Gå til innhold

FORSKNING: Permafrosten tiner: Klimagassutslipp om vinteren kan være større enn sommeropptaket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke finne hysteriet i artikkelen. Jeg ser en gjengivelse av tallfunn uten noen form for større panikk. Det jeg derimot ser er en på forumet som kaster seg over tastaturet i blind iver.

Hverdagens "teppebombing" av folk i samtlige mediene med artikler om miljø er miljøhysteri. Sporgass CH4 som uansett har meget kort levetid - som blir tatt med under samme paraply som CO2 - er uvitenhet og skremselspropaganda.

Lenke til kommentar

Om ikke millioner tonn CO2 har erstattet milliarder i denne artikkelen, så er dette en uvesentlig artikkelen om uvesentligheter. Et netto utslipp pr år på 0,7 mill tonn C, eller 2,5 mill tonn CO2, utgjør eksempelvis bare 5 % av Norges beskjedne utslipp, mens det i global sammenheng ikke er målbart. Men det rettferdigjør jo reisen for "forskere" fra Bergen, Oslo og Tromsø til Arktis, og da er nok alt greit.

Lenke til kommentar

Om ikke millioner tonn CO2 har erstattet milliarder i denne artikkelen, så er dette en uvesentlig artikkelen om uvesentligheter. Et netto utslipp pr år på 0,7 mill tonn C, eller 2,5 mill tonn CO2, utgjør eksempelvis bare 5 % av Norges beskjedne utslipp, mens det i global sammenheng ikke er målbart. Men det rettferdigjør jo reisen for "forskere" fra Bergen, Oslo og Tromsø til Arktis, og da er nok alt greit.

Å ja. Ingenting som er bedre enn å sysselsette seg selv med "viktig" jobb, reise rundt, skrive "viktige" papirer og legge de for arXiv der de arkiveres og glemmes for alltid.

Lenke til kommentar

Det er blitt mye mindre areal til planter. Derfor blir det tatt opp mindre co2 i dag enn for 100 år siden

Jeg håpee inderlig du har fått med deg at det er algene i havet - ikke plantene på overflaten - som har både historisk sett og også i dag fanget mest CO2. Og ved global varming blir også havet varmere, og det betyr mer plante/dyrelig helhetlig sett på global skala.

Lenke til kommentar

 

Det er blitt mye mindre areal til planter. Derfor blir det tatt opp mindre co2 i dag enn for 100 år siden

Jeg håpee inderlig du har fått med deg at det er algene i havet - ikke plantene på overflaten - som har både historisk sett og også i dag fanget mest CO2. Og ved global varming blir også havet varmere, og det betyr mer plante/dyrelig helhetlig sett på global skala.

Når havet blir varmere endres pH-verdien. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar

 

Det er blitt mye mindre areal til planter. Derfor blir det tatt opp mindre co2 i dag enn for 100 år siden

Jeg håpee inderlig du har fått med deg at det er algene i havet - ikke plantene på overflaten - som har både historisk sett og også i dag fanget mest CO2. Og ved global varming blir også havet varmere, og det betyr mer plante/dyrelig helhetlig sett på global skala.

Jeg er ikke enig.

https://forskning.no/partner-forurensning-klima/co2-opptaket-i-havet-svekkes/881183

Lenke til kommentar

Du kan være så uenig som du vil med kilometervis med sedimenter som har vært karbons "permanente grav" mer eller mindre er nettopp takket algene. Ikke minst pga det er der livet oppstod - og levde utrolig lenge - lenge før den fikk fotfeste på overflaten. Og historisk sett med adskillig høyere CO2 konsentrasjon enn idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...