Gå til innhold

Faktisk.no: Misvisende å påstå at cruise gir global nedkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har litt på følelsen at Faktisk angriper en stråmann når de går løs på oppslaget «Cruise gir global nedkjøling». Det høres ut som om det orginale utsagnet er noe mer nyansert. Jeg har dog ikke tilgang til å lese artiklen budskapet er tatt fra, så det blir spekulasjoner fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hagen må jo ha frekkhetens nådegave når han påstår at økt svovelutslipp er godt for vår planet. Nå har man i flere tiår jobbet for å få ned svovelinnholdet i drivstoff (veldig mye i tungolje som cruisedarten elsker pga lav pris) og få ned svovelutslipp.

 

I desperasjon griper man tydeligvis til de mest magre halmstrå. Men mer kan man vel ikke vente fra en milliardær som ikke har råd til å bo i Norge?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

 

Mens effekten av svovel forsvinner etter noen tiår, vil fortsatt store deler av CO₂-utslippene ligge i atmosfæren om 2000 år.

Denne stusset jeg på, og ser av nettet at absorpsjon av CO2 i vann kan modelleres som 2,5 % årlig: http://euanmearns.com/the-half-life-of-co2-in-earths-atmosphere-part-1/

 

0,975 ^200 er ca. 0,006

0,975 ^2000 er ca. 1E-22

Kan dette stemme?

Endret av G0RJS955
Lenke til kommentar

 

Okay, kan dere fortelle meg om klesindustrien/landbruket er verre eller bedre enn cruis/båt/bil/fly osv?

 

Hva er poenget ditt? Om noe annet er bedre eller verre er ikke et argument mot å diskutere det nettopp denne saken gjelder.

Poenget er at man velger sine ofre med omhu, og da helst de som befinner seg i trygg avstand fra egne direkte/indirekte anliggender.

Lenke til kommentar

Poenget er at man velger sine ofre med omhu, og da helst de som befinner seg i trygg avstand fra egne direkte/indirekte anliggender.

Nei, faktisk.no faktasjekker utsagn som er kommet i media. Den evinnelige "men hva med.." har ingen annen effekt enn å prøve å overskygge ett problem med et annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...