Gå til innhold

Gigantavtale om F-35: Norske fly vil koste mindre enn beregnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne innsparingen blir vel fort spist opp av lav kronekurs vil jeg tro.

Men vi vet ikke hvordan kronekursen vil oppføre seg når regningen foreligger. Vil jo tro at dette blir betalt stykkevis og delt...

 

Dette er noe jeg ikke forstår: Oljeinntektene er i dollar. Så veksles pengene til norske kroner for så å betale dollar-regninger med norske kroner.

Når oljepengene kommer i dollar bør det være mulig å betale i dollar og dermed gjøre seg uavhengig av kursen på norske kroner.

Jeg mistenker egentlig at det hele er et byråkratispørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne innsparingen blir vel fort spist opp av lav kronekurs vil jeg tro.

Men vi vet ikke hvordan kronekursen vil oppføre seg når regningen foreligger. Vil jo tro at dette blir betalt stykkevis og delt...

 

Dette er noe jeg ikke forstår: Oljeinntektene er i dollar. Så veksles pengene til norske kroner for så å betale dollar-regninger med norske kroner.

Når oljepengene kommer i dollar bør det være mulig å betale i dollar og dermed gjøre seg uavhengig av kursen på norske kroner.

Jeg mistenker egentlig at det hele er et byråkratispørsmål.

Oljeselskapene får inntektene på salg av olje i dollar, ikke staten. Skatt til staten (78%) betales i NOK. Utbytte kan kanskje overføres i dollar, men det blir mindre beløp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Denne innsparingen blir vel fort spist opp av lav kronekurs vil jeg tro.

Men vi vet ikke hvordan kronekursen vil oppføre seg når regningen foreligger. Vil jo tro at dette blir betalt stykkevis og delt...

 

Dette er noe jeg ikke forstår: Oljeinntektene er i dollar. Så veksles pengene til norske kroner for så å betale dollar-regninger med norske kroner.

Når oljepengene kommer i dollar bør det være mulig å betale i dollar og dermed gjøre seg uavhengig av kursen på norske kroner.

Jeg mistenker egentlig at det hele er et byråkratispørsmål.

Oljeselskapene får inntektene på salg av olje i dollar, ikke staten. Skatt til staten (78%) betales i NOK. Utbytte kan kanskje overføres i dollar, men det blir mindre beløp.

Dette innkjøpet er nok "Valuta sikret", så jeg tror ikke det er noe grunn til bekymring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Denne innsparingen blir vel fort spist opp av lav kronekurs vil jeg tro.

Men vi vet ikke hvordan kronekursen vil oppføre seg når regningen foreligger. Vil jo tro at dette blir betalt stykkevis og delt...

 

Dette er noe jeg ikke forstår: Oljeinntektene er i dollar. Så veksles pengene til norske kroner for så å betale dollar-regninger med norske kroner.

Når oljepengene kommer i dollar bør det være mulig å betale i dollar og dermed gjøre seg uavhengig av kursen på norske kroner.

Jeg mistenker egentlig at det hele er et byråkratispørsmål.

Oljeselskapene får inntektene på salg av olje i dollar, ikke staten. Skatt til staten (78%) betales i NOK. Utbytte kan kanskje overføres i dollar, men det blir mindre beløp.

Dette innkjøpet er nok "Valuta sikret", så jeg tror ikke det er noe grunn til bekymring.

Den må du nesten forklare for dette innkjøpet skal gjøres over statsbudsjettet og det ligger jo et faktisk tap ved kjøp fra utlandet når kronekursen er så lav som nå. Hvordan kan dette sikres? og hvem er dum nok til å ta på seg risikoen ved dette.

Mistenker at sikringen består i at et tap ikke belastes andre poster i statsbudsjettet, men at bare posten øker.

Lenke til kommentar

Oljeselskapene får inntektene på salg av olje i dollar, ikke staten. Skatt til staten (78%) betales i NOK. Utbytte kan kanskje overføres i dollar, men det blir mindre beløp.

 

Ja, jeg er klar over det. Men det er jo rene dumskapen å veksle alle oljemilliardene til kroner for så å veksle tilbake til dollar for å betale regninger i dollar. Det er ingen problemer å avsette dollar på konto for så å betale regninger i dollar og dermed unngå valutarisikoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norges Bank får skatt fra olje i både NOK og annen valuta. Tilsynelatende mest utenlandsk valuta, siden de i perioder må kjøpe kroner for å dekke overføringene til statsbudsjett - som skjer løpende så man sitter uansett ikke på noen stor kontantbeholdning i NOK. For øvrig følger vel staten prinsippet om at å ikke valutasikre er det rimeligste over tid - det er kun om man skal garantere enn viss kostnad på enkeltprosjekt at valutasikring er relevant, men staten har god nok økonomi til å se det over lengre tid.

https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/norges-bank/kronekursen/stusser-over-norges-banks-kronekjop/2-1-663921

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Oljeselskapene får inntektene på salg av olje i dollar, ikke staten. Skatt til staten (78%) betales i NOK. Utbytte kan kanskje overføres i dollar, men det blir mindre beløp.

