Gå til innhold

Bil er tre ganger raskere enn kollektivtrafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

1 buss tur = 50 bilturer.
Så om en biltur er 3xbusstur i tid, skal det ikke mye til før man skjønner at å frakte 50 mennesker fra A til B går fortere med buss, enn med bil. Spesielt i en by, der det å finne parkeringsplass selvsagt må regnes med som en faktor på vei til B

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man kan bygge byer i høyden, og ha effektiv offentlig trasport. Man kan også bygge gode veier, og sørge for at personlig trasport ikke sliter heller.

Det er altså lov å tenke utenfor den klaustrofobiske MDG-tankeboksen at det skal være trær overalt, at ingen skal ha bil og alle skal sykle om vinteren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette må da være ett makkverk/bestillingsverk av dette "konsulentselskapet"?

 

Det er sikkert opptil uendelig ggr raskere å bruke egen bil fra A-B der det ikke er kollektiv-tilbud og det ikke er trafikk/rushtid.

 

Og det er definitivt x ggr raskere å ta kollektiv i forhold til å ta bil i rushtid dersom man bor rett ved en stasjon (buss/tog/t-bane) og i tillegg ikke har egen parkeringsplass på jobb.

 

Har kjørt bil i stort alle år i jobb, og jaktet/funnet p-plasser i Oslos-gater.

Ikke for å spare tid, men fordi jeg "hatet" å stå på T-baner sammen med alskens "pakk" (sær autist) :)

 

Nå kombinerer jeg bil + kollektivt og har testet at det for mitt tilfelle er som følger:

 

Kjappest med MC (50min... parkerer rett ved jobb).

Bil og parkere i nærheten av jobb tar akkurat like lang tid som å bruke bil til gatepark utenfor sentrum og T-bane resten. 1t10min

Rent kollektivt (Tog + T-bane) tar ett kvarter lenger. Worst case..

 

Regn med 2 timer hver vei dersom jeg skulle pendle med bil i rushen...

 

@Missi:

Vi vet nå at du hater kollektivt og Tesla :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jada. Klart, om alle droppet kollektivtrafikk, så ville alle kunne kjørt på jobben på en tredjedel av tiden det ellers ville tatt...

Idioter har som kjent ikke begrensninger og lever vel etter super-enkel forskning sin resultater.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1 buss tur = 50 bilturer.

Så om en biltur er 3xbusstur i tid, skal det ikke mye til før man skjønner at å frakte 50 mennesker fra A til B går fortere med buss, enn med bil. Spesielt i en by, der det å finne parkeringsplass selvsagt må regnes med som en faktor på vei til B

 

Logikken i dette innlegget var ikke helt oppe i dagen...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Men blir disse tallene riktige?

Om man tar utgangspunkt i Google sine reisetider vil gåavstand til busstoppet spille inn, men det tas ikke høyde for denne biten i tidsbruken for bil ?(altså parkering o.l.).

Men det er helt klar overhead ved kollektivtrafikk som gjør store utslag på kortere distanser, 5 minutter ventetid på busstoppet utgjør en del dersom reisen totalt tar 15 minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uforutsigbarheten ved å reise kollektivt er kanskje det største problemet. Forsinkelser er jo i perioder nærmest regelen heller enn unntaket. Om jeg var fast togpendler ville jeg raskt utviklet både magesår og hjertefeil på grunn at all ekstra stress forsinkelsene ville påført meg. 

 

Buss for tog er jo nok et eksempel som viser hvordan et ellers relativt greit kollektivtilbud rakst kan raseres. Og ofte blir det mange uker i strekk med buss for tog.

Som hovedregel må vi nok være innstilt på å måtte tåle noe mer kollektivtransport om vi skal klare å få ned lokale utslipp raskt nok. Forsøker å sykle eller reise kollektivt ca halvparten av tiden. Skulle gjerne klart å dekke mer av transportbehovet med kollektiv transport, men det tar gjerne mer tid, eller en må foreta transportbytte, eller det blir for langt mellom ankomst og målet for turen. Sykling er jo bra for meg rent fysisk, men tar også for lang tid til at det er mulig å basere seg på 100% sykling.

Om tilbudet var bedre, feks med flere lokale småruter, oppsamlingsruter som mater folk inn på større ruter så ville det kanskje vært enklere å klare seg uten bil i hverdagen og en kunne dekket opp spesielle behov ved feks leiebil eller nabobil.

Ideelt sett skulle jeg gjerne kun reist kollektivt eller med sykkel. Men vi er ikke der ennå.

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar

1 buss tur = 50 bilturer.

Så om en biltur er 3xbusstur i tid, skal det ikke mye til før man skjønner at å frakte 50 mennesker fra A til B går fortere med buss, enn med bil. Spesielt i en by, der det å finne parkeringsplass selvsagt må regnes med som en faktor på vei til B

 

Tøv. Du snakker som om alternativet er å transportere passasjerene en og en sekvensielt efter hverandre. Slik argumentasjon blir det bare tullball av.

 

I mitt tilfelke tar det ca 18min m bil, fra 55min til 1t10m med buss. Sier seg selv at det er fånyttes.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Logikken i dette innlegget var ikke helt oppe i dagen...

