Gå til innhold

Kjøp av "PhotoShop-PC"


Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i ny PC, og har trålet Nettet en del uten å finne det jeg søker. For det meste finner jeg gaming-PC, kontor-PC og hjemme-PC, men ingen "PhotoShop-PC"! Jeg er med andre ord ute etter en PC for skanning av bilder (opptil 1GB, muligens litt mer) og til å justere, redigere og manipulere såpass store bilder. Dessuten trenger jeg skjerm.

Kjenner noen til databutikker som har det jeg søker? Har noen tips til maskiner (og skjermer) som er å anbefale?

Jeg er privatperson med interesse for gamle bilder og har allerede en Epson V850 pro skanner. Men resten av "maskinparken" mangler.

Takknemlig for alle råd og vink.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare slenger ut et forslag jeg på hva jeg tror kan være et greit valg til dagens pris. Riktig valg vil avhenge hva pris en kan tenke seg.

 

For en stasjonær pc, Komplett Premium a120 Gaming PC, kr 10999

https://www.komplett.no/product/1139829/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-premium-a120-gaming-pc

Har tenkt denne spesifikasjonen:

Cpu: Minst 6 kjerner

Minne: 16 GB

SSD disk: Minst 480 GB. Gjerne mulighet til ekstra M.2 SSD disk.

Skjermkort: Minst 4 GB vram (eller 2 GB vram kan være bra nok?)

 

Skjerm, Dell UltraSharp U2717D, pris kr 3656 (Dette er en av de rimeligste jeg tenker kan brukes)

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=3587506

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Bare slenger ut et forslag jeg på hva jeg tror kan være et greit valg til dagens pris. Riktig valg vil avhenge hva pris en kan tenke seg.

 

For en stasjonær pc, Komplett Premium a120 Gaming PC, kr 10999

https://www.komplett.no/product/1139829/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-premium-a120-gaming-pc

 

Skjerm, Dell UltraSharp U2717D, pris kr 3656 (Dette er en av de rimeligste jeg tenker kan brukes)

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=3587506

 

Tror ikke jeg kommer å gå for en gaming-PC. Det jeg har sett av slike PC-er er at de har overdreven (glorete) fargegjengivelse, dessuten er jeg blitt fortalt at de ikke takler 2D-grafikk så godt da de er best på 3D-grafikk.

Lenke til kommentar

PC har ingen ting med fargene på skjerm å gjøre, det er det skjerm og kalibrering som bestemmer. 2D-grafikk er neppe noe problem på noen PC av nyere dato (jeg tar litt forbehold på dette, men det er skjermkortet som bestemmer ytelsen). Om en skal ha flere skjermer med høy oppløsning så må en være litt oppmerksom på at skjermkort greier det.

Edit: En ting jeg ikke har helt oversikt over er at enkelte skjermkort har 10 bit (og 12?) mot 8 bit som er vanlig. Usikker på dette.

 

Her er eksempler på bra maskiner som ikke er gaming-maskiner:

kr 8499: (på denne må en oppgradere minne til 16 GB, og SSD til større disk før kjøp)

https://www.komplett.no/product/11032/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-home/komplett-home-better?offerId=KOMPLETT-310-11032#

kr 13999:

https://www.komplett.no/product/11431/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-workstation/komplett-workstation-e-basic?offerId=KOMPLETT-310-11431#

 

Men mener at den "gaming pc" jeg linket til i min første post er et bedre valg med riktig CPU og skjermkort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

En photoshop-pc er jo egentlig en gaming-pc men med et svakere skjermkort, eller en kontor-pc med en kraftigere cpu og mer ram.

 

Fargegjengivelse bestemmes ikke av skjermkort, men av skjermen. Og spill-pc er er plenty gode nok på 2D-grafikk så vel som 3D. Faktisk kan et grafikkort for spill gjøre redigering raskere for man avlaster cpu under enkelte operasjoner.

 

Edit: Det er litt utydelig hvor mye ram maskinen vil trenge når du skal jobbe med bilder på en gigabyte.. 

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har sett av slike PC-er er at de har overdreven (glorete) fargegjengivelse, dessuten er jeg blitt fortalt at de ikke takler 2D-grafikk så godt da de er best på 3D-grafikk.

Det du sier her er direkte feil. Fargegjengiving er ikke overdriven, glorete eller feil på gaming PCer. Hvor god fargegjengiving man har kommer an på to ting, hvor mange bit støtte skjermkort har, og hvor mange bit skjermen kan vise.

