Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varme bremseskiver foran etter kjøretur på 5 min


Anbefalte innlegg

Hei, det er garantert noe galt med bremsene foran på bilen min.

 

Venstre side var glovarm nå, og varmen hadde spredt seg til felgen også. Og dette var en liten testtur jeg gjorde for å finne ut hvilken side bremsene lå innpå, men det var varmt på høyre også, dog ikke like varmt som på venstre. Det luktet svidd, og jeg har opplevd pipelyd innimellom i ganske lang tid.

Jeg merker at bilen ikke triller like lett som før, og når jeg bremser så drar den seg svakt mot venstre. 

 

Burde jeg bytte caliper på begge sider, i tillegg til bremseklosser, eller skal jeg prøve å bare smøre alt først? Jeg vet ikke når bremseklossene ble byttet sist, men jeg har hatt bilen i ca 2 år nå.

 

Bilen er en nissan 100nx '93 mod.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten glideboltene eller bremsestempelet som henger. Er det glideboltene kan de enten smøres opp eller byttes. Er det stempelet kan caliperne enten byttes eller overhales. Siden folk flest driter penger og verkstedene tar blodpriser er det nesten ingen som overhaler lengre.

 

Hvis det ikke er flytende calipere men "opposed piston" så har du ikke glidebolter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk glideboltene først, henger de litt så blindet fort varmt. Er de rustet helt fast må du kanskje borre de ut, går fort med en søyleboremaskin.

 

Bruk ikke kobberpasta, erfaringen min er at denne kan bli noe tykk og klumpete. Bruker heller bremsecaliperfett eller hjullagerfett (har også brukt molybden- fett hvis jeg ikke har hatt tilgang til annet).

 

Er stemplet som er kranglete er det letteste kjøpe nytt er min erfaring, kan også bli billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...