Forstår du ikke at de fleste som kjører i bil, kjører alene?

Eller er det at at en buss er full med 50 passasjerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 buss tur = 50 bilturer.

Så om en biltur er 3xbusstur i tid, skal det ikke mye til før man skjønner at å frakte 50 mennesker fra A til B går fortere med buss, enn med bil. Spesielt i en by, der det å finne parkeringsplass selvsagt må regnes med som en faktor på vei til B

1 vanlig bybuss har ca 38 seter og beltepåbud. 50 biler har ca 200 seter og det samme beltepåbudet. Å stå i en bil, uten belte, er regnet som risikosport og ulovlig. I buss er det merkelig nok lov, selv om passasjerene som fikk seteplass må bruke beltet. Det er kun ca 2 av døgnets 24 timer bussene er nært fulle, men det er det kun den delen av ruta som er nærmest sentrum. Resten av ruta trappes det gradvis ned. Så selv på disse "fulle" turene er bussen bare rundt 70% full i snitt. Døgngjennomsnittet er ca 25% fyllingsgrad, eller ca 10 personer per buss.

 

1 buss = ca 10 personer i snitt og 28 ledige seter og koster ca 1,3 timeverk per time drift (de 0,3 er sykefravær, kursing, administrasjon etc)

50 biler = ca 70 personer i snitt og 130 ledige seter. Disse koster 0 timeverk fordi sjåføren er også passasjer.

 

For ikke å gjenta at disse 70 personene kommer seg 3 ganger så raskt fram og kan reise akkurat når de er klare, uten hverken venting eller stressing for å rekke bilen.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

1 vanlig bybuss har ca 38 seter og beltepåbud. 50 biler har ca 200 seter og det samme beltepåbudet. Å stå i en bil, uten belte, er regnet som risikosport og ulovlig. I buss er det merkelig nok lov, selv om passasjerene som fikk seteplass må bruke beltet. Det er kun ca 2 av døgnets 24 timer bussene er nært fulle, men det er det kun den delen av ruta som er nærmest sentrum. Resten av ruta trappes det gradvis ned. Så selv på disse "fulle" turene er bussen bare rundt 70% full i snitt. Døgngjennomsnittet er ca 25% fyllingsgrad, eller ca 10 personer per buss.

 

1 buss = ca 10 personer i snitt og 28 ledige seter og koster ca 1,3 timeverk per time drift (de 0,3 er sykefravær, kursing, administrasjon etc)

50 biler = ca 70 personer i snitt og 130 ledige seter. Disse koster 0 timeverk fordi sjåføren er også passasjer.

 

For ikke å gjenta at disse 70 personene kommer seg 3 ganger så raskt fram og kan reise akkurat når de er klare, uten hverken venting eller stressing for å rekke bilen.

Er snakk om Kjøbenhavn og ikke den lille fiskerlandsbyen som heter Tromsø, men selv i Tromsø har de nå fått busser med 55 seter.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1 buss tur = 50 bilturer.

Så om en biltur er 3xbusstur i tid, skal det ikke mye til før man skjønner at å frakte 50 mennesker fra A til B går fortere med buss, enn med bil. Spesielt i en by, der det å finne parkeringsplass selvsagt må regnes med som en faktor på vei til B

Står heller bak 50 biler i kø enn den der jævla bussen som lager full stopp i trafikken hver 200meter fordi i trondheim har de bestemt seg at busslommer er avleggs, her skal man aldri få komme forbi bussen.

 

For ikke å nevne at bussfaenskapet kjører i 25 i 50-sonen.

 

tog og t-bane er de beste kollektivløsningene spør du meg.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Endelig! Endelig ser noen på det som er viktig. Hver enkelt sin tidsbruk. Vi må slutte med dette ensidige valget av kollektivløsninger. Vi må velge kortest mulig tid.

 

Du kan ta det helt rolig. Overskriften er basert på en region som best kan sammenlignes med Innlandet i Norge. Det vil si lite trafikk og godt med plass på veiene. Denne artikkelen forteller ikke noe man ikke visste fra før. At journalisten velger denne overskriften er bare click bait.

 

Disse tingene avhenger helt av hvilke strekninger man ser på og hvor i landet. Kollektiv trafikk gir mening noen steder og andre steder er det ikke nødvendigvis det man skal basere arbeidsreiser på. Sir seg selv at det er stor forskjell på storby og bygd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tøv. Du snakker som om alternativet er å transportere passasjerene en og en sekvensielt efter hverandre. Slik argumentasjon blir det bare tullball av.

 

I mitt tilfelke tar det ca 18min m bil, fra 55min til 1t10m med buss. Sier seg selv at det er fånyttes.

 

Er 55m til 1t10m pga når bussen går, eller fordi ruten selv tar lang tid? Regnestykket endrer seg ofte fort for mange som f.eks har fleksibel arbeidstid.

 

F.eks vil turen min til jobb bli lengre med buss hvis jeg må være der på strenge tidspunkt, men den forskjellen forsvinner nesten helt om jeg bare kan ta buss når det passer meg til jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...