Gå til innhold

Elon Musk: – Selvkjøring kan komme før året er omme


Anbefalte innlegg

Det har vært 5 dødsfall totalt med autopiloten påslått.

Altså 5 på 4 år.

I tillegg har det vært 3 ulykker.

I alle tilfeller var det personen som kjørte som ikke fulgte med.

I et tilfelle satt personen å så på en film mens bilen kjørte.

 

Til sammenligning dør det 3.287 personer hver dag i trafikken.

 

Så det å påstå at dette er skyhøye tall er bare tull.

Til sammenligning har det vært 0 dødsfall i en XC90 siden 2002, så jo fem dødsfall på fire år er skyhøyt.

Husk at autopilot først og fremst skal redde deg i situasjoner ved å unngå eller redusere en kollisjon, det er vist gang på gang at systemet ikke gjør det og i enkelte tilfeller faktisk selv legger opp til farlige situasjoner.

 

Tallet ditt for døde i trafikken faglig er ei heller representativt da det tar for seg alle dødsfall (antatt) i tilknytning til veibruk, altså vil en overkjørsel registreres som dødsfall selv om personen i bilen kommer helt uskadet fra hendelsen, husk også at India alene drar opp denne statistikken, der går det ikke mange Tesla.

 

Skal vi da si at alle dødsfall i en Tesla er blankt brukerfeil eller skal vi si at de stolte blindt på et system som aldri burde vært omtalt som et selvkjørende hjelpemiddel men heller ei kjørehjelps assistent?

Så tilbake til det faktum at det faktisk har vært fem dødsfall med autopilot påslått... Burde det ikke vært 0? Vi snakker altså om at Musk påstår full selvkjøring er klar innen året er omme, men fremdeles er det fem dødsfall med autopiloten påslått. Kan også skrive under på at det er ofte menneskelig involvering må til for å forhindre at det tallet er langt over fem.

Endret av GadgetBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teslan kan nok lese skilt helt fint - men det er noen som har en patent på dette så Tesla får ikke lov med mindre de punger ut.

 

De betalte for patenten i starten så derfor kan eldre Tesla lese skilt.

 

 

Håper de får løst dette på noe vis.

Dette må jo være feil, isåfall er det en tynn begrunnelse for å bruke 3-4 ÅR på å få til dette.

Tenk litt på det, hvordan skal de få til biler som kjører helt av seg selv, uten fører tilstede, når de ikke engang kan lese trafikkskilt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må jo være feil, isåfall er det en tynn begrunnelse for å bruke 3-4 ÅR på å få til dette.

Tenk litt på det, hvordan skal de få til biler som kjører helt av seg selv, uten fører tilstede, når de ikke engang kan lese trafikkskilt?

Nei man kan jo lure. Har en kollega med en 2014 Model S og den leser skilt som bare det.

Eneste som er en ulempe der er at den leser fartstavler også som skilt - så til tider vil den legge seg i hastigheten bilen forran passerte tavla med :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

FSD vil jo først og fremst bli lansert i en form hvor sjåføren selv har ansvaret fullt ut og må overvåke alt bilen gjør. Altså samme som hvordan Autopilot fungerer i dag. Forskjellen vil bli at du kan skrive inn hvor bilen skal kjøre og den vil kjøre dit. Den skal da klare alt av rundkjøringer, lyskryss, stoppskilt, feltskifter, fotgjengeroverganger med mer. 

 

Etter dette så vil det jobbes med å få systemet så bra at det kan kjøre på egenhånd og så få godkjenning på å bruke det i de ulike land/EU osv.

 

Tesla vil selvfølgelig ikke slippe noe