Jump to content
fjarle

Seat lanserer elbil-leasing til under 2000 kroner måneden

Recommended Posts

Hm fristende egentlig. Har en bensin golf i tillegg til en tesla. Denne blir pendlet i ca 4 min hver dag. Tenker at bare i bensin utgifter så er nesten denne betalt ned.

 

Ikke akkurat en pen bil. Men til småpendling virker den ikke dum rent økonomisk.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Lurer på prisene er om man kjører mellom 25 - 30 000 km hvert år. Kjører typ 70-80 km om dagen i snitt, og forsikringen koster sitt. Om ikke prisene er helt ville kunne dette vært interessant. Hva skjer etter 3 år da? Muligheter for å leie identisk biltype for samme pris?

Share this post


Link to post
Annonse

The Very End: De har visst ikke bestemt seg helt for hva som skal skje om tre år ut fra informasjonen vi har fått fra Seat. De antyder at kunder som ønsker å kjøpe ut bilene kan bli kontaktet med tilbud hvis de vil. Men utover det virker det som de er litt tidlig i løypen med hva som skal skje om 36 måneder.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dette er interessant når man kan sette kjørelengden selv. 10.000km i året er meget lite for de aller fleste. Men 2000kr ink alt er helt klart en god pris uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Etter 3 år leier man seg vel bare en ny bil. Med en slik avtale som dette er det tull å eie bil privat.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dette er interessant når man kan sette kjørelengden selv. 10.000km i året er meget lite for de aller fleste. Men 2000kr ink alt er helt klart en god pris uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Etter 3 år leier man seg vel bare en ny bil. Med en slik avtale som dette er det tull å eie bil privat.

 

Ifølge SSB var gjennomsnittlig kjørelengde 12.140 km for 2018 for personbiler. Så 10.000 på en liten bil som dette synes jeg virker ganske fornuftig. For mange familier er dette en fin bil nummer to, og for noen alt man trenger.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Lurer på prisene er om man kjører mellom 25 - 30 000 km hvert år. Kjører typ 70-80 km om dagen i snitt, og forsikringen koster sitt. Om ikke prisene er helt ville kunne dette vært interessant. Hva skjer etter 3 år da? Muligheter for å leie identisk biltype for samme pris?

Da er det billigere å kjøpe en tilsvarende bil på en kampanje med 0% rente det første året, eller lav rente fra dag 1

  • Like 1

Share this post


Link to post

Fra artikkelen får man inntrykk av at man kan lease bilen et par måneder om vinteren, som hadde vært digg for de av oss som liker å sykle, men bare i plussgrader. Men i vilkårene står dette "Oppsigelse fra Leietaker må skje skriftlig og kan tidligst skje etter 6 - seks - måneder, og da med 1 - én - måneds oppsigelsesfrist". Gjør det kjipere, spesielt hvis det i praksis betyr minimum leietid 7 måneder.

Share this post


Link to post

Jeg har (utrolig nok vil noen kanskje si) bestilt en eup til min bedre halvdel i dag.

Havnet på 184k med litt ekstra småtjafs, serviceavtale og vinterdekk.

 

Om den er verdt 60k om 5 år så koster den ca like mye i måneden (+ forsikring og årsavgift) og har ingen KM begrensninger.

 

Er den verdt 0 om 5 år så har den kostet 3k i måneden, uansett billig bilhold.

 

Men dette er å et fint tilbud for de som ikke kjører så langt, og ei ønsker å binde opp så mye egenkapital :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Fra artikkelen får man inntrykk av at man kan lease bilen et par måneder om vinteren, som hadde vært digg for de av oss som liker å sykle, men bare i plussgrader. Men i vilkårene står dette "Oppsigelse fra Leietaker må skje skriftlig og kan tidligst skje etter 6 - seks - måneder, og da med 1 - én - måneds oppsigelsesfrist". Gjør det kjipere, spesielt hvis det i praksis betyr minimum leietid 7 måneder.

 

Ja, jeg ser den, men hva med denne?

 

"Avtalevilkår SEAT Frii

Andre spesielle vilkår:

Inkluderer «Frii»;

Dette gir mulighet til å si opp avtalen skriftlig etter 31 dager, med 1 mnd oppsigelsestid. Kunde er da ikke ansvarlig for å dekke tap i henhold til §12b) og c). Overkjørte kilometer og unormal slitasje ved innlevering reguleres som normalt av §10. Avtalen er basert på flytende rente."

 

 

Altså hva med denne og hva menes med det?

 

"Dette gir mulighet til å si opp avtalen skriftlig etter 31 dager, med 1 mnd oppsigelsestid.c

Share this post


Link to post

Jeg har (utrolig nok vil noen kanskje si) bestilt en eup til min bedre halvdel i dag.

Havnet på 184k med litt ekstra småtjafs, serviceavtale og vinterdekk.

 

Om den er verdt 60k om 5 år så koster den ca like mye i måneden (+ forsikring og årsavgift) og har ingen KM begrensninger.

 

Er den verdt 0 om 5 år så har den kostet 3k i måneden, uansett billig bilhold.

 

Men dette er å et fint tilbud for de som ikke kjører så langt, og ei ønsker å binde opp så mye egenkapital :)

Satt med tilbud fra e-up og klar til å trykke på knappen da jeg ramlet over denne artikkelen om Seat. Selv om jeg i utgangspunktet foretrekker å eie så kom jeg til motsatt konklusjon som deg. Min motivasjon var at det skjer veldig på mye på elbil fremover så jeg helst vil ha kunne bestille noe av det andre nye som kommer neste 12mnd (ID3, e308, el borne el.l.)  

 

Er heller ikke enig med utregningen din. Om du tar med kapitalkost, forsikring og service (siste 2år (du har vel 3år inkludert)  

 

Eie

Avskrivning 5år (184-60) = 124`

Kaptialkost (5år / 2%) = 18`

Forsikring (4500*5år) = 22,5`

Service år 4 og 5= 4

Total eierskapskosntad 5år = 168,5

 

Frii

1990,-*12*5= 120

 

Ulempene er altså om du kjører over 10.000km i året  og at den skal returneres plettfri, man bygger heller ikke egen bonus på forsikring. På den annen side så mister du ikke bonus ved stor skade og du har spart 48.500 over de 5årene og bilen kan avhendes på en månedsvarsel om du kommer noe annet. 

 

Mye tyder på at dette er en "free lunch" fra Møller og IF som skal introdusere en ny forvaltningsmodell og et nytt bilmerke.

Edited by bingo2001
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hva med såkalt "service"? Er det inkludert i avtalen, eller må det også plusses på?

 

Har selv en av de aller første e-Up, og ikke brukt et øre på service. Steller bremsene selv, noe som betyr litt pussing av rust og klosser, mens det virker som verksted foretrekker å bytte deler som på engelsk kaller servisable.

Share this post


Link to post

Satt med tilbud fra e-up og klar til å trykke på knappen da jeg ramlet over denne artikkelen om Seat. Selv om jeg i utgangspunktet foretrekker å eie så kom jeg til motsatt konklusjon som deg. Min motivasjon var at det skjer veldig på mye på elbil fremover så jeg helst vil ha kunne bestille noe av det andre nye som kommer neste 12mnd (ID3, e308, el borne el.l.)  

 

Er heller ikke enig med utregningen din. Om du tar med kapitalkost, forsikring og service (siste 2år (du har vel 3år inkludert)  

 

Eie

Avskrivning 5år (184-60) = 124`

Kaptialkost (5år / 2%) = 18`

Forsikring (4500*5år) = 22,5`

Service år 4 og 5= 4

Total eierskapskosntad 5år = 168,5

 

Frii

1990,-*12*5= 120

 

Ulempene er altså om du kjører over 10.000km i året  og at den skal returneres plettfri, man bygger heller ikke egen bonus på forsikring. På den annen side så mister du ikke bonus ved stor skade og du har spart 48.500 over de 5årene og bilen kan avhendes på en månedsvarsel om du kommer noe annet. 

 

Mye tyder på at dette er en "free lunch" fra Møller og IF som skal introdusere en ny forvaltningsmodell og et nytt bilmerke.

Skal du ha ny bil innen kort tid så er det ikke noe å lure på, vi har planlagt å beholde den i minst 5 år.

 

Har ikke tatt med kapitalkostnad nei, og ikke servicer siste 2 år - men det er ikke allverden.

Jeg vil tippe vi får moms fra 2021, da blir det jo også dyrere. I tillegg så er man vel sårbar for renteøkninger? Forsikringen vil vel gå opp årlig, men det gjør den ellers også.

 

Det er jo heller ikke gitt at man om 3 år kan ta ut en ny bil, kanskje tjener de ikke nok på dette og avslutter hele greia.

 

Forsikring blir ca 1000kr billigere i året enn det du skriver med toppkasko inkl årsavgift for oss, litt avhengig av kjørelengde (16k km), men vi har toppbonus - har du ikke det så er leasingen igjen gunstigere(men du opparbeider deg heller ikke bonus som nevnt)

 

Leasing er for vår del også uaktuelt pga at bilen blir brukt til å frakte en 3.5åring rundt, samt at samboeren min nok kan både ripe og bulke, da er fort "fortjenesten" borte.

 

10k i egenandel ved bruk av forsikringen er også en god del mer enn vi har (4k tror jeg?) og vi har vel også mulighet for å bruke forsikringen uten bonustap ihvertfall en gang.

 

I tillegg mangler seat'n noe utstyr, det viktigste er kanskje cruise kontroll og ryggekamera...

 

 

Men som nevnt, kjører du under 10k er det veldig billig bilhold.

Fint for 18åringen uten opparbeidet bonus og stram økonomi!

Share this post


Link to post

Det står at en kan velge sin egen forsikring og dermed trekke ut beløpet som går til IF av de 1.990,- . Det står ikke noe beløp, men sånn ca 300-500 antageligvis med full kasko. Har du full bonus vil sannsynligvis det være en bedre løsning. Og kan velge en lav egenandel.

Share this post


Link to post

Det står at en kan velge sin egen forsikring og dermed trekke ut beløpet som går til IF av de 1.990,- . Det står ikke noe beløp, men sånn ca 300-500 antageligvis med full kasko. Har du full bonus vil sannsynligvis det være en bedre løsning. Og kan velge en lav egenandel.

 

Det har de allerede svart på i artikkelen. Du kan trekke av 250,- om du vil forsikre bilen selv. Som gjør at du selv med full bonus mest sannsynligvis vil komme dårligere ut av det om du forsikrer bilen selv. Skulle dog ønske at man kanskje kunne legge på en 50,- lapp i måneden og få egenandel på 4000,-. 10000,- er veldig mye om du skulle ha ett lite uhell.

Edited by Kron

Share this post


Link to post

Finnes det pr i dag noe billigere bilhold enn dette her?

Må eventuelt være å kjøpe noe brukt, og håpe på å selge til tilsvarende samme pris om et år.

Share this post


Link to post

Å der var det stopp. 

 

 

På grunn av overveldende respons er SEAT Frii inntil videre utilgjengelig for bestilling. Vi har allokert et solid antall biler til vår løsning for bilabonnement, men på grunn av den store pågangen er vi nå nødt til å avvente flere bestillinger. Vi beklager dette.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...