Gå til innhold

TEST: Sennheiser Ambeo Soundbar


Anbefalte innlegg

Uten tvil mye bra å få tak i brukt. Jeg har kjøpt alt brukt, utenom Senterkanalen. Alt har vært strøkent!

 

Receivere og høyttalere er det mye å spare på brukt om du ikke må ha årets modell.

 

 

Definitivt. Prisfallet på HiFi og flerkanalslyd er nærmest skremmende stort. Og det er mange gode høyttalere i moderate prisklasser som egentlig burde låte bedre med der produsentene har spart inn arbeid, kroner og vekt på en litt for enkel kassekonstruksjon. Du kan nærmest høre kassen flexe når elementene beveger seg. Slike høyttalere kan være supre knallkjøp til et multikanals prosjekt. Og om feks baffel dobles og det bygges inn avstivninger inne i kabinettet så er gjerne det noe som løfter lyden mange mange hakk, og kan også løfte lyden opp i en ny klasse. Alternativt så kan jo kassene skrotes og elementer og filter bygges inn i vegg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spør deg om du kan bevise at det finnes 9 stykk høyttalere som har god nok lydkvalitet, til den prisen du nå har gitt.

Altså 9 stykk høyttalere til 1100 kroner stykket.

 

Om du ikke klarer å finne noen så må det være opp til deg.

Men det betyr altså ikke at jeg troller, da jeg har vist til et regnestykke.

Siden du spør så dumt har du vel ikke sjekket opp heller.. Sjekk hos Hi-Fi klubben, soundgarden, dynabel, ljudia, ebay osv osv osv.. Argon f.eks får du for 995kr pr par.. og de har overraskende bra lyd. Finnes nok ett hav av høyttalere mellom 1000 og 2500kr pr par. Klipsh også får man i den prisklassen. Så at du ikke vet det viser din manglende kunnskap innenfor lyd Endret av iPhoneHome
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spør deg om du kan bevise at det finnes 9 stykk høyttalere som har god nok lydkvalitet, til den prisen du nå har gitt.

Altså 9 stykk høyttalere til 1100 kroner stykket.

 

Om du ikke klarer å finne noen så må det være opp til deg.

Men det betyr altså ikke at jeg troller, da jeg har vist til et regnestykke.

 

 

Det holder nå. Det virker som du diskturer for å vinne diskusjonen, og ikke for å få tips til hvordan du får best mulig lyd i stuen. Gjør hva du vil, ingen her skal presse på deg et ekte multikanals anlegg. Om du foretrekker planke så er det helt greit. Folk har forskjellige preferanser og prioriteringer. Og det er helt greit. Mange har byttet ut bra stereo hjemme og bruker nå BT høyttaler med fancy design til oppsiktsvekkende mange lapper. Om de kan leve med den lydkvaliteten og foretrekker enkelheten av streaming og trådløs lyd så er det helt opp til dem. Det er vanskelig om ikke umulig å "bevise" noe som helst når det gjelder lyd. Jeg kan gi deg generelle tips og råd om god lyd, men om du har helt andre prioriteringer og preferanser enn meg så er det ikke sikkert du kommer i mål om du følger mine råd. 

 

Mange vil bare høre musikk, de trenger ikke stereo. Og bryr seg ikke om frekvenser eller manglende frekvenser. Om det er enkelt å bruke og det ikke er synlige kabler så er det gjerne en seier for dem. Jeg kan ikke si at det er feil. Men jeg kan si at de har valgt noe jeg aldri ville valgt, og at for prisen de betalte for sitt "design BT oppsett" så skal jeg klare å få en lyd som er langt bedre for mine ører og som fortsatt er i stereo og dermed formidler musikken slik teknikere og lydmenn ønsket når de gjorde mixen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det holder nå. Det virker som du diskturer for å vinne diskusjonen, og ikke for å få tips til hvordan du får best mulig lyd i stuen. Gjør hva du vil, ingen her skal presse på deg et ekte multikanals anlegg. Om du foretrekker planke så er det helt greit. Folk har forskjellige preferanser og prioriteringer. Og det er helt greit. Mange har byttet ut bra stereo hjemme og bruker nå BT høyttaler med fancy design til oppsiktsvekkende mange lapper. Om de kan leve med den lydkvaliteten og foretrekker enkelheten av streaming og trådløs lyd så er det helt opp til dem. Det er vanskelig om ikke umulig å "bevise" noe som helst når det gjelder lyd. Jeg kan gi deg generelle tips og råd om god lyd, men om du har helt andre prioriteringer og preferanser enn meg så er det ikke sikkert du kommer i mål om du følger mine råd.

