Gå til innhold

170 soldater deler fem vaskemaskiner: – Har fått fotsopp, brennkopper og skabb


mellowman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan i huleste går det opp? Da må den jo spinne og gå hvert eneste minutt hver eneste dag da, om natten også. Og man må bruke høy varme for å drepe alt av bakterier og virus, som tar lenger tid.

 

36 x 2 timer per vask = En vask per 72ende time. Altså en vask hvert tredje døgn. Høres ikke helt riktig ut. Var sikkert mange som vaska noe i dusj og vaskekummen også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg går ut fra tallene du gir, hvis du oppgir feil tall, og dermed dømmer folk for å være dumme når de regner feil ut fra ditt anslag, så er det du som gjør noe feil. Jeg får bare gjort grove anslag, umulig å regne ut på minuttet. Maskinen jeg bruker i leiligheten her endrer tid, er aldri punktlig.

 

17 x 2 = 34, en vask per 34 time. Altså ca 1.5 døgn mellom hver vask. Synes du det er nok? Har du levd? Eller er du bare en gris som aldri går med rene klær?

 

Du må forklare ting mer i detalj. Å dømme folk for å være ureinslige og for å regne feil når du oppgir feilaktig eller mangelfull informasjon er en dårlig personlig kvalitet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Taurean, vasker du klær oftere enn hver 34. time? Ett og ett plagg da, eller?

 

Da jeg bodde i studentbolig tror jeg det var 98 hybler på tre vaskemaskiner. (Syv etasjer ganger fjorten hybler på hver etasje, hvis jeg husker rett.) Det var omtrent det samme. Én vask tok 60 minutter, men man reserverte for 90 minutter av gangen. Riktignok var kanskje ikke alle hyblene bebodd til enhver tid, men til gjengjeld virket ikke alle tre maskinene alltid heller. Men det gikk stort sett greit selv om man ikke kunne vaske på natten etter 23 eller midnatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm - har selv delt på ei maskin på 18 leiligheter, noen leiligheter med bare par, men fleste med små barn. La oss si det kun er par og ingen barn = 36 personer på ei maskin. Altså to personer mer på delingen allerede der. 

 

Tar man med barna så blir det langt flere, minst dobling.

 

Så nei, det er nok ikke antall maskiner som er grunnen.

Forskjellen ligger nok i stor grad at en i mange situasjoner har dårlig tid til å vaske klær sammenlignet med situasjonen dere befant dere i, og at når en først har tid og anledning er det veldig mange som har det. 

Lenke til kommentar

Forskjellen ligger nok i stor grad at en i mange situasjoner har dårlig tid til å vaske klær sammenlignet med situasjonen dere befant dere i, og at når en først har tid og anledning er det veldig mange som har det. 

 

Ja, det kan være en mulig utfordring, men de fleste var på jobb på dagtid og barn i barnehage/skole. Største utfordringen tror jeg nok er at de ikke samarbeider.

Lenke til kommentar

Taurean, vasker du klær oftere enn hver 34. time? Ett og ett plagg da, eller?

 

Da jeg bodde i studentbolig tror jeg det var 98 hybler på tre vaskemaskiner. (Syv etasjer ganger fjorten hybler på hver etasje, hvis jeg husker rett.) Det var omtrent det samme. Én vask tok 60 minutter, men man reserverte for 90 minutter av gangen. Riktignok var kanskje ikke alle hyblene bebodd til enhver tid, men til gjengjeld virket ikke alle tre maskinene alltid heller. Men det gikk stort sett greit selv om man ikke kunne vaske på natten etter 23 eller midnatt.

 

Men rakkern heller, hvordan er det folk lever?

 

Daglig: Sokker, boksershorts, vanlig t-skjorte.

Hver tredje dag: 2 x store pledd til skinnstressless, hverdagsbukser.

Hver fjerde-femte dag: Laken, dynetrekk, putetrekk x 4, hverdagsjakke (bomull).

Så ofte som trengs: Håndklær. Har sikkert glemt noe også da.

 

Dette blir jo en del, i hvert fall mer enn én gang per 36 time! Hvordan er det andre folk lever? Og særlig med to BARN??

 

Dette blir -minst- en vask daglig, eller jeg tar en vaskedag hvor jeg kjører 5-7 vask om dagen og tørker alt med avfukter på full guffe, så fort det lar seg gjøre.

 

 

170 soldater, fem vaskemaskiner.

 

En full vask tar to timer i snitt. Det blir 12 vask per døgn per maskin x 5 = 60 vask per døgn tilgjengelig. Selv om vi halverer bruken ut fra hva jeg bruker som en vanlig husholdning for én person, jeg regner med de bruker litt mindre i militæret, men jeg aner ikke for jeg har ikke vært i militæret - så er det fremdeles godt under hva som kan regnes for normalt behov.

 

 

Vi kan søle bort 4 milliarder på en fregatt som kræsjer uten at det får konsekvenser, men vi har ikke råd til 50 000 til noen ekstra vaskemaskiner for økt komfort og dermed bedre moral som er fundamentalt. Fyf, soldater må leve med hudsykdommer som det der, det er helt uverdig! Uansett! Selv i fredstid må de ha det sånn! Hadde det enda vært krig så kunne jeg også godtatt det, men i fredstid da. Det er helt sinnssykt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke det helt store problemet her. Jeg har bodd i to ulike studentkollektiv. Ett i Bergen med ca 170 studenter på 4-5 vaskemaskiner og 2-3 tørketromler(husker ikke helt fordelingen). I Belgia var vi 180 stk fordelt på 2 vaskemaskiner, men de lokale har en tendens til å reise hjem i helgene, så regner med mye klesvask foregikk hjemme.

Lenke til kommentar

Men rakkern heller, hvordan er det folk lever?

 

Daglig: Sokker, boksershorts, vanlig t-skjorte.

Hver tredje dag: 2 x store pledd til skinnstressless, hverdagsbukser.

Hver fjerde-femte dag: Laken, dynetrekk, putetrekk x 4, hverdagsjakke (bomull).

Så ofte som trengs: Håndklær. Har sikkert glemt noe også da.

 

Dette blir jo en del, i hvert fall mer enn én gang per 36 time! Hvordan er det andre folk lever? Og særlig med to BARN??

 

Dette blir -minst- en vask daglig, eller jeg tar en vaskedag hvor jeg kjører 5-7 vask om dagen og tørker alt med avfukter på full guffe, så fort det lar seg gjøre.

 

Hvem er det du snakker om her?

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke det helt store problemet her. Jeg har bodd i to ulike studentkollektiv. Ett i Bergen med ca 170 studenter på 4-5 vaskemaskiner og 2-3 tørketromler(husker ikke helt fordelingen). I Belgia var vi 180 stk fordelt på 2 vaskemaskiner, men de lokale har en tendens til å reise hjem i helgene, så regner med mye klesvask foregikk hjemme.

Du må forstå at dette er soldater i felt, ikke mennesker med normalt hverdagsliv. Det kan bety at du er i felt i flere dager (til og med uker) av gangen uten å få vasket klær. 

I tillegg til at soldater jevnt over har et aktivitetsnivå MYE høyere enn en helt vanlig person. Det fører til mye svette, mange plagg, mye utstyr.

Når da en hel tropp og/eller kompani er i felt, så lever alle etter det samme tidsskjemaet. Når de kommer tilbake til kasserna har man gjerne lite tid før neste ting smeller. Det vil si at alle stormer mot vaskemaskiner for å få dette unnagjort. Det samme gjelder for våpenpuss, dusjing av egen kropp, få byttet sengetøy og utstyr som er defekt, osv osv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...