Gå til innhold

Apple har lansert AirPods Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da hentet jeg mine. Kom lovlig raskt levert.

 

Førsteinntrykket (bortsett fra at esken ser ut som AirPods v1 sin feite lillebror) er at lyden er i mine ører mye bedre enn første AirPods. Virkelig løft i både bass samt mellomtonene.

 

Syns de også gjør en svært god støyisoleringsjobb. De slår ikke Sony WH-1000XM3’ene mine, men det var heller ikke forventet av buds heller.

post-34779-683707_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Mine ligger i en boks hos 7/11, ser frem til å hente de etter jobb og om de er verdige erstatninger for det jeg bruker AirPods og Galaxy Buds´ene til i dag.

 

Det eneste jeg kom på er at AirPods sin mikrofon ikke virker med Skype for business på Windows og jeg regner med AirPods Pro har samme utfordring, så Galaxy Buds vil fortsatt ha litt nytte for de dagene jeg skal ta møter på farten og vil slippe å dra med meg et headsett.

 

Redigert: Og der var Apple Pro´ene i hus.

 

post-13363-0-96777100-1572447439_thumb.jpg

 

Jeg er allerede redd for at de må byttes i nye da lokket på ladeboksen lager ulyd og er veldig løs med mye sidelengs bevegelse. Mulig de skal være slik men jeg tviler når jeg sammenlignet med hvor lite bevegelse det er i de gamle Airpods´ene mine sin ladeboks etter flere år med bruk.

 

Uansett, ser frem til å teste dem nå med laptoper, mobiler og nettbrettet. Må nesten ta en tur med buss for å se hvor bra støykanselleringen er. Skal fly neste uke og få testet dem skikkelig da.  :)

 

Redigert 2: Wow, Apple har ordnet slik at mikrofonen på AirPods Pro'ene fungerer med Skype for business på jobblaptopen, da ser jeg for meg å bruke kun disse fremover om de leverer ellers. Støykanselleringen er overraskende bra for å være ørepropper, de er nok ikke på nivå med Sony XM3 eller Bose QC35 men det forventer jeg heller ikke fra et headsett som ikke dekker ørene i sin helhet men bedre enn forventet.

 

Disse ligger an til å være vinnere i min bok, flott lommevennlig størrelse på ladeboksen, bra nok batteritid for min bruk og en av få "true wireless"-headsett med brukbar mikrofon for samtaler. Bare dumt at lokket ladeboksen ikke virker 100% skikkelig skrudd sammen og er løsere enn den bør være, får sjekke med Apple om å få bytte den ut.

 

Redigert 3: Og der var retur bestilt og nye AirPods Pro er på vei med forventet levering 1. november. Er fint at Apple benytter DHL ekspresslevering. Håper ladeboksen på de nye er skikkelig skrudd sammen.

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for informasjonen! Er ikke i målgruppen for disse da jeg ikke eier noe Apple lengre, men interessert i hvordan disse presterer. Har du testet Sony WF-1000XM3 (de nyeste true wireless pluggene fra Sony)? Lurer i så fall hvordan de presterer i forhold til hverandre.

 

 

En kollega av meg har dem og jeg har avtalt med ham at vi skal prøve dem litt mot hverandre i morgen i løpet av arbeidsdagen da han er nysgjerrige på AirPods Pro´ene.

 

Jeg forhåndsbestilte Sony´ene de da de ble lansert men avbestilte når testene begynte å komme pga den heller labre kvaliteten på mikrofonen ved samtaler og at jeg ikke var helt solgt på designet. Har kun testet de en kort periode da jeg prøvde kollegaen min sine, skal gi en rapport i morgen når vi har sammenlignet dem. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Redigert 3: Og der var retur bestilt og nye AirPods Pro er på vei med forventet levering 1. november. Er fint at Apple benytter DHL ekspresslevering. Håper ladeboksen på de nye er skikkelig skrudd sammen.

Sammenliknet med AirPods v1 dekselet er topplokket løst på min og. Men virker å være festet godt. Sender ikke inn pga det da det holder seg på plass når det er lukket og er kun merkbart om jeg flytter på det selv.

