Gå til innhold

Siviløkonom/mastergrad i samfunnsøkonomi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er siviløkonom og tok fordypning i skjæringspunktet mellom samfunnsøkonomi og finans i masteren min.

 

Jeg jobber med IT i energibransjen. Nærmere bestemt jobber jeg i et selskap som tilbyr IT-løsninger som brukes i blant annet handel av energi og risikostyring. Det er ikke hva jeg trodde jeg skulle jobbe med da jeg studerte, men jeg trives med det. Jeg har flere kolleger som er også er siviløkonomer og gikk på samme studium som meg, men da gjerne med fordypning i energi.

 

Arbeidsoppgavene mine består i hovedsak av å veilede kundene våre, svare på tekniske spørsmål om produktene våre og i samarbeid med ingeniører løse problemer som kundene rapporterer om som har oppstått enten fordi det er bugs i produktene våre, fordi kunden ikke har god kjennskap til produktene, på grunn av feil hos en tredjepart eller fordi kunden selv har gjort noe dumt eller ødelagt noe.

 

Noen ganger må jeg også forklare kundene våre ting som egentlig ligger utenfor vårt ansvar. Det er forbausende mange der ute som jobber med risikostyring uten å ha særlig forståelse for grunnleggende prinsipper i statistikk, økonomi og finans og i verste fall matematikk. Eller de kjenner kanskje ikke instrumentene i energimarkedet, hvor priser kommer fra eller liknende så godt som de kanskje bør når de skal handle med dem.

Endret av €uropa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er siviløkonom og tok fordypning i skjæringspunktet mellom samfunnsøkonomi og finans i masteren min.

 

Jeg jobber med IT i energibransjen. Nærmere bestemt jobber jeg i et selskap som tilbyr IT-løsninger som brukes i blant annet handel av energi og risikostyring. Det er ikke hva jeg trodde jeg skulle jobbe med da jeg studerte, men jeg trives med det. Jeg har flere kolleger som er også er siviløkonomer og gikk på samme studium som meg, men da gjerne med fordypning i energi.

 

Arbeidsoppgavene mine består i hovedsak av å veilede kundene våre, svare på tekniske spørsmål om produktene våre og i samarbeid med ingeniører løse problemer som kundene rapporterer om som har oppstått enten fordi det er bugs i produktene våre, fordi kunden ikke har god kjennskap til produktene, på grunn av feil hos en tredjepart eller fordi kunden selv har gjort noe dumt eller ødelagt noe.

 

Noen ganger må jeg også forklare kundene våre ting som egentlig ligger utenfor vårt ansvar. Det er forbausende mange der ute som jobber med risikostyring uten å ha særlig forståelse for grunnleggende prinsipper i statistikk, økonomi og finans og i verste fall matematikk. Eller de kjenner kanskje ikke instrumentene i energimarkedet, hvor priser kommer fra eller liknende så godt som de kanskje bør når de skal handle med dem.

Så utrolig spennende og takk for svar!

 

Du har ikke studert noe innen IT, har du?

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke. Jeg kunne ikke noe nevneverdig om IT før jeg begynte i jobben, men jeg har lært mye. Arbeidsgiveren min ville heller ha en person som kunne økonomi og finans og måtte lære IT, enn omvendt, i stillingen min.

Skjønner. IT er vel noe annet enn programmering? Jeg har hatt et programmeringsfag hvor jeg lærte å bruke Python. Vurderer også å ta en bachelor i programmering/informatikk.

Lenke til kommentar

Jeg er samfunnsøkonom som jobber i finansbransjen med analyse. I all hovedsak bruker jeg Excel med programmering i VBA i hverdagen. I tillegg bruker jeg innimellom SQL for å gjøre uttrekk fra interne databaser, og R når jeg skal gjøre statistiske analyser. Det har også hendt at jeg har brukt Python og C#.net, men sistnevnte er som regel upraktisk for ad-hoc arbeid.

 

Jeg jobber veldig prosjektbasert, og det jeg lager er som oftest kun for meg selv eller teamet mitt, så i utgangspunktet kan jeg som regel bruke det dataverktøyet jeg selv synes passer best. 

Lenke til kommentar

Jeg er samfunnsøkonom som jobber i finansbransjen med analyse. I all hovedsak bruker jeg Excel med programmering i VBA i hverdagen. I tillegg bruker jeg innimellom SQL for å gjøre uttrekk fra interne databaser, og R når jeg skal gjøre statistiske analyser. Det har også hendt at jeg har brukt Python og C#.net, men sistnevnte er som regel upraktisk for ad-hoc arbeid.

