Gå til innhold

Trenger ny MacBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg tenkte, ikke mye å spare altså. Men ja, jeg trenger en ny MacBook. Eller mener du det hadde vært 'bedre' å gå for en brukt?

 

Vurdert å skaffe en "vanlig" PC? Kvaliteten på Apples maskiner har gått kraftig ned de senere årene, samtidig som prisen har gått tilsvarende opp. Jeg bruker en 2018 MBP på jobben og en 2012 MBP hjemme. Ingen tvil om at 2012-modellen har best kvalitet og stabilitet for å si det sånn. Og i den kan alt oppgraderes. Minne, batteri, lagring. Hele pakken!

 

En moderne PC er heller ikke lenger en tjukk plastkasse av laber kvalitet; de fleste nye PCer gir både bedre byggekvalitet og ytelse enn hva du får fra Apple, til vesentlig lavere priser. Og du har selvfølgelig mange flere valgmuligheter.

 

Om du har en eldre MacBook som kan oppgraderes vil jeg heller anbefale det enn å kjøpe ny. Dagens Mac-maskiner er dessverre ganske dårlige kjøp :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vurdert å skaffe en "vanlig" PC? Kvaliteten på Apples maskiner har gått kraftig ned de senere årene, samtidig som prisen har gått tilsvarende opp. Jeg bruker en 2018 MBP på jobben og en 2012 MBP hjemme. Ingen tvil om at 2012-modellen har best kvalitet og stabilitet for å si det sånn. Og i den kan alt oppgraderes. Minne, batteri, lagring. Hele pakken!

 

En moderne PC er heller ikke lenger en tjukk plastkasse av laber kvalitet; de fleste nye PCer gir både bedre byggekvalitet og ytelse enn hva du får fra Apple, til vesentlig lavere priser. Og du har selvfølgelig mange flere valgmuligheter.

 

Om du har en eldre MacBook som kan oppgraderes vil jeg heller anbefale det enn å kjøpe ny. Dagens Mac-maskiner er dessverre ganske dårlige kjøp :(

 

Lurer litt på hva som er ustabilt på 2018 modellen, annet enn tastaturet potensielt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurdert å skaffe en "vanlig" PC? Kvaliteten på Apples maskiner har gått kraftig ned de senere årene, samtidig som prisen har gått tilsvarende opp. Jeg bruker en 2018 MBP på jobben og en 2012 MBP hjemme. Ingen tvil om at 2012-modellen har best kvalitet og stabilitet for å si det sånn. Og i den kan alt oppgraderes. Minne, batteri, lagring. Hele pakken!

 

En moderne PC er heller ikke lenger en tjukk plastkasse av laber kvalitet; de fleste nye PCer gir både bedre byggekvalitet og ytelse enn hva du får fra Apple, til vesentlig lavere priser. Og du har selvfølgelig mange flere valgmuligheter.

 

Om du har en eldre MacBook som kan oppgraderes vil jeg heller anbefale det enn å kjøpe ny. Dagens Mac-maskiner er dessverre ganske dårlige kjøp :(

Har en MBP 2013 hjemme og en 2018 på jobb. Må si meg enig med deg.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva som er ustabilt på 2018 modellen, annet enn tastaturet potensielt?

 

T2-chippen har ført til utallige Kernel Panics når maskinen skal startes fra dvalemodus. Visstnok helt vanlig feil. Og denne maskinen har jeg bare hatt i seks måneder. Min egen 2012-modell har kanskje hatt to kernel panics siden den ble kjøpt for over syv år siden.

 

Ellers er tastaturet bedritent, og mangelen på "ordentlige" USB-porter og skjermporter er et reelt problem for bedriftsbrukere. For ikke å snakke om liten, og fullstendig u-oppgraderbar lagringsplass.

 

Jeg foretrekker helt klart Mac OS fremfor Windows, men maskinene er blitt såpass dyre og dårlige at Mac OS ikke lenger kan rettferdiggjøre prisen.

Lenke til kommentar

T2-chippen har ført til utallige Kernel Panics når maskinen skal startes fra dvalemodus. Visstnok helt vanlig feil. Og denne maskinen har jeg bare hatt i seks måneder. Min egen 2012-modell har kanskje hatt to kernel panics siden den ble kjøpt for over syv år siden.

