Gå til innhold

KOMMENTAR: Informasjonsteknologi, Huawei og 5G-nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke et sted i teksten er konseptet diktatur, eller mangel på demokrati nevnt, eller problematisert.

 

Nokia og Ericsson er dessuten kortreist, i motsetning til Huawei. Bør ikke europeiske land etterstrebe å beholde og utvikle sine kompetanser på kritisk infrastruktur, produksjon osv.? I alle fall frem til vi har en eller annen form for global regjering mener jeg at Europa bør prioritere dette framfor å til enhver pris delta i en "globalisert konkurranseøkonomi".

Endret av mandela
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Blant de eneste som beviselig planter bakdører er jo våre nærmeste allierte, USA har jo ironisk nok også forsøkt å bryte seg inn hos Huawei for å plante bakdører og tappe informasjon så jeg ville helt klart vært mer bekymret for cisco utstyr i nettverket mitt enn Huawei dersom jeg hadde større mengder sensitiv informasjon.

 

Det at USA ikke har klart å legge frem beviser for sine påstander rundt Huawei viser vel tydelig at dette er økonomisk og teknologisk motivert og ikke spionasjefrykt. America first, ikke sant?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blant de eneste som beviselig planter bakdører er jo våre nærmeste allierte, USA har jo ironisk nok også forsøkt å bryte seg inn hos Huawei for å plante bakdører og tappe informasjon så jeg ville helt klart vært mer bekymret for cisco utstyr i nettverket mitt enn Huawei dersom jeg hadde større mengder sensitiv informasjon.

 

Det at USA ikke har klart å legge frem beviser for sine påstander rundt Huawei viser vel tydelig at dette er økonomisk og teknologisk motivert og ikke spionasjefrykt. America first, ikke sant?

 

Demokrati er nøkkelordet her. Alle vestlige land er demokratier. Kina er et diktatur.

 

En annen ting folk ofte misforstår er hva kineserne gjør med Huawei nettverkene i en skarp situasjon. De er nok mye mindre interessert i å tappe ut informasjon, enn de da vil være i å stenge ned nettverket. Med planene som foreligger om 5G vil det være en katastrofe. Oppkoblede biler, alle slags IOT sensorer, industriautomatisering, etc, vil stanse opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra artikkel med mye viktig informasjon.

 

Men det er ingen kobling mellom konklusjonen og artikkelen. Det at Echelon finnes betyr da ikke at vi skal la en diktator i Kina lese min trafikk?

 

Jeg vil også spørre Sigmund om han synes det er helt greit at en potensielt fiendtlig makt skal ha kontroll over vår infrastruktur? Det at et NATO-medlem, alliert og demokratisk makt driver overvåkning skal på en eller annen måte være et argument for at Kina skal få lov til å gjøre det samme?

 

Utdyp gjerne ditt resonnement, for det henger ikke på greip.

Lenke til kommentar

 

Blant de eneste som beviselig planter bakdører er jo våre nærmeste allierte, USA har jo ironisk nok også forsøkt å bryte seg inn hos Huawei for å plante bakdører og tappe informasjon så jeg ville helt klart vært mer bekymret for cisco utstyr i nettverket mitt enn Huawei dersom jeg hadde større mengder sensitiv informasjon.

 

Det at USA ikke har klart å legge frem beviser for sine påstander rundt Huawei viser vel tydelig at dette er økonomisk og teknologisk motivert og ikke spionasjefrykt. America first, ikke sant?

 

Demokrati er nøkkelordet her. Alle vestlige land er demokratier. Kina er et diktatur.

 

En annen ting folk ofte misforstår er hva kineserne gjør med Huawei nettverkene i en skarp situasjon. De er nok mye mindre interessert i å tappe ut informasjon, enn de da vil være i å stenge ned nettverket. Med planene som foreligger om 5G vil det være en katastrofe. Oppkoblede biler, alle slags IOT sensorer, industriautomatisering, etc, vil stanse opp.

Men nå legger du til grunn at det faktisk finnes bakdører (som ingen har klart å bevise enda).

 

Og hva stopper USA fra å gjøre det samme?