Lenke til kommentar

Sammenliknet med AirPods v1 dekselet er topplokket løst på min og. Men virker å være festet godt. Sender ikke inn pga det da det holder seg på plass når det er lukket og er kun merkbart om jeg flytter på det selv.

 

 

Lager det en skikkelig "klikkelyd" når du tar på batteridekselet? Det er såpass løst på min at det lager lyd bare jeg rister svakt på batteridekselet og Apple sin support mente det ikke skulle være slik.

Lenke til kommentar

Lager det en skikkelig "klikkelyd" når du tar på batteridekselet? Det er såpass løst på min at det lager lyd bare jeg rister svakt på batteridekselet og Apple sin support mente det ikke skulle være slik.

Ja, men jeg må riste med litt kraft:

 

https://youtu.be/PpbBDx-x7dk (Beklager på forhånd vertikal filming, men er vel lyden som er poenget her)

 

Og den klikker jo om jeg flytter på det, men lokket sitter jo godt fast og løsner ikke slik at jeg risikerer at airpodsene detter ut.

Lenke til kommentar

En kollega av meg har dem og jeg har avtalt med ham at vi skal prøve dem litt mot hverandre i morgen i løpet av arbeidsdagen da han er nysgjerrige på AirPods Pro´ene.

 

Jeg forhåndsbestilte Sony´ene de da de ble lansert men avbestilte når testene begynte å komme pga den heller labre kvaliteten på mikrofonen ved samtaler og at jeg ikke var helt solgt på designet. Har kun testet de en kort periode da jeg prøvde kollegaen min sine, skal gi en rapport i morgen når vi har sammenlignet dem. :)

 

Henger meg på denne! 

Sitter selv å vurderer Sony WF-1000XM3 vs AirPods Pro :)

Lenke til kommentar

Ja, men jeg må riste med litt kraft:

 

(Beklager på forhånd vertikal filming, men er vel lyden som er poenget her)

 

Og den klikker jo om jeg flytter på det, men lokket sitter jo godt fast og løsner ikke slik at jeg risikerer at airpodsene detter ut.

 

Takk for video :) Lyden er ganske lik men jeg får den bare jeg forsiktig beveger på boksen og trenger ikke riste den nevneverdig for å at lokket skal bevege på seg og lage en markant klikkelyd.

 

Får levert nytt sett i løpet av fredag og skal sammenligne dem før det gamle går i retur, kan jo hende det er "by design" at det er litt sidelengs bevegelse i lokket som gir klikkelyd men det føltes unormalt løst på det settet jeg har. Apple sin kundesupport mente det kunne hørtes ut som en produksjonsfeil så derav foreslo de å ta det i retur.

Lenke til kommentar

Da har jeg og kollegaen min gjort litt nyttig arbeid på jobb i dag og testet AirPods Pro’ene mine mot hans Sony WF-1000XM3.

 

Jeg lånte hans Sony-sett i litt over to timer og lyttet på musikk og podcast og byttet mellom dem og AirPods’ene for å se hvordan jeg opplevde forskjellene. Først i kontormiljøet vårt som er et åpent landskap med fire personer så ikke all verden med støy utover knatring på tastatur, litt småprat og et lufteanlegg som lager minimalt med suselyd. Tok derfor en gåtur til butikken hvor det er en del trafikkstøy og støy fra anleggsarbeid på veien. Begge var tilkoblet Samsung Galaxy Fold’en min hvor AirPods’ene brukte AAC og Sony’ene APTX først før jeg fikk slått over til LDAC i utviklermenyen på mobilen. Av ukjent grunn så gikk de tilbake til APTX etter hvert så jeg lot dem være på det kodeket. Musikken var fra Spotify med høyest mulig kvalitet.

 

Mine inntrykk etter å ha prøvd dem mot hverandre i morgentimene er som følger:

 

Passiv isolasjon: Sony’ene er best om du vil ha mest mulig passiv isolasjon, jeg måtte bruke proppe-størrelsen til min kollega som er medium og det passet bra for ørene mine. Sony’ene går helt klart lengre inn i øregangen enn AirPods’ene og du føler deg mer «innestengt» med dem i ørene fordi de dekker mer av øregangen. AirPods’ene dekker også øregangen men du føler ikke at de sitter like langt inni og det Apple har gjort med å ha luftekanaler som skal gjøre at dem føltes mindre som in-ear propper har en reell funksjon.

