Gå til innhold

RIP Tek.no or so it seems


Anbefalte innlegg

Likte dårlig det nye designet på Tek.no som ble publisert idag. Skikkelig blendahvitt så det nærmest svir i øya når siden laster. Ser dere kommer med nattmodus og det er jo bra men skjønner ikke hvorfor ikke dere ventet til nattmodus var klar før dere publiserte? 

 

Greit nok at Tek er endel av noe større etter oppkjøpet, men Tek er jo for mange brukere gode gamle hardware.no og både fargevalg og layout er slik jeg tenker endel av av båe image og brukeropplevelse. Merkevaren Tek har tidvis hatt en litt stemoderlig omsorg kan det virke som for oss som står utenfor redaksjonen men mange av oss har nå fortsatt å henge her og lese artikler og ikke minst bruke forumet. At dere nå er frikoblet fra diskusjon.no er en virkelig MFU i mine øyne. Så stor at jeg faktisk valgte å poste denne tråden heller enn å lage en bruker for den nye løsningen. Nå er det nok ingen som savner en enslig bruker, men det er ikke utenkelig at nostalgi er endel av årsaken til brukermassen på Tek, samt bindingen mot diskusjon.no. Og kanskje er valg av ny kommentarløsning, samt ny layout og design noe som fremmedgjør brukerne heller enn å bringe begeistring. Time will tell. 

 

Når det kommer til layout, designet og ikke minst fargevalget så virker det på meg som en ren test det dere har fått til fram til nå. Både på pc og mobil så er det ting som ikke klaffer helt føler jeg. Men klart, det kan jo være at endringer generelt suger for oss alle og det går seg til etterhvert om en nå fortsetter å besøke siden. 

 

Men raske på med den nattmodusen, for jeg kjenner jeg orker ikke lese særlig lenge på Tek slik designet er akkurat nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Når jeg leser bøker så foretrekker jeg svart skrift på hvitt papir... "Nattmodus"... motegreie...
Alltid noen som er veldig opptatt av layout og det er selvfølgelig ikke greit når en site er "Arngren-modus", men hei.. det nye "designet" til Tek er helt greit for min del.

Jeg kan la meg blende av "fint" design, men det er jo innholdet som teller.
Og der er det kanskje litt for lite av det som engang var standarden på (RIP) hw.no :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Hei! Jeg tror det kanskje er bedre hvis du retter tilbakemeldingene direkte til TEK. Nå som de er koblet fra, tviler jeg på at de følger opp tilbakemeldinger i denne kategorien på Diskusjon.no.

 

Du kan også lese litt mer om hvordan vi i Diskusjon.no holder på å utvikle den nye nettsiden vår her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1858834

 

Vi håper ellers at Tek-leserne også kommer til å bruke oss som plattform for de gode og dype teknologidebattene. Kom også gjerne med forslag til hvordan vi bedre kan legge til rette for det!

Lenke til kommentar

Når jeg leser bøker så foretrekker jeg svart skrift på hvitt papir... "Nattmodus"... motegreie...

Alltid noen som er veldig opptatt av layout og det er selvfølgelig ikke greit når en site er "Arngren-modus", men hei.. det nye "designet" til Tek er helt greit for min del.

Jeg kan la meg blende av "fint" design, men det er jo innholdet som teller.

Og der er det kanskje litt for lite av det som engang var standarden på (RIP) hw.no :)

 

Trykt bok og skjerm er da på ingen måte sammenliknbare medier. Papirets fargevalg setter kontrasten, sort/hvitt blir jo en kontrast, men så er det gjerne forskjellig papirkvalitet på trykte medier. Bøker med stive permer har gjerne med kostbart papir, tykkere, og gjerne også bleket helt hvitt. Mens paperback gjerne har langt billigere papir som ikke er behandlet like hardt og får mer gulskjær over seg. Men like fult kontrast stor nok til at det er svært lesbart. Selv ikke det mest kostbare klorblekede papiret lyser opp så kraftig at det svir i øya, men det gjør brått dagens skjermer når du forsøker å lese sort skrift på hvit bakgrunn. Og om du er blandt dem som demper belysningen hjemme på kveldene men kanskje likevel blir å besøke noen nettsider så blir jo hvit bakgrunn straks mye mer anstrengende om belysningen i rommet ikke er av typen solskinn. 

