Gå til innhold

TEST: Apple iPad 10.2 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du finner ikke et Apple-produkt som gir like mye valuta for pengene
Så hvilke nettbrett er de nærmeste konkurrentene? Fjorårets iPad spretter frem som en soleklar kandidat, da den har nesten identisk maskinvare, men koster i skrivende stund 800 kroner mindre – 3200 kroner ifølge Prisjakt. Der får du altså litt mindre skjerm, ingen tastaturkobling og litt mindre RAM. For de fleste vil nok dette være et bedre kjøp, så lenge 2018-versjonen av nettbrettet er i salg. 

 

Er det bare meg som synes dette blir en slags selvmotsigelse?  :hmm: Tenkte selv når jeg så prisen at dette var ganske dyrt til å være den vanlige iPaden. 

 

Liker det ikke særlig når Tek skriver overskrifter for å trekke lesere, framfor å reflektere innholdet i artiklene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skulle ønske noen laget en test av hele iPad-lineup'en med fokus på skjermkvalitet for video. Dvs. kontrast osv. Jeg skal kjøpe ny, men er usikker på hvor høyt jeg skal gå i modellutvalget mhp. at over 50% av bruken er Netflix og lignende. 10% er bruk ute i sterkt solskinn, så lysstyrke er også viktig. Men stort sett nevnes ikke mer enn størrelsen på skjermen og aller nådigst oppløsningen. Kontrastforhold osv. ser ingen ut til å måle.

Lenke til kommentar

Går sterkt ut i fra at også dette nyere Apple produktet har fått den der T2 "No Serviceable Parts Inside" brikken for 'høynet sikkerhet?' Ikke for det, både Google og M$ er jo i samme løpet. Mens Intel og AMD har vært der en stund. ARM blir visst derimot parkert – deres alternativ tillater tydeligvis ikke konsumentleverandørene tilstrekkelig med lock-in.

 

Hva skal jeg gjøre med alle pengene jeg ikke lenger skal bruke på data?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra til å være Apple ja. Det er vel det eneste Apple produktet som er verdt pengene (mindre enn dobbel pris i det minste). Men om en ikke trenger den lynraske Apple prosessoren til f.eks spill så kan en likegreit kjøpe Samsung Galaxy Tab A 10.5 SM-T590 som koster kr 2600, og som har omtrent like lyssterk skjerm. Ellers så er der mange i prisklasse 2000-2500 som er omtrent like bra. Kan nevne Huawei MediaPad M5 Lite og Huawei MediaPad M5 som gode alternativer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Sammenligning av spesifikasjoner her:

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=9263&idPhone2=9857&idPhone3=9638

 

Samsung SM-T590 fordeler:

ANT+

Minnekortleser (opp til 400 GB minnekort)

USB-C ladeplugg

16:10 skjerm

Android

 

Apple 10.2 (2019) fordeler:

Raskere prosessor

4:3 skjerm

iOS

 

Opptil 2TB minnekort burde der stått. Stortsett alle enheter siden LG G3 mobilen som takler fra og med 128GB minnekort har støttet 2TB (når kortene kommer riktignok) selv om annet er oppgitt? Endret av iPhoneHome
Lenke til kommentar

Går sterkt ut i fra at også dette nyere Apple produktet har fått den der T2 "No Serviceable Parts Inside" brikken for 'høynet sikkerhet?' Ikke for det, både Google og M$ er jo i samme løpet. Mens Intel og AMD har vært der en stund. ARM blir visst derimot parkert – deres alternativ tillater tydeligvis ikke konsumentleverandørene tilstrekkelig med lock-in.

Nei, du finner ikke T2-brikker i noen iOS-enheter. T2 er for øvrig en SoC basert på ARMv8, som er å finne i en del Mac-modeller, der den kjører sitt eget OS og ivaretar sikkerhetsfunksjoner, kryptering, SSD-kontroller, DSP, lydkontroller, m.m.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Sammenligning av spesifikasjoner her:

 

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=9263&idPhone2=9857&idPhone3=9638

 

Samsung SM-T590 fordeler:

ANT+

Minnekortleser (opp til 400 GB minnekort)

USB-C ladeplugg

16:10 skjerm

Android

 

Apple 10.2 (2019) fordeler:

Raskere prosessor

4:3 skjerm

iOS

 

 

 

 

Opptil 2Tb minnekort burde der stått.

Stortsett alle enheter siden LG G3 mobilen som takler fra og med 128Gb minnekort har støttet 2Tb (når kortene kommer riktignok) selv om annet er oppgitt. ?

 

 

 

- Jeg tror nok du tenkte på Giga-Byte(GB) og Tera-Byte(TB).

Siden 128Gb(Giga-bit) og 2Tb(Tera-bit) virket relativt sett litt lite i forhold, med tanke på at "128Gb = 16GB" og "2Tb = 250GB".

Lenke til kommentar

Bra til å være Apple ja. Det er vel det eneste Apple produktet som er verdt pengene (mindre enn dobbel pris i det minste). Men om en ikke trenger den lynraske Apple prosessoren til f.eks spill så kan en likegreit kjøpe Samsung Galaxy Tab A 10.5 SM-T590 som koster kr 2600, og som har omtrent like lyssterk skjerm. Ellers så er der mange i prisklasse 2000-2500 som er omtrent like bra. Kan nevne Huawei MediaPad M5 Lite og Huawei MediaPad M5 som gode alternativer.

 

Komplett hadde Galaxy Tab S5e til 3290,-. Det er en helt fantastisk AMOLED-skjerm på 2560x1600, og den virker lynkjapp foreløpig. 64GB minne. Jeg synes dette er et bedre valg enn denne iPad'en. Større og bedre skjerm, mer minne, minnekort, mindre lock-in.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes dette blir en slags selvmotsigelse?  :hmm: Tenkte selv når jeg så prisen at dette var ganske dyrt til å være den vanlige iPaden. 

 

Liker det ikke særlig når Tek skriver overskrifter for å trekke lesere, framfor å reflektere innholdet i artiklene. 

 

Den ene modellen er på vei ut, så snart lageret er tomt, så er den gone.

 

Grunnen til at den nye modellen ble dyrere, er vel ene og alene dollarn vs. krona sin skyld.

 

Edit: Sjekket pris i USA, 329 dollar, samme som forrige versjon, så det var slik jeg antok.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...