 

Jeg jobber veldig prosjektbasert, og det jeg lager er som oftest kun for meg selv eller teamet mitt, så i utgangspunktet kan jeg som regel bruke det dataverktøyet jeg selv synes passer best. 

Interessant!

 

Kan jeg spørre om hva du analyserer i finans? Hvordan ser en typisk hverdag ut for deg?

Beklager for at jeg spør så spesifikt, men vi får ingen informasjon på studiet og ikke er det snakk om noe praksis heller (noe jeg synes er veldig dumt). Har hørt av flere regnskapsførere at det vi lærer i regnskap på skolen ikke er i nærheten av hva man gjør i arbeidslivet.

Jeg er så spent på å komme ut i arbeid og lære av det jobben faktisk går ut på, enn å lære litt om alt mulig innen økonomi.

Vil også prøve og skygge noen for en dag/en uke, bare for å se hva man faktisk gjør.

Lenke til kommentar

Interessant!

 

Kan jeg spørre om hva du analyserer i finans? Hvordan ser en typisk hverdag ut for deg?

Beklager for at jeg spør så spesifikt, men vi får ingen informasjon på studiet og ikke er det snakk om noe praksis heller (noe jeg synes er veldig dumt). Har hørt av flere regnskapsførere at det vi lærer i regnskap på skolen ikke er i nærheten av hva man gjør i arbeidslivet.

Jeg er så spent på å komme ut i arbeid og lære av det jobben faktisk går ut på, enn å lære litt om alt mulig innen økonomi.

Vil også prøve og skygge noen for en dag/en uke, bare for å se hva man faktisk gjør.

 

Jobber med kapitalforvaltning der jeg analyserer risiko og gir innspill til investeringsstrategi. Jobber også med vurderinger av motparter, som blant annet innebærer regnskapsanalyse etc. 

 

Av langsiktige prosjekter er det ofte om utvikling av modeller og lignende. Men det er også mye ad-hoc som kan dukke opp etter hvert som ledelsen etterspør det. Hvordan dagen ser ut vil da avhenge av hva jeg har på dagsplanen. Men jeg vil si at i snitt bruker jeg tiden omtrent som følger: 10 % skrive eposter, 60 % analyser i Excel o.l. samt skriving av notater,  20 % møter, 10 % lesing. 

Lenke til kommentar

Jeg er samfunnsøkonom som jobber i finansbransjen med analyse. I all hovedsak bruker jeg Excel med programmering i VBA i hverdagen. I tillegg bruker jeg innimellom SQL for å gjøre uttrekk fra interne databaser, og R når jeg skal gjøre statistiske analyser. Det har også hendt at jeg har brukt Python og C#.net, men sistnevnte er som regel upraktisk for ad-hoc arbeid.

 

Interessant. 

 

Excel + VBA er fortsatt vanlig i bransjen?

 

Har hatt inntrykk av at Python har blitt og blir mer vanlig, men det snur kanskje ikke over natten. Sitter selv litt på gjerdet vedr. om jeg skal fordype meg i VBA (som jeg har litt kunnskap innen) eller Python. For min del blir det for eget privat bruk, men det er selvsagt en fordel om det kan brukes i arbeidslivet om jeg en dag må tilbake.

 

 

Har master i finans og jobber med corporate finance i en investeringsbank. De viktigste programmene vi bruker er Excel og Powerpoint. Av databaser og andre programmer er det vanlig å ha Bloomberg og Thomson Reuters. 

Hva konkret gjør du? :)

Lenke til kommentar

Interessant. 

 

Excel + VBA er fortsatt vanlig i bransjen?

 

Har hatt inntrykk av at Python har blitt og blir mer vanlig, men det snur kanskje ikke over natten. Sitter selv litt på gjerdet vedr. om jeg skal fordype meg i VBA (som jeg har litt kunnskap innen) eller Python. For min del blir det for eget privat bruk, men det er selvsagt en fordel om det kan brukes i arbeidslivet om jeg en dag må tilbake.

 

 

Hva konkret gjør du? :)

M&A, majoriteten av det vi gjør er sell- og buyside mandater, men vi har også noe restrukturering. 

Lenke til kommentar

Interessant. 

 

Excel + VBA er fortsatt vanlig i bransjen?

 

Har hatt inntrykk av at Python har blitt og blir mer vanlig, men det snur kanskje ikke over natten. Sitter selv litt på gjerdet vedr. om jeg skal fordype meg i VBA (som jeg har litt kunnskap innen) eller Python. For min del blir det for eget privat bruk, men det er selvsagt en fordel om det kan brukes i arbeidslivet om jeg en dag må tilbake.

