Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har vi feil vinterdekk?


fleur

Anbefalte innlegg

Ok, selv når dekkene ligger i garasjen og man bytter dekke hos et Bilvaskefirma? De bør jo sjekke lufttrykket

 

Vaskefiramet har ikkje lov til å skifte dekk utan godkjenning som verskted, men det er ei anna sak.

 

 

Dei sjekkar nok dekktrykket, men dekktrykket som blir målt viser berre dekketrykket akkurat der og då.

Dekktrykket kan være heilt supert når det blir målt i ei oppvarma garasje, for så å synke når bilen har stått ute i minusgrader ei stund.

Sjølv om du har hatt dekka i eiga garasje som kanskje held 10 grader, så vil det relativt sett være mykje kaldare ute, noke som fører til at lufta trekker seg saman og dekktrykket blir lavare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testa litt nå, men ikke vært snø og veldig isete enda så har ikke fått sammenlignet. Kjører dog bevisst 10 km lavere fart på motorveien av frykt for å skli

 

Vil det forresten hjelpe med piggdekk?

Piggdekk er mye bedre på is så lenge de fleste piggene er på plass, og da spesielt de beste Continental, Nokian eller Michelin. Når piggdekk er utslitt så er de like dårlige som piggfrie kanskje. Piggfritt er knapt nok brukene når det er veldig glatt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Vi har piggdekk som har gått 2 sesonger og det er fortsatt gode pigger. Kanskje ikke like gode som nye men like vel mye bedre enn piggfritt. I og med at det er is og tettpakka snø jeg frykter mest her vi bor velger vi pigg. At de er litt dårligere på løs og nysnø betviler jeg ikke.

 

Ellers så er harde og møkkete dekk ikke heldig, spesielt ikke på glatt føre.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Ja, det gjelder på passe på piggene. Merker selv ikke særlig tap i veigrep på piggdekkene, selv etter et par år - så lenge piggene er der og ser bra ut.  

 

Men følger veldig med på piggene. Når jeg skifter til nye piggdekk er nesten ikke gummien slitt på de gamle, mye hardere gummi enn på piggfritt. Jeg får ut ca samme kjørelengde på pigg som piggfritt, bare at da er de piggfrie nedslitt, mens piggdekkene ser nesten nye ut i gummien.

Lenke til kommentar

Ser nyheter fra glatta på østlandet, tydlig at biler med piggfritt kan gli ukontrollert på glatta. Har aldri opplevd lignende med gode piggdekk. Det samme gjelder for sykkeldekk og sko med og uten brodder.

Har man ikke pigger på glatt is så glir en ukontrollert i alle retninger (null friksjon) mens med pigger så har nok feste til forsiktig kjøring.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ser nyheter fra glatta på østlandet, tydlig at biler med piggfritt kan gli ukontrollert på glatta. Har aldri opplevd lignende med gode piggdekk. Det samme gjelder for sykkeldekk og sko med og uten brodder.

Altså helt nye piggdekk..

De er ikke like gode det neste året om du kjører mye

 

Aldri hatt problemer med piggfritt, men så kjører jeg ikke som en tulling på glatta heller

Hadde de ført statistikk på utforkjøringer så ville jeg tippet at mesteparten hadde piggdekk

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at der finnes dekk med 205/70-17 dimensjon, men der er bare noen få dekk å få i den dimensjonen.

https://classic.prisjakt.no/category.php?k=v2032#rparams=b=s346678762

Der er bare et Continental piggdekk for "Van", så bedre å beholde 215/65-17 dimensjonen tenker jeg.

 

Uansett så er vel 215/65-17 sikkert grei nok, ikke store forskjellen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Altså helt nye piggdekk..

De er ikke like gode det neste året om du kjører mye

 

Aldri hatt problemer med piggfritt, men så kjører jeg ikke som en tulling på glatta heller

Hadde de ført statistikk på utforkjøringer så ville jeg tippet at mesteparten hadde piggdekk

Det er selvfølgelig statistikk på det og du tipper ikke uventet feil https://www.nrk.no/telemark/flere-vil-tilbake-til-piggdekk-1.13893470

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Piggdekk er bedre på is det første året, så går det fort nedover og etter 2 år så er de knapt bedre enn piggfritt

Så det tar 3 år før piggdekk er like dårlig som piggfritt ? Da er det vel på tide å skifte dekk uansett. Så det du sier er at piggdekk alltid er bedre ?

Lenke til kommentar

Så det tar 3 år før piggdekk er like dårlig som piggfritt ? Da er det vel på tide å skifte dekk uansett. Så det du sier er at piggdekk alltid er bedre ?

 

Tror han tenker litt på "tester" slik som dette:

 

https://www.dagbladet.no/tema/best-feste-med-piggfritt/60823753

 

Hvor man sammenligner pigg vs piggfritt etter gjenstående spordybde. Med tanke på at piggdekket kanskje har dobbelt så hard gummiblanding... går dobbelt så langt for samme slitasje, så blir dette en uærlig og tullete "test".

