Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål til uforklarlig høyt strømforbruk


Anbefalte innlegg

Hei. 

Bor i en kjellerleilighet i et gammelt bygg. Har varmekabler på badet på 24/7 på rundt 17 grader. Har to varmtvannsberedere i et rom vedsiden av kjøkkenhet. Tror den ene benyttes delvis av utleier, de har en oppe i 2. etasje også. Tror gamle hvitevarer bidrar til økt strømforbruk, ellers bruker jeg lite til oppvarming og strømkrevende produkter. Det jeg lurer på er om det er normalt med så store svininger? Begynte plutselig å øke forbruket uten jeg endret noe spesielt. 

Se vedlagte bilder.

Det er ofte uforklarlige høye spikes. Kan være spikes på 7,35 kWh på en time.  

Jeg kan forstå at varmekabler bruker litt ekstra energi, men dette her er nesten dobling på kort tid. 

post-454612-0-39407300-1572280588_thumb.png

post-454612-0-99350900-1572280594_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å dra ut eitt og eitt utstyr og sjå kva som gjer utslag på forbruket. Om du har tilgang til sikringsskap må du kanskje inn der for å få lagt ut VVB.

 

Varmekablar på eit lite bad har sjeldan høg effekt, og forbruket blir ikkje stort sjølv om dei står på døgnet rundt. Spesielt om dei står på 17 grader så kan dei vel ikkje vera mykje i bruk? Med mindre det er noko feil med monteringa.

 

Det mest innlysande når det blir kaldare er oppvarming, men det finnes mange tilfeller der ute med leigetakarar som betalar for straumen til utleigar eller andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du er usikker på strømforbruket ditt så må du gå systematisk til verks. Det første du gjør er å skru av alt som trekker strøm og sjekker at det ikke registreres noe forbruk i måleren. Antar du har ny AMS måler slik at du nå kan følge forbruket ditt på time-basis hos strømleverandør/netteier i tillegg til informasjonen du får i displayet på måleren. Du kan også få tak i en HAN dongel slik at du selv kan hente ut verdiene fra måleren via HAN porten (Åpning av HAN port må bestilles fra netteier).

 

Så gjør du som Zeph er inne på. Skrur på f.eks. varmekabler på badet først og ser hvordan forbruket er over noen timer. Gjerne natta når det er kaldest ute. Det samme kan du gjøre med varmtvannsberedere. Sjekk også at varmtvannet ikke er unødvendig varmt. Varmtvannsberedere kan fint holde på varmen i et par døgn om du ikke bruker uforholdsmessig mye vann i perioden.

 

Når du har gjort denne øvelsen for alt du har som trekker strøm så har du litt bedre oversikt over hva du faktisk bruker av strøm. Det er også mulig å kjøpe en energimåler som du setter i mellom stikkontakt og støpsel for å måle forbruk direkte.

 

Lykke til med detektivarbeidet :-)

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i Akerhus. Er nok til at det ikke er iskaldt på badet. 
Eneste oppvarmingen jeg benytter er varmekablene på badet. Den siste uken har jeg kjøpt en vifteovn som jeg bruker i maks 5 min når jeg kommer hjem, klarer ikke å se endring etter jeg kjøpte den så det tyder på noe annet som tar strøm.

Jeg har et sikringskap som er godt markert med ulike brytere. Har av/på knapp på de fleste stikkontakter som jeg slår av når det ikke benyttes. Har varmekabler i nesten hele leligheten som jeg ikke bruker. 

Jeg vurderer å sette opp Rasperry PI med HAN port for å overvåke grundigere. 

Lenke til kommentar

Dersom du har ny måler, kan du (vanligvis) sette den opp til å vise aktuelt forbruk. Med denne innstillingen, slå av en og en kurs, til du ser hvem som trekker mye.

 

VVB trekker vanligvis 2 kW når termostaten er inne, og 0 når den er ute. Varmekabler er som regel dimensjonert til ca 100-125 W pr kvm gulvareal, og trekker 0 når termostaten er ute. Hvitevarer som vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel trekker ca 2 kW i perioder, men ofte ikke mer enn 1 kWh i løpet av en vask/tørk. Komfyr og stekeovn bruker omtrent like mye enten den er ny eller gammel, da energimengden som skal til for å koke opp en liter vann eller varme opp 70 liter stekeovn til 200 grader er den samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta fram en notatblokk og les av måleren manuelt en gang i timen når du er hjemme. Da får du litt mer tidsoppløsning enn de 6-timers-bolkene du viste i toppen her. Noe kortere enn det er meningsløst ettersom termostater som går av og på bare skaper "støy" i målingene.

 

- Friskmeld hvitevarene. De er neppe synderen. Det er typisk oppvarming som er hovedsynderen.

 

- Beskriv leiligheten med antall kvadratmeter og hvor mye veggareal, takareal og gulvareal som grenser mot utsiden, samt byggeår. Da kan vi sammenligne med TEK/byggestandard fra byggeåret og anslå om det er innenfor normalen.

