Gå til innhold

Har jeg noen rettigheter her?


XtaZ

Anbefalte innlegg

Bestilte en mobil fra computersalg.no i helgen som var på tilbud til 2625kr, nedsatt fra 4390kr, men i dag fikk jeg mail fra butikken hvor de skrev dette:

 

"Det er dessverre vært en feil i prisberegningen på varen i denne bestillingen.

Vi kan derfor ikke gjennomføre handelen og henviser til våre betingelser punkt 1:

Vi forbeholder oss retten til å kansellere en handel om det er oppgitt feil pris på hjemmesiden, da disse er autoberegnet. Den bestillingsbekreftelsen som er sendt er bare en kopi av handlevognen og er ikke en bekreftelse på en akseptert bestilling.

Det er ikke inngått en bindende kjøpsavtale med ComputerSalg A/S før du har mottatt en faktura bekreftelse fra ComputerSalg A/S.

Denne bestillingen og betaling er derfor kansellert.

Vi beklager ulempene dette måtte medføre."

 

Her er kopi av fakturaen:

 

https://imgur.com/a/4leedTA

 

Som dere ser så står det nederst i fakturaen:

 

"Dette er ikke en ordrebekræftelse, men udelukkende en kopi af de indtastede data - OBS! Din bestilling er først

bindende, når vi har BEKRÆFTET din ordre"

 

 

Er dette riktig at ordren må bekreftes av butikken før den er bindende eller er dette bare noe de skriver for å prøve å forhåndssikre seg litt ekstra uten at det egentlig er gyldig begrunnelse? Jeg trodde handelen var bekreftet og bindende så fort man hadde lagt inn ordren på nett og pengene var trekt fra konto, noe de ble. Så vidt jeg vet er det i alle fall slik de fleste (alle?) norske nettbutikker opererer og det skal ekstreme prisfeil til for at forbrukerrådet tar butikken sin side.

 

Er dette en sak for forbrukerrådet?

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde det samme hos CDON. En vare priset til 16.000 ble kjøpt og betalt for så å bli kansellert og refundert med unnskyldningen "kan ikke leveres/utsolgt hos leverandør". Salgspris i andre butikker var ca. 20.000.

 

Klagde til Forbrukerrådet, og det endte med at CDON leverte til avtalt pris!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

regelen er vel noe sånt som at hvis den var "åpenbart" feilpriset eller hvis kunden burde forstått at det var en feil, så kan de nekte salg. men fra tidligere saker ser jeg at kunden ofte har fått medhold da det florerer med tilbud, og få kan se forskjellen på et tilbud og en feil.

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Det koster uansett ingenting å la Forbrukerrådet se på saken, her er standard kontaktskjema: LINK

 

Takker. Har kontaktet de nå.

 

 

regelen er vel noe sånt som at hvis den var "åpenbart" feilpriset eller hvis kunden burde forstått at det var en feil, så kan de nekte salg. men fra tidligere saker ser jeg at kunden ofte har fått medhold da det florerer med tilbud, og få kan se forskjellen på et tilbud og en feil.

 

Jepp, stemmer, men synes ikke dette tilbudet virket totalt feilpriset da jeg har sett mange telefoner med rimelig heftige rabatter før uten at det har vært feilpriset. Jeg stusset litt på at det kun var carbon black som var på tilbud og ikke de andre fargene, men utenom det så handlet jeg i god tro.

Lenke til kommentar

Takker. Har kontaktet de nå.

 

 

 

Jepp, stemmer, men synes ikke dette tilbudet virket totalt feilpriset da jeg har sett mange telefoner med rimelig heftige rabatter før uten at det har vært feilpriset. Jeg stusset litt på at det kun var carbon black som var på tilbud og ikke de andre fargene, men utenom det så handlet jeg i god tro.

 

da burde dette gå fint! lykke til! :)

Lenke til kommentar

Til oppdatering så ba jeg forresten butikken om å oppfylle ordren min samtidig som jeg linket de regelverket listet på forbrukerrådet sine nettsider, og understreket spesielt punkt 4:

 

4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

Svaret jeg fikk fra butikken:

 

"Som beskrevet i den tidligere mail, foreligger der ikke nogen ordrebekræftelse fra os, og vi holder stadigvæk fast i at der ikke er indgået en endelig aftale.

Som beskrevet i vores handelsbetingelser:

 

"Vi tar forbehold for: Valutaendringer, force majeure, avgiftsendringer. Herunder gjelder at utstilling av varer på nettbutikken ikke er et tilbud, men en oppfordring til å gjøre tilbud, og det er først inngått en bindende avtale når du mottar en ordrebekreftelse eller faktura."

 

God dag!"

 

 

Høres helt merkelig ut synes nå jeg. De får det nesten ut til å høres ut som om nettbutikken ikke egentlig er en nettbutikk og kun er en side laget for at vi skal få lov til å se på varer (med pris) som kan føre til at vi kanskje får lov til å gjøre en handel, men kun om butikken føler for det etter litt betenkningstid.

 

:shrug:

 

Har ikke hørt noe fra forbrukerrådet enda.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Ordrebekreftelsen enn får i mail etter at varen er bestil er vell egentlig bindende.

 

ordrebekreftelsen er vell egentlig kontrakten forbruker skal forholde seg til, og er bindende for butikken.

Såfremt feilprisingen er hinsides feil og logisk å skjønne at varen er feilpriset. 

 

Men, dette er vanskelig å skjønne da det er mange tilbud og rabatter ute å går.

Rabatter fra 40 til 60% er tross alt vanlig.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

I bestilling på computersalg.no står det:

 

MERK! Din bestilling er først bindende når vi har sendt deg en ordrebekreftelse eller faktura.

Dermed er det ikke inngått noen avtale. En slik løsning er ikke i strid med loven.

 

Dette står også i kjøpsvilkårene. Det er rimelig klart at du ikke har noen sak.

 

Men såklart. Koster deg ikke noe å sende til Forbrukerrådet, så kanskje du klarer å lure dem eller computersalg ikke klarer å fremstille sin sak klart nok. Det skjer mye rart i den slags tvisteløsningsorganer...

Endret av Lami
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så stemmer det at det ikkje er inngått bindande avtale før begge partar har samtykka.

 

Normalt er det slik at nettbutikken legg ut eit tilbod, du som kunde legg inn ei bestilling, og til slutt sender butikken ein ordrebekreftelse på at det er inngått avtale.

 

Enkelte nettbutikkar har automatisert utsending av ordrebekreftelse for å være meir effektive, og då er risikoen for feil hos nettbutikken som sender ut ordrebekreftelse utan å ha kontrollert den.

 

 

I dette tilfellet så har nettbutikken vært ganske klar på at du ikkje har fått ordrebekreftelse, det du har fått er berre ei bekrefting på at bestillinga er mottatt og ligg inne til behandling.

 

 

Det du kan ha ei sak på er at fakturaen i realiteten er ein ordrebekreftelse ettersom den ikkje informerer om at du skal vente med å betale til ordrebekreftelsen er sendt ut, eller at det er oppgitt betalingsfrist på fakturaen.

Men det er ikkje ei sterk sak.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...