Gå til innhold

Elon Musk: – Selvkjøring kan komme før året er omme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste du artikkelen? Det står også at det er kun de med Early Access som vil få det før året er omme. Og, dersom historien gjentar seg, så vil Norge henge etter, siden vi har andre trafikkregler, trafikkskilt m.m. enn USA. Jeg kommer ikke med alternative tolkninger og unnskyldninger på vegne av Musk. Jeg bare gjenforteller det som ble sagt nå i forrige uke. Og jeg vet selvfølgelig heller ikke om det er slik at Norge vil henge etter, men jeg vil anta det. 

 

Det vil være på nyåret engang at FSD kommer til massene. Og skal jeg tippe, så vil jeg tippe Norge ligger alt fra 6-9 måneder etter USA igjen. 

 

Problemet jeg har med deg, er at du ikke anerkjenner at FSD ikke er noe før det er på level 4 eller 5. Det gjør jeg.

 

Merk at AP fortsatt er i Beta (snart 3 år etter at første bil med AP2 ble sluppet på veiene). FSD vil også være det når det kommer. Om folk vil saksøke Tesla for å ikke ha levert noe de ikke kan levere, så værsågod. Godt mulig de kommer noen vei også, for vi har veldig sterke forbrukerrettigheter i Norge. Men vil da anta at man får i tilfelle refundert beløpet man betalte for FSD i utgangspunktet.

 

Tesla kaller det heller ikke full selvkjøring forøvrig. De kaller det: Fullverdige selvkjørende egenskaper. Mao. har de tilpasset seg Norge ganske bra der.

 

Fra Tesla.com: 

 

"Funksjonene som er aktivert for øyeblikket krever aktiv føreroppsyn og gjør ikke bilen autonom. Noen funksjoner krever blinklys og har begrenset bruksområde. Aktiveringen og bruken av disse funksjonene er avhengig av å oppnå pålitelighet langt over nivået til menneskelige sjåfører, noe som er vist gjennom milliarder av kilometer med erfaring, og ved godkjenning av myndighetene, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Når disse selvkjørende funksjonene utvikler seg, blir bilen kontinuerlig oppgradert gjennom trådløse Software-oppdateringer."

 

Lurer på om det er mange som kjøper det nå, til 50k. Og nå når prisene går opp til 60k, så ja, tror terskelen for å kjøpe det vil være veldig høy til Norske forbrukere, da man ikke får noe særlig igjen for det. Men hva vet jeg, kan hende folk ser det på som en framtidig investering. De om det tenker jeg. 

Er klar over at det ikke kommer til Norge før neste år.

 

Jeg anerkjenner ikke at FSD er noe før level 4 eller 5 nei. Det er helt riktig. Hvis du kaller det Full Self Driving, så er det level 4 eller 5. De kommer ikke til å kalle det i Norge fordi det må være level 4 eller 5 for å kalle det det. Så jeg påpeker at det Elon sier kommer, kommer ikke. Jeg sier ikke at en del funksjoner ikke kommer, jeg sier full selvkjøring ikke kommer. Og det er faktisk det han påstod.

 

Tesla Norge ja, men Elon han lyver. Tesla Norge har hvertfall fått med seg nok til at de ikke kommer til å kalle det det. Tesla endrer altså navn i Norge. Det viser jo poenget mitt rimelig bra da.

 

Ellers så ser jeg ikke hvordan level 4 og 5 kan være i aktiv beta enn så lenge de kommer til å trenge sertifisering. 

Lenke til kommentar

Jeg ignorerer det du skriver om autopilot da det ikke har noe med saken å gjøre.

 

Du sier du har erfaring? Har du fått testet smart summon selv?

 

"den fungerer til den ikke gjør det lengre", joda det kunne jeg forstå. Spørsmålet er om den fungerer for dårlig sånn den gjør. Jeg syntes det, men vi får være enige om å være uenige.

Jeg nevnte AP fordi det er del av samme system, et system som lærer og blir bedre av at det brukes.

 

Godt nok? Tja, jeg ser ikke noe problem med at det er lansert. Er det godt nok, næsj, men ett sted må de starte.

 

Den dagen jeg kan si at bilen skal stå klar i gårdsplassen klokken halv åtte, ferdig oppvarmet, da er jeg fornøyd. Dvs, den må også parkere i garasjen når jeg kommer hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er klar over at det ikke kommer til Norge før neste år.

 

Jeg anerkjenner ikke at FSD er noe før level 4 eller 5 nei. Det er helt riktig. Hvis du kaller det Full Self Driving, så er det level 4 eller 5. De kommer ikke til å kalle det i Norge fordi det må være level 4 eller 5 for å kalle det det. Så jeg påpeker at det Elon sier kommer, kommer ikke. Jeg sier ikke at en del funksjoner ikke kommer, jeg sier full selvkjøring ikke kommer. Og det er faktisk det han påstod.

