Gå til innhold

Power og kalibrering av nye TV-er - nødvendig?


Anbefalte innlegg

Jeg var innom Power i helgen. Der forteller de ved TV-kjøp at TV-ene ikke er kalilbert, og at det derfor er nødvendig at de gjør det. Prisen er vel ca 1200 hvis jeg ikke husker feil.

 

De påstår ganske hardnakket at det er nøvendig, selv om jeg føler jeg er over gjennomsnittlig interessert i teknikk, lyd og bilde.

 

Er det virkelig tilfelle, at TV-ene kommer ut av fabrikk så dårlig kalibrert? Og at Power tar seg godt betalt for slik kailibrering?

 

De påstår også at utstyret de har lisens til å bruke koster 25 000 i måneden, og derfor er dette en oppgave vi andre kan klare.

 

Om det har noe å si, er TV-en det gjelder LG 65" 4K LED TV 65SM9010PLAAEU - link

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Nei, dette er bare tull og tøys. De kommer langt ifra SÅ dårlig kalibrert fra fabrikk som Power vil ha det til. Men du MÅ bruke noen andre enn standardmodusene på TV-en for at bildet skal bli bra og ikke la den stå på "standard" eller "dynamic".

 

Joda, det stemmer at de nok har dyrt utstyr som kan kalibrere TV-en, men den aller siste fintuningen av farger for å få det perfekt er ikke nok til rettferdiggjøre prisen. Skal man dessuten finjustere dette bør TV-en stå hjemme hos deg i de lysforholdene som gjelder der. Så nei, hold deg unna med god samvittighet.

 

De fleste TV-er har et par moduser som fungerer mer enn bra nok, f.eks "Cinema" modus ol. Disse standard modusene (som "dynamic", "standard", etc.) er rimelig dårlig riktignok, og det er også plenty av andre muligheter for å justere inn ting så riktig som mulig uten dyrt utstyr, så bare google litt når du setter den opp.

 

Edit: Usikker på om dette er nøyaktig samme modell, men kan være noe å gå ut fra med å sette opp innstillinger tilsvarende?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Personleg ser eg ikkje behovet med mindre det er snakk om å kalibrere TVen i mi eiga stove etter mine lysforhold.

 

Standard/dynamic/shop in stillinga som kjem som standard er vanlegvis innstilt for å sjå bra ut i butikklokalet saman med andre TVar med tilsvarande innstilling.

Så det er lurt å velge ein anna modus.

 

Ellers så er det slik at du likar best det du er vandt til, så dersom du likar sterke fargar så er det ikkje sikkert at du vil ha "ekte" fargegjengivelse.

 

Det spørs også mykje på kvar du skal ha TVen. Kalibrering har meir for seg i det mørke kinorommet i kjellaren med lik belysning enn TVen i stova der du tidvis har direkte sollys, dagslys, mørke og alle kombinasjonar av kunstig belysning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg kjøper ny TV, pleier jeg å søke på nettet etter anbefalte innstillinger for den aktuelle TV'en. Noen ganger er det til dels store justeringer på noen parametere, andre mindre, men pleier å være et godt utgangspunkt for eventuelt videre finjustering til min egen smak. Det sagt, jeg har i mange år kalibrert PC-skjermer med colorimeter med meget godt resultat og jeg har aldri vært istand til å komme frem til like godt resultat med manuelle innstillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar. Før jeg bestemte meg for TV-en var jeg innom Power og så på en annen. Foran meg sto en som hadde valgt TV, sto klar til å betale. Da han fikk vite at det kostet 1200 kroner  for at den nærmest ikke skulle være ubrukelig, gikk han. TV-en til fem lapper sto igjen.

 

Har bestilt kalibrerering denne gangen, men vurderer da å bruke angreretten, og si i fra at jeg ikke ønsker kalibreringen. Selv om det var 20 prosent rabatt med DNB Mastercard.

 

Føler meg rett og slett litt lurt :glare:

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Takker for mange gode svar. Før jeg bestemte meg for TV-en var jeg innom Power og så på en annen. Foran meg sto en som hadde valgt TV, sto klar til å betale. Da han fikk vite at det kostet 1200 kroner  for at den nærmest ikke skulle være ubrukelig, gikk han. TV-en til fem lapper sto igjen.

 

Har bestilt kalibrerering denne gangen, men vurderer da å bruke angreretten, og si i fra at jeg ikke ønsker kalibreringen. Selv om det var 20 prosent rabatt med DNB Mastercard.

 

Føler meg rett og slett litt lurt :glare:

 

 

Jepp, det er lureri. Eller i hvert fall måten de legger det frem på er fullstendig lureri. Forståelig nok, da dette nok er det eneste de tjener penger på ved enkelte salg, kanskje de til og med taper penger på enkelte modeller, så har vel alle fått beskjed om å pushe dette på lik linje med andre "trygghetsavtaler" og ting man ikke trenger ;)

 

Og kjøper man en TV til 5000kr så er man ikke på jakt etter 100% korrekte farger til hjemmekinoen. Da er det dagsrevyen og gullrekka som gjelder, og de kan sees uansett fargebalanse :D

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Før var det veldig vanlig at en TV kom justert best mulig for butikk-salg. Nå er det gjerne en butikkmodus som justerer bilde tilbake til butikkmodus kort tid etter at noe er justert på fjernkontrollen. Fordelen med dette er at du får TVen i hjemmemodus når den pakkes opp.

