Gå til innhold

Teslas nye programvareoppdatering gjør bilene kraftigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da burde bilen godkjennes på nytt. Modifisering av ytelse osv krever dette i en vanlig bil for at det skal være lovlig (selv om mange ikke gjør dette etter tuning) så da må det gjøres med Tesla også.

 

Motorkraften er den samme som alltid. Det er nok tuning av strøm fra batteriet bl.a. som gjør dette. F.eks. har S75D lavere ytelse enn S100D, men begge har de samme motorene foran og bak.

 

Her er det snakk om kun 5% ytelsesøkning på Model 3 og 3% ytelsesøkning på S/X, i tillegg til elbiler er fratatt avgifter enn så lenge. 

 

La oss si at elbiler ikke hadde avgiftsfritak. Og la oss ta et eksempel på en Model S 75D som har rundt 235kW effekt totalt. En 3% økning på denne, ville øke effekten til 251kW. Det er da mindre enn 20kW stegene som biler blir målt etter, dersom det hadde vært avgifter.

 

Du er vel den eneste som bryr deg også. Misunnelse? Har du ikke råd til å kjøre Tesla?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Da burde bilen godkjennes på nytt. Modifisering av ytelse osv krever dette i en vanlig bil for at det skal være lovlig (selv om mange ikke gjør dette etter tuning) så da må det gjøres med Tesla også.

 

Det blir ordnet fra Tesla via en gruppe/typegodkjenning om nødvendig. Er ikke du som kunde som skal tenke på det.

Dessuten siden det naturligvis ikke er HK- og avgassavgifter på på elbil her på berget, så kan jeg tenke meg at dette ikke er noe myndighetene kommer til å henge seg opp i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Dette er en kommentartråd for en artikkel på Teknisk Ukeblad og man forventer at kommentarene i tråden er deretter.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

min endret seg rundt 1% etter samme oppdatering. 

Har du spist opp den opprinnelige bufferet da? Isåfall er det forklaringen hvis du nylig ikke har merket naturlig fall i rekkevidde, og denne patchen kun fjernet 1%. 

 

Det vil jo si at 100% av bufferen også er borte, og at du fra idag av kan forvente normal degenerating av batteriet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du spist opp den opprinnelige bufferet da? Isåfall er det forklaringen hvis du nylig ikke har merket naturlig fall i rekkevidde, og denne patchen kun fjernet 1%. 

 

Det vil jo si at 100% av bufferen også er borte, og at du fra idag av kan forvente normal degenerating av batteriet. 

 

Jeg har ikke spist noe...

 

Men du må gjerne vise til at det er slik det fungerer. At Tesla justerer på forbrukstall og rekkevidde estimater er intet nytt, sikkert skjedd 20 ganger siden jeg kjøpte Tesla første gang. Forøvrig har ingenting endret seg siden denne oppdateringen, så det du sier henger ikke på greip. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spist noe...

 

Men du må gjerne vise til at det er slik det fungerer. At Tesla justerer på forbrukstall og rekkevidde estimater er intet nytt, sikkert skjedd 20 ganger siden jeg kjøpte Tesla første gang. Forøvrig har ingenting endret seg siden denne oppdateringen, så det du sier henger ikke på greip. 

Det er det TeslaBjørn sier. Når du f.eks kjøper en splitter ny Tesla, så merker du at rekkevidden (altså tallet i dashbordet) ikke faller før du har kjørt rundt 5-10 minutter. Det forklarer TeslaBjørn med at de har lagt inn en "buffer" i toppen, som skal vike for det fallet som lithium-ion batterier ofte erfarer i starten før det flater mer ut. 

 

Om du fremdeles har hatt like god rekkevidde ved 100% SoC som når du kjøpte bilen din, så har du fremdeles hatt litt av dette bufferet, og det kan forklare hvorfor du kun tapte 1%. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det TeslaBjørn sier. Når du f.eks kjøper en splitter ny Tesla, så merker du at rekkevidden (altså tallet i dashbordet) ikke faller før du har kjørt rundt 5-10 minutter. Det forklarer TeslaBjørn med at de har lagt inn en "buffer" i toppen, som skal vike for det fallet som lithium-ion batterier ofte erfarer i starten før det flater mer ut. 

 

Om du fremdeles har hatt like god rekkevidde ved 100% SoC som når du kjøpte bilen din, så har du fremdeles hatt litt av dette bufferet, og det kan forklare hvorfor du kun tapte 1%. 

 

Aha, du mener den teorien ja. Men det kan nok stemme det, er dog forsatt på samme plass som etter oppdateringen. Jeg logger konstant data til egen pc via egen utviklet applikasjon, så har god oversikt over evt tap som kommer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...