 

Mange vil bare høre musikk, de trenger ikke stereo. Og bryr seg ikke om frekvenser eller manglende frekvenser. Om det er enkelt å bruke og det ikke er synlige kabler så er det gjerne en seier for dem. Jeg kan ikke si at det er feil. Men jeg kan si at de har valgt noe jeg aldri ville valgt, og at for prisen de betalte for sitt "design BT oppsett" så skal jeg klare å få en lyd som er langt bedre for mine ører og som fortsatt er i stereo og dermed formidler musikken slik teknikere og lydmenn ønsket når de gjorde mixen.

Jeg spør en person om han kan bevise sine påstander.

Om han ikke kan det så er det han som tar feil.

 

Du kan ha den meningen du vil, men kan du ikke backe den så skal du ikke påstå at andre troller.

Lenke til kommentar

Definitivt. Prisfallet på HiFi og flerkanalslyd er nærmest skremmende stort. 

 

Men ikke så skremmende stort som det var. Tidligere når surround receivere solgte godt, var det veldig stort prisavslag hvert år, når det nye modellene kom og man skulle kvitte seg med fjorårets modeller. Typisk modeller til 12-14k - gikk for 5k etter et år - dette ser du ikke lenger.

 

Og bruktprisene på finn bærer preg av dette. Ser en eldre Yamaha receiver som jeg har - den selges faktisk brukt på finn for rundt 5k den dag i dag, det var det jeg betalte for den som ny (den kostet 12k når den kom).

 

Ser også at prisøkningen har vært ganske stor de siste årene på surroundreceivere.

 

Edit: Jeg tror at det på tide å dreie lydplanke vs surroundanlegg med receiver - vekk fra pris. Tidligere var lydplankene dyre og dårlige. De blir stadig bedre og rimeligere - samtidig som receivere blir stadig dyrere - med samme specs. For 5 år siden fungerte argumentet mye bedre.

 

Og jeg tror denne utviklingen bare vil fortsette, for det er lydplanker som selger.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ikke så skremmende stort som det var. Tidligere når surround receivere solgte godt, var det veldig stort prisavslag hvert år, når det nye modellene kom og man skulle kvitte seg med fjorårets modeller. Typisk modeller til 12-14k - gikk for 5k etter et år - dette ser du ikke lenger.

 

Og bruktprisene på finn bærer preg av dette. Ser en eldre Yamaha receiver som jeg har - den selges faktisk brukt på finn for rundt 5k den dag i dag, det var det jeg betalte for den som ny (den kostet 12k når den kom).

 

Ser også at prisøkningen har vært ganske stor de siste årene på surroundreceivere.

Jeg kjøpte min RX-A3020 for 5 lapper i fjor. Nypris på denne var 15 lapper, dog ingen 4K receiver men det var flaggskipet da den kom, og kraft nok i bøtter og spann.

 

Hva slags Yamaha receiver har du forresten?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min RX-A3020 for 5 lapper i fjor. Nypris på denne var 15 lapper, dog ingen 4K receiver men det var flaggskipet da den kom og kraft nok i bøtter og spann.

 

Hva slags Yamaha receiver har du forresten?