 

På skjerm så vil alltid en hvit bakgrunn kjøre maksbelysning, og avhengig av skjermkvalitet, lysstyrke etc. så kan hvit bakgrunn og sort tekst bli temmelig slitsomt for øynene. Nå vet jeg ikke hvilken skjerm du sitter foran når du leser Tek, så jeg kan jo ikke mene noe om din opplevelse, og jeg vet jo heller ikke hvordan synet ditt er. Men jeg kan uansett korrigere deg på en ting, nattmodus det er ingen motegreie. Det har sin funksjon. Det gjør det både mer skånsomt å lese teksten, fordi færre pixler på skjermen står i max lys, og har du OLED skjerm så sparer du massevis av strøm på nattmodus. Du har selvsagt lov å ha din mening, og jeg tror at om du føler nattmodus er meningsløst så har du enten ikke et syn som er 100%, eller så kjører du med en helt annen skjermløsning enn jeg gjør. Og det er vel uansett aldri feil å spare strøm slik nattmodus gjør der færre pixler fyres opp på skjermen?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Jeg tror det kanskje er bedre hvis du retter tilbakemeldingene direkte til TEK. Nå som de er koblet fra, tviler jeg på at de følger opp tilbakemeldinger i denne kategorien på Diskusjon.no.

 

Du kan også lese litt mer om hvordan vi i Diskusjon.no holder på å utvikle den nye nettsiden vår her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1858834

 

Vi håper ellers at Tek-leserne også kommer til å bruke oss som plattform for de gode og dype teknologidebattene. Kom også gjerne med forslag til hvordan vi bedre kan legge til rette for det!

 

 

Worst case så blir kanskje dette også en dårlig løsning for Diskusjon.no? Dere mister jo trafikken direkte fra Tek, så jeg håper de gode tek-debattene fortsatt vil leve på diskusjon. 

 

Helt ærlig så kjenner jeg at jeg bryr meg ikke nok om Tek lever eller dør til at jeg orker å ta meg bryderiet med å kontakte TEK via mail eller deres nye forumløsning. Kvaliteten på sakene som publiseres har falt så lenge at for min del så har det å besøke Tek nærmest gått på rutine. Nytt design og ny forumløsning er ikke noe som gjør meg hissig på å fortsette å besøke dem. Og tenke seg til at man en gang tilbake i tid faktisk betalte for å få tilgang til alt som ble publisert. Og det var mange av oss, og likevel klarte de ikke holde trykket oppe. Arven fra hardware.no ble rett og slett skuslet bort og stadige innsparinger i redaksjonen gjorde at det som ble publisert ble dårligere og dårligere. Nå er det jo nesten bare blitt en side som hjelper trafikken på Schibsted, bidrar til internlinking/farming og de gode gamle dybesakene/dybdetestene er jo en saga blått. 

 

Kan jo selvsagt være at det bare er meg som er blitt en sur gammal gubbe som tenker alt var bedre før. Og det er ingen umulighet. Men det kan jo være flere som tenker slikt, og er vi mange nok så merkes det kanskje på trafikken på Tek. 

 

Håper diskusjon.no lever videre og får til nye og gode ting fremover. Skal lese linken du posta. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, svart på hvitt er veldig fint i en bok, men det er ikke veldig behagelig over lang tid på en PC-skjerm, men selvfølgelig, et nattmodus er like ille hvis det er svart bakgrunn med hvit tekst.

