Gå til innhold

Norske F-16 skal selges – må komme andre nasjoner i forkjøpet for å få best pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes allerede masse penger tilgjengelig på forsvarsbudsjettet, dersom man bare sluttet å bruke 60% av budsjettet på administrasjon...! At en leirkommandant må betale leie for sin egen flaggstang, eller at Forsvarsbygg (tidligere Forsvarets Bjørnetjeneste) river det forsvaret ikke prioriterer å leie av seg selv, men lar kjøretøyparken stå ute og ruste, eller å bruke penger på å legge ned en flystasjon for så å bygge opp ny "innerst i en av våre mest turbulente fjordarmer"....listen er så lang at den når helt frem til ordet "femtekolonist"!

 

Ja tenk å skal bruke hinsides med milliarder forsvarspenger på å flytte en gedigen supreme luftforsvarsbase kun 10 mil,Andøya, for så å påstå at det skal bli mye bedre og attpåtil være lønnsomt,når vi veit at det koster bare noen titals millioner å få oppgradert noen hangarporter på Andøya og vips så er nye P-8 innfsaet på Andøya som flyene virkelig kan operere sikkert og trygt fra med god kontiunitet. Man trenger bare ta kartet å se hvor Evenes flyplass ligger,helt innerst i Vestfjorden som virker som en enorm trakt for sør-vest vinden som kommer inn mellom Lofotveggen og fastlandet. Farten på vinden øker innover fjorden og ergo turbulensen.  Bruk heller pengene på nye stridsvogner og flere helikoptere,istedenfor å bygge masse greier på Evenes som vi allerede har på Andøya. 

Lenke til kommentar

Kjetil Sandal - det er det villeste sprøytet jeg har hørt! Med mindre alle F16 er samlet i en hangar har ikke F35 slik kapasitet - den er grovt underbestykket og jeg kan ikke i min villeste fantasi hvordan den sakteflygende kalkunen med markedets absolutt minste våpenkapasitet skal kunne det! Allle såkalte "tester" som gir F35 høy kill-rate er basert på at de ikke blir detektert, men det er bare en teori. Flere og flere SAP - Syntetic apperature radar - bli nå tatt i bruk og der er den famøse stealth egenskapen totalt fraværende. Modernisering av eksisterende ildgivnings radarer der L og X band kombineres i AESA oppsett blottstiller den svadateknologien fullstendig. I tillegg har F35 my kortere rekkevidde, hastighet og elendig manøvrerbarehet i forhold til absolutt alt markedet har til 1/3 - 1/2 av F35 prisen. Det verste er kanskje at den krever mellom 50 og 100 timer service pr flytime!

Lenke til kommentar

 

Det kunne den kanskje hvis den kunne bært så mange missiler. Men F-35 har kapasitet til 4 stk luft til luft missiler.

 

Evt 8 AIM-120 + 2 AIM-9, hvis vi skal forholde oss til fakta.

Internt kan de bære 4. Eksternt kan de bære flere men da er de ikke lengre stealth og mye mer likeverdige med F-16 på avstand. Så da kan du neppe si at en F-35 kan ta ut 15 F-16.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan vi ikke beholde dem som ekstra kampkapaistet.?

 

Luftherredømme er svært viktig under strid og F35 kan være spydspissen, så kan f16 være baktroppen som tar ut mål systematisk når F35 har nøytralisert motstand.

 

Når det tar minst 15 år skaffe seg jagerfly, sier det seg selv at det er fornuftig å beholde de vi har.

Det er ikke mangel på fly, men mangel på piloter, bakkemannskap, driftspenger, reservedeler osv. Å drifte en større flypark gir ingen mening, i hvert fall når du tar med i betraktningen kostnaden med å duplisere all logistikk og vedlikehold. Flyene har ikke engang samme våpensystemer.

Hvor mange piloter har vi i sivil luftfart, og hvor mange av dem fly F16 under militærtjenesten?
Lenke til kommentar

I mine øyne er F16 grasiøs, har slanke fine linjer, den er like vakker i dag som da jeg så den første gang. Tidløs. En klassiker. Forfra, bakfra, fra siden.....den oser estetikk fra alle synsvinkler... Sportsbil...

 

F35 derimot....en klump av et fly. Et villsvin med vinger. Godt mulig at den er en god soldat, men noen skjønnhetskonkurranse vinner den aldri. Kanskje en grunn til at de har forsøkt å gjøre den "usynlig"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mine øyne er F16 grasiøs, har slanke fine linjer, den er like vakker i dag som da jeg så den første gang. Tidløs. En klassiker. Forfra, bakfra, fra siden.....den oser estetikk fra alle synsvinkler... Sportsbil...

 

F35 derimot....en klump av et fly. Et villsvin med vinger. Godt mulig at den er en god soldat, men noen skjønnhetskonkurranse vinner den aldri. Kanskje en grunn til at de har forsøkt å gjøre den "usynlig"...

 

F-16 har flotte linjer, absolutt. Min favoritt helt fra jeg var guttunge. Kanskje mest om den ikke noe under vingene, og det er jo nokså sjelden. Men jeg synes også F-35 har sine fortreffeligheter fra noen aspekter. Særlig C-modellen ser mer elegant ut, og B-modellen er "rå" i fremre sektor. Bare vent til du får se den på nært hold. Da slår estetikken og den unike smidige overflaten på skroget ut for fullt på sansene - at dette representerer noe helt nytt og moderne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De 29 flyene som er satt på bakken, er det pga tekniske problemer eller at så mange teknikere sluttet etter man fant ut at man skulle flytte hele jagerfly miljøet fra Bodø til Ørlandet?

 

Det er nok en kombinasjon av mange faktorer, men først og fremst antall timer på skroget og ulik standard og behov for nødvendige oppgraderinger. Det er, som alltid, en nøye kost-nytte-vurdering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjetil Sandal - det er det villeste sprøytet jeg har hørt! Med mindre alle F16 er samlet i en hangar har ikke F35 slik kapasitet - den er grovt underbestykket og jeg kan ikke i min villeste fantasi hvordan den sakteflygende kalkunen med markedets absolutt minste våpenkapasitet skal kunne det! Allle såkalte "tester" som gir F35 høy kill-rate er basert på at de ikke blir detektert, men det er bare en teori. Flere og flere SAP - Syntetic apperature radar - bli nå tatt i bruk og der er den famøse stealth egenskapen totalt fraværende. Modernisering av eksisterende ildgivnings radarer der L og X band kombineres i AESA oppsett blottstiller den svadateknologien fullstendig. I tillegg har F35 my kortere rekkevidde, hastighet og elendig manøvrerbarehet i forhold til absolutt alt markedet har til 1/3 - 1/2 av F35 prisen. Det verste er kanskje at den krever mellom 50 og 100 timer service pr flytime!

 

Her er du nok helt på viddene, om jeg kan si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Internt kan de bære 4. Eksternt kan de bære flere men da er de ikke lengre stealth og mye mer likeverdige med F-16 på avstand. Så da kan du neppe si at en F-35 kan ta ut 15 F-16.

 

Selv med våpen under vingene er det ikke mye som er likeverdig i dette henseende. F-35 trumfer F-16 i alle relevante parametre. Og så har man jo den fleksibiliteten at man kan planlegge et oppdrag hvor noen F-35 flyr i stealthmodus, mens andre har mer krutt under vingene. Så mens sveipen med F-16-fly (eller andre) har fullt fokus på det de muligens kan se, så ser de ikke den F-35-maskinen som sniker seg opp fra høyre ving og leverer nådestøtet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke som operative fly, men for noen år siden ble et knippe F-16-fly omgjort til testdroner kalt QF-16:

 

https://www.youtube.com/watch?v=E_A_rEZoXSg

Så i princippet kunne der god sidde nogen i Kongsberg - og styre gamle norske F16 fly flyve fra Svalbard, for at afvise russiske fly ved den norske maritime grænse. Stopper "russerne" ikke - så kommer F35 efter dem... ;-). Tja ... tror norsk ungdom vil elske et sådanne job.

Lenke til kommentar

Så i princippet kunne der god sidde nogen i Kongsberg - og styre gamle norske F16 fly flyve fra Svalbard, for at afvise russiske fly ved den norske maritime grænse. Stopper "russerne" ikke - så kommer F35 efter dem... ;-). Tja ... tror norsk ungdom vil elske et sådanne job.

 

Tipper at hjemmekontorløsning med full sim-utrustning på gjesterommet hadde vært en flott gulrot i jobbannonsen. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Litt på dypt vann (simulator fra 90-tallet) - men F-16 kan vel bestykkes med 4xAIM-120 og 4xAIM-9 samt 2xGBU-88 og/eller eksterne drivstofftanker (som du behøver utfra mission lengde og tynge/drag om du laster fullt)

Uten stealth-egenskaper ifht F-35. Men nok krutt får du lasta på F-16 ;)

Var på Rygge flystasjon når den første hvit/røde/blå F-16 ankom rundt 1980 og gjorde tjeneste der noen år senere. Får fortsatt kribling når jeg ser de flyr :D

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...