 

De fleste nye gaming skjermkort har 12-bit støtte, som er langt bedre enn hva du får på kontor PC-er med integrert CPU-grafikk.

 

I tillegg er det direkte tøv at gaming PCer takler 2D grafikk dårligere siden de er best på 3D. Det er faktisk den dummeste påstanden jeg har sett på forumet her, og jeg har vært her i en god del år. Skjermkort som takler 3D gost vil feie gulvet i 2D med kontor-PC.

 

Skal du ha en Photoshop PC kjøper du IPS skjerm med 12-bit støtte (og helst HDR), og et skjermkort med 12-bit støtte. Hvis du ikke gjør det vil du få dårlig graderinger, og colorbending. 8-bit integrert grafikk, eller low-end skjermkort som kun har støtte for 8-bit er helt grusomt.

 

Selv har jeg en IPS skjerm med 12-bit støtte, og 2080 ti som også har støtte for 12-bit ut via DP. Og jeg ville aldri gått ned til 10-bit, det funger dårlig når jeg jobber med photoshop. Både colorbending, brennvinkel, støy i bilde hadde vært forferdelig på en «vanlig» PC. Om du tror en gaming PC er dårlig på fargegjengiving og 2D-grafikk er du kraftig feilinformert.

 

Det du skal kjøpe er en skjerm med ips panel og minimum 10-bit støtte. Skal du ha skjermkort med 12-bit støtte, som er no brainer om du skal gjøre noe som helst seriøst blir RTX 2060. GTX 1660 har kun 10-bit, så det ville jeg styrt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår bruker Adobe programmer som Photoshop OpenGL.

NVIDIA støtter nå 10 bits OpenGL i alle kort fra GTX 1050 og oppover:

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/147971/en-us

 

Når det gjelder DirectX så finnes der 12 bits støtte (og 10). At dette krever minst RTX 2060 har jeg ikke funnet informasjon om (men ser det står i posten over her).

 

Når det gjelder skjermer så trodde jeg at 10 bit støtte var maks. Det er også snakk om ekte 10 bit, eller 8 bit + et eller annet. Forstår det slik at Displayport er bedre enn HDMI.

 

Søk etter 12 bit per kanal, og IPS panel i prisjakt:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s346307011&o=produkt_pris_inkmoms

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Stasjonær pc til Apple er så høyt priset at jeg ikke ser på det som et bra alternativ (jeg har ikke sett på alt i ett variantene da). Det blir en del tusen ekstra om en ikke tar til takke med en av de rimeligste Mini Mac. Mulig at Apple laptop kan være et alternativ om det er laptop en vil ha.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Anbefaling av spesifikasjon til Windows Photoshop-PC:

CPU:

Minimum:

Intel i5-8400/ i5-9400

Intel i5-9400F

AMD Ryzen 5 2600

Middels:

AMD Ryzen 5 3600

AMD Ryzen 7 3700X

Intel i7 9700F

Top:

AMD Ryzen 9 3900X

Intel i9 9900K

 

GPU Grafikk

Minimum:

Integrert grafikk i cpu om cpu har det. (intel i5 8400 og intel i5 9400 har det, men ikke F versjon)

Nvidia GTX 1050Ti/1650

Middels:

Nvidia GTX 1660/1660Ti

Top:

Nvidia RTX 2060 Super

 

Lagringsdisk:

SSD i M.2 format med PCIe NVMe grensesnitt

Minimum:

480 GB

Middels:

1 TB

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4906050

Top:

1 TB med ekstra stor ytelse

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4975275

 

Å finne de riktige delen er altså enkelt om en bygger PC selv, men å finne en ferdig pc med "riktige" deler blir ofte litt vanskelig, beste er da å finne en Komplett-PC på Komplett.no og modifisere litt i konfigurasjonen der (helst en Gaming-PC om en vil ha skjermkort).

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kopiert dette fra "Den Perfekte PC-Pakke" tråden her på forumet:

Kabinett: Fractal Design Define C
Hovedkort: MSI B450 Gaming Plus (Max)

Prosessor: AMD Ryzen 5 3600*
Skjermkort: Galax/KFA2 GeForce RTX 2070 White Mini

Minne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GB
SSD: Adata XPG SX8200 Pro 1TB
Strømforsyning: EVGA GQ 650W

*Bios i hovedkort må støtte Ryzen 3000 serie.