 

Tesla Norge ja, men Elon han lyver. Tesla Norge har hvertfall fått med seg nok til at de ikke kommer til å kalle det det. Tesla endrer altså navn i Norge. Det viser jo poenget mitt rimelig bra da.

 

Ellers så ser jeg ikke hvordan level 4 og 5 kan være i aktiv beta enn så lenge de kommer til å trenge sertifisering. 

 

Nettopp, ergo er det ikke noe vits i å diskutere noe som helst med deg. Teslaeiere kaller det FSD på kort, og det får deg i fyr og flamme, og er jo ikke lov tydeligvis, i følge deg. 

Lenke til kommentar

Det er et direkte sitat fra manualen. Om Musk ikke har gjentatt det er irreleveant.

 

Det er ikke irrelevant.

Personen har gjentatte ganger kommet med påstander han ikke kan forholde seg til.

Når han blir spurt om han kan bevise påstandene så begynner han å bortforklare seg.

 

Derfor mener jeg det er på sin plass at han enten, for en gangs skyld, finner noe som støtter sine påstander, eller at han innrømmer at det ikke var en korrekt påstand.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte AP fordi det er del av samme system, et system som lærer og blir bedre av at det brukes.

 

Godt nok? Tja, jeg ser ikke noe problem med at det er lansert. Er det godt nok, næsj, men ett sted må de starte.

 

Den dagen jeg kan si at bilen skal stå klar i gårdsplassen klokken halv åtte, ferdig oppvarmet, da er jeg fornøyd. Dvs, den må også parkere i garasjen når jeg kommer hjem.

Kan du fortelle mer om systemet? På hvilken måte blir det bedre av at det brukes? Hvor mye data blir sendt til Tesla for simulasjoner og analyse? Og hvor ofte sender bilen data når du bruker systemet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp, ergo er det ikke noe vits i å diskutere noe som helst med deg. Teslaeiere kaller det FSD på kort, og det får deg i fyr og flamme, og er jo ikke lov tydeligvis, i følge deg. 

Du mener villendene markedsføring er ulovlig i Norge? Ja visst det er. Du bør være takknemlig for det. Uærlig markedsføring lurer folk inn i kjøp de ellers ikke ville gjort. Jeg forstår ikke hvordan forbrukere frivillig går med på å gjøre rettighetene våre verre. Være med og hjelpe selskaper med ulovlig markedsføring av produkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du mener villendene markedsføring er ulovlig i Norge? Ja visst det er. Du bør være takknemlig for det. Uærlig markedsføring lurer folk inn i kjøp de ellers ikke ville gjort. Jeg forstår ikke hvordan forbrukere frivillig går med på å gjøre rettighetene våre verre. Være med og hjelpe selskaper med ulovlig markedsføring av produkter.

Nå er det vel ikke villedende markedsføring før de eventuelt sier bestemt at du skal få funksjonen på et bestemt tidspunkt?

Så langt sier de at det kommer, uten noen spesifikke tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener villendene markedsføring er ulovlig i Norge? Ja visst det er. Du bør være takknemlig for det. Uærlig markedsføring lurer folk inn i kjøp de ellers ikke ville gjort. Jeg forstår ikke hvordan forbrukere frivillig går med på å gjøre rettighetene våre verre. Være med og hjelpe selskaper med ulovlig markedsføring av produkter.

Hva er egentlig så vanskelig å forstå når jeg ikke sier jeg er interessert i prate om navnet? 

 

Du minner meg han gamle fyren som tilta i vinkel pga. navnet Autopilot. Mente at det var helt sinnssykt misvisende, da autopilot skulle tilsi at bilen kunne kjøre på egenhånd. Mens i realiteten så kom navnet autopilot fra b.la. kursholder på skip og samme på fly.

 

Igjen, jeg er ikke interessert i å diskutere navnet FSD eller FSE (fullverdige selvkjørende egenskaper) som det ville blitt forkortet med på norsk, med deg.

Lenke til kommentar

Hva gjør du da inne på denne tråden på dette forumet diskusjon.no om du ikke skal diskutere?

 

Diskutere teknologi? Ikke diskutere hvorvidt markedsføringen er lovmessig eller ikke. Og jeg har ikke tenkt å forsvare et selskap for deres markedsføring selv om jeg liker deres teknologi. Det interesserer meg ikke rett og slett. Om de bryter loven, de om det, da får de ta eventuell straff på det.

