Gå til innhold

Stadia-sjef til Tek: Steg én er å bevise at vi er bedre enn konsoller. Steg to er å ta over spillverden


Anbefalte innlegg

I stedet for at dere skal sitte her og synse om dette så kan man jo heller bare se på de reelle tallene. Medianhastigheten i Norge er per februar 2019 på 51,7 Mbit/s hvor av 67% av Norges befolkning har 32 Mbit/s eller høyere. I Oslo og Akershus er tallet på 71%.

 

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet

Ved å overfladisk lese disse tallene, mister du en del på veien.

Har man dypere forståelse, illustrerer det allikevel hovedpoenget mitt godt.

 

1. Synkront vs asynkront

Først og fremst forteller ikke SSB sine tall noe om uthastighet, kun innhastighet.

 

2. Medianverdier

Du er sikkert godt kjent med hva median innebærer, at ytterpunktene blir fjernet (i motsetning til gjennomsnitt).

Allikevel gir det ikke et spesielt godt bilde av den faktiske tilstanden på den til tider begredelige internettilgangen i Norge.

 

De av oss som er så heldige å ha fått fiber, vil pga prismodellene til Altibox, Telenor med fler, gjerne oppgradere til en høyere hastighet, i området 300/300 Mbit/s (Telenor) evt 500/500 Mbit/s (Altibox)

 

La fjerne ytterpunktene, dvs 1000/1000 for fiberkunder, og 5/0,1 for ADSL-kunder, slik at vi kommer nærmere SSB sitt tallgrunnlag (mao median fremfor gjennomsnitt), og videre at vi bare tar hensyn til innhastighet (hvilket i seg selv svekker relevansen til spill, siden ACK-pakker med tilhørende latency er så vitalt i forb med online gaming)

 

Dernest, la oss si at vi har femti fiberkunder som i snitt har 400/400, og femti ADSL-kunder som i snitt har 13/0,7.

Det gir en medianverdi for innhastigheten på 206 Mbit/s.

 

Tenker du fremdeles da at medianverdien gir et godt bilde av opplevd hastighet for mange av brukerene?

 

3. Beliggenhet

Og så bommer du noe på hovedpoenget mitt, og det var at hvilken linjehastighet man har, er lite knyttet opp mot hvor sentralt/usentralt man bor (omtalt som "som bor i indrestsn i gøkkiløkk" av guttis84)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedet for at dere skal sitte her og synse om dette så kan man jo heller bare se på de reelle tallene. Medianhastigheten i Norge er per februar 2019 på 51,7 Mbit/s hvor av 67% av Norges befolkning har 32 Mbit/s eller høyere. I Oslo og Akershus er tallet på 71%.

 

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet

Og så ting til jeg overså i din kommentar:

"67% av Norges befolkning har 32 Mbit/s eller høyere. I Oslo og Akershus er tallet på 71%."

 

Jeg har sett noen tilsvarende tall tidligere, men da har det inkludert mobilt bredbånd, hvor dekningen har blitt målt utendørs.

Vet du om tallene dine er eksklusive eller inklusive mobilt bredbånd?

 

Hvis sistnevnte, slik internettknytning er irrelevant i forb med online gaming og streaming, og inntil videre i hovedsak ment for ad-hoc internettilkobling.

Lenke til kommentar

Vil dette da si at en enkelt bruker kan bruke flere samtidig for å få høyere kvalitet?

I såfall hvorfor begrense seg til 4k 60fps i markedsføringen, om de kan levere høyere?

Ja det gjør det. Dem har nok lagt seg på 4K HDR 60FPS som maks pga hva som folk flest har mulighet på et TV idag. Samt båndbredde krav høyere oppløsning og/eller FPS vil kreve. For målgruppen så er nok dette mer en nok. Men det vil jo bety at spill kan ha mye mer avansert grafikk, antal spillere i et online spill, vesentlig mer avansert fysisk, kunstig intelligens osv osv...

Lenke til kommentar

Ja det gjør det. Dem har nok lagt seg på 4K HDR 60FPS som maks pga hva som folk flest har mulighet på et TV idag. Samt båndbredde krav høyere oppløsning og/eller FPS vil kreve. For målgruppen så er nok dette mer en nok. Men det vil jo bety at spill kan ha mye mer avansert grafikk, antal spillere i et online spill, vesentlig mer avansert fysisk, kunstig intelligens osv osv...

 

Det må vel da være snakk om spill som spesifikt er laget for stadia.

Så langt ser det ut til å være snakk om vanlige spill som allerede er på konsollene.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig litt vanskelig for å se hva du vil frem til? Mener du at man ikke kan lansere nye tjenester hvis man ikke kan nå ut til 100% av befolkningen? I så fall kan man jo bare drite i absolutt alle nettjenester med tanke på at 50% av verdens befolkning mangler tilgang til internett. 

 

Jeg reagerer bare på påstandene til google om at denne tjenesten skal nå over 10 ganger så mange mennesker som konsollene klarer.

Lenke til kommentar

Det må vel da være snakk om spill som spesifikt er laget for stadia.

Så langt ser det ut til å være snakk om vanlige spill som allerede er på konsollene.