 

- Beskriv gjerne også antall minutter bruk av varmtvann (dusj/fylling av badekar) per døgn.

 

- Ellers så kan du føle deg fram til kalde flater og trekk. Det er ofte en stor synder. Videre kan du prøve å se om synlige ledninger eller varmtvannsrør går veier de ikke skal (til utleier). Jeg er spesielt nysgjerrig på hvorfor du har to varmtvannstanker og om du varmer vann på din strømregning som går til utleiers forbruk. Varmtvannstanker står jo gjerne på full guffe et par timer etter en dusj, noe som kan forklare høyt nattlig forbruk.

Lenke til kommentar

Vår varmtvannsbereder bruker ca. 3 kilowatt/h når den står på. Om du har to sånne som slår seg på samtidig en times tid er det jo 6 kilowatt bare der. Så kommer litt annen oppvarming, lys, kjøleskap, matlaging etc.

 

Her er f.eks et utdrag av en varm, litt lenger dusj:

iFYPv4E.png

 

Her har vi en ganske vanlig uke for oss, med temperaturer på rundt 0 på natten:

WkmDany.png

 

Varierende faktorer: 2 x varmekabler, kjøleskap, fryser, varmtvannsbereder, matlaging, vaskemaskin og tørketrommel, elbillading, varmepumpe. Vi bor i et gammelt, kaldt hus, men fyrer mye med ved for å holde strømutgiftene litt lavere.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering. Har sørget for å installere tetningslister på ytterdør og har isolert alle vindu med bobleplast. Bestilt overgang fra nett, så venter på denne før jeg kan overvåke strømforbruk med Rasperry PI.

 

Har gjort to forsøk nå.

 

1. forsøk ser du i den første boksen, slo av varmvannsberederen 1 time.

Lavt forbruk, men gir ikke en god indikasjon om de bruker mye strøm.

 

2. forsøk er den siste stor boksen. Alt slått av utenom varmtvannsberedere i løpet av en natt. 

I løpet av natten brukte jeg 0 kWh. Så tyder på at det er en av de bryterne er som tar strøm.

Framover tenker jeg å slå av en og en bryter hver natt for å se om det er en som gir utslag.

Har totalt 9 forskjellige brytere i sikringsskapet. 

post-454612-0-38183800-1572892171_thumb.png

Endret av vegaast96
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Markeringen i sikringsskapet for oppvaskmaskin brukte mistenkelig mye strøm, fant ut at varmtvannsberederne var koblet til denne. Sikringsskapet viste feil, mulig bryteren for varmtvannsberedere gjør ingenting  :hmm:

Slo av bryteren for vaskemaskinen i 7 timer og det lyser som indikerer hvor mye strømforbruk som benyttes nå var ganske stille. Med en gang jeg koblet til igjen begynte kom den en høy suse lyd og lyset blinket intenst. 15 kwh ble brukt ganske raskt. Siden varmtvann i leiligheten er ganske heftig har jeg skrudd ned effektiviteten på varmvannsberederene. De er fortsatt veldig varme, men er ikke nødvendig å stå på full guffe. Får håpe at dette hjelper. 

Lenke til kommentar

Slo av bryteren for vaskemaskinen i 7 timer og det lyser som indikerer hvor mye strømforbruk som benyttes nå var ganske stille. Med en gang jeg koblet til igjen begynte kom den en høy suse lyd og lyset blinket intenst. 15 kwh ble brukt ganske raskt. Siden varmtvann i leiligheten er ganske heftig har jeg skrudd ned effektiviteten på varmvannsberederene. De er fortsatt veldig varme, men er ikke nødvendig å stå på full guffe. Får håpe at dette hjelper. 

Hvor lang tid tok det å bruke 15 kWh på tanken? Det vil ta ca 3 timer dersom den har 5 kW element, ca 5 timer dersom den har 3 kW element, og ca 7 timer dersom den har 2 kW element (mest vanlig). Sjekk effekten på tanke din, så ser du om forbruket stemmer. 

 

Hvordan har du "justert ned effektiviteten" på VVB? Ved å senke temperaturen ved å justere termostaten for varmtvannet i tanken?

 

Du vil ikke spare stort på dette. Å varme opp 100 liter vann krever like mye energi (kWh) enten du kjører lav effekt (kW) eller høy, det tar bare kortere eller lengre tid.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Går begge tankane frå den kursen? Har du funnet ut om ein av dei går til huset? To VVB til ei leilegheit verkar snodig.

 

Er det temperaturen du har skrudd ned? Hugs at den bør stå på minst 65 grader, gjerne 75. Det vil ikkje nødvendigvis utgjere så mykje på forbruket, med mindre du brukar kaldare vatn til alt, men det får ein òg til ved å skru på kranen. Forskjellen på 70 og 75 grader på tanken er ikkje stor, så sant du har same temperatur ut av alle blandebatteri.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...