 

Aktiv støykansellering: Sony’ene fjerner mer støy fra de høyere frekvensene hvor tastaturknatring, stemmer o.l. ligger, mulig dette skyldtes mer den bedre passive isolasjonen enn den aktive støykanselleringen dog. Trafikkstøy var mer dempet med Sony’ene. AirPod’s fjerner en god del lyd i de lavere regionene og jeg vil si at de har en mer komfortabel støykansellering over tid om du skal lytte på lydbok eller podcast fordi det ikke er noe merkbar egenstøy fra kanselleringen mens det suser merkbart i Sony’ene. Så jeg vil tro at Sony’ene er bedre enn AirPods’ene på en flytur siden de kansellerer mer, men til daglig bruk er AirPods’ene gode og de dempet merkbart støyen på Bybanen i Bergen i dag tidlig selv om jeg kunne høre de høyere frekvensene tydelig nok om jeg lyttet etter når jeg hørte på podcast. Når jeg skriver på dette med AirPods i øret så hører jeg knatringen på tastaturet mitt i stille deler av musikken, lyden av tastetrykkene er lavere enn uten ørepropper men du hører at jeg skriver.

 

Lydkvalitet: Igjen en seier til Sony’ene, jeg er ikke «audiofil» eller ekspert på lyd men det er merkbart at Sony har en mer engasjerende lyd enn AirPod’sene. EQ i Sony’ene var deaktivert. Trommene I The White Stripes sin The hardest button slår hardt i øregangen med Sony’ene slik at du føler de er mer «in your face» mens det i AirPods’ene er mer avmålt «dunk dunk» på samme låten uten de skikkelige harde slagene. Det er igjen noe jeg tipper har å med å gjøre at Sony sine ørepropper går lengre inn i øregangen som skaper mer nærhet til lyden. Mellomtonen føltes også klarer i Sony’ene men det er særlig den «punchy» bassen som får de til å hørtes mer engasjerende ut i mine ører. AirPods Pro har bedre lyd enn de originale AirPods’ene og jeg syntes også de er bedre enn Galaxy Buds’ene mine men de er ikke en revolusjon fra de originale AirPods’ene. Jeg er glad i litt bass, det kan godt hende at lyden i AirPods’ene vil oppleves som mer tro mot innspillingene for en som er mer ekspert på «korrekt» lydgjengivelse enn meg og at Sony’ene overdriver bassen men mellomtonen er jeg sikker på er bedre hos Sony enn Apple. At man kan stille på equalizer i appen til Sony gir gode mulighet for å få den lyden man ønsker sammenlignet med AirPods som er prisgitt at avspillingsenheten din har mulighet til å bruke EQ.

 

Komfort: Første klare seier til AirPods, de sitter godt fast i øregangen min uten at jeg føler de blokkerer dem sammenlignet med Sony’ene. Jeg har ikke sjekket vekten men AirPods’ene føltes lettere i vekt som nok bidrar til den økte komforten, og de stikker ikke like langt ut fra ørene som Sony’ene. For mine ører er AirPods soleklar vinner for bruk over flere timer, og ikke minst at støykanselleringen ikke har noe merkbar egenlyd øker denne komforten når man skal lytte på lydbok eller podcast, eller kun bruke dem til å dempe omverdenen litt. Ladeboksen til Apple er mye mindre i volum enn Sony sin og dermed er lettere å ta med i lommen, men det går på bekostning av batteritiden som er bedre hos Sony.

 