 

Jeg har en RX-A1030. Men bruker en CX-A5100 med Rotel amps til hjemmekinoanlegget.

 

På utgående tror jeg RX-A3020 var nede i 7-8k. En flott receiver som vant det som var i tester den gangen.

 

Forgjengeren til min prossesor - CX-A5000 gikk for under 10k på utgående, kostet rundt 20k når den kom. Mens min aldri havnet særlig noe under 20k. 

 

Edit:

 

Eksempel:

 

https://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/79304-yamaha-cx-a5000-11-2-prosessor-pa-tilbud-fa-r-18-990-na-9-990-a.html

 

Mens man nå ser tilsvarende 50% tilbud på utgående lydplanker. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Siden du spør så dumt har du vel ikke sjekket opp heller.. Sjekk hos Hi-Fi klubben, soundgarden, dynabel, ljudia, ebay osv osv osv.. Argon f.eks får du for 995kr pr par.. og de har overraskende bra lyd. Finnes nok ett hav av høyttalere mellom 1000 og 2500kr pr par. Klipsh også får man i den prisklassen. Så at du ikke vet det viser din manglende kunnskap innenfor lyd

Siden du kom med påstanden så var det du som skulle finne frem høyttalerne, ikke meg.

Men du er vel ikke klar over hvordan bevisbyrden fungerer?

 

Hos hifiklubben blir det altså Argon octave 4.

 

Hos Soundgarden finner du kun monitor audio mass satellite.

 

Hos dynabel finner du ikke noe.

 

Samme med ljudia.

 

eBay er bruktmarked, om du skal trekke inn bruktpriser så kan man si det samme om lydplanken.

 

Påstår du da at 9 stk argon octave 4 vil gi deg bedre lydkvalitet enn Sennheiser sin lydplanke?

Lenke til kommentar

Siden du kom med påstanden så var det du som skulle finne frem høyttalerne, ikke meg.

Men du er vel ikke klar over hvordan bevisbyrden fungerer?

 

Hos hifiklubben blir det altså Argon octave 4.

 

Hos Soundgarden finner du kun monitor audio mass satellite.

 

Hos dynabel finner du ikke noe.

 

Samme med ljudia.

 

eBay er bruktmarked, om du skal trekke inn bruktpriser så kan man si det samme om lydplanken.

 

Påstår du da at 9 stk argon octave 4 vil gi deg bedre lydkvalitet enn Sennheiser sin lydplanke?

Du som påstår det stikk motsatte av sannheten så bevisbyrden ligger hos deg faktisk siden du allerede er motbevist og fortsetter alikevel...

 

Er ebay bruktmarked altså? Hvorfor får du kjøpe nye produkter fra forskjellige butikker da?

 

Og det finnes gode tilbud også hos f.eks hifi klubben og soundgarden. Teller ikke det heller kanskje?

 

9 stk (2stk for den del) Argon og en sub vil ha bedre lyd enn den planken ja. Men hadde heller tatt bedre til front og senter og brukt Argon på resten. 11 kanals oppsett kan man ordne billigere enn denne planken og da sitte igjenn med mye mer lyd for pengene.

Endret av iPhoneHome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du som påstår det stikk motsatte av sannheten så bevisbyrden ligger hos deg faktisk siden du allerede er motbevist og fortsetter alikevel...

 

Er ebay bruktmarked altså? Hvorfor får du kjøpe nye produkter fra forskjellige butikker da?

 

Og det finnes gode tilbud også hos f.eks hifi klubben og soundgarden. Teller ikke det heller kanskje?

 

9 stk (2stk for den del) Argon og en sub vil ha bedre lyd enn den planken ja. Men hadde heller tatt bedre til front og senter og brukt Argon på resten. 11 kanals oppsett kan man ordne billigere enn denne planken og da sitte igjenn med mye mer lyd for pengene.

Jeg har ikke påstått noe.

Har kun kommet med et spørsmål.

