Gå til innhold

IPTV med 4K - Fotball i 4K


Anbefalte innlegg

 

 

Har en 4K TV og tv2 sin premier league pakke, noe som ikke hjelper stort når de ikke sender i 4K.

 

Ser at i England viser de kamper i 4K, og Sverige+Danmark også har kommet med det.

 

Det virker ikke som det finnes noe slikt tilbud i Norge.

 

Det jeg da lurer på vil det være mulig og få inn skikkelig 4K via iptv og se på f.eks Sky Sports? Kom gjerne med IPTV forslag. Etter og bodd i utlandet har jeg erfaring med bokser hvor vi fikk inn 4k kanaler med bandwith gjorde det ikke mulig og se på de, kun hakking. Er det mulig og få 4K kanaler over IPTV kun med og bruke Apper som er tilgjengelig idag? Eller trengst det en 4k mottaker på et slags vis?

 

Forklar gjerne hvorfor 8K tver er kommet også når det virker som det knapt finnes måter og se noe som helst i 4K? Netflix har noen titler men langt fra alle. Det vil vel ikke være mulig og få noe bedre bilde med en 8K TV?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ingen måte og få 4K som sky sports 4K fra norske leverandører og ingen IPTV som kan levere 4k?

 

Nei. Dette handler om rettigheter i forskjellige land i all hovedsak. Samt at den reelle etterspørselen kanskje ikke er stort nok til at det forsvarer seg for leverandørene foreløpig. 4K-rettigheter regner jeg med koster ekstra, samt at det er større distribusjonskostader. Selv for mange som har TV-er og annet mottaksutstyr med 4K, vil ikke 4K være direkte viktig.

 

Personlig skulle jeg vel heller likt å se godt enkodet 1080p100 framfor 4k50/60. Kvalitet er langt mer enn bare antall piksler....

 

 

Lenke til kommentar

Nei. Dette handler om rettigheter i forskjellige land i all hovedsak. Samt at den reelle etterspørselen kanskje ikke er stort nok til at det forsvarer seg for leverandørene foreløpig. 4K-rettigheter regner jeg med koster ekstra, samt at det er større distribusjonskostader. Selv for mange som har TV-er og annet mottaksutstyr med 4K, vil ikke 4K være direkte viktig.

Personlig skulle jeg vel heller likt å se godt enkodet 1080p100 framfor 4k50/60. Kvalitet er langt mer enn bare antall piksler....

 

For oss som har tilgang til fotball og Formel 1 i 4K, samtidig med samme sending i 1080i, så er det bare tull å ønske seg HD.

Selv om sendingene til Viasat, og Canal Digital er veldig bra i HD 1080i/720p, så er det overhodet ingen match for 4K bildet, og disse sendingene er direkte...Formel 1 fra andre siden av jorda er ganske imponerende.

Det er dette som er kvalitet....men har du ikke sett det....??

Så kan du gjerne drømme...

Endret av Kjell Winther
Lenke til kommentar

For oss som har tilgang til fotball og Formel 1 i 4K, samtidig med samme sending i 1080i, så er det bare tull å ønske seg HD.

Selv om sendingene til Viasat, og Canal Digital er veldig bra i HD 1080i/720p, så er det overhodet ingen match for 4K bildet, og disse sendingene er direkte...Formel 1 fra andre siden av jorda er ganske imponerende.

Det er dette som er kvalitet....men har du ikke sett det....??

Så kan du gjerne drømme...

 

Litt av poenget var vel at i stedet for middels 4K, kunne 1080p100 nok gitt bedre kvalitet, spesielt i forbindelse med en del sportssendinger. Og jo, har Viasat Ultra HD-kanalen.

 

Når man her snakker Viasport sin UltraHD-kanal på broadcast, så er denne med temmelig høy bitrate og kvalitet - høyere bitrate enn det man normalt vil se via streamingtjenester. Om det er bare framerate, eller også optimaliseringer som kunne vært gjort i enkodingen er litt vanskelig å si, men her kunne raske bevegelser vært enda bedre.

 

Det jeg i praksis er "redd for", er at det vil komme en del aktører med fokus på 4K alene, der fokuset på 4K står høyere enn å levere faktisk god kvalitet. Og mange ser seg nok litt blinde på et krystallklart "stillbilde" og "forsiktige bevegelser". Høykvalitets 1080p kan godt være bedre enn 4K på litt quick'n'dirty enkoding og et litt lite bitratebudsjett....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort og greit. Nei. Og har du kanalen selv, så skjønner jeg ikke hva du mener. 4K vil alltid være bedre. Oppløsning er klart bedre. Ta en titt på noen YouTube kanaler.

Så får vi se hva 2020 bringer.

 

Sukk...

 

Det du altså mener er at 4K med lav bitrate vil være bedre enn 1080p med høy bitrate, bare fordi det er flere piksler.... Og du mener kanskje også at 4K@25 er bedre enn 1080@50 i samme slengen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er du som snakker om lav bitrate. Jeg snakker om 4K som jeg ser det i dag.

Netflix i 4K, Amazon I 4K er flott. Rakuten TV er fint. 4K fra Viasat er supert, med en bitrate på 27 Mbps.

Jeg ser på bilder på TV. Jeg henger meg ikke opp i tall.

Har hatt digital parabol i mer enn 20 år. Først i mange år på bilderørstv i SD.

Så med plasma flatskjerm, fremdeles i SD. Så kom testkanal med HD på Canal Digital.

Fotball VM i 2010 med første sendinger på svensk TV i HD. Etterhvert flere og flere kanaler med HD.

Så fikk jeg 4K TV i mai 2016. Og ny Viasat tuner med 4K. Og Netflix i 4K.

Ingen problem med å se at 4K bilder var bedre. Også på utallige YouTube klipp.

 

Og så må man ikke glemme at de siste 5 årene så er all infrastruktur blitt oppgradert i hele kjeden hos de som lager, produserer film og serier, og hos kringkastingsselskapene.

Og det ser man tydelig hver dag...

Enten det er 720p eller 1080i, og helt klart på 4K sendinger eller filmer/serier.

I min TV verden. I min stue.

Jeg har brukt briller siden jeg var 9....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...