 

Ellers er tastaturet bedritent, og mangelen på "ordentlige" USB-porter og skjermporter er et reelt problem for bedriftsbrukere. For ikke å snakke om liten, og fullstendig u-oppgraderbar lagringsplass.

 

Jeg foretrekker helt klart Mac OS fremfor Windows, men maskinene er blitt såpass dyre og dårlige at Mac OS ikke lenger kan rettferdiggjøre prisen.

 

Hadde en 2017 modell selv med Touch Bar, men opplevde aldri KP. Er på en uten Touch Bar nå, og samme med den. 

 

Nå blir jo alt USB-C uansett (er vel bare desktop som henger etter), så ser virkelig ikke problemet med USB-C i dag. Jeg heller gleder meg over at jeg kan bruke samme lader for Macen, hodetelefonene, bærbar høyttaler og Switch. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en 2017 modell selv med Touch Bar, men opplevde aldri KP. Er på en uten Touch Bar nå, og samme med den. 

 

Nå blir jo alt USB-C uansett (er vel bare desktop som henger etter), så ser virkelig ikke problemet med USB-C i dag. Jeg heller gleder meg over at jeg kan bruke samme lader for Macen, hodetelefonene, bærbar høyttaler og Switch. 

 

Kanskje ikke et problem hjemme, men når du er avhengig av adaptere hvor enn du går på jobben, så er ikke USB-C mye verd skal jeg si deg. 

 

Ellers er T2-feilen ganske utbredt. Se bare her: https://forums.macrumors.com/threads/how-can-one-possibly-buy-2018-mbps-knowing-the-t2-chip-kernel-panic-lottery.2155502/

Lenke til kommentar

Virker mest som Apple har kommet i en situasjon der de gjør alt de kan for å suge ut så mye penger som mulig fra de kundene som enda ikke har gått for konkurrenter med mer fornuftige priser og holdbarhet. Mange sverger til Hackintosh for å kjøre OSX på mer stabil hardware. Det er svært få originale macbook-maskiner igjen nå som reparatører som kjenner modellene godt kan anbefale. Virker nesten som det skal være dårlige elektrisk design for å få maskinen defekt slik at du kjøper ny og havner i en gjenkjøps-loop.

Virker litt som reality-distortion filteret Jobs klare å lure mesteparten med har forlatt også Apple som selskap til slutt da jeg ser flere og flere våkner opp av en slags dvale.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurdert å skaffe en "vanlig" PC? Kvaliteten på Apples maskiner har gått kraftig ned de senere årene, samtidig som prisen har gått tilsvarende opp. Jeg bruker en 2018 MBP på jobben og en 2012 MBP hjemme. Ingen tvil om at 2012-modellen har best kvalitet og stabilitet for å si det sånn. Og i den kan alt oppgraderes. Minne, batteri, lagring. Hele pakken!

 

En faktor er at PC-produsenter som Dell, Asus, HP, Microsoft, og Lenovo lager bedre maskiner i dag enn for 5 år siden.

En annen faktor er at Apple har fjernet mange salgsargumenter fra sine macbooker: ingen display-ut eller vanlige USB-porter, ingen magsafe, dårligere tastatur... Generelt er det formfaktor på bekostning av funksjonalitet, og så håper de kundene er lojale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jobben som betaler, og akkurat når det kommer til jobb-laptop blir det Apple pga software. Jeg kjører 'Hackintosh' i VMWare hjemme, men til profesjonellt bruk blir det for mye styr.

 

Ser at den nye Macbook air har GPU som er like kraftig som et frimerke, så jeg lurer på om det kun er Pro som gjelder. er også åpen for å kjøpe en nyere maskin brukt, er det noen spesiell dere da vil anbefale? Har et budsjett på 15.000 inkl MVA, så vil gjerne ha mest mulig maskin for pengene. :)

Lenke til kommentar

Det står deg selvfølgelig helt fritt å kjøpe en macbook, men du trenger ikke en til den bruken, og da ser jeg ikke noe vits i å kjøpe en når betingelsene er sånn de er. Hvis jeg skulle kjøpe en macbook hadde jeg gravd godt for å finne en av de svært få anbefalte årsmodellene. Ingen av de nyere modellene med T2, som bare forsterker Apple sin anti-reparasjon og screw-the-customer filosofi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...