Andre funksjoner: Sony har en app for iOs og Android hvor du kan bruke EQ til å stille på lyden, du kan stille på hvor mye støykansellering du vil ha med mer. Apple har kun noen enkle innstillinger som er tilgjengelig når de er tilkoblet en iOs-enhet men ingen app til Android med EQ eller lignende. AirPods fungerer fint med Android og andre bluetooth-enheter dog. Begge har støtte for «transparency»-modus hvor lyd utenfra pumpes inn slik at du slipper ta dem ut om noen prater til deg, jeg har bare så vidt prøvd dette så kan ikke si så mye om hvor bra det fungerer på verken Sony eller AirPods’ene utover at de begge sender inn lyd utenfra når dette aktiveres. Sony sine touchkontroller og Apple sin løsning med å «skvise» på øreproppstangen fungerer helt greit, jeg har ikke brukt Sony’ene nok til å bli helt komfortabel med hvordan alle sveipevalgene fungerer men AirPods’ene fungerer greit etter en dags bruk. Kvaliteten på mikrofonen for samtaler er best hos Apple, Sony har noe å lære der. Ingen av dem kan kobles til to enheter samtidig men du kan bruke både høyre eller venstre ørepropp for seg selv med både Sony og Apple. Jeg foretrekker USB-C til lading som Sony’ene har men Lightning er greit nok det også om du allerede bruker en iPhone. Ingen av dem har en enkel måte å stille volumet direkte fra øreproppene, du kan be Siri gjøre dette på AirPods’ene om du er tilkoblet en iOs-enhet men det er ikke verdens mest intuitive måte å stille volumet på. Auto-pausing av musikk når du tar ut en ørepopp fungerer ikke på Fold’en med AirPods’ene men fungerte fint mot iPad og 11 Pro Max. Dette fungerte fint med Sony’ene mot Fold’en.

 

Til tross for at Sony’ene isolert sett er et bedre kjøp ut i fra at de koster 500 kroner mindre enn Pro’ene så blir det AirPods som vinner for mine behov, med ekstra trykk på at det gjelder mine behov. Kort oppsummert vinner de på grunn av høyere komfort både i form av hvordan de føltes i ørene men også ingen merkbar egenstøy når støykansellering er aktivert, mye mindre ladeboksen slik at jeg kan ta de med i lommen hver dag uten problemer og den overlegne mikrofon-kvaliteten da jeg har en del mobilsamtaler og Skype-møter hvor Sony’ene kommer til kort. For mange andre er Sony’ene vinnere grunnet bedre tilpasningsmuligheter med appen, bedre lydkvalitet og bedre aktiv og passiv støykansellering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg fikk mine i går og har testet de litt, men er ikke helt fornøyd.

Er nok jeg som ikke er vant til aktiv støy kansellering, men selv om de funker utmerket til å fjerne ekstern støy så føles de ubehagelig tette ut. Hører jo mere støy fra kraniet mitt enn vanlig :), må fokusere på å holde kjeven i ro får å ikke få forplantet lyden inn i ørene :).

Syntes også de var mye mere kronglete å få satt i enn de gamle airpods'ene.

Men, som sagt dette gjelder vel alt av earbuds som forsegler øret helt. Lydkvalitetsmessig så var det litt mere bass, men syntes ikke selve lydbildet var så utrolig mye bedre.

Personlig så går jeg tilbake til de vanlige airpods'ene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man ikke er vant med aktiv støykansellering så føltes det nok uvant og for enkelte ubehagelig. Det samme med propper som tetter igjen øregangen men det er fort en vanesak. AirPods Pro er ikke en versting på disse to tingene dog, de er noen av dem mest behagelige jeg har prøvd med propper som går inni ørene og ANC.

 

Samboeren min sverger til de originale Airpods´ene da hun ikke takler propper i øregangen og følelsen det gir, hun fikk prøve Pro´ene i kveld og syntes de var greie men ikke behagelig nok til å ville bytte ut Airpods´ene med Pro-utgaven.

Lenke til kommentar

Jeg fikk mine i går og har testet de litt, men er ikke helt fornøyd.

Er nok jeg som ikke er vant til aktiv støy kansellering, men selv om de funker utmerket til å fjerne ekstern støy så føles de ubehagelig tette ut. Hører jo mere støy fra kraniet mitt enn vanlig :), må fokusere på å holde kjeven i ro får å ikke få forplantet lyden inn i ørene :).

Syntes også de var mye mere kronglete å få satt i enn de gamle airpods'ene.

Men, som sagt dette gjelder vel alt av earbuds som forsegler øret helt. Lydkvalitetsmessig så var det litt mere bass, men syntes ikke selve lydbildet var så utrolig mye bedre.

Personlig så går jeg tilbake til de vanlige airpods'ene.

 

Akkurat min opplevelse også. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...