Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bruk av snekkere


Anbefalte innlegg

Må bare fyre løs litt frustrasjon og ønsker om støtte/råd. 

 

Har hatt 2 snekkerfirma inne i huset nå, har totalrenovert kjøkken, bad, gang, stue. Det er 4-5 arbeidsdager igjen. 

 

Hver gang starter det skjevt med firma som ikke ønsker eller er mindre interessert i å skrive kontrakt. Når man endelig kommer fram til det, vil de ikke ha med lovgivning. Eksempelvis det jeg sliter med at når de jobber på timer er at jeg skal ha mulighet til å vite hva de har gjort og brukt av materialer på faktura.

 

Dette har endt med at 2 firma har blitt kasta på dør. Nå har jeg et tredje på tampen, og de ønsker ikke å ha §36 fra håndverkertjensteloven i kontrakten. Nå er loven gjeldende uansett, men jeg er lei av krangel og dårlig stemning. 

 

Jeg har brent meg to ganger nå, og har begge gangene stått igjen med å måtte gjøre jobben selv, som jeg i utgangspunktet ikke har tid eller energi til. Jeg holder på å skrive en mail til det tredje som ikke ønsket at vi var tilstede under arbeidet grunnet tillitsbrudd, at de ikke behøver å stille i det hele tatt. 

 

Dette er firma som enten ikke har rykte eller som har hatt relativt godt rykte i bygda. Jeg aner ikke hva man skal gjøre eller hvordan man skal få dette til å gå. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette små firma av typen 5 ansatte, som nærmest lever fra hånd-til-munn på oppdrag?

Anbefaling er større firma med godt renommè. Dyrere men sikrere og mer ryddig.

Husk at det er veldig lett for slike små firma å komme inn, gjøre litt jobb, rote mye, kreve litt forskudd, og så ser du de aldri mer.

Hvis du kommer med krav mot dem kan de bare slå seg konkurs da det ofte er svært lite investert for å starte et firma av denne typen. Det er også ofte veldig oppdelt i mange avdelinger sånn at man bare kan legge ned noe av det hvis et par jobber går dårlig økonomisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette små firma av typen 5 ansatte, som nærmest lever fra hånd-til-munn på oppdrag?

Anbefaling er større firma med godt renommè. Dyrere men sikrere og mer ryddig.

Husk at det er veldig lett for slike små firma å komme inn, gjøre litt jobb, rote mye, kreve litt forskudd, og så ser du de aldri mer.

Hvis du kommer med krav mot dem kan de bare slå seg konkurs da det ofte er svært lite investert for å starte et firma av denne typen. Det er også ofte veldig oppdelt i mange avdelinger sånn at man bare kan legge ned noe av det hvis et par jobber går dårlig økonomisk.

 

Har forsøkt å bruke av de større mer anerkjente, men de er selvfølgelig ettertraktet og kan ikke starte før om 3-5 måneder. Hadde gjerne ønsket meg å kunne tatt dem i bruk...

Lenke til kommentar

De fleste jeg vet av eller som ser skriver om problemer med håndverkere har gjerne brukt tjenester som anbudstorget, mitt anbud eller hva det heter. Det er typisk for firma som sliter med å skaffe jobber at de bruker slike sider. Har man en etablert kundebase kommer jobbene av seg selv via bekjente, rykter, faste avtaler om service/vedlikehold osv. Det er langt fra noen ettertraktede jobber å dra rundt til private som står og ser på hva du gjør, gjerne skal belære deg, står med stoppeklokke osv.

Spør deg litt rundt om du kan finne en som bare driver for seg selv, sånn i det rolige? Slike har jeg sansen for selv, men kan være noen måneders bestillingstid. Ellers må du vel rett og slett ta tak og gjøre en del selv, det er utrolig hvor mye man kan gjøre selv med bare enkle midler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du kanskje kan gjøre, er å be om en konsultasjonstime fra en av de større firmaene, få en med erfaring inn til å fortelle deg hvordan ting bør gjøres så det blir ferdig. Skrive ned det som sies på et ark, så du har det der. Betale for et par timer konsultasjon. Så få med deg en med litt håndlag og gjøre det selv. Det er lettere å gjøre ting når man er to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste jeg vet av eller som ser skriver om problemer med håndverkere har gjerne brukt tjenester som anbudstorget, mitt anbud eller hva det heter. Det er typisk for firma som sliter med å skaffe jobber at de bruker slike sider. Har man en etablert kundebase kommer jobbene av seg selv via bekjente, rykter, faste avtaler om service/vedlikehold osv. Det er langt fra noen ettertraktede jobber å dra rundt til private som står og ser på hva du gjør, gjerne skal belære deg, står med stoppeklokke osv.

Spør deg litt rundt om du kan finne en som bare driver for seg selv, sånn i det rolige? Slike har jeg sansen for selv, men kan være noen måneders bestillingstid. Ellers må du vel rett og slett ta tak og gjøre en del selv, det er utrolig hvor mye man kan gjøre selv med bare enkle midler.

Jeg er prinsipielt ikke uenig i det du skriver, og det var akkurat det jeg gjorde med det første firma /enkeltmannsforetaket. Rolig, trivelig kar som holdt på alene. Problemet (Sett i etterkant) er nok at han har vært statsansatt, har mye eldre klienter og har derfor tilpasset seg et arbeidstempo og timeføring som ikke ligner. 

For å si det sånn, taksten på jobben vs. faktura var dobbel så stor. Så det er ikke jeg som står med stoppeklokke :)

 

Det du kanskje kan gjøre, er å be om en konsultasjonstime fra en av de større firmaene, få en med erfaring inn til å fortelle deg hvordan ting bør gjøres så det blir ferdig. Skrive ned det som sies på et ark, så du har det der. Betale for et par timer konsultasjon. Så få med deg en med litt håndlag og gjøre det selv. Det er lettere å gjøre ting når man er to.

 

Vet du hva... Dette var ikke veldig dumt! Smart! Den likte jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...