 

Bevisbyrden ligger hos personen som kom med påstanden.

Påstanden i dette tilfellet var at man kunne få 9 høyttalere, en receiver med 5.1.4, kabler for dette, og muligheten til å skjule dette, for samme pris som lydplanken. Altså 24.000,- nok.

 

Dette skulle i tillegg ha bedre lydkvalitet enn lydplanken.

 

Så da er det opp til de som kommer med påstanden å bevise at dette er mulig.

 

Du hiver deg på med påstanden om at dette er mulig, så da spurte jeg deg hvordan.

 

En sub er ikke medregnet i budsjettet.

Skal denne være med, så vil du ikke lengre ha råd til høyttalerne fra argon.

 

Nå påstår du at det er mulig å få en 7.1.4 receiver, med høyttalere, altså 11stk, kabler også, for 24.000,- nok.

 

Kan jeg spørre om du har hørt denne lydplanken?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått noe.

Har kun kommet med et spørsmål.

 

Bevisbyrden ligger hos personen som kom med påstanden.

Påstanden i dette tilfellet var at man kunne få 9 høyttalere, en receiver med 5.1.4, kabler for dette, og muligheten til å skjule dette, for samme pris som lydplanken. Altså 24.000,- nok.

 

Dette skulle i tillegg ha bedre lydkvalitet enn lydplanken.

 

Så da er det opp til de som kommer med påstanden å bevise at dette er mulig.

 

Du hiver deg på med påstanden om at dette er mulig, så da spurte jeg deg hvordan.

 

En sub er ikke medregnet i budsjettet.

Skal denne være med, så vil du ikke lengre ha råd til høyttalerne fra argon.

 

Nå påstår du at det er mulig å få en 7.1.4 receiver, med høyttalere, altså 11stk, kabler også, for 24.000,- nok.

 

Kan jeg spørre om du har hørt denne lydplanken?

Det va ikke påstanden nei.. Det var det DU etterspurte. Påstanden var man fikk bedre oppsett for samme pengene. Du fikk svar og da var saken ferdig. Men du fortsetter..

 

En sub er selvfølgelig med i budsjettet siden man bør ha sub i en hjemmekino. Kjøper man det har man såklart råd til resten innenfor samme budsjett slik jeg har gitt deg eksempel på før.

Og siden jeg reknet feil på prisen (reknet 1000kr pr høyttaler istedenfor pr par) så har man jo rikelig med penger til en veldig god sub og fortsatt havne under budsjettet på 24k.. Uten sub er også den lydplanken tam og livløs så sub bør man koste på uansett. Så det er endel lapper rimligere å kjøpe dedikert system med bedre lyd forran en så dyr lydplanke som denne..

 

Har hørt den ja. Ikke verdt pengene.

Lenke til kommentar

Det va ikke påstanden nei.. Det var det DU etterspurte. Påstanden var man fikk bedre oppsett for samme pengene. Du fikk svar og da var saken ferdig. Men du fortsetter..

 

En sub er selvfølgelig med i budsjettet siden man bør ha sub i en hjemmekino. Kjøper man det har man såklart råd til resten innenfor samme budsjett slik jeg har gitt deg eksempel på før.

Og siden jeg reknet feil på prisen (reknet 1000kr pr høyttaler istedenfor pr par) så har man jo rikelig med penger til en veldig god sub og fortsatt havne under budsjettet på 24k.. Uten sub er også den lydplanken tam og livløs så sub bør man koste på uansett. Så det er endel lapper rimligere å kjøpe dedikert system med bedre lyd forran en så dyr lydplanke som denne..

 

Har hørt den ja. Ikke verdt pengene.

Jeg har enda ikke fått svar.

Så langt har det kun vært flere påstander, uten noen konkrete modeller eller bevis på at dette vil være mulig for prisen.

 

Du forstår nok ikke hva som var poenget med sub kommentaren ser jeg.

