Gå til innhold

hund som plutselig begynner tisse inne


Anbefalte innlegg

Vi fikk en omplasserings hund for mindre enn en måned siden. 6 år gammel, ingen problemer bare eiere med skyld følelse over manglende oppmerksomhet. 
våknet nå kl halv 4 av at hunden hadde hoppet ned og lagt seg. når jeg kom på stua så jeg at skinn baggen min var våt. han hadde tisset på baggen min. den baggen har lugget der lenge. 

jeg kjente når jeg skurte gulvet at det var noe seigt under så antar meg dette ikke er første gangen... men vasket gulvet på lørdag så har ikke skjedd før da. helte på eddik og håper det får han til å ikke gjøre det igjen. 

men hva kan det være? han har ikke maset, fordi det våkner jeg av imindre han stiller seg på gangen, men da ser jeg for meg at han hadde tisset på gangen. er det territorielt? fordi baggen står 20 cm fra matskålen? skjønner ikke det heller fordi det er bare en katt i husholdet. 
han var ut senest for 7 timer siden. og har vært vandt til å være hjemme alene mye lengere! 

hva kan det være, og hva bør jeg gjøre? første jeg tenker er å ta fra han vannskålen i 8-9 tiden så han ikke får trangen til å tisse inne. 
ellers så er det å sette han i bur om natten, noe som jeg ikke vil fordi han elsker ligge i sengen. leste meg opp at hunder kan gjøre det pga stress men det er trosalt midt på natten. 
kan hende typen ikke går langt nok om kveldene da hann hunder liker skvette litt over alt og derfor holder på urine selv om de skulle tomt den helt. 
jeg er litt håpløs jeg. 

er det normalt for hann hunder å få urinveis infeksjon? vet at det er sjeldent hos menn fordi de har så lange urin rør. men aner ikke hos hunder. 
hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, legg vekk alle tanker om territorielt og dominans og sånt. Jeg tør å garantere 99,8% sikkert at det ikke handler om det.

 

Deretter tar du med bikkja til veterinær, hvis dette fortsetter (ett uhell eller to trenger ikke være et problem), og får en ordentlig sjekk.

 

Om veterinæren ikke finner noe galt, må du tilskrive dette stress og forvirring ifm flytting. Det beste du kan gjøre er å ignorere det og se om det går seg til av seg selv. Vurder evt slikt DAP-halsbånd med beroligende, evt atferdskonsulent. En dyktig en altså, ikke en som har bare sett mye på Cesar Milan og laget seg fin Facebookside. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først, legg vekk alle tanker om territorielt og dominans og sånt. Jeg tør å garantere 99,8% sikkert at det ikke handler om det.

 

Deretter tar du med bikkja til veterinær, hvis dette fortsetter (ett uhell eller to trenger ikke være et problem), og får en ordentlig sjekk.

 

Om veterinæren ikke finner noe galt, må du tilskrive dette stress og forvirring ifm flytting. Det beste du kan gjøre er å ignorere det og se om det går seg til av seg selv. Vurder evt slikt DAP-halsbånd med beroligende, evt atferdskonsulent. En dyktig en altså, ikke en som har bare sett mye på Cesar Milan og laget seg fin Facebookside. 

har neppe noe med flyttingen å gjøre. han var komfortable etter en uke og ble seg selv helt etter 2.5.

blir å ta han til dyrlegen den 15 neste måned når det er lønning. må uansett sjekke tenner og sånt. 

Lenke til kommentar

har neppe noe med flyttingen å gjøre. han var komfortable etter en uke og ble seg selv helt etter 2.5.

blir å ta han til dyrlegen den 15 neste måned når det er lønning. må uansett sjekke tenner og sånt. 

 

Ja, det er nok en god start. Anbefaler virkelig å utelukke evt fysiske problemer/sykdom før man starter på atferd/psyke. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har en omplaseringshund som er 16 mnd. Han er kastrert. Han er i sitt femte hjem her hos meg. Han har tendenser til å tisse på kjøkkengulvet på ettermiddagen. Hadde en runde med antibiotika ble bra. Nå er han på og av og urinprøve viste ingenting galt. Jeg skjenner ikke da jeg er usikker på hva dette skyldes men skal sies at han drikker mye i forhold til tispa mi som er av samme rase. Jeg lufter han ofte. Han gjør aldri noe i buret sitt. Jeg har har på fanget og koser mye med han. Han har mistet det ene øyet sitt, men da var han vist helt liten. Jeg vil så gjerne hjelpe han så han kommer over denne aktive tissing en. Noen gode forslag? Ei som er glad i hundene 😥

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...