 

Det er ment som en spill-pc, men egentlig er det den perfekte "PhotoShop PC" også. Men en kan gå ned til både RTX 2060 og GTX 1660/1650 om en vil ned i pris og ikke trenger så kraftig skjermkort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg har kopiert dette fra "Den Perfekte PC-Pakke" tråden her på forumet:

Kabinett: Fractal Design Define C

Hovedkort: MSI B450 Gaming Plus (Max)

Prosessor: AMD Ryzen 5 3600*

Skjermkort: Galax/KFA2 GeForce RTX 2070 White Mini

Minne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GB

SSD: Adata XPG SX8200 Pro 1TB

Strømforsyning: EVGA GQ 650W

*Bios i hovedkort må støtte Ryzen 3000 serie.

 

Det er ment som en spill-pc, men egentlig er det den perfekte "PhotoShop PC" også. Men en kan gå ned til både RTX 2060 og GTX 1660/1650 om en vil ned i pris og ikke trenger så kraftig skjermkort.

Men du får ikke kjøpt alt dette på ett sted? Eller som ferdig PC?

Var egentlig ikke tenkt å bygge.

Lenke til kommentar

Men du får ikke kjøpt alt dette på ett sted? Eller som ferdig PC?

Var egentlig ikke tenkt å bygge.

 

Man får bedre komponenter og mer for pengene ved å bygge selv. F.eks de ferdig maskinene har ofte en dårligere strømforsyning, eller de har valgt et skjermkort som har en bråkete kjøler.

Lenke til kommentar

Men du får ikke kjøpt alt dette på ett sted? Eller som ferdig PC?

Var egentlig ikke tenkt å bygge.

Dette med å kjøpe delene løst er bare aktuelt om en vil sette de sammen selv. Men Komplett PC bygger pc'er der du kan se hva de bestå av. Og du kan endre f.eks kabinett, skjermkort, minne og disker osv om du vil før bestilling i nettbutikken. Men de tar gjerne litt mye betalt for noen av endringene.

 

Butikker som Proshop, Komplett, DustinHome og ComputerSalg har nok det meste av deler, uten at jeg kan garantere at de har akkurat disse delene.

Det jeg bruker å gjøre er å søke opp deler på prisjakt og lage en liste. Så finner prisjakt hvilke butikker som har delene.

F.eks her er det søkt bare etter Ryzen 5 3600 prosessoren:

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5139853

 

Men også om en kjøper ferdige pc'er så vil jo de inneholde en prosessor, en SSD, noen minnebrikker og eventuelt et skjermkort. De samme delene som du kan kjøpe løst ofte. Det viktigste er å bestemme seg for en prosessor (CPU) og et skjermkort. Så kommer valg av disker (SSD og eventuelt harddisker), hvor mye minne, og det andre. På denne måten så kan en finne ut hvilken ferdig pc en vil kjøpe også.

 

En spesifikasjon for å kjøpe en ferdig pc blir da f.eks noe slikt:

Prosessor: AMD Ryzen 5 3600*

Skjermkort: Skjermkort basert på GeForce RTX 2060 Super

Minne: 16 GB (2 x 8 GB),

SSD: 1TB

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Dette med å kjøpe delene løst er bare aktuelt om en vil sette de sammen selv. Men Komplett PC bygger pc'er der du kan se hva de bestå av. Og du kan endre f.eks kabinett, skjermkort, minne og disker osv om du vil før bestilling i nettbutikken. Men de tar gjerne litt mye betalt for noen av endringene.

 

Ikke enig i det. Det er flere grunner til å kjøpe deler løst.

 

PC byggeren på komplett er passe begrenset, og i noen tilfeller er den også ganske ubalansert. 

 

De som kjøper løst gjør det ikke fordi de har så forferdelig stort ønske om å sette det sammen selv. De gjør det fordi de vet hvordan de vil ha det, og fordi man ønsker å unngå bottlenecker. 

 

Jeg kunne verken fått minnet eller kabinettet jeg har i dag med komplett sin PC bygger. Har også tenkt å bytte kjøleløsning til EKWB, det er heller ikke et alternativ med Komplett sin PC-bygger. I tillegg er det null valgmuligheter for customization med Komplett sin PC-bygger. Den er grei om man ikke helt vet hva man vil ha, eller hvordan man gjør det (eller ikke bryr seg så mye om finishen eller hvordan PCen skal se ut til).

 

Har man litt peil derimot så er ikke Komplett sin PC-bygger så veldig mye å rope hurra for. Den er enkel, grei, men begrenset.

 

Ellers enig i alt du skriver, ville bare påpeke at Komplett sin PC-bygger har begrensninger, som er grunnen til at den ikke er aktuell for alle :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...