Poenget er at vi har operert med et budsjett på 24.000 norske kroner, hvor man etterpå, utenfor dette budsjettet, kjøper en subwoofer.

Altså vil man betale for en sub uansett om man kjøper planken eller ikke, så da har den ingenting å si for budsjettet.

 

Ettersom du nå påstår man kan få bedre høyttalere til 500,- stk ber jeg deg bevise dette, istedenfor å nok en gang komme med påstander uten informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke fått svar.

Så langt har det kun vært flere påstander, uten noen konkrete modeller eller bevis på at dette vil være mulig for prisen.

 

Du forstår nok ikke hva som var poenget med sub kommentaren ser jeg.

Poenget er at vi har operert med et budsjett på 24.000 norske kroner, hvor man etterpå, utenfor dette budsjettet, kjøper en subwoofer.

Altså vil man betale for en sub uansett om man kjøper planken eller ikke, så da har den ingenting å si for budsjettet.

 

Ettersom du nå påstår man kan få bedre høyttalere til 500,- stk ber jeg deg bevise dette, istedenfor å nok en gang komme med påstander uten informasjon.

Du har fått svar jo.. Opptil flere.

 

Og poenget er at man får en sub inkl for en tilsvarende pris av hva den planken koster.

 

Kam du fortelle meg hvordan jeg skal gi deg en lyd demo gjennom ett forum?

Dra å hør selv

Lenke til kommentar

Du har fått svar jo.. Opptil flere.

 

Og poenget er at man får en sub inkl for en tilsvarende pris av hva den planken koster.

 

Kam du fortelle meg hvordan jeg skal gi deg en lyd demo gjennom ett forum?

Dra å hør selv

Så nå påstår du altså at man får 11 høyttalere, en 7.1.4 receiver, kabler, OG EN SUB, til 24.000,-

Er det slik å forstå?

 

Igjen. Jeg vil gjerne ha eksempler på produkter.

Altså svar.

Ikke bare påstander.

Lenke til kommentar

Niiiiisje

 

Hva så, egentlig?

 

Det er jo du (og andre) som går glipp av skikkelig surround og trøkk i lyden,

 

Har da vært på besøk hos mange folk som kjører receiver og gulvstående høyttalere, helt vanlige folk, i alle aldre, så at dette er noe for helt spesielt interesserte har jeg ikke noe trua på selv om planker selger bedre.

 

Men dette går jo litt på interesse, du har tydeligvis ikke interesse av god lyd, og det er helt greit :)

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes bare det er artig å se endel av dere bli så til di grader trigga :D Jeg vet da godt at ingenting slå er skikkelig anlegg. Har tross alt hatt flere opp igjennom årene... Siste jeg hadde var et fantastisk stereoanlegg med et par B&W 805. Så jeg vet absolutt hva god lyd er.

 

Men det forandrer ikke på at dette er blitt en nisje for spesielt interesserte. Og det er jo helt greit? Jeg sier det pga utvalg i fysiske butikker og nettbutikker. Vi skal ikke så veldig mange årene tilbake før det var standard med diverse store anlegg i butikk og enda større utvalg på nettet.

Lenke til kommentar

Men ikke så skremmende stort som det var. Tidligere når surround receivere solgte godt, var det veldig stort prisavslag hvert år, når det nye modellene kom og man skulle kvitte seg med fjorårets modeller. Typisk modeller til 12-14k - gikk for 5k etter et år - dette ser du ikke lenger.

 

Og bruktprisene på finn bærer preg av dette. Ser en eldre Yamaha receiver som jeg har - den selges faktisk brukt på finn for rundt 5k den dag i dag, det var det jeg betalte for den som ny (den kostet 12k når den kom).

 

Ser også at prisøkningen har vært ganske stor de siste årene på surroundreceivere.