 

 

Hva konkret gjør du? :)

 

Excel er i alle fall vanlig, og så snart man skal gjøre noe småavansert men som ikke fordrer at man begynner å styre med å lese inn data og manipulere dette i Python eller R, så er VBA ofte en grei løsning. Jeg vet også om minst en stor finansinstitusjon som har bygd front-end for riskrapportering i Excel med VBA, mens data ligger i et eller annet datavarehus. Utover dette vet jeg ikke hvor vanlig det er for større prosjekter.

 

Jeg hadde uansett ikke giddet å lære mer enn helt grunnleggende VBA før du eventuelt har et konkret behov. Da er det mye bedre å sette seg inn i Python eller R etter min mening. Lær deg litt syntaks, grunnleggende datatyper, arrays og hvordan du manipulerer celler og ranges i Excel med VBA, så kommer du svært langt. 

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen siviløkonomer i arbeid kunne fortalt meg hvilke dataprogrammer som faktisk brukes på jobb, og hvilke arbeidsoppgaver en siviløkonom har på en helt vanlig arbeidsdag.

Arbeidsoppgaver er ekstremt vanskelig å si. En veldig stor går inn i "service"-yrker som konsulent, revisor eller lignende. I disse bransjene er det mye powerpoint, mye excel og deretter stor fordel å være stødig i VBA, SQL og andre programmeringsspråk. Her vil det være mindre statistiske analyser/programmeringsspråk enn f.eks. i bank/forsikring/finans.

 

Jeg har jobbet både i finans(fondsforvaltning), som konsulent og som revisor. I tillegg har jeg hatt mye kontakt med industrien. Det som går igjen om du spør meg er at gode Excel- og Powerpoint-kunnskaper er undervurdert. Det er kanskje ikke det mest spennende, men om det finnes kurs i disse programmene på frivillig basis på skolen din så vil jeg absolutt anbefale det. Det å utvide Excel-kunnskapene med litt VBA-programmering, PowerPivot/PowerQuery, PowerBI og SQL vil fort bli svært populært og veldig anvendelig.

Python, R o.l. er absolutt ikke å forakte det heller altså, men det er litt mindre anvendelig spør du meg. Er det en viss størrelse på data er det jo ikke til å komme unna, men da hentes det inn de som virkelig kan disse språkene.

 

PS: Dette er mine inntrykk. Jeg har svært begrenset Python/R kunnskap og kun fra studietiden.

Lenke til kommentar

Excel er i alle fall vanlig, og så snart man skal gjøre noe småavansert men som ikke fordrer at man begynner å styre med å lese inn data og manipulere dette i Python eller R, så er VBA ofte en grei løsning. Jeg vet også om minst en stor finansinstitusjon som har bygd front-end for riskrapportering i Excel med VBA, mens data ligger i et eller annet datavarehus. Utover dette vet jeg ikke hvor vanlig det er for større prosjekter.

 

Jeg hadde uansett ikke giddet å lære mer enn helt grunnleggende VBA før du eventuelt har et konkret behov. Da er det mye bedre å sette seg inn i Python eller R etter min mening. Lær deg litt syntaks, grunnleggende datatyper, arrays og hvordan du manipulerer celler og ranges i Excel med VBA, så kommer du svært langt. 

 

Jeg tror at det å lære seg R/Stata og andre statistiske verktøy har lite for seg. Med mindre man jobber i akademika ville jeg heller blitt god på alle Office-verktøyene som er mye mer brukt i næringslivet. 

Lenke til kommentar

Excel er i alle fall vanlig, og så snart man skal gjøre noe småavansert men som ikke fordrer at man begynner å styre med å lese inn data og manipulere dette i Python eller R, så er VBA ofte en grei løsning. Jeg vet også om minst en stor finansinstitusjon som har bygd front-end for riskrapportering i Excel med VBA, mens data ligger i et eller annet datavarehus. Utover dette vet jeg ikke hvor vanlig det er for større prosjekter.

 

Jeg hadde uansett ikke giddet å lære mer enn helt grunnleggende VBA før du eventuelt har et konkret behov. Da er det mye bedre å sette seg inn i Python eller R etter min mening. Lær deg litt syntaks, grunnleggende datatyper, arrays og hvordan du manipulerer celler og ranges i Excel med VBA, så kommer du svært langt. 

God informasjon. Takk. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...