. Du kaster nesten bort 2000kr på en ssd som ikkje hjelper noe som helst for merkbar ytelse.

 

MYE bedre valg er Adata sx8200 1TB til 14-1500kr. Raskere til ALT som har noe med spill og lasting av programmer/windows.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

for meg virker det som at intel har tapt kampen akkurat nå og trenger komme med noe nytt. Jeg lager svært lite content fortiden og streamingtiden er forbi, det blir spilling og jeg har lyst til å utnytte G-sync skjermen jeg kjøpte. Sitter liksom med en skjerm jeg kjøpte for 7k

 

Intel tapt kampen? Hvor har du hørt det fra. Beste gaming CPU per i dag er som nevnt, i9 9900K (KS). Synes du disse er for dyre, så kan du gjøre som Nizzen sa og velge Ryzen 3600.

 

Angående skjermkort, så er det ventet at det kommer kraftige kort neste år som vil takle Cyberpunk bedre. Så du kunne jo finne deg et vente-kort nå, og så kjøpe noe heftig neste år. Aberet er da at kjøper du noe som har 2080Ti ytelse eller bedre da, så bør du ha en CPU som er rask nok - ergo blir det en 9900K (KS).

 

Gå for  A-Data XPG SX8200 Pro SSD'n du (1TB) ;)

Endret av Betroz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du skal ha enthusiast PC, og du skal ha Cyberpunk på max er RTX 2070 S et godt stykke unna. Flere nettsider nevner 1070 / 2060 som minimum krav, og 1080 ti / 2080 som anbefalt for Cyberpunk.

 

Du må nok over på 2080 S for å få en PC som møter disse forventningene, men tipper selv 2080 ti vil slite med Cyberpunk. Det blir nok en av tidenes mest krevende PC spill, og da må du ha skjermkort i enthusiastklassen, noe jeg ikke vil si 2070S er.

 

De kan ikke ha minimumskrav på GTX 1070 / RTX 2060-nivå, da ekskluderer de enorme kundegrupper fra å kjøpe spillet.

Ifølge Steams maskinvareundersøkelse er det under 15% som har skjermkort på 1070-nivå eller høyere, går man ned til GTX 1060 / RX 470 er man oppe på over 35%, og strekker man seg ned til GTX 1050 / RX 460 er man over 50%

Husk også på at dette spillet skal kjøre på PS4 og Xbox One, og ikke bare Xbox One X som har omtrent et RX 580.

 

Godt mulig et 2080 Ti vil slite med Cyberpunk på maksimale innstillinger, ærlig talt håper jeg det er tilfelle ettersom det da vil være en interessant test for fremtidige oppgraderinger av maskinvare. Likevel vil det ikke være et av tidenes mest krevende PC-spill, ettersom det bare er et spørsmål om tid før du kan kjøre det på integrert grafikk. Selv Crysis som knuste skjermkort og prosessorer i mer enn fem år etter at det kom ut kunne det på lansering kjøres på 2 år gamle high-end prosessorer som Athlon 64 X2 4200+

Lenke til kommentar

Så, Infinity Fabric er bare noe vås med andre ord?

Masse positivt med AMDs Infinity Fabric, uten den teknologien hadde de ikke hatt 16 kjerner på AM4, Threadripper hadde heller ikke eksistert. Fordelen er at IF skalerer ekstremt bra, og sørger for at AMD kan bruke samme prosessor i alt fra Ryzen 5 3600 opp til og med EPYC 7742.

 

Men den gir ikke uendelig båndbredde, og det tar tid å overføre data over den, som er grunnen til at man får bedre ytelse av å overklokke den høyest mulig for mest mulig minnebåndbredde. Det vil alltid være flaskehalser i prosessordesign, i AMDs tilfelle er Infinity Fabrics forsinkelse fremtredende nok til at det hjelper å overklokke den delen spesifikt.

Lenke til kommentar

Om du skal ha enthusiast PC, og du skal ha Cyberpunk på max er RTX 2070 S et godt stykke unna. Flere nettsider nevner 1070 / 2060 som minimum krav, og 1080 ti / 2080 som anbefalt for Cyberpunk.

 

Du må nok over på 2080 S for å få en PC som møter disse forventningene, men tipper selv 2080 ti vil slite med Cyberpunk. Det blir nok en av tidenes mest krevende PC spill, og da må du ha skjermkort i enthusiastklassen, noe jeg ikke vil si 2070 S er.

 

Så enten anbefaler jeg å skru opp budsjettet et par hakk, eller skru ned noen kravene ;)

RTX 260 Super - 270 Super - 280 Super.  Ser ut som forskjell på output er ca 10+ FPS pr kort

RTX 270 Super bencher omtrent som et 280 Stock. 2080 Super ser ut som et dårlig kjøp. Innimellom der havner 1080TI. Skal man virkelig opp behøver jeg et 280TI kort som gir sånn ca 20% mer, men er det verd det?

 

2070 Super ser ut som et bra kort med bang for the buck, eller?

 

 

 

Sånn umiddelbart ville jeg ikke gått 3800X. Greit at den er litt bedre binna enn 3700X, men den er ikke verd penga. Da går du opp til 3900X heller.

 

Asrock steel legend har ikke så bra VRM. Av de rimelige X570 kortene har du Aorus X570 Elite og Asus TUF X570 Gaming som begge skal være bedre valg.

 

Mer og mer peker i retning av 3700x cpu og et Asus TUF, takker for råd :)

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar

RTX 260 Super - 270 Super - 280 Super. Ser ut som forskjell på output er ca 10+ FPS pr kort

RTX 270 Super bencher omtrent som et 280 Stock. 2080 Super ser ut som et dårlig kjøp. Innimellom der havner 1080TI. Skal man virkelig opp behøver jeg et 280TI kort som gir sånn ca 20% mer, men er det verd det?

 

2070 Super ser ut som et bra kort med bang for the buck, eller?

 

 

Det er klart at 2070 S gir bra bang for the bucks, men 2080 S er ikke et dårlig kjøp, ikke dyrere enn hva 1080 ti var når det kom ut.

 

Om målet ikke er enthusiast eller cyberpunk på max,

så er selvsagt 2070 S et godt valg (selv om jeg er rimelig sikker på at Cyberpunk vil kreve langt mer enn 2070 S for å dra på max). Når man først skal ha såpass dyr CPU og annen hardware, blir det litt dumt å ikke kjøre på med et 2080 S, tipper det kommer gode dealer på dette på black friday. 2080 ti derimot er ikke verdt prisen når vi er såpass næme ny generasjon.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...