 

Edit: Jeg tror at det på tide å dreie lydplanke vs surroundanlegg med receiver - vekk fra pris. Tidligere var lydplankene dyre og dårlige. De blir stadig bedre og rimeligere - samtidig som receivere blir stadig dyrere - med samme specs. For 5 år siden fungerte argumentet mye bedre.

 

Og jeg tror denne utviklingen bare vil fortsette, for det er lydplanker som selger.

 

 

Kanskje du ser litt for nøye på hva selger har satt som pris? Ønsket pris må sees opp mot hvor lenge annonsen står evt. hvor mange ganger den blir lagt ut. Er veldig ofte mange som drømmer vel stort når de legger ut brukte ting på feks finn. Selv bruker jeg ofte finn når jeg jakter på gitar greier. Og min erfaring er at om det er noe konkret jeg skal ha så finner jeg det stort sett alltid til den prisen jeg er villig til å betale. Men det krever gjerne noen "skambud", avslag eller at man bruker litt tid. 

 

Er en stund siden jeg gjorde hifi/surround handel på finn, så det kan selvsagt være at det markedet har snudd som du sier. At det selges mindre nye greier og at bruktmarkedet reflekterer at det er færre brukte modeller ute for salg. Men det kan jo også være at folk begynner å få mer erfaring med salg via finn, og setter prisene litt høyt for å ha noe å gå på når prutingen starter. 

 

Ja planker selger bra, for det er enkelt og tar ikke mye plass. Akkurat som BT høyttalere også selger bra. Og for mange så fungerer det helt utmerket. Jeg har selv vært der at jeg valgte planke pga plass, pes fra fruen og stress med tidsskvis i forbindelse med flytting. Gikk for en drøyt priset atmos fra samsung i håp om at den kunne erstatte multikanalslyd. Gikk i tap det prosjektet der gitt. :D

 

Fasiten ble at planken ble solgt med greit tap etter ca et halvår og jeg måtte få på plass bedre greier. Litt for tamt for film og litt dårlig støttet i formatene samt litt slakk lyd på hifi gjorde at det måtte endres. Nå er jeg ikke like gær'n på go'lyd som tidligere, og kan egentlig tåle mye om bare dynamikken og stereo bildet blir akseptabelt. Men der sviktet planken. Og også på film manglet det lille ekstra som gjør at man blir skikkelig engasjert. Siden jeg sjeldent binger serier eller har maratonøkter med film ønsker jeg har å ha god opplevelse når jeg først skal kose meg med film, og da er også lyden en viktig bit. Men det gjelder jo kun meg, andre har sine prioriteringer, sine referanser og tar sine valg. Og det er helt greit. 

Lenke til kommentar

Jeg spør en person om han kan bevise sine påstander.

Om han ikke kan det så er det han som tar feil.

 

Du kan ha den meningen du vil, men kan du ikke backe den så skal du ikke påstå at andre troller.

 

 

Men det er jo nettopp det, at det er en umulig ting å bevise. Lyd er ikke objektivt. Det er subjektivt. Du kan ikke kreve at noen skal dokumentere bra lyd. For definisjonen av hva som er bra vil variere etter som hvem du spør. Føler han la fram mange greie alternativer som vil fungere bra. Og du konkluderer med at han fortsatt ikke har "bevist" sin påstand. Jeg sa vel ikke at du troller, men jeg sa at jeg tror du kanskje ble i overkant tent på å "vinne" diskusjonen. Og når du fortsetter å be om bevis på noe som vanskelig kan bevises så blir det til at jeg tenker at "ja du vil virkelig vinne denne runden". 

 

Dette er hva du om "beviser" for:

 

 

 

Jeg spør deg om du kan bevise at det finnes 9 stykk høyttalere som har god nok lydkvalitet, til den prisen du nå har gitt.

 

God nok i forhold til hva? Og god nok for hvem? Målt opp mot hva? Og hvorfor skal du ekskludere subwoofer? For meg er film rimelig kjipt uten subwoofer. Da trenger man i det minste de gode gamle "romperisterne". 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...