 

 

Nei like ille blir det egentlig aldri, (kommer igjen litt an på hvilken type skjerm du har) for det er ikke kontrasten i seg selv som skaper problemer. Det er mer den samlede lysstyrken fra skjermen når en webside tegnes opp på skjermen. Jo større felt med hvitt jo flere pixler på skjermen står i maxlys. 

 

Nattmodus der de bare kjører inverted farger, sort bakgrunn og hvit tekst gir likevel en klar begrensning av lysstyrken som skinner mot deg. Men heldigvis er jo fargepaletten nærmest utømmelig og det er jo så mange nyanser av farger at det bør være en svært enkel sak å lage en funksjonell nattmodus som både sparer strøm og samtidig gir en behagelig leseropplevelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg tror det kanskje er bedre hvis du retter tilbakemeldingene direkte til TEK. Nå som de er koblet fra, tviler jeg på at de følger opp tilbakemeldinger i denne kategorien på Diskusjon.no.

 

Eller kanskje det bare er bedre for oss at VI kobler fra TEK. Da jeg idag så at det ikke lenger var noe kommentarfelt til diskusjon.no i artiklene så mistet jeg interessen for hele siden.

 

Flere ganger enn jeg har likt i de senere årene har jeg skumlest igjennom artiklene og gått rett ned til kommentarfeltet for å finne hva som ofte har vist seg å være mer kompetanse om temaet enn hva som har blitt demonstrert i selve artikkelen.

 

Personlig så likte jeg det nye designet på siden. Lyst og inviterende. Nå har riktignok jeg mine skjermer på 10 % 2% lysstyrke, men hva hjelper vel designet på en side når innholdet har fått seg et kneskudd og det ikke er noen å diskutere artiklene med. Eller finne mye mer informasjon om saken.

 

En artikkel for meg er mer en sak jeg ikke visste jeg kunne tenke meg å finne ut mer om. Omtrent som en reklame for et produkt jeg ikke visste fantes. Et kommentarfelt har også personlige meninger og innspill om nevnte produkt. Og ofte en kilde til faktiske erfaringer med nevnte produkt. Med den øyeblikkelige erfaringskilden borte...så mister produktet eller artikkelen mye av interessen.

Endret av PaladinNO
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eg berre skjønnar ikkje at det er mogleg at dei norske nettavisene har blitt så mykje dårlegare på innhald og kvallitet no enn for 10 år sidan, til og med kommentarfelta blir fjerna.

 

Eg leser dei stadig mindre og mindre på grunn av stadig mindre meiningsfullt innhald. Reknar med det ikkje er så mange år til eit amerikansk firma har utvikla ein teneste som har automatisert nyhendene basert på inputs frå heile værda. Då er det over og ut for det vesle som er igjen av VG og resten av bransjen.

Lenke til kommentar

Eller kanskje det bare er bedre for oss at VI kobler fra TEK. Da jeg idag så at det ikke lenger var noe kommentarfelt til diskusjon.no i artiklene så mistet jeg interessen for hele siden.

 

Flere ganger enn jeg har likt i de senere årene har jeg skumlest igjennom artiklene og gått rett ned til kommentarfeltet for å finne hva som ofte har vist seg å være mer kompetanse om temaet enn hva som har blitt demonstrert i selve artikkelen.

 

Personlig så likte jeg det nye designet på siden. Lyst og inviterende. Nå har riktignok jeg mine skjermer på 10 % lysstyrke, men hva hjelper vel designet på en side når innholdet har fått seg et kneskudd og det ikke er noen å diskutere artiklene med. Eller finne mye mer informasjon om saken.

 

En artikkel for meg er mer en sak jeg ikke visste jeg kunne tenke meg å finne ut mer om. Omtrent som en reklame for et produkt jeg ikke visste fantes. Et kommentarfelt har også personlige meninger og innspill om nevnte produkt. Og ofte en kilde til faktiske erfaringer med nevnte produkt. Med den øyeblikkelige erfaringskilden borte...så mister produktet eller artikkelen mye av interessen.