Jeg tror ikke du forstår situasjonen, Huawei blir anklaget for å lage bakdører, USA har blitt tatt for å plante bakdører.

Du kan også se på sanksjonene mot Huawei, spionering på politikere osv, de eneste som faktisk beviselig har (miss)brukt makten sin ovenfor fremmede stater er USA.

Jeg påstår ikke at Kina nødvendigvis er de snille her, men Huawei saken er kun økonomisk motivert for å hindre at amerikanske selskaper taper teknologiracet.

Spiontrusselen og bakdører kommer fra våre allierte ikke Kina.

 

Og hvordan skal egentlig den kinesiske stat stenge en mobilmast i Norge rent praktisk?

Lenke til kommentar

På 70-tallet gikk det folk med plakater med bilder av Stalin høyt hevet i det norske 1.mai-toget, og det er åpenbart at Stalin sto høyt i kurs i visse miljøer i Norge på den tiden.
Disse folkene holder idag hodet lavt og vil nødig snakke om den tiden, naturlig nok, for de må jo selvfølgelig være svært flaue i lys av den informasjonen vi har fått kjennskap til i ettertid om Stalinistene og deres forfølgelser av annerledestenkende og deres myrderier av politiske motstandere i gamle Sovjetunionen.
Ingen vet hva fremtiden vil bringe, men en ting vet vi skråsikkert idag; Kina er ett imperialistisk kommunistdiktatur som besitter verdens største hær, som ikke respekterer menneskerettigheter, som forfølger og dreper politiske motstandere, og som har omfavnet telefon/internettovervåking og kameraovervåking på hvert gatehjørne og ansiktgjenkjennelse som middel for å holde hele befolkningen i et jerngrep.

Absolutt alt av bilder eller tekst du sender til-, eller sier på telefon til noen i Kina, er overvåket av myndighetene i Kina.

Vanlige apper for kommunikasjon og sosiale nettverk fungerer ikke; du bruke en app utgitt eller promotert av kinesiske myndigheter hvis du skal kommunisere med noen i Kina.

Der går ingen informasjon hverken ut eller inn i Kina som ikke er overvåket, punktum.

Kina vil også gjerne spre sin ideologi til resten av verden.
Så når alt kommer til alt, så må du (jepp, jeg peker på deg ja) ta standpunkt, eller noen vil kanskje si; velge mellom to onder: enten

1) kommunistiske Kina og landets ideologi og politikk, eller

2) kapitalistiske/liberalistiske USA som respekterer menneskerettigheter og som vi allerede er militært i allianse med.

Jeg anbefaler på det sterkeste denne nylige dokumentaren om kinesiske myndigheters forbrytelser mot en etnisitet i Kina, uigurene: https://tv.nrk.no/serie/urix/201910/NNFA53100319
Jeg snakka med en uigur i forrige uke som jevnlig får forbudt info fra hjemlandet.
Han kunne legge til at der også er bygd krematorier i konsentrasjonsleirene som omtales i dokumentaren, og at der er innført en regel om at enhver uigur som dør i leiren automatisk blir kremert, slik at ingen utenforstående i ettertid kan finne ut hva personen egentlig døde av ved obduksjon.
Jeg overlater resten opp til deg å tenke ut.

​Men er det ikke morsomt hvordan historien alltid gjentar seg sjøl, nå mht hva som skjedde i Tyskland og Polen for snart 80-år siden?

Men du er kanskje likegyldig til det også?
Men fortsett du gjerne med å frikjenne kommunist-Kina og spionmistenkte Huawei hvis det gjør deg lykkelig, men jeg vet bare at jeg om 40-50 år ikke vil være blant de som går med hodet lavt i flauhet over hva jeg sa eller skrev når det som idag betraktes som fremtid er blitt historie, og når alt det som var hemmelig eller skjult idag er kommet for en dag.

​Alt du skriver på internett lagres evig.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar

På 70-tallet gikk det folk med plakater med bilder av Stalin høyt hevet i det norske 1.mai-toget, og det er åpenbart at Stalin sto høyt i kurs i visse miljøer i Norge på den tiden.

Disse folkene holder idag hodet lavt og vil nødig snakke om den tiden, naturlig nok, for de må jo selvfølgelig være svært flaue i lys av den informasjonen vi har fått kjennskap til i ettertid om Stalinistene og deres forfølgelser av annerledestenkende og deres myrderier av politiske motstandere i gamle Sovjetunionen.

Ingen vet hva fremtiden vil bringe, men en ting vet vi skråsikkert idag; Kina er ett imperialistisk kommunistdiktatur som besitter verdens største hær, som ikke respekterer menneskerettigheter, som forfølger og dreper politiske motstandere, og som har omfavnet telefon/internettovervåking og kameraovervåking på hvert gatehjørne og ansiktgjenkjennelse som middel for å holde hele befolkningen i et jerngrep.

Absolutt alt av bilder eller tekst du sender til-, eller sier på telefon til noen i Kina, er overvåket av myndighetene i Kina.

Vanlige apper for kommunikasjon og sosiale nettverk fungerer ikke; du bruke en app utgitt eller promotert av kinesiske myndigheter hvis du skal kommunisere med noen i Kina.

Der går ingen informasjon hverken ut eller inn i Kina som ikke er overvåket, punktum.

Kina vil også gjerne spre sin ideologi til resten av verden.

Så når alt kommer til alt, så må du (jepp, jeg peker på deg ja) ta standpunkt, eller noen vil kanskje si; velge mellom to onder: enten

1) kommunistiske Kina og landets ideologi og politikk, eller

2) kapitalistiske/liberalistiske USA som respekterer menneskerettigheter og som vi allerede er militært i allianse med.

Jeg anbefaler på det sterkeste denne nylige dokumentaren om kinesiske myndigheters forbrytelser mot en etnisitet i Kina, uigurene: https://tv.nrk.no/serie/urix/201910/NNFA53100319

Jeg snakka med en uigur i forrige uke som jevnlig får forbudt info fra hjemlandet.

Han kunne legge til at der også er bygd krematorier i konsentrasjonsleirene som omtales i dokumentaren, og at der er innført en regel om at enhver uigur som dør i leiren automatisk blir kremert, slik at ingen utenforstående i ettertid kan finne ut hva personen egentlig døde av ved obduksjon.

Jeg overlater resten opp til deg å tenke ut.

​Men er det ikke morsomt hvordan historien alltid gjentar seg sjøl, nå mht hva som skjedde i Tyskland og Polen for snart 80-år siden?

Men du er kanskje likegyldig til det også?

Men fortsett du gjerne med å frikjenne kommunist-Kina og spionmistenkte Huawei hvis det gjør deg lykkelig, men jeg vet bare at jeg om 40-50 år ikke vil være blant de som går med hodet lavt i flauhet over hva jeg sa eller skrev når det som idag betraktes som fremtid er blitt historie, og når alt det som var hemmelig eller skjult idag er kommet for en dag.

​Alt du skriver på internett lagres evig.

 

Jeg tok deg seriøst helt du skrev at USA respekterer menneskerettigheter.

Kina er ingen solskinnshistorie men ikke kom å si at USA er det heller.

Der hvor Kina internerer sine "terrorister" pleier USA å bombe dem.

Lenke til kommentar

Jeg tok deg seriøst helt du skrev at USA respekterer menneskerettigheter.

Kina er ingen solskinnshistorie men ikke kom å si at USA er det heller.

Der hvor Kina internerer sine "terrorister" pleier USA å bombe dem.

 Med all respekt, du eier ikke gangsyn med den sammenligningen der.

 

Det er en ekstrem, nesten fundamentalistisk vinkel du ser dette fra når du unnskylder kinas konsentrasjonsleire pga USAs kriger.

 

Ja USA kriger, men tenk ikke ett sekund at Kina ikke kommer til å involvere seg i kriger når de føler seg klare.  Kinas plan er jo nettopp å dominere verden uten å avfyre ett skudd.  Den eneste grunnen til at de følger den strategien er USA.

 

Argumentet du presenterer nå er som hentet fra Kinas propagandamaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...