Jump to content
Niklasp

Teslas nye programvareoppdatering gjør bilene kraftigere

Recommended Posts

Da burde bilen godkjennes på nytt. Modifisering av ytelse osv krever dette i en vanlig bil for at det skal være lovlig (selv om mange ikke gjør dette etter tuning) så da må det gjøres med Tesla også.

 

Det blir ordnet fra Tesla via en gruppe/typegodkjenning om nødvendig. Er ikke du som kunde som skal tenke på det.

Dessuten siden det naturligvis ikke er HK- og avgassavgifter på på elbil her på berget, så kan jeg tenke meg at dette ikke er noe myndighetene kommer til å henge seg opp i.

  • Like 7

Share this post


Link to post

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Dette er en kommentartråd for en artikkel på Teknisk Ukeblad og man forventer at kommentarene i tråden er deretter.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Er denne oppdateringen kun en korrigering for de 6% som forsvant tidligere?

 

Teslabjørn har en ekstrem bruk av bilen sin. Han har opplevd lavere ladehastighet og høyere buffere på tidligere biler også. Dette slår inn for å skåne batteriet, slik at det skal holde bilens levetid.

Share this post


Link to post

Teslabjørn har en ekstrem bruk av bilen sin. Han har opplevd lavere ladehastighet og høyere buffere på tidligere biler også. Dette slår inn for å skåne batteriet, slik at det skal holde bilens levetid.

Åh? Trodde det var alle biler som fikk dette? Antok det var en "fix" som ble implementert for å øke levetiden til batteriet.

Share this post


Link to post

Åh? Trodde det var alle biler som fikk dette? Antok det var en "fix" som ble implementert for å øke levetiden til batteriet.

 

min endret seg rundt 1% etter samme oppdatering. 

Share this post


Link to post

min endret seg rundt 1% etter samme oppdatering. 

Har du spist opp den opprinnelige bufferet da? Isåfall er det forklaringen hvis du nylig ikke har merket naturlig fall i rekkevidde, og denne patchen kun fjernet 1%. 

 

Det vil jo si at 100% av bufferen også er borte, og at du fra idag av kan forvente normal degenerating av batteriet. 

Edited by oophus3do
  • Like 1

Share this post


Link to post

Har du spist opp den opprinnelige bufferet da? Isåfall er det forklaringen hvis du nylig ikke har merket naturlig fall i rekkevidde, og denne patchen kun fjernet 1%. 

 

Det vil jo si at 100% av bufferen også er borte, og at du fra idag av kan forvente normal degenerating av batteriet. 

 

Jeg har ikke spist noe...

 

Men du må gjerne vise til at det er slik det fungerer. At Tesla justerer på forbrukstall og rekkevidde estimater er intet nytt, sikkert skjedd 20 ganger siden jeg kjøpte Tesla første gang. Forøvrig har ingenting endret seg siden denne oppdateringen, så det du sier henger ikke på greip. 

Share this post


Link to post

Jeg har ikke spist noe...

 

Men du må gjerne vise til at det er slik det fungerer. At Tesla justerer på forbrukstall og rekkevidde estimater er intet nytt, sikkert skjedd 20 ganger siden jeg kjøpte Tesla første gang. Forøvrig har ingenting endret seg siden denne oppdateringen, så det du sier henger ikke på greip. 

Det er det TeslaBjørn sier. Når du f.eks kjøper en splitter ny Tesla, så merker du at rekkevidden (altså tallet i dashbordet) ikke faller før du har kjørt rundt 5-10 minutter. Det forklarer TeslaBjørn med at de har lagt inn en "buffer" i toppen, som skal vike for det fallet som lithium-ion batterier ofte erfarer i starten før det flater mer ut. 

 

Om du fremdeles har hatt like god rekkevidde ved 100% SoC som når du kjøpte bilen din, så har du fremdeles hatt litt av dette bufferet, og det kan forklare hvorfor du kun tapte 1%. 

Edited by oophus3do
  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er det TeslaBjørn sier. Når du f.eks kjøper en splitter ny Tesla, så merker du at rekkevidden (altså tallet i dashbordet) ikke faller før du har kjørt rundt 5-10 minutter. Det forklarer TeslaBjørn med at de har lagt inn en "buffer" i toppen, som skal vike for det fallet som lithium-ion batterier ofte erfarer i starten før det flater mer ut. 

 

Om du fremdeles har hatt like god rekkevidde ved 100% SoC som når du kjøpte bilen din, så har du fremdeles hatt litt av dette bufferet, og det kan forklare hvorfor du kun tapte 1%. 

 

Aha, du mener den teorien ja. Men det kan nok stemme det, er dog forsatt på samme plass som etter oppdateringen. Jeg logger konstant data til egen pc via egen utviklet applikasjon, så har god oversikt over evt tap som kommer. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...