Gå til innhold

Høy puls under jogging


Anbefalte innlegg

Har begynt å jogge litt etter å ha trent spinning og styrke i mange år. 

 

Har alltid hatet jogging, men tenkte å gi det en sjans. Har løpt 3 -4 turer nå på 4,5 km i veldig kupert terreng. Pulsen lå de 3 første turene på over 90% i snitt. Mulig makspulsen min ikke er helt riktig, er 40 år og har lagt den på 189, men likevel hadde nok pulsen vært høy.

 

Den siste løpeturen målte jeg i pulsslag pr min og ikke %, og da lå jeg på mellom 170 og 175 slag i min hele turen, dvs. rundt 90%+

 

Er dette normalt? På spinning ligger jeg lett på mellom 80-90% mesteparten av timen uten problemer, men når jeg jogger sliter jeg mer med pusten.

 

Skal sies at jeg i tillegg jogger veldig sakte. Lå på en fart på ca. 6"50 per km, så er nesten ikke mulig å ta det roligere heller. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måler du pulsen fra og med oppvarming? Eller varmer du opp og så starter måling?

Jeg har en maxpuls nå på 182, og løper ofte 4-5km turer på over 80%, 160-170 slag (har passert 40 år med god margin). Ca 5min pr km.

 

Var vant med veldig høy maxpuls og treningspuls da jeg var ung, hadde 234 max som 18åring. Dermed ble treningspuls gjerne 180.

Samtidig hadde jeg kompiser som løp (minst) like fort, men gjerne lå 20 slag under på samme fart. Altså det er svært individuelt.

 

Jo mer du trener jo flinkere blir du til å kjenne terskelen din, altså hvor du kommer for langt inn i rød sone (for raskt økende laktatverdier). Fortsett med det du er begynt med og se for deg at du varierer bra etter hvert som formen kommer, f.eks. med HIIT/intervall. Da får du kjørt pulsen skikkelig, men bør ha et visst grunnlag først. Intervall er også veldig nyttig for å lære seg selv å kjenne, både på terskel men også den mentale biten (hvor dypt ned i kjelleren du er villig til å gå og hva som føles feil). Bare ikke kjør på deg hjertetrøbbel tidlig. :)

Lenke til kommentar

Måler du pulsen fra og med oppvarming? Eller varmer du opp og så starter måling?

Jeg har en maxpuls nå på 182, og løper ofte 4-5km turer på over 80%, 160-170 slag (har passert 40 år med god margin). Ca 5min pr km.

 

Var vant med veldig høy maxpuls og treningspuls da jeg var ung, hadde 234 max som 18åring. Dermed ble treningspuls gjerne 180.

Samtidig hadde jeg kompiser som løp (minst) like fort, men gjerne lå 20 slag under på samme fart. Altså det er svært individuelt.

 

Jo mer du trener jo flinkere blir du til å kjenne terskelen din, altså hvor du kommer for langt inn i rød sone (for raskt økende laktatverdier). Fortsett med det du er begynt med og se for deg at du varierer bra etter hvert som formen kommer, f.eks. med HIIT/intervall. Da får du kjørt pulsen skikkelig, men bør ha et visst grunnlag først. Intervall er også veldig nyttig for å lære seg selv å kjenne, både på terskel men også den mentale biten (hvor dypt ned i kjelleren du er villig til å gå og hva som føles feil). Bare ikke kjør på deg hjertetrøbbel tidlig. :)

 

Måler fra start ja, den går opp til 170 etter ca 5 min og 175 på det meste, så pulsen går veldig kjapt opp og holder seg der. 

Tenker du det er farlig? 

Lenke til kommentar

Nei, det er vel ingenting som tyder på at det er farlig det du skriver så langt. At pulsen går raskt opp ved treningsstart er jo bra. Om den synker raskt ved avslapping er enda bedre. Så mål gjerne hvilepuls, og pulssenking fra du er stående til du legger deg ned og har ligget i 5 min.

 

Jeg antar du etter hvert får en noe bedre løpeteknikk som gjør at du kommer deg mer effektivt frem, "lenger på samme puls".

Lenke til kommentar

Hvor høy makspulsen er har så store individuelle variasjoner at (220 - alder) og lignende formler er helt ubrukelig til treningsplanlegging. Hvis du vil bruke puls til å vurdere intensiteten i treningen din må du teste hvor høy makspuls du har, og ideelt sett også hvilken puls du har på anaerob terskel (altså når kroppen produserer mer melkesyre enn den klarer å fjerne slik at du ender opp med at det hoper seg opp i muskulaturen).

 

Når det er sagt - så lenge du trener mer med tanke på å holde deg i form enn å optimere idrettslige prestasjoner bør du tenke mer på hvordan treningen føles enn hvor høy puls du har. Du kan gjerne dele treningen din inn i tre kategorier

  1. Pratetempo: Du skal merke at du tar litt i, men ikke mer enn at du vil være i stand til å snakke i hele setninger. Dette er det tempoet du bør trene mest på.
  2. Tøft, men tålbart: Her tar du i så mye at pusten ikke lenger tillater deg å si mer en noen få ord om gangen, men du skal fremdeles klare å opprettholde intensiteten i 20 minutter eller så. Denne treningen ville jeg ventet med til du føler at formen begynner å bli litt bedre.
  3. Hardt: Dette er typisk intervalltrening der du tar i bortimot alt du har, men kun i ett eller noen få minutter om gangen før du tar en pause (som gjerne kan være løping i pratetempo). Du kan gjerne legge inn slike treninger allerede nå, men ikke overdriv. Én gang i uken bør være nok, og i begynnelsen tror jeg til sammen 10 minutter hard løping holder godt. Mengden hard løping i løpet av økten kan gjerne utvides til 15-20 minutter etterhvert.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forventet du lavere puls under joggingen? Spinning,styrke, hva enn det skulle være, er ikke alltid så overførbart til andre aktiviteter som man kanskje skulle tro. Du bør derimot føle at du klarer å hente deg inn etter feks en bratt bakke.

 

Pusten alltid viktig å ha fokus på, men kan være vanskelig i kupert terreng hvor gjerne pulsen også er litt hit og dit! 

Kontrollert pust er bra

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Jeg med min vekt på ca 100 kg, når jeg har begynt å jogge etter en lengre periode uten særlig mye aktivitet, orker ikke jogge særlig langt, særlig hvis det er i kupért terreng. Må gå og jogge om hverandre. Og da med høy puls. Det er helt vanlig. Pusher jeg meg hardt, så får jeg nok høy puls ja, har aldri målt ved jogging. Har jeg pushet hardt på ellipsetrener så har det fort gått opp i 150-160. Hvis jeg har pushet meg ekstremt hardt ved trening før og kommet opp i 170+, blir det bare ubehagelig og jeg må roe ned. Skjønner ikke poenget med å pushe så hardt, med mindre man skal prøve seg på verdensrekorder.

 

Er bare én periode i livet jeg var i så god form at jeg kunne jogge 1 time i kupért terreng, og på bånd, uten stans, hadde nok ganske høy puls hele veien da. Det tar lang tid å bli i så god form at man kan jogge uavbrutt lenge med middels pulsrytme. Det er omtrent 15-20 kg siden ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...