 

Blir liksom et piggfritt dekk som har gått 20.000km er like bra eller litt bedre enn et piggdekk som har gått 40.000 og ikke har noen pigger igjen.

 

Slik sett bør man nok heller sammenligne et piggfritt med kun 3mm igjen, med et piggdekk med 6mm igjen.

 

Men antagelig oppfyller den statens miljøprofil. Noen liv i kollisjoner ofrer vi lett for litt bedre luft i storbyene. Gjelder å ha denne rette pk innstillingen når det gjelder vinterdekk. Kanskje vi kan få folk til å slutte å tro at piggdekk er bedre.

 

 

 

Men jeg gjentar, man må passe på piggene. Litt uvøren kjøring og man ødelegger et piggdekk ganske så raskt. Du må kjøre som en gammel dame, sakte igangsetting, rolig innbremsing, sakte i svinger osv.  Og ha de på bilen så kort tid som mulig, legg om når det blir glatt. Sammen med støyen er dette noe skikkelig dritt.

 

Selv om forskjellen på tester piggfritt vs piggdekk er ganske stor på is - så er mitt inntrykk at den kan være mye større en det som opplyses der. Fordi nå de tester på is - så er det fin og tørr is i -5 til -15 minusgrader. Det er ikke da man har problemer....

Lenke til kommentar

Altså helt nye piggdekk..

De er ikke like gode det neste året om du kjører mye

 

Aldri hatt problemer med piggfritt, men så kjører jeg ikke som en tulling på glatta heller

Hadde de ført statistikk på utforkjøringer så ville jeg tippet at mesteparten hadde piggdekk

 

Da har det mer med kjørestilen å gjøre. Men uansett hvordan en vrir og vender på det så blir piggdekk ved likt kjøremønster tryggere på glatta. Har selv opplevd å gli sidelengst, nesten av veien på glatta med piggfritt. Dette hadde f.eks ikke skjedd med pigg. Kan ikke skylde på hastigheten heller for den var nøyaktig 0 km/t.

 

At du aldri har hatt problemer med piggfritt sier ikke så mye. For alt vi vet så kan det være bilen din står i ro de glatteste dagen i nærområdet ditt. Mens de med pigg er nødt til å kjøre.. Hadde det ikke vært slik hadde statistikken vært mer overlegen i piggenes favør.

Lenke til kommentar

Kjørte selv piggfritt i mange år, veldig fornøyd. Helt til det kom en dag med underkjølt regn og bilen foran, med piggdekk, stoppet helt normalt foran et kryss. Mens jeg med mine piggfrie hadde absolutt null mulighet til å stoppe.

 

Absurd opplevelse, jeg hadde lang avstand til bilen foran og hadde veldig lav fart, omtrent ganghastighet. Allikevel var det ikke mulighet å stoppe, ble noen lange sekunder mens jeg stille og rolig bare tredde min front pent ned på hengerfestet til piggdekkbilen.

 

Det ble ingen særlige skader. Men jeg har kjørt med piggdekk siden.

Lenke til kommentar

Har en Peugeot 3008 2017-modell med Continental contivikingcontact 215/65/R17.

Problemet er at bilen sklir altfor lett på vinterføre og når det er litt glatt ute.

 

Sjekk alder og mønsterdybde på dekket. Mønsteret på vinterdekk skal være minst 3 mm. etter loven. 4 mm. eller mer etter ekspertanbefalingene.

 

bildekk.png

 

Produksjonsdatoen skal stå merket på dekket med 4 tall i en liten firkant. Se eksempelbildet over. "3714". De 2 første tallene er ukenummer og de 2 siste er årstall. Altså uke 37, 2014.

Det anbefales at dekk ikke er eldre enn 5 år før de skiftes, mer eller mindre avhengig av bruk og lagring.

 

Gjør også fullt rattomslag på gårdsplassen og sjekk at dekkene ikke er feilslitt (dette vil være lett synlig i form av mer slitasje på den ene siden av dekket). Er isåfall en feil på hjulopphenget (utenfor mitt kompetanseområde), men kan i praksis gi mindre kontaktflate for dekket og dermed dårligere grep.

 

Videre er Continental ContiVikingContact såkalte asymmetriske dekk, og er dermed innside/utside merket (IKKE retningsmerket).

Det skal stå "inside" eller "outside" på dekkene. Om bare ett av dekkene er montert feil så kan det ha store utslag for kjøreevnen, spesielt om det er ett av dekkene foran på en bil med fremhjulstrekk i tillegg.

https://www.dinside.no/motor/er-dekkene-dine-riktig-montert/62002021

 

Sjekk også lufttrykket. Jeg fikk en gang bilen levert tilbake med alt for lite luft i dem etter et vinterdekkskift, og jeg hadde ikke grep i det hele tatt. Standardtrykk 2,2 bar - fikk bilen med knappe 1,5 bar på fremhjulene. Selv kjører jeg med 3 bar på vinterdekkene, da kulde komprimerer luften (~10 %) og gir effektivt lavere lufttrykk.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...