 

Gode poenger der. Verdien av kommentarfeltet er lett å overse om en ikke tenker over hva som ofte skjer i kommentarfeltet. Spesielt når det har vært "google translate" artikler, eller artikler der en skjønner at journalisten har tatt seg vann over hodet. Da er det som du sier ofte en får tips om bedre artikler, original kilde, eller annet om emnet som kan greit å lese seg opp på. For Tek sin del så tror jeg kanskje kommentarfeltets verdi økte betraktelig i takt med fallet i kvalitet på artiklene. Så der er det nok som du sier en sammenheng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heile VG burde ha gått over til å bruke diskusjon.no i stadenfor det kjipe systemet dei allereie har. Kasnskje dei då skjønnar verdien av eit brukarvennlig og godt kommentarsystem. For 5 år sidan var det heilt utenkeleg at Tek.no skulle synke under nivået til ITavisen slik dei har gjort.

 

Uansett har TEK.no har forsvunne som ein av dei nettstadane eg rutinemessig sjekkar. Det er ikkje mange norske igjen på den lista for å seie det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dog en ting som skuffer meg mye, og det er hvordan separasjonen fra diskusjon og tek nå foregår, jeg husker engasjemanget bak mange av de tidlige artiklene på hardware.no  (Linken fører til tek) som etter hvert utviklet lengre og større diskusjoner enn i de tidlige årene 2001/2002 : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=55049

At det ikke blir lengre denne type artikler der man faktisk tester god hardware og forklarer på en fornuftig måte hva som er fordelene og ulempene med det er noe jeg kommer til å savne og er dessverre en negativ utvikling som vi ser på mer enn bare nasjonalt plan men også verdensomspennende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvordan er mulighetene til å diskutere artikler i aviser og nettsider her på diskusjon. Kan en f.eks opprette en tråd "Diskuter artikkel i Tek.no: Velkommen til nye Tek.no"

 

Du kan gjerne opprette tråder basert på det du leser i aviser. 

Lenke til kommentar

Skriver under på at det er et stort tap for Tek at de har valgt å fristille seg fra diskusjon.no hva gjelder kommentarfeltet. Det er nå fullstendig uinteressent å bruke kommentarfeltet under artiklene.

 

Der det tidligere pågikk lenger diskusjoner og man hele tiden kunne følge med i "Mine innlegg" finnes det nå stort sett 1-2 intetsigende kommentarer som ingen følger opp på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skriver under på at det er et stort tap for Tek at de har valgt å fristille seg fra diskusjon.no hva gjelder kommentarfeltet. Det er nå fullstendig uinteressent å bruke kommentarfeltet under artiklene.

 

Der det tidligere pågikk lenger diskusjoner og man hele tiden kunne følge med i "Mine innlegg" finnes det nå stort sett 1-2 intetsigende kommentarer som ingen følger opp på. 

 

Nettopp.

Personlig har jeg som sagt null problem med litt reklame på forumet om det hjelper til med driften av sidene, men da bør det også gjøres en god jobb der man er både oppdatert og sørger for at brukerne føler seg engasjert og ikke minst tatt vare på.

Og der kommer innhold inn i bildet, når man fjerner innhold som mange brukere som startet her i diskusjon var opptatt av ( Gamle hardware.no hadde jo drøssevis med artikler om ting som printere, skjermkort , skannere , telefoner , gode kameraer ) og vi så jo flere sider sprette opp for å så "sprette ned" etter hvert som ting baserte seg mer på "lønnsomhet" enn engasjement, så kan dette ha en effekt på brukerne som gjør at de rett og slett sier "Adios" til diskusjon.no og ikke minst VG sine sider.

 

På forumet har vi konstant kommet med mer utdypende informasjon, lenker til andre nettsider som kanskje har andre løsninger, påpekt feil og på mange måter bidratt til en god utvikling, men det som vil skje nå er at mye av den nytten forsvinner og vi kommer til å se "kopi & lim " artikler i langt større grad med en sans av engelsk i dem...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...