Gå til innhold

Smarte sykkelhjelmer kan gjøre mørke kvelder tryggere


Svein-Erik Hole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelper ikke. I nisselandet Norge, så lyser visstnok ikke lykta godt nok, dersom den ikke er festet på sykkelen.

 

En bitteliten korreksjon, ordlyden i lovteksten er "lyktene skal være festet til sykkelen"

 

Hvis man knyter en tråd mellom hjelmen og sykkelen, er ikke lyktene da festet til sykkelen? Eventuelt om man benytter sykkelsko som festes til pedalene mens sykkelen sykkelen er i bruk i mørket, så er jo hjelmen indirekte festet til sykkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ble engang stoppa av politiet der jeg kom syklende i mørket med en kraftig hodelykt på hodet, og rødt blinkelys festet bak på sykkelen. Politiet var ikke fornøyd....men lot meg slippe unna med en advarsel. De anmerket også at jeg ikke hadde ringeklokke på sykkelen..... Prøvde meg på at hvis en farlig situasjon oppstod og jeg trengte ringeklokke så kunne jeg rope...-"UNNAAAA VEEEEEEEG!!!!". Men heller ikke det ble godkjent.....skulle være pling pling i henhold til norsk lov...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble engang stoppa av politiet der jeg kom syklende i mørket med en kraftig hodelykt på hodet, og rødt blinkelys festet bak på sykkelen. Politiet var ikke fornøyd....men lot meg slippe unna med en advarsel. De anmerket også at jeg ikke hadde ringeklokke på sykkelen.....skulle være pling pling i henhold til norsk lov...

 

Vær så snill og si at du spøker her! Ikke engang politiet kan være så dumme at de har noe å klage på med hodelykt og rødt lys bak.

Sikket et dumt spørsmål fra min side, men hadde du refleksvest på deg?

Lenke til kommentar

 

Ble engang stoppa av politiet der jeg kom syklende i mørket med en kraftig hodelykt på hodet, og rødt blinkelys festet bak på sykkelen. Politiet var ikke fornøyd....men lot meg slippe unna med en advarsel. De anmerket også at jeg ikke hadde ringeklokke på sykkelen.....skulle være pling pling i henhold til norsk lov...

 

Vær så snill og si at du spøker her! Ikke engang politiet kan være så dumme at de har noe å klage på med hodelykt og rødt lys bak.

Sikket et dumt spørsmål fra min side, men hadde du refleksvest på deg?

Du får sykkel lykter på 6500 lumen, det er mer enn billykter langt opp på 2000 tallet.

Lenke til kommentar

Vær så snill og si at du spøker her! Ikke engang politiet kan være så dumme at de har noe å klage på med hodelykt og rødt lys bak.

Sikket et dumt spørsmål fra min side, men hadde du refleksvest på deg?

Politiet følger loven, og i loven står det at lykten skal være montert på sykkelen

 

Jeg har rødt lys på sekken og lys på hjelmen

Begge deler er like bra som lys på sykkelen, men ikke bra nok om jeg blir stoppet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en "German standard" XANES SFL-01 600LM XPG fremlykt og en XANES SFL03 600LM XPG LED fremlykt til sykkelen på Banggood.com til drøyt 100 kr per stykk. Veldig bra lys.

 

Ja, jeg har begge to selv.

SFL-01 kunne vært den optimale sykkellykten, hadde det ikke vært for at produsenten droppet to viktige ting under produksjonen.

Den er ikke vanntett, og det er ingen termisk kontakt mellom power-LED og metallkroppen.

Jeg la derfor en termisk kjølematte bak LED, limte alle sprekker og åpninger, og boret et par luftehuller i bunnen.

Med disse modifikasjonene blir den ikke en bruk og kast lykt.

(Tror den er følsom for fall i bakken, siden den har bevegelsesensorer som skal slå av lyset for å spare strøm når sykkelen står i ro. Disse fjærsensorene liker neppe for harde fall, hvis de bøyes til permanent kortslutning kan lykten gå i sovemodus etter noen minutter).

Lenke til kommentar

Hjelper ikke. I nisselandet Norge, så lyser visstnok ikke lykta godt nok, dersom den ikke er festet på sykkelen.

Når er det andre grunner enn lysstyrke som gjør at fastmonterte lys er en fordel. Hodet har nemlig den egenskapen at det kan vris i forskjellige retninger. Avhengig av type lys på hjelmen er det dermed ikke garantert at lysene er synlig forfra eller bakfra hele tiden. Skjønner derfor godt at de har gjort reglene enkle og satt påbud om noe som er fastmontert på sykkelen slik at man er sikker på at alle har et visst minimum av synlighet.

 

For øvrig koster det 50 spenn for en pakke med enkle diodelys som tilfredstiller kravene til fastmontert lys.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Når er det andre grunner enn lysstyrke som gjør at fastmonterte lys er en fordel. Hodet har nemlig den egenskapen at det kan vris i forskjellige retninger. Avhengig av type lys på hjelmen er det dermed ikke garantert at lysene er synlig forfra eller bakfra hele tiden. Skjønner derfor godt at de har gjort reglene enkle og satt påbud om noe som er fastmontert på sykkelen slik at man er sikker på at alle har et visst minimum av synlighet.

 

For øvrig koster det 50 spenn for en pakke med enkle diodelys som tilfredstiller kravene til fastmontert lys.

For ikke å snakke om at man kan vri hodet slik at lyset blender motgående trafikk.

 

Lys på hjelmen er helt topp når en sykler i skog og mark og trenger en ekstra lyskilde i tillegg til den fastmonterte, men ellers har det ganske mange ulemper.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...