 

Edit: Må jeg forsvare alt Tesla gjør når jeg liker de og teknologien deres? Jeg synes hele denne diskusjonen er banal (altså angående om det skal få lov til å hete FSD/FSE). Om man på død og liv vil diskutere det, hvorfor ikke starte en egen tråd?

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Edit: Må jeg forsvare alt Tesla gjør når jeg liker de og teknologien deres? Jeg synes hele denne diskusjonen er banal (altså angående om det skal få lov til å hete FSD/FSE). Om man på død og liv vil diskutere det, hvorfor ikke starte en egen tråd?

Det stopper jo ikke ved FSD? Hva med reklamen og uttalelsene angående Smart Summon? 

 

Det er åpenbart at de bruker FSD for å selge biler med lovnader om fremtiden. De sa jo allerede i 2016/2017 at du skulle kunne tjene 30,000 dollar i året på autonom taxi-virksomhet. 

 

Det kommer aldri til å skje, så lenge Tyskland viser vei i måten man starter å legalisere dette med autonome systemer. Bilene i Tyskland vil trenge en "black box" som vil ha 30 minutter med data tilgjengelig ved en eventuell krasj. Denne dataen skal være tilgjengelig for alle som vil bruke det for analyse, og simulasjoner for å forbedre systemene - samt det vil være nødvendig for å komme frem til "hvem har skylda" spørsmålet. Krasjer du mens du bruker nivå 2 autonom ferdsel, så vil det være din skyld. Krasjer du med nivå 3,4 og 5 autonom ferdsel, så er det bilen som skal ha full kontroll. 

 

Allerede der vil Tesla slite, siden de har lovet bort nivå 4 og 5 autonom ferdsel på utstyr som ikke støtter det. De har med andre ord låst seg til sensorene de har solgt, og plassert på bilene som allerede er ute på veiene, og de må isåfall etter-installere disse funksjonene som resten av EU mest sannsynligvis kommer til å ha som krav. Altså en "black box". 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer aldri til å skje

 

TROR du.

 

Allerede der vil Tesla slite, siden de har lovet bort nivå 4 og 5 autonom ferdsel på utstyr som ikke støtter det

 

Igjen.

TROR du.

 

Siden det er bevist at du kommer med meninger og påstander utifra egne tanker, ikke virkeligheten, så må man ta kommentarer som dette med en klype salt.

Lenke til kommentar

TROR du.

Selvfølgelig, men jeg kommer med argumenter til hvorfor jeg har den tanken. Du kommer med absolutt ingenting. 

 

Siden det er bevist at du kommer med meninger og påstander utifra egne tanker, ikke virkeligheten, så må man ta kommentarer som dette med en klype salt.

 

Vi snakker om en mulig fremtid. Selvfølgelig omhandler det mine egne tanker, og ikke en fast fasit. For normale folk, så trenger man ikke spesifisere slikt. 

 

Forskjellen er at når jeg sier slikt, så har det ikke noen konsekvenser. Når Elon Musk kommer med sine lovnader, så har han investorer å svare til, for de gangene han tar feil. Den rekken starter å bli rimelig stor. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men jeg kommer med argumenter til hvorfor jeg har den tanken. Du kommer med absolutt ingenting.

 

Vi snakker om en mulig fremtid. Selvfølgelig omhandler det mine egne tanker, og ikke en fast fasit. For normale folk, så trenger man ikke spesifisere slikt.

 

Forskjellen er at når jeg sier slikt, så har det ikke noen konsekvenser. Når Elon Musk kommer med sine lovnader, så har han investorer å svare til, for de gangene han tar feil. Den rekken starter å bli rimelig stor.

Har allerede bevist at du tar feil, og at du ikke klarer påvise påstandene dine.

Slik som kommentaren din om at Musk har sagt du skal bruke smart summon i en garasje.

 

Med mindre du slutter å basere deg på din egen falske virkelighetsoppfatning så er det liten vits å fortsette kranglingen, du evner ikke å tenke over det du selv skriver.

Lenke til kommentar

Har allerede bevist at du tar feil, og at du ikke klarer påvise påstandene dine.

Slik som kommentaren din om at Musk har sagt du skal bruke smart summon i en garasje.

Du har bevist at du ikke forstår tekst. Noe mer en det trenger jeg ikke si så lenge du oppfører deg som en pappegøye som kun er interessert i å avspore samtalen. Men det er vell det eneste du kan gjøre. 

 

Med mindre du slutter å basere deg på din egen falske virkelighetsoppfatning så er det liten vits å fortsette kranglingen, du evner ikke å tenke over det du selv skriver.

