Gå til innhold

Arbeid på kort varsel


Peaks

Anbefalte innlegg

Hei, har ikke tilgang til kontrakten min her nå, men hvordan er reglene for overtid ifht. arbeid på veldig kort varsel?

Fikk spørsmål for en time siden om å komme inn for å jobbe i senere i dag kl. 16:00 ettersom det er kritisk sykdom på avdelingen.

 

Noen av de jeg har pratet med mener jeg får 100% på timelønnen min? Flere her inne som er enige i det eller fullstendig gal info.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver kan kalle inn til overtidsarbeid på kort varsel når det er eit særleg og tidsbegrenset behov for det. Kritisk sjukdom vil ligge godt innafor.

 

Når du jobbar overtid så skal du ha minst 40% tillegg (av den lønna du ville fått for slikt arbeid innanfor vanleg arbeidstid).

 

 

Dersom du har tariffavtale eller anna lønnsavtale som går utover arbeidsmiljøloven sine minimumskrav så vil du få meir lønn.

Typisk vil du med tariffavtale får eit tillegg på 133% i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Takk! Jobber med en timelønn på ca 190kr ved siden av studiene. Det er kun én gang i blant jeg vanligvis jobber, ingenting fast og kun vakter jeg «booker» selv og før godkjent, med mindre jeg blir oppringt slik som nå, vanligvis forventer jeg ingenting ekstra for å jobbe ekstra når de ringer, men nå var det såpass kort varsel så derfor spurte jeg. Kunne du utdypet litt mer om hva du mener her Avatar?

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan kalle inn til overtidsarbeid på kort varsel når det er eit særleg og tidsbegrenset behov for det. Kritisk sjukdom vil ligge godt innafor.

 

Når du jobbar overtid så skal du ha minst 40% tillegg (av den lønna du ville fått for slikt arbeid innanfor vanleg arbeidstid).

 

 

Dersom du har tariffavtale eller anna lønnsavtale som går utover arbeidsmiljøloven sine minimumskrav så vil du få meir lønn.

Typisk vil du med tariffavtale får eit tillegg på 133% i slike tilfeller.

hvilke tariffer betaler 133% overtid ?

 

når du får varsel har vell og lite og si om hvilken sats du får , der er det klokka og antall timer som normalt bestemmer sats for overtid . 

 

der jeg jobber nå er det 50% fra 1600-2100 og 100% fra 2100 -0800 , samt 100% fra fredag 2100 til mandag 0800. 200% på helligdager . 

 

ved utrykning så er det minimum 3 timer overtid på gitt sats som minimum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvilke tariffer betaler 133% overtid ?

 

Det var min feil. 133,3% er for overtidsarbeid på høytidsdagar, for overtidsarbeid på helligdagar så er det 100% som er det vanlege. 

 

Ved tilkalling til overtid så er det vanlig at tariffavtalen seier at arbeidstakaren skal ha betalt for minimum 2/3 timar også dersom arbeidsbehovet er mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...