 

Personlig bruker jeg aldri Dynamic som får ting til å se ca like horete og billig ut som Red Light district. Til nød Standard og vanligvis Cinema som i alle fall på nyere Samsung som regel er temmelig nært optimal kalibrering fargemessig. Klart, sitter du i veldig lyst miljø eller har synsproblemer kan det ha noe for seg. Faktisk fungerer Cinema så bra at jeg skippet å kalibrere etter at TVen var satt opp der den skulle være.

 

Som regel vekter TVen ukalibrert Blått > Grønt > Rødt når det burde være Blått = Grønt = Rødt når alt er balansert. I tillegg er som regel ikke kurvene lineære. En av de senere kurvene jeg så var en fartsdump-boost i midrange-nivået på hele RGB-spektret. En produsent i dag har vanligvis mer eller mindre perfeksjonert den bakenforliggende farge-teknikken og konkurrerer ikke på dette nivået men mot de andre konkurrentene så en får vanligvis en konkurranse om å se grellest mulig ut for å se best ut i butikkens flomlys, noe du neppe ønsker når du skal se på TV i stua i normal belysning.

 

Så lenge kalibreringen utføres med godt utstyr har du alltid et godt utgangspunkt i forhold til det som leveres fra fabrikk selv om det ikke tar hensyn til miljøet TVen skal stå i selv om det derfor ikke er det aller mest optimale.

 

Normalt klarer en seg gjerne med fargefiltrene til DVE (Digital Video Essentials) DVDen for en grei enkel kalibrering. I CRT tiden var et ørten andre tester som var nyttige p.g.a eletronkanonen, men i dag er alt mye enklere der p.g.a panelene.

Lenke til kommentar

Det er nok en ettpunkts basic kalibrering som ikke tar timesvis.

 

Hvis man ikke har noe som helst verktøy til å hjepe seg kan det bli bedre enn å justere selv, men mange år siden jeg har sett noe som absolutt måtte ha kalibrering f.eks p.g.a hudtoner.

Befolkningsandelen som klarer å se om en TV er justert perfekt i forhold til fargerom og gamma er nok mindre enn andelen med absolutt gehør: altså bortimot inteteksisterende.
Lenke til kommentar

Har sett folk bruke temmelig merkelige innstillinger. Folk er vanedyr så har vært borti å måtte justere en ny TV til å være like feil i fargene som den gamle fordi det var mest "riktig". Noen liker tydeligvis det som andre oppfatter som grønnskjær i huden. Teknisk sett er en mest følsom for grønt lys, noe som kanskje gir noen hint.

 

En basic kalibrering gjør bare at en samler rødt, grønt og blått til å være uniforme og riktig i forhold til innverdi over hele lysspektret slik at alt blir mest mulig rene gråtoner. En kan jo gjøre dette på mange ulike måter. ISF gjør det vanligvis veldig grundig med tilgang inn til spesielle moduser/menyer på apparatet en normalt bruker ikke har tilgang til slik at de justeringene kunden kan gjøre selv ikke røres.

 

Fordelen når alt er kalibrert riktig er jo at man har et godt utgangspunkt til å gjøre små justeringer til personlig preferanse heller enn å begynne med noe som er lettere feil i utgangpunktet. En bruker gjerne lengre tid på å justere da i tillegg til at det blir mer feil enn de trenger å være.

 

Synes en godt kalibrert skjerm er mer rolig og balansert, så jeg synes det er verdt det.

Lenke til kommentar

Har sett folk bruke temmelig merkelige innstillinger. Folk er vanedyr så har vært borti å måtte justere en ny TV til å være like feil i fargene som den gamle fordi det var mest "riktig". Noen liker tydeligvis det som andre oppfatter som grønnskjær i huden. Teknisk sett er en mest følsom for grønt lys, noe som kanskje gir noen hint.

Husk at folk kan se farger i forskjellig styrke også. Om f.eks en skjerm er riktig kalibrert vil mine øyne oppfatte rød som sterkere enn grønn og blå, justerer man ned rød vil det det for meg se mer riktig ut.

Jada, har vært hos optiker, er der jeg fant det ut..

 

Så det er ikke sikkert det bare er av dårlig vane.

Lenke til kommentar

Om tv hadde vært godt kalibrert på fabrikk så hadde det ikke vært noe vits i. Om du kan gjøre det selv så trenger du kanskje ikke kalibrering fra butikk. Men realiteten er vel at for de aller fleste så er det verdt 1200 kr å få den kalibrert. Spesielt om tv koster over 6000-7000.

 

Har aldri betalt så lite min W8 tok 8timer å få proff kalibrert som et eksempel. 

 

post-240853-0-77115700-1572729067_thumb.png

 

Endret av samco
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...