Gå til innhold

Se tv fra hele verden?


Taurean

Anbefalte innlegg

Leier nå bolig, og tv er inkludert fra get. Det er den vanlige grunnpakka, med noen kanaler fra Danmark og Sverige. Jeg ser nesten ikke på tv lenger, for det er bare det samma rælet hele veien, oftest bare amerikansk møl, veldig sjelden noe intelligent og verdt å se på. Ellers er det slitsom filming som ødelegger godt innhold.

 

Har ofte lurt på: Hvordan går det an å få til å se på tv-programmer fra hele verden? Da med Engelsk teksting, så man kan skjønne hva som sies, og kanskje også lære noe språk. Har sett noen filmer opp igjennom på NRK fra andre land, som har vært mer enn verdt å se på, i hvert fall enn alt det amerikanske mølet som kvernes inn i hodene våres hele tiden.

 

Dit jeg skal flytte nå må jeg bestille egne tv-kanaler. Så jeg lurer på om jeg heller skal kjøpe ny pc og bruke internett, som er inkludert i felleskostnader, til å få inn tv fra. Så kan jeg ha to skjermutganger, og ha én skjerm som jeg bruker til tv (fra pc'en) og én skjerm som jeg bruker til andre ting på pc'en.

 

Er det mulig å bruke internett til å se hvilken tv-kanal jeg vil fra hele verden, som vanligvis vises på tv i alle andre land?

 

Eller er eneste løsning å bruke tid på å lese tv-oversikt på andre språk, eventuelt oversette, og laste ned programmer jeg synes ser interessante ut? Jeg har lyst til å bare svitsje fra kanal til kanal fra hele verden uten noe store problemer ^^

 

 

55 000!! Jeg håper ikke jeg må ut med sånne summer for en sånn løsning??

 

https://www.elkjop.no/INTERSHOP/web/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewStandardCatalog-Browse?CategoryName=no_stasjonar_pc&CategoryDomainName=store-elkjop-ProductCatalog&SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26ContextCategoryUUID%3Dqe2sGQV5vI8AAAFD70Y2st6B%26discontinued%3D0%26online%3D1&SortingAttribute=ProductListPrice-desc&select-sort-refine=ProductListPrice-desc

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angåande alt-i-ett PC, du får slike mykje billegare, som f.eks. denne:

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/16271/lenovo-ideacentre-520-21-5-aio-stasjonar-pc

til rett under 6000 kr.

 

Så til hovedspørsmålet ditt.

 

Med parabolantenne vil du kan ta inn ganske mange TV-stasjonar frå rundt om kring i verden. Største utfordinga er knytta til rettigheitene til TV sendingane. Det er ikkje alle kanalane som du får inngå avtale om å dekryptere frå norsk adresse.

Dei utenlandske sendingane vil stort ikkje ha norsk teksting med med mindre dei er retta mot norske kundar.

Mange kanalar har derimot engelsk teksting på ein del program, enten gjennom tuneren eller over tekst-TV.

Det å kjøpe kanalpakkar frå diverse distributørar rundt om kring i verden vil naturleg nok bli svært dyrt (om du i det heile tatt får inngå avtale med dei med norsk adresse).

 

Løysninga vil nok derfor bli å bruke enten piratkort til paraboltuneren, ulovleg nedlasting/streaming frå internett, eller gråsone-streaming frå kanalar som tilbyr sine sendingar over opent internett.

Til dømes NRK tilbyr sine sendingar over internett i alle land (som ikkje har sensurert sendingane), dette kan NRK gjere fordi dei rettar seg mot norskspråklege i utlandet, og at dette er ei så lita gruppe at dei har fått aksept frå rettigheitshavarane om at dei kan gjere innhaldet tilgjengeleg. Denne ordninga bydde på problem då SKAM blei ei populær TV-serie sidan mange ikkje-norsktalande også logga seg på for å sjå sendingane med undertekster lasta ned frå andre kjelder.

Det er nok godt tenkeleg at mange andre land har tilsvarande ordningar for sine innbyggarar.

 

 

Mitt beste tips vil derfor være å basere deg på streaming. Du treng ikkje eigen PC til dette. Du kan bruke ein vanleg billig PC og kople TVen til denne, eller du kan montere f.eks. chromecast eller airplay for å caste frå mobiltelefon eller datamaskin over wifi.

Ved å google "free TV streaming" eller liknande så vil du finne ein del TV-sendingar som du kan streame utan å registrere deg eller betale, men merk at lovlegheita av slik streaming vil variere alt etter brukarvilkåra frå heilt lovleg, via uklar lovlegheit, til heilt klar streaming av piratkopiert materiale som er ulovleg i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...