 

Tyskerne vil kreve en "black box" for dette. På hvilken måte er det en falsk virkelighetsoppfatning? Spekulasjonen her omhandler hva resten av verdenen vil kreve. Følger resten av kloden Tysklands eksempel, så vil Tesla slite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har bevist at du ikke forstår tekst. Noe mer en det trenger jeg ikke si så lenge du oppfører deg som en pappegøye som kun er interessert i å avspore samtalen. Men det er vell det eneste du kan gjøre.

 

Tyskerne vil kreve en "black box" for dette. På hvilken måte er det en falsk virkelighetsoppfatning? Spekulasjonen her omhandler hva resten av verdenen vil kreve. Følger resten av kloden Tysklands eksempel, så vil Tesla slite.

Igjen.

Hvor er kommentaren fra Musk? Den der han sier at du skal bruke smart summon i en garasje??

Finnes den kommentaren eller var det bare noe du fant på?

 

Hvor er bevisene dine på at Tesla er mindre sikre enn vanlige mennesker i vanlige biler?

Er det noe du kan bevise eller er det også noe du bare finner på?

 

Når du mener Tesla er de eneste som lever uferdige produkter, hvordan forklarer du da tilbakekallingen som nå foregår med Mercedes sine elbiler?

Var det også en påstand du bare kom med uten å ha noe begrunnelse?

 

Du har ikke engang fått med deg at Tesla oppdaterer bilene sine fortløpende, med ny hardware.

Du påstår de vil slite fordi de ikke har noe som enkelt kan puttes inn i bilene.

Det er nok en påstand som viser at du ikke har lest deg opp.

Lenke til kommentar

Igjen.

Hvor er kommentaren fra Musk? Den der han sier at du skal bruke smart summon i en garasje??

Finnes den kommentaren eller var det bare noe du fant på?

Det spiller ingen rolle om det er fra Musk, Twitter kontoen til Tesla, eller hjemmesidene til Tesla. Garasje er omtalt under "Summon". Så lenge "Smart Summon" omtales under samme overskrift som "Summon" så er det tåpelig å påstå at man ikke skal kunne påkalle bilen sin fra en garasje. Om det er tilfellet, så betyr det at "Smart Summon" er dummere, enn vanlig "Summon". 

 

Bilen fungerer på samme måte om du tilkaller den ut mellom to biler ute på en parkeringsplass, som ut mellom to vegger fra en Garasje. Denne logiske bristen har du aldri klart å svare til - og det er åpenbart hvorfor. 

 

Du har ikke engang fått med deg at Tesla oppdaterer bilene sine fortløpende, med ny hardware.

Du påstår de vil slite fordi de ikke har noe som enkelt kan puttes inn i bilene.

Det er nok en påstand som viser at du ikke har lest deg opp.

 

Om Tesla kan tilby tilsvarende krav som en "black box" generelt kan gjennom OTA, så er jeg høyst interessert i å høre hvordan du selv mener de skal få til dette. Siden du har lest deg opp, så oppdater oss gjerne om det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stopper jo ikke ved FSD? Hva med reklamen og uttalelsene angående Smart Summon? 

 

Det er åpenbart at de bruker FSD for å selge biler med lovnader om fremtiden. De sa jo allerede i 2016/2017 at du skulle kunne tjene 30,000 dollar i året på autonom taxi-virksomhet. 

 

Det kommer aldri til å skje, så lenge Tyskland viser vei i måten man starter å legalisere dette med autonome systemer. Bilene i Tyskland vil trenge en "black box" som vil ha 30 minutter med data tilgjengelig ved en eventuell krasj. Denne dataen skal være tilgjengelig for alle som vil bruke det for analyse, og simulasjoner for å forbedre systemene - samt det vil være nødvendig for å komme frem til "hvem har skylda" spørsmålet. Krasjer du mens du bruker nivå 2 autonom ferdsel, så vil det være din skyld. Krasjer du med nivå 3,4 og 5 autonom ferdsel, så er det bilen som skal ha full kontroll. 

 

Allerede der vil Tesla slite, siden de har lovet bort nivå 4 og 5 autonom ferdsel på utstyr som ikke støtter det. De har med andre ord låst seg til sensorene de har solgt, og plassert på bilene som allerede er ute på veiene, og de må isåfall etter-installere disse funksjonene som resten av EU mest sannsynligvis kommer til å ha som krav. Altså en "black box". 

 

Yada, yada, yada.

 

Greit, dagens Tesla vil aldri nå level 5 med mindre de gjør masse modifikasjoner til bilene sine dersom det blir slik du hevder. Men, kanskje gjør de det.

 

Det her blir uansett bare spekulasjoner. Artikkelen som vi egentlig kommenterer på, handler om at FSD-programvaren kanskje blir feature complete før året er omme og at den da vil gå ut i early access. 

 

Hvordan teknologi-interesserte ikke kan synes dette er kult og fascinerende er litt smått utrolig (for meg). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...