Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Laptop 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker litt som at det største aberet med brukeropplevelsen på Surface er Windows 10 :whistle:  Har mine tvil for at Microsoft greier å omvende mange fra Apple-leiren bare ved å lage en fin latop. Det er mer enn bare byggekvalitet som gjør en Mac mange ganger mer attraktiv enn en laptop med Windows. Hvis en Apple-bruker bryr seg om brukeropplevelse, har ikke Microsoft sin laptop mye å fare med, samma hvor god pekeflaten er. Derimot har Surface Laptop potensiale blant skjermbevisste Linux-brukere med tykke lommebøker, som et alternativ til Macbook (feil tastaturoppsett) og Kinabook (hvis man ikke vil kjøpe Kina-hardware, eller bare ikke kan oppdrive den).

 

Håper inderlig flere laptop- og skjermprodusenter beveger seg vekk fra tulleformatet som er 16:9.

16:10, 4:3 og 3:2 er fullstendig overlegent når det kommer til bokstavelig talt alt annet enn å slippe letterbox på TV-serier.

Endret av Snøspade
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ganske elendig, kan ikke måle seg med MSI eller ASUS sine med GTX/RTX kort

 

De som kjøper en maskin som dette verdsetter nok stilrent design, lav vekt og tykkelse, samt et godt IPS-panel fremfor høy framerate i Battlefield og blodharry RGB-tastatur.

 

Skal man sammenligne datamaskiner må man holde seg innenfor et segment. Dette er en arbeidsmaskin for folk på farten, ikke en gamingmaskin for tenåringer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det virker litt som at det største aberet med brukeropplevelsen på Surface er Windows 10 :whistle: Har mine tvil for at Microsoft greier å omvende mange fra Apple-leiren bare ved å lage en fin latop. Det er mer enn bare byggekvalitet som gjør en Mac mange ganger mer attraktiv enn en laptop med Windows.

 

Hvilken brukeropplevelse er det du innbiller deg?? 90 % av tiden man har laptopen påslått så er det Internett-browseren som kjører for fulle mugger. Så ja, en fin, slank, premium, solid men samtidig lett laptop er det som er viktigst for maaaaange. Endret av advale
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Microsoft vil nok ikke rope det ut selv, men jeg tror noe av grunnen til at de begynte å lage egne bærbare maskiner var å gi Windows-partnerene sine et skikkelig spark i rattataen og et signal om å skjerpe seg."

 

Tipper de vil tjene penger, det fins plenty av gode Win-laptoper, noe du kan finne ut av om du leser deres egne tester.

 

Og så kan du lese gjennom din egen artikkel, tegnsettingen står kanskje til en treer på gymnaset, språket er også midt på treet. Gir deg en svak 2.

 

"8gb minne er mindre fremtidssikkert"

lol!

Lenke til kommentar

Hvilken brukeropplevelse er det du innbiller deg?? 90 % av tiden man har laptopen påslått så er det Internett-browseren som kjører for fulle mugger. Så ja, en fin, slank, premium, solid men samtidig lett laptop er det som er viktigst for maaaaange.

 

Snakk for deg selv. Tydelig at du ikke har lest anmeldelsen, eller forstår hvilken målgruppe Microsoft ønsker å tiltrekke seg her. Det er ikke lulzboi14, ei heller tante Gunda, og egentlig heller ikke de som er villig til å kjøpe en dyr, og under-powered ifht. prisen, laptop bare fordi den er dyr.

MS forsøker å komme seg inn i premium-segmentet, ved å forsøke å fri til "laptop-snobber". Dem som verdsetter en god skjerm og god byggekvalitet mer enn max ytelse per krone. De som er villig til å betale 20-25 000 kr for en laptop.

For dem som faktisk bruker laptoppen til noe annet enn Facebook (gasp!) så er brukeropplevelse viktig. Windows 10 gjør stort sett hva det kan for å "get in your way". De som tror internett består av bare Facebook har som regel migrert fra laptop til telefon, eller kanskje en tablet, for lenge siden.

 

F.eks:

 

Blant annet møtes jeg etter hver eneste oppstart av et registreringsskjema for «Microsoft Teams» som er umulig å takke nei til

 

Brukeropplevelse.

Endret av Snøspade
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakk for deg selv. Tydelig at du ikke har lest anmeldelsen, eller forstår hvilken målgruppe Microsoft ønsker å tiltrekke seg her. Det er ikke lulzboi14, ei heller tante Gunda, og egentlig heller ikke de som er villig til å kjøpe en dyr, og under-powered ifht. prisen, laptop bare fordi den er dyr.

MS forsøker å komme seg inn i premium-segmentet, ved å forsøke å fri til "laptop-snobber". Dem som verdsetter en god skjerm og god byggekvalitet mer enn max ytelse per krone. De som er villig til å betale 20-25 000 kr for en laptop.

For dem som faktisk bruker laptoppen til noe annet enn Facebook (gasp!) så er brukeropplevelse viktig. Windows 10 gjør stort sett hva det kan for å "get in your way". De som tror internett består av bare Facebook har som regel migrert fra laptop til telefon, eller kanskje en tablet, for lenge siden.

 

F.eks:

 

 

Brukeropplevelse.

Windows har sine quirks, men det har så absolutt OSX og! De er veldig gode på hver sine ting, og begge kommer i veien for brukeren og er til hinder på enkelte områder. Hadde det eksistert et os sånn ca midt i mellom, så hadde det vært nær perfekt.

Lenke til kommentar

Windows har sine quirks, men det har så absolutt OSX og! De er veldig gode på hver sine ting, og begge kommer i veien for brukeren og er til hinder på enkelte områder. Hadde det eksistert et os sånn ca midt i mellom, så hadde det vært nær perfekt.

 

Absolutt. OSX er lang fra perfekt. Spesielt merkbart for dem som har brukt eldre versjoner av OSX, da de senere versjonene bare har blitt mer og mer i veien for brukeren, tvinger på ham "features" og gjemmer ting som før var lett tilgjengelig. Men jevnt over vil jeg si at brukeropplevelsen på OSX fortsatt er hauger og lass foran Windows 10.

 

Ang. OSX sin forringelse av smooth UX, er jeg nokså skuffet over hvor dårlig hardwaren på Surface Laptop 3 yter. Skulle veldig gjerne bytta ut Macbooken med en 15" Surface Laptop 3 og lagt inn Linux.

Endret av Snøspade
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Windows har sine quirks, men det har så absolutt OSX og! De er veldig gode på hver sine ting, og begge kommer i veien for brukeren og er til hinder på enkelte områder. Hadde det eksistert et os sånn ca midt i mellom, så hadde det vært nær perfekt.

 

Absolutt. OSX er lang fra perfekt. Spesielt merkbart for dem som har brukt eldre versjoner av OSX, da de senere versjonene bare har blitt mer og mer i veien for brukeren, tvinger på ham "features" og gjemmer ting som før var lett tilgjengelig. Men jevnt over vil jeg si at brukeropplevelsen på OSX fortsatt er hauger og lass foran Windows 10.

 

Ang. OSX sin forringelse av smooth UX, er jeg nokså skuffet over hvor dårlig hardwaren på Surface Laptop 3 yter. Skulle veldig gjerne bytta ut Macbooken med en 15" Surface Laptop 3 og lagt inn Linux.

Personlig synes jeg OSX er et mareritt og bruke, og etter at jeg nå klisser på skjermen med fingrer fulle av potetgull og kyllingfett i tide og utide ville det vært totalt uaktuelt å ta i bruk en portabel enhet uten touch. Nei, jeg bruker ikke fingrene hele tiden, men mye mer enn jeg selv tror, og det merkes når jeg sitter på en maskin uten touch som av en eller annen grunn ikke reagerer når jeg stryker en glissen finger ned over skjermen.

Lenke til kommentar

"Microsoft vil nok ikke rope det ut selv, men jeg tror noe av grunnen til at de begynte å lage egne bærbare maskiner var å gi Windows-partnerene sine et skikkelig spark i rattataen og et signal om å skjerpe seg."

 

 

Vet ikke om jeg skal se de har ropt, men MS var vel ganske klare på at Surface serien i praksis er en proof of concept serie, laget for å vise hvordan OS og HW kan samhandle, eller mer spesifikt hvordan MS ser for seg slik samhandling. Vise hvordan OEM'ene kan gjøre ting.

 

Men, jeg tror nok også MS ble tatt litt på senga med tanke på hvor populært hele Surface Sortimentet har blitt. Det har gått fra proof of concept til en solid merkevare, selv om visjonen fremdeles er den samme.

 

Det MS nok fremdeles er veldig bevisste er at de ikke skal utkonkurrere sine egne OEM'er, som de er helt avhengige av at fortsetter med W10. Det blir et veldig søkt tankespill, men det var en tid folk skulle ha enten iPhone eller Samsung/Galaxy, men fåtallet visste noe om OS'ene Android eller Windows Phone/Mobile. Folk flest, i det minste da, ante ikke hva Android var, eller at Windows eksisterte. Folk snakket om iPhone eller Samsung ladeplugger.

 

Hva om da MS ikke hadde kjøpt Nokia, ikke hadde spist hele Windows Phone/Mobile kaka selv, men heller latt Samsung få den store biten av en riktignok mindre kake enn Android. Det behøver ikke å ha endret noe som helst, men kanskje...

Lenke til kommentar

Snakk for deg selv. Tydelig at du ikke har lest anmeldelsen, eller forstår hvilken målgruppe Microsoft ønsker å tiltrekke seg her. Det er ikke lulzboi14, ei heller tante Gunda, og egentlig heller ikke de som er villig til å kjøpe en dyr, og under-powered ifht. prisen, laptop bare fordi den er dyr.

 

Ja snakk for deg selv. Tror du bør gå ut og få frisk luft og ikke bare sitte inne i de mørke veggene. Flertallet som kjøper Macbook er de som bare trenger en enkelt og lett pc. Og ønsker fin design og betaler gjerne ekstra for det.

 

MacBook har lenge vært underprestert i forhold til ytelse/pris. Men de selges som bare det - enkelt fordi folk flest trenger bare en solid, lett, premium laptop med greit nok ytelser. Dette er nettopp hva man får med Surface Laptop. På hvilken måte er Surface Laptop 3 dyr? Syns prisen er veldig hyggelig i forhold til hva man får igjen i premium laptop kvalitet og design.

 

Men du svarte absolutt nada på hva din første post var ment for - brukeropplevelsen. Så nå bruker du specs som argument og går helt vekk fra brukeropplevelsen ?

 

En "good looking" laptop som fungerer og er solid er førstepri for mange. Du kan gjerne sammenligne specs for specs en Surface Laptop 3 vs en Macbook. Uten at jeg har sjekket er jeg uansett 90 % sikker på så vinner Surface Laptop 3 enkelt i forhold til pris/ytelse.

Lenke til kommentar

[quote name='Snøspade' timestamp='1572248184'

 

F.eks:

 

Blant annet møtes jeg etter hver eneste oppstart av et registreringsskjema for «Microsoft Teams» som er umulig å takke nei til

 

Brukeropplevelse.

 

Vell, jeg vet ikke hvordan deres test-pc er konfigurert, men om man installerer Teams så setter man også opp teams. Teams er skal vi si navet i produktivitets og samhandlingsplattformen til MS, og når den er installert er det default at den starter når maskinen starter. Det er der ting skjer, der man skal følge med. Om man ikke bruker Teams, så kan man enten fjerne programmet eller sette det til ikke å starte ved oppstart. Jeg har Teams på alle mine maskiner, og aldri fått et skjema jeg ikke får fjernet.

 

I alle tilfeller er Teams et program som er satt til å starte automatisk, og hva programmet gjør har vel egentlig ingen ting å gjøre med OS'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...