Det er PC versjon av spill som portes over til Stadia. Mener å huske det er Linux basert? Det innebærer ekstra arbeid så det gjenstår å se om vi vil se noen spill på en stund som tar i bruk all den maskinkraften til å utvide spill opplevelsen utenom å matche hva en veldig dyr spill PC kan gjøre.

 

Eneste jeg vet om så langt er Breakpoint som vil ha kamera av dine medspillere mens en spiller. Hva mer gjenstår å se...

Lenke til kommentar

Jeg reagerer bare på påstandene til google om at denne tjenesten skal nå over 10 ganger så mange mennesker som konsollene klarer.

Det er nok pga YouTube med sine 1.8 milliarder månedlige brukere. Kan du se en video i 720p og opp så kan du spille et spill via Stadia om du bor i et land hvor det er tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg reagerer bare på påstandene til google om at denne tjenesten skal nå over 10 ganger så mange mennesker som konsollene klarer.

Det er nok pga YouTube med sine 1.8 milliarder månedlige brukere. Kan du se en video i 720p og opp så kan du spille et spill via Stadia om du bor i et land hvor det er tilgjengelig.

Ja dem vil kunne nå til ganske mange på sikt. Men det å se på en stream eller video på 720p eller høyere er ikke det samme som å spille på 720p eller høyere. Det er fordi du spiller og gir input med kontroller i spillet, noe som igjen øker forsinkelsen fram og tilbake. I en vanlig youtube video får du output, men du sender ingenting tilbake. Det er nesten bare enveis kommunikasjon.

 

I et spill i Stadia og lignende er det 2-veis kommunikasjon, og selv om hvis du har lik linje inn som ut kan du fremdeles oppleve forsinkelse på grunn av din input må gjennom mange ledd før den når serveren, deretter vil server sende deg output igjen til din TV.

 

Til sammen får vi en forsinkelse, alt fra 20ms til 100ms avhengig av internett, din ruter, din leverandør (ISP), maskinvare og hvor langt vekke er sentralen til Stadia. Og da er ikke det like optimalt som å spille på en lokal konsoll eller PC.

 

Jeg har testet mye av noe som ligner på stadia, både lokal game streaming og remote game streaming. Uansett hvilken jeg har prøvd har jeg ikke opplevd det like optimalt som på en lokal PC eller konsoll, men dog har det fungert helt ok. Men selv lokal streaming fra din egen PC til TV via 1GBit kabel kan skape trøbbel bare så det er sakt.

 

Så derfor tror jeg ikke noe av det Google sier, ihvertfall ikke enda før om kanskje 10år.

Lenke til kommentar

Det er fordi du spiller og gir input med kontroller i spillet, noe som igjen øker forsinkelsen fram og tilbake. I en vanlig youtube video får du output, men du sender ingenting tilbake. Det er nesten bare enveis kommunikasjon.

 

I et spill i Stadia og lignende er det 2-veis kommunikasjon, og selv om hvis du har lik linje inn som ut kan du fremdeles oppleve forsinkelse på grunn av din input må gjennom mange ledd før den når serveren, deretter vil server sende deg output igjen til din TV.

 

Til sammen får vi en forsinkelse, alt fra 20ms til 100ms avhengig av internett, din ruter, din leverandør (ISP), maskinvare og hvor langt vekke er sentralen til Stadia. Og da er ikke det like optimalt som å spille på en lokal konsoll eller PC.

 

Dette er trolig ikke noe stort problem, et spill "streames" normalt ikke i sin helhet etterhvert som det spilles, på nanosekundet.

 

Større deler av spillet lastes ned til klienten mellom nivåer, i bakgrunnen før det er behov osv, og spillet kjører på klientens maskin.

 

De dataene som sendes frem og tilbake til serverne under selve spillingen, som krever lav latens, er ikke store videoer, grafikk og den slags, det er kun trivielle data for å orientere, interaksjon med andre spillere og den slags, altså for det meste tall og kode som tar opp betydelig mindre båndbredde enn en Youtube-video.

 

Dette kommer trolig til fungerer minst like bra som online-spilling på enhver annen platform, enten det er konsoll eller PC.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det er et sett med ting som må gjøres for populære store spill og med modellen som Stadia har er det serverene til google som er CPU og GPU. Det blir alltid uunngåelig forsinkelse når en bruker distibuerte modeller som dette. Har mine tvil om dette førsteutkastet er godt nok.

 

Edit: Google sier de har holdt på med å utvikle dette rundt 10 års tid og at deres prosessering er under millisekundet på serverene, så de har i alle fall optimalisert den biten temmelig bra, så da kommer jo helhetsopplevelsen mer an på kvaliteten på nettlinjen og hvor kjapt TV-pucken klarer å pumpe ut bildet etter at den har mottatt en frame fra nettet. Google sier de er inne i Stadia langsiktig, så blir spennende å se hvordan dette blir å påvirke markedet framover også med neste konsollgenerasjon. Eksklusiver kommer nok til å bli mer og mer viktig framover. De som ikke har ubegrenset båndbredde kommer nok til å slite da Google sier du trenger 35 Mbit for 4K 60 Hz.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...