Gå til innhold

Boeing-sjefen skal grilles i Kongressen – MAX-flyene fortsatt på bakken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rettelse MCAS ble IKKE introdusert for å forhindre de nye flyene å steile.

 

De ble laget for å gi Max flyene samme manøveringsegenskaper som de eldre NG flyene, på grunn av at motorene var montert lengre frem og var kraftigere, når motorene hadde høy skyvekraft presset de nesen opp i lave hastigheter og uten flapser, MCAS var montert for å motvirke dette og gi pilotene samme følelse som de eldre flyene.

Lenke til kommentar

Rettelse MCAS ble IKKE introdusert for å forhindre de nye flyene å steile.

 

De ble laget for å gi Max flyene samme manøveringsegenskaper som de eldre NG flyene, på grunn av at motorene var montert lengre frem og var kraftigere, når motorene hadde høy skyvekraft presset de nesen opp i lave hastigheter og uten flapser, MCAS var montert for å motvirke dette og gi pilotene samme følelse som de eldre flyene.

 

Hva skjer med ett fly dersom nesen blir presset opp i lav hastighet?

 

For meg høres det ut som at MCAS motviker steiling.

Forkortelsen er riktignok "Maneuvering Characteristics Augmentation System" men det er fremdeles en del av systemet som motvirker steiling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synd at dette selskapert er "too big to fail". Det gjør at 737Max kommer i luften igjen i løpet av måneder. Hele designet er feil, med enorme motore på et skrog som ikke er designet for det. Det visste Boeing selv, men skjøv problemene under teppet og presset på for å møte konkurransen fra Airbus. MCAS ble slengt på for å bøte et "lite" problem i en ende av manøvrerings skalaen, men taushetsbelagt fordi annet kunne utløse simulatortrening. Dette flyet fortjener ikke å komme i drift igjen, men igjen, det gjør det, fordi USA er verdens mektigste land, og Boeing har nok tyngde...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide at Boeing pensjonerer dette over 50 år gamle designet, innrømmer "at de tok en snarvei" og bruker sine ressurser på å lage en helt ny maskin! Uansett hvilke softwareløsninger man kommer frem til og nye navn man måtte gi "denne gamle damen", vil 737 MAX stempelet henge ved. I mellomtiden vil Airbus fortsette å ta markedsandeler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rettelse MCAS ble IKKE introdusert for å forhindre de nye flyene å steile.

 

De ble laget for å gi Max flyene samme manøveringsegenskaper som de eldre NG flyene, på grunn av at motorene var montert lengre frem og var kraftigere, når motorene hadde høy skyvekraft presset de nesen opp i lave hastigheter og uten flapser, MCAS var montert for å motvirke dette og gi pilotene samme følelse som de eldre flyene.

 

Hva skjer med ett fly dersom nesen blir presset opp i lav hastighet?

 

For meg høres det ut som at MCAS motviker steiling.

Forkortelsen er riktignok "Maneuvering Characteristics Augmentation System" men det er fremdeles en del av systemet som motvirker steiling.

Single point of failure påflyets pitch måler. Hva med ga 2 stk?

Lenke til kommentar

Synd at dette selskapert er "too big to fail". Det gjør at 737Max kommer i luften igjen i løpet av måneder. Hele designet er feil, med enorme motore på et skrog som ikke er designet for det. Det visste Boeing selv, men skjøv problemene under teppet og presset på for å møte konkurransen fra Airbus. MCAS ble slengt på for å bøte et "lite" problem i en ende av manøvrerings skalaen, men taushetsbelagt fordi annet kunne utløse simulatortrening. Dette flyet fortjener ikke å komme i drift igjen, men igjen, det gjør det, fordi USA er verdens mektigste land, og Boeing har nok tyngde...

 

Flyet lar seg fint fly på en trygg måte. Men man må trene på det, som man må med de fleste flytyper. Jeg håper og tror dette blir løsningen. I såfall vil det være kravet til trening som gjør at flyet ikke blir en storselger, pluss ryktet det har oppnådd. I så måte har du rett i at Boeing likegjerne kan starte arbeidet med et nytt fly fra scratch.

Jeg tror det blir Boeing Brasil–Commercial (tidligere Embraer) og deres E-190 serie som berger Boeing inntil dette er gjort, hvis det blir gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Rettelse MCAS ble IKKE introdusert for å forhindre de nye flyene å steile.

 

De ble laget for å gi Max flyene samme manøveringsegenskaper som de eldre NG flyene, på grunn av at motorene var montert lengre frem og var kraftigere, når motorene hadde høy skyvekraft presset de nesen opp i lave hastigheter og uten flapser, MCAS var montert for å motvirke dette og gi pilotene samme følelse som de eldre flyene.

 

Hva skjer med ett fly dersom nesen blir presset opp i lav hastighet?

 

For meg høres det ut som at MCAS motviker steiling.

Forkortelsen er riktignok "Maneuvering Characteristics Augmentation System" men det er fremdeles en del av systemet som motvirker steiling.

Single point of failure påflyets pitch måler. Hva med ga 2 stk?

Boeing 737 hadde AoA (angrepsvinkel) sensor tidligere som opsjon, en på hver side (for pilot og copilot). Det var disse som ble benyttet til MCAS.

 

Boeing prøve å rette opp feilen med bare å koble disse sammen. Etter min mening, en ikke-tilfredstillende løsning. Da jeg tittet nærmere på en C-17 Globemaster i England, så hadde den tre AoA sensorer på hver side. To sensorer gir ingen sikkerhet, hvis en sensor avviker, så vet jo ikke systemet hvem av de to som viser riktig verdi.

 

Det verste med denne saken, er den politiske ignoransen for sikkerhet. Når en slik ukultur gjennomsyrer ledelsen (og derav hele verdikjeden), så ser jeg ingen Boeing-fly som trygge. Hvilken andre hjørner er blitt kappet for å spare tid og penger?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...