 

Ja, jeg er klar over det. Men det er jo rene dumskapen å veksle alle oljemilliardene til kroner for så å veksle tilbake til dollar for å betale regninger i dollar. Det er ingen problemer å avsette dollar på konto for så å betale regninger i dollar og dermed unngå valutarisikoen.

Det er ingen forskjell. Si du hadde satt av 10mrd dollar på en amerikansk konto for å betale flyene med en kronekurs på 7 kroner, og kronen svekket seg med 30%. Da hadde du nå hatt rundt regnet 90 mrd kroner istedet for 70mrd på konto, men flyene hadde fortsatt kostet 10mrd dollar, ergo du ender fortsatt opp med å betale 90mrd kroner istedet for 70mrd.

 

At vi får flere kroner per dollar er grunnen til at "oljefondet" nå har vokst over 10 000mrd, men samtidig har det blitt mye dyrere å kjøpe ting i dollar eller euro.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen forteller hvorfor prisen falt drastisk når den egentlig skulle ha steget pga høyere omkostninger. Dette flyet har blitt reklamert med at den skal være usynlig for radar. Gjett hva den ble observert på radar. Liten kompensasjon på at den likevel ikke er usynlig.

 

Det har aldri vært sagt at flyet er usynlig for radar. Det er ingenting som heter absolutt usynlig for radar. Det som er sagt er at flyet er designet for å ha lav radarprofil. Under lite optimale forhold vil flyet alltid kunne detekteres av radar. Det kan være hvilken vinkel det flyr i, i forhold til radarens posisjon, hvor nære det er, høyde, hvilke frekvenser radaren opererer med, hvorvidt det flyr med eksterne våpen eller drivstofftanker. Men det at flyet vises på radar betyr ikke at de kan treffes med missiler. Det er en enorm forskjell i hvor god radarsporing man trenger for å kunne si at her er det et fly, sammenlignet med kunne styre et missil til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
I produksjonsserie 12, er prisen for et F-35A 82,4 millioner dollar, ned til 79,2 millioner i serie 13 og 77,9 millioner dollar i produksjonsserie 14. Dette er altså for amerikanske fly for USAF. 

 

 

Det gjelder alle F-35A i seriene, som inkluderer partnernasjonene. Så er det selvsagt mindre variasjoner som er spesifikke for hvert land, som f.eks. bremseskjermen på de norske maskinene.

Lenke til kommentar

Den må du nesten forklare for dette innkjøpet skal gjøres over statsbudsjettet og det ligger jo et faktisk tap ved kjøp fra utlandet når kronekursen er så lav som nå. Hvordan kan dette sikres? og hvem er dum nok til å ta på seg risikoen ved dette.

Mistenker at sikringen består i at et tap ikke belastes andre poster i statsbudsjettet, men at bare posten øker.

 

Google Hedging
Lenke til kommentar

 

Ingen forteller hvorfor prisen falt drastisk når den egentlig skulle ha steget pga høyere omkostninger. Dette flyet har blitt reklamert med at den skal være usynlig for radar. Gjett hva den ble observert på radar. Liten kompensasjon på at den likevel ikke er usynlig.

 

Det har aldri vært sagt at flyet er usynlig for radar. Det er ingenting som heter absolutt usynlig for radar. Det som er sagt er at flyet er designet for å ha lav radarprofil. Under lite optimale forhold vil flyet alltid kunne detekteres av radar. Det kan være hvilken vinkel det flyr i, i forhold til radarens posisjon, hvor nære det er, høyde, hvilke frekvenser radaren opererer med, hvorvidt det flyr med eksterne våpen eller drivstofftanker. Men det at flyet vises på radar betyr ikke at de kan treffes med missiler. Det er en enorm forskjell i hvor god radarsporing man trenger for å kunne si at her er det et fly, sammenlignet med kunne styre et missil til det.

Tipper han refererer til de artiklene om en F35 som ble spora på radar over en lengre distanse i Tyskland(?) for en stund siden. Det ingen klarer å få inn i huet er at de flyr med radar-deflektorer og transpondere for å gjøre seg synlig for sivil luftfart utenfor skarpe oppdrag.

Annet poeng med stealth er at mindre radarer og sensorer i andre jagerfly vil slite med å oppdage og spore. Som jeg antar vil være en stor fordel mot en innvandrende flyskvadron uten støtte fra store, bakkebaserte radarer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell. Si du hadde satt av 10mrd dollar på en amerikansk konto for å betale flyene med en kronekurs på 7 kroner, og kronen svekket seg med 30%. Da hadde du nå hatt rundt regnet 90 mrd kroner istedet for 70mrd på konto, men flyene hadde fortsatt kostet 10mrd dollar, ergo du ender fortsatt opp med å betale 90mrd kroner istedet for 70mrd.

 

At vi får flere kroner per dollar er grunnen til at "oljefondet" nå har vokst over 10 000mrd, men samtidig har det blitt mye dyrere å kjøpe ting i dollar eller euro.

Her er det logikkbrist så det holder.

Pengene får du i dollar, og du beholder dollar og betaler med dollar. Norske kroner er overhodet ikke involvert.

Å regne om til norske kroner er kun et eksperiment som ikke har noe som helst å si for hva flyene koster i dollar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...