Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Adax varmeovn som eksploderte


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Adax Glamox TPA 06 600w panelovn som eksploderte her om kvelden. Skulle legge meg og satte opp gradene på ovnen, to sekunder senere så hørte jeg et smell og så et stort lysglimt fra ovnen. Både sikringen i leiligheten og hovedsikringen ved strømmålerne i kjelleren gikk. I tillegg så ble det liggende en liten pytt med fint hvitt 'glassstøv' på gulvet under høyresiden der termostatet etc sitter. (fra en glassikring? fant ingenting i selve termostatet, men det kan være fra noe inni ovnen)

 

Anyways... Det blir å kaste ovnen og skaffe en ny av et annet merke, men det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med koblingsboksen bak? Er den kilden til problemet? Ser brent ut/eksplodert oppe til venstre på lokket, både på innsiden og utsiden, men der er bare jordingen koblet til? Kabelen fra ovnen til boksen er forøvrig ikke jordet. (men uttaket har 3 pins)

 

Må jeg få en elektriker til å fjerne/fikse denne eller kan jeg bare sette på lokket igjen og legge en ny ovn utenpå så lenge jeg bruker et annet uttak? (ser ut som det kan være litt vanskelig siden boksen virker som den er festet i skinnen på en eller annen måte)

 

Alt av ovner er fra tidligere eiere, og i tillegg så har jeg ikke peiling på elektrisk, så jeg setter pris på all hjelp!

 

post-89714-0-55814400-1572387292_thumb.jpg

post-89714-0-91649500-1572387297_thumb.jpg

post-89714-0-21553100-1572387303_thumb.jpg

post-89714-0-20401600-1572387308_thumb.jpg

post-89714-0-00847900-1572387313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmeovnen er det bare å kaste. Jeg vil tro det er feil i varmeelementet som gjør at sikring går.

Det er nok også årsak til at boks er brunsvidd - der har det vært varmt.

 

Strengt tatt er heller ikke koblingsboksen under der godkjent, den skal være helt tett, ikke åpen slik den er nå. Jeg mener en elektriker bør se på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene! Da det skjedde så merket jeg ikke noe lukt fra koblingsboksen, men jeg undersøkte ikke ordentlig da jeg ikke merket at den så svidd ut før en dag etterpå. Det første jeg gjorde var å koble ut og fjerne ovnen før jeg la meg.

 

Men det er sannsynlig at en feil i den ujorda varmeovnen er det som har ført til varmegang i jordkabelen i koblingsboksen? (er på den siden det er svidd)

 

Skal sjekke opp med elektrikere idag om hva det vil koste å fikse/tette igjen. :)

 

Forøvrig her er et bilde av baksiden av ovnen der du kan se hvor koblingsboksen har vært. Hva er den snurrete metallbiten som stikker ut?

 

post-89714-0-24773300-1572418768_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjelda til problemet er sannsynlegvis termostaten sidan det var der det smalt, der du fann støv og der koblingen skjer. Du har ikkje lagt ut noko bilete av termostaten så vidt eg ser.

 

Den koblingsboksen og skinna følgjer ofte med når du kjøper den type omnar. Om du går for ny frå Adax så kan same skinne og koblingsboks brukast. Det brunsvidde på loket har ingenting med feilen du fekk å gjere. På venstresida der det er svidd på loket er det kun jording tilkopla og den avgjev ikkje varme. Hadde feil inni boksen ført til svidd lok så ville innsida sett verre ut. Metallringen ser ut til å vere årsaken til at loket er svidd. Ovnen er varm inni, ringen blir varma opp og ringen er pressa mot loket, så det blir varme overført til boksen. Om ringen skal vere der, så kan kanskje koblingsboksen forskyvast sidelengs nok til at den ikkje blir pressa mot ringen.

 

Om ringen har noko funksjon eller om den i det heile tatt høyrer til ovnen veit eg ikkje, men den burde uansett ikkje stå akkurat der boksen hamnar. Om du kan ta den vekk, så er det vel berre å fjerne den. Den vil mest sannsynleg ikkje føre til noko større problem enn eit litt svidd lok, men det skal sjølvsagt ikkje vere sånn.

 

Så lenge stikkontakten sit godt fast og ingenting ser svidd ut inni boksen så ser eg ikkje noko behov for å skifte den. Den er sjølvsagt dimensjonert for ovnen som er tilkopla sidan kabelen følgjer med ovnen. Ovnen er 600W, så det er ikkje behov for dei store dimensjonane.

 

Veggboksen som skinna er montert over bør ha lok over. At ledningane er malt er diverre ikkje så unormalt. Sjeldan det fører til problem, men det såg ikkje så pent ut. Det er snakk om eit plastlok til 15 kroner. Om ikkje skruehola på veggboksen er malt over så er det fort gjort å få på plass.

 

Det som mest sannsynleg har skjedd er at det er oppstått kortslutning i termostaten. Sjølve ovnen er berre ein stor motstand og det blir sjeldan feil på sånt utstyr. Termostaten er den som koplar inn og ut ovnen heile tida, så der blir det alltid ein liten lysboge ved inn- og utkobling. Over tid kan komponentar bli svekka, eventuelt oppstå eit belegg som kan leie litt straum. Uansett så kan sluttresultatet fort bli at det blir kortslutning, altså kontakt mellom fasane. Det vil føre til ein svidd termostat som må skiftast og at sikringen i sikringsskapet går. At hovedsikringen gjekk er ikkje så heldig, det tyder på dårleg selektivitet i anlegget sidan det ideellt sett kun er sikringen nærast feilstaden som skal løyse ut. Det er mest eit praktisk problem sidan ein kan miste straum til kjøleskap og frys dersom det blir kortslutning i ein ovn. Hadde dette skjedd når du var vekke så ville heile leilegheita stått utan straum til du kom tilbake.

 

Eg kan sjølvsagt ikkje garantere noko, men eg tvilar det er noko feil med ovnen. Glamox-ovnane har ofte termostat ein kan skifte, så det er mogleg du berre kan skifte termostat og montere tilbake ovnen, men gjere noko med den ringen først. At termostaten sluttar å fungere pga. brudd eller kortslutning er ganske vanleg.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke noe direkte kjennskap til slike ovner, men er enig med det over. Feilen er nok skjedd inni ovnen, trolig termostat. At boksen er svidd tror jeg har skjedd over tid ved at varme fra ovnen har overopphetet boksen. Kan ikke helt forstå hvordan de kan ha en boks rett bak en ovn, det må vel være litt klaring i mellom i det minste. Når ting er brunsvidd og smeltet så må det ha vært noe feil med montering. Kan spekulere i om dette kan over-opphete ovnen også siden det hindrer kjøling der boksen er.

Kan legge til at jeg kjøpte meg ny Adax ovn i går (Adax NP 06 KDT), og er ikke mer redd det merke (eller Glamox) enn andre merker.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg med en gang for å kaste ovnen, så jeg reiv også da ut termostatet for å prøve å finne noen flere svipunkter. Termostatet ser ok ut men det er kanskje hint til svidd i plasten rundt? Vanskelig å si da det ikke er så ekstremt. Det var forøvrig en del støv inni selve termostatet

 

Jeg har også tatt kontakt med adax så får se hva de sier når de ringer meg tilbake. Angående klarering mellom koblingsboksen og ovnen så skjønner jeg ikke hvordan det kan gjøres feil da koblingsboksen er montert til skinnen og ovnen er montert til skinnen.

 

Det viktigste for meg nå er å finne ut hvorfor koblingsboksen er svidd og om den må fjernes. (og dermed elektriker må til)

 

post-89714-0-70351700-1572423461_thumb.jpg

post-89714-0-10101800-1572423467_thumb.jpg

post-89714-0-50605800-1572423471_thumb.jpg

post-89714-0-79884800-1572423476_thumb.jpg

post-89714-0-18387300-1572423482_thumb.jpg

post-89714-0-04073900-1572423488_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Loket er svidd pga. ringen som den har hatt press mot. Du ser jo avtrykket til ringen på loket. Det er eit anna merke der óg, men eg ser ikkje kva som kan ha ført til det.

 

Det kan bli svidd utan at det er noko elektrisk feil med ovnen fordi loket har blitt utsett for høgare temperaturar enn det er laga for. Som sagt er det nok primært pga. ringen, som kanskje ikkje skal vere der.

 

Bortsett frå at den er litt svidd så er det ikkje noko feil med boksen, gitt at loket framleis kan monterast og heng godt på boksen. Innsida ser heilt fin ut og det er ingen teikn til varmgang i koplingane der. Varmen kjem som sagt frå utsida pga. feil/uheldig montering.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loket er svidd pga. ringen som den har hatt press mot. Du ser jo avtrykket til ringen på loket. Det er eit anna merke der óg, men eg ser ikkje kva som kan ha ført til det.

 

Det kan bli svidd utan at det er noko elektrisk feil med ovnen fordi loket har blitt utsett for høgare temperaturar enn det er laga for. Som sagt er det nok primært pga. ringen, som kanskje ikkje skal vere der.

 

Bortsett frå at den er litt svidd så er det ikkje noko feil med boksen, gitt at loket framleis kan monterast og heng godt på boksen. Innsida ser heilt fin ut og det er ingen teikn til varmgang i koplingane der. Varmen kjem som sagt frå utsida pga. feil/uheldig montering.

 

Ah selvfølgelig er det ringen, nå ser jeg det, helt støpt inn i boksen! Trodde det var slik lokket skulle se ut hehe...

 

Noen som vet hva funksjonen til ringen er?

Lenke til kommentar

Jeg snakket med Adax en stund og de sender meg et nytt lokk, men de sier at braketten bare passer den spesifikke typen (Adax TPA). Men jeg var skeptisk, og etter jeg la på så plukket jeg opp min Adax Neo 1000w og den gikk helt fint på den samme braketten. (men den bruker vanlig stikkontakt)

 

Angående ringen så er det visst bare en fjær som holder sammen ovnen på et vis. Som dere sier så har sannsynligvis termostatproblemet + at koblingsboksen er litt skjev/løs resultert i sviproblemet. (de andre TPA ovnene+koblingsboksene jeg har ligger rettere og har mer klaring)

 

Så slik jeg ser det så trenger jeg ikke elektriker, kan eventuelt bare sette på lokket og kjøpe en ny Adax Neo, men selvfølgelig så er elkjøp tomme i min del av oslo og på nett :p

 

I tillegg så har sannsynligvis én TPA feilet tidligere i leiligheten, og er grunnen til at jeg har én Neo ovn. 2 panelovner som har ryket på 14 år er kanskje ikke så ille? Eller kan det være mulig at det er et større elektrisk problem her? Det er vel ikke mulig at det kommer 400v ut til noen av disse pga en eller annen strømfeil?

Lenke til kommentar

Hadde ovnane fått 400V så ville mykje anna utstyr óg tatt kvelden, så det er ikkje tilfelle. Ikkje sikkert du har 400V i sikringsskapet ein gong.

 

Det kan sjølvsagt vere noko med spenninga, men det er ikkje så uvanleg at den type termostatar tar kveld. Kanskje det er svakheiter ved produktdesign.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...