Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. prøver og karakterer...


Anbefalte innlegg

Hei! :)

I forrige uke hadde vi en KRLE-prøve i temaet filosofi og etikk. På denne prøven fikk jeg karakteren 5. Dette er selvfølgelig ikke et dårlig resultat, men jeg har som målsetning å ligge på 6 i faget. Vi har ikke hatt KRLE i 9. klasse pga. konfirmasjonsundervisning, men i 8. klasse lå jeg på 6-er både i 1. og 2. termin.

 

Jeg har deltatt veldig mye i refleksjoner og diskusjoner i timene før prøven (siden skolestart), og jeg har fått tilbakemelding underveis i timene på at jeg har veldig gode refleksjoner og argumenter. Derfor lurer jeg på om jeg fortsatt kan få 6-er til jul selv om jeg har fått en 5-er på en prøve? Vi har ikke hatt noen andre vurderinger med karakter i faget, kun diskusjoner i timer og lesing + skriving. Tenker jo at filosofi er noe som passer seg best å vurdere muntlig når man er i diskusjoner med andre folk...

 

Takk for at dere orker å svare! :D


 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du fortsetter å jobbe bra kommer du deg inn hvor nå enn du vil på videregående. Om du får 5 eller 6, eller 3 til jul i 9.klasse har INGEN ting og si :). For meg er det iallefall EGENTLIG best om jeg fokuserer mindre på karakteren. Men for å svare rett på spørsmålet, hør med læreren. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke en lærer selv, men for å si det slik er det det siste semesteret/halvåret som spiller en større rolle.

Dette er fordi en da kan se hvordan eleven har blitt bedre gjennom skoleåret. Om du sliter litt på første halvår, 

men får det bedre til på siste "del" så er det de vurderingene som telles mer.

 

Det er ikke alle fag dette gjelder, men de fleste fag bygger opp på kunnskap du har fra før. For eksempel,

om du har matematikk men sliter veldig det første halvåret, men så skjerper du deg så har du fortsatt muligheter for karakterene

5 og 6. Bare som et eksempel kan en tenke seg at målet for første halvår er multiplikasjon. Om du sliter da, får jo du selvfølgelig

en dårligere karakter. Men, matematikk bygger seg opp på tidligere kunnskap. Så om neste halvår handler om noe annet, å multiplisere

i en annen kontekst, og du har skjerpet deg og viser at du håndterer multiplikasjon så har jo du komt i mål med målene i faget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...