Gå til innhold

Spare i fond eller bolig?


-Siberian-

Anbefalte innlegg

Jeg har rundt halvannen million som per i dag står i fond. Disse fondene går for så vidt bra, men jeg har vært inne på å heller kjøpe en liten leilighet og spare på den måten. Fondene mine stiger med rundt 2-3 % i måneden, og slik jeg leser statistikken stiger jo slettes ikke boligprisene like mye. Blir det riktig å bare sammenligne stigningen på den måten for å bestemme hva som er mest lønnsomt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgjennom fem år har jeg satt sporadiske summer inn i forskjellige fond. Hvis jeg tar den prosentvise avkastningen jeg samlet har per i dag og deler på antallet måneder - vil det prosenttallet være veiledende på hva slags avkastning jeg har over tid?

Fem år er alt for kort tid å beregne. Det som er vanlig i bransjen er å benytte 6-8 % årlig avkastning. Det er mer slike tall du må forvente deg over tid. Og så må du ikke glemme renters rente. Det blir ikke riktig avkastning å bare dele på antall måneder. Det er også enklere å snakke om årlig avkastning.

 

For øvrig er det en ganske så stor forskjell på å kjøpe leilighet til deg selv vs et utleieobjekt.

Lenke til kommentar

Med aksjer og fond får du ikke påvirket utviklingen så mye, men du vet som regel hva du får.

 

Med bolig/leilighet (har du tenkt å bo der selv, pusse opp og selge, eller leie ut?), har du mer mulighet til å gjøre noe og øke verdien. Men det krever naturligvis tid, ressurser og kapital. Med fond slipper du stress, kjas og ansvar.

 

Så har du sikkert fått med deg at hvis du bor i en bolig i en viss tid, tror det er 1 år, sjekk ut nøyere, så slipper du å betale skatt av gevinst.

Lenke til kommentar

Jeg har rundt halvannen million som per i dag står i fond. Disse fondene går for så vidt bra, men jeg har vært inne på å heller kjøpe en liten leilighet og spare på den måten. Fondene mine stiger med rundt 2-3 % i måneden, og slik jeg leser statistikken stiger jo slettes ikke boligprisene like mye. Blir det riktig å bare sammenligne stigningen på den måten for å bestemme hva som er mest lønnsomt?

For a sammenligne må du ta med leieinntekter på boligen, det vil tilsvare utbytte fra fond (selv om fondet ikke ut tåler utbytte går det inn i verdien av fondet).

Brede indeksfonds inkluderer eiendom og alle andre bransjer. Det er dermed mindre risiko enn å sette pengen i kun en bransje (eiendom).

 

Det er skattefordeler med bolig som kan gjøre det gunstig å spare i bolig.

Lenke til kommentar

Det kan også gi tap.

 

Jeg skriver ikke ting for moro skyld, jeg har fulgt den lenge.

 

Skriv egne meninger i stedet for å rakke ned på og slenge dritt om andre, i hvert fall ikke uten å være konstruktiv.. Jeg gjør aldri det, så hold deg for god for å gjøre det mot meg, takk.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg skriver ikke ting for moro skyld, jeg har fulgt den lenge.

 

Skriv egne meninger i stedet for å rakke ned på og slenge dritt om andre, i hvert fall ikke uten å være konstruktiv.. Jeg gjør aldri det, så hold deg for god for å gjøre det mot meg, takk.

Fondsforvaltere plukker ikke fond for moro skyld. Allikavel kan fond gå dårlig, og går de dårlig nok eller over tid så fjernes de. Å skrive at det også kan gå dårlig er ikke å rakke ned, men å være realistisk. Det er heller ikke å slenge dritt, så len deg tilbake i Stresslessen din og slapp av.

Lenke til kommentar

Fondsforvaltere plukker ikke fond for moro skyld. Allikavel kan fond gå dårlig, og går de dårlig nok eller over tid så fjernes de. Å skrive at det også kan gå dårlig er ikke å rakke ned, men å være realistisk. Det er heller ikke å slenge dritt, så len deg tilbake i Stresslessen din og slapp av.

 

Jeg vet alt det der. Kom heller med noen "analyser" selv da, i stedet for å prøve å være smart på min bekostning.

 

Analytikere tar feil av og til de også, ingen har noen svar, alt er bare gjetning. Jeg har tro på Borregaard og ville kjøpt for en million nå om jeg hadde hatt. Så da anbefaler jeg det. Trådstarter er fri til å forkaste rådet om han vil.

Lenke til kommentar

Jeg vet alt det der. Kom heller med noen "analyser" selv da, i stedet for å prøve å være smart på min bekostning.

 

Analytikere tar feil av og til de også, ingen har noen svar, alt er bare gjetning. Jeg har tro på Borregaard og ville kjøpt for en million nå om jeg hadde hatt. Så da anbefaler jeg det. Trådstarter er fri til å forkaste rådet om han vil.

Du får i det minste komme med et saklig argument for hvorfor Borregaard er en god investering.

 

TS: I tillegg til det som er blitt nevnt så gir boligavkastning skattefri profitt. Det gjør at du må ha rougly 30% ekstra avkastning i fond for å likestille disse to. I tillegg er det vel en verdi å kunne bo i sin egen bolig også.

 

EDIT: Boliavkastning på salg av primærbolig gir skattefri profitt. Litt spesifisering.

Endret av Haakon1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å klare å grunngi det eller vise til konkrete data som understøtter mitt råd, så hadde jeg puttet pengene i en bolig/leilighet som jeg hadde leid ut. Denne type bolig utleie utløser skatt på inntekten, hvor mye må du egentlig google selv. Jeg hadde videre satt av endel av inntekten på en konto som tillater deg likviditet i tilfelle det er noe leietaker krever å utbedre over tid. Type vedlikehold av boligen etc. 

 

Resterende hadde jeg enten satt inn på en indeksfond med så lave forvaltningshonorar som mulig - eller rett og slett brukt for å oppgradere eventuelle ferier og reiser. Husk at du skal leve mens du lever, ikke noe vits å dø rik. 

Lenke til kommentar

Oppgjennom fem år har jeg satt sporadiske summer inn i forskjellige fond. Hvis jeg tar den prosentvise avkastningen jeg samlet har per i dag og deler på antallet måneder - vil det prosenttallet være veiledende på hva slags avkastning jeg har over tid?

 

Nei, men det blir vanskelig å regne nøyaktig siden du setter inn penger sporadisk.

 

Men f. eks. om du satte inn penger 1 gang for to år siden, og verdien har økt med 100%, er den månedlige avkastningen i snitt ikke 100%/24mnd = 4,16%/mnd, men heller 2,93%, pga renters rente (1,0293^24=2)

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Du kommer jo ikke med noe som minner om analyse selv. Fokuset mitt er trådstarter, ikke dine ømme tær. Jeg har jo, i motsetning til deg, kommet med noe som trådstarter kan ha bruk for. Når du da kommer med svada, så er det nok fint for trådstarter at noen påpeker det.

Nå kalte du det nettopp svada ^^ Jeg har såvidt jeg husker aldri spesifikt vært diskrediterende mot andre på forumet. Du driter på andre og kommer ikke med annet enn dritt selv, ved å gjøre andre til latter. Du viser veldig mørke og dårlige sider. Jeg kom bare med en enkel, saklig mening om en investering basert på lang tids følging. Hvis noen er interessert i å vite mer om hvorfor, så er det bare å spørre, men da med respekt og vanlig folkeskikk. Klarer ikke folk det, så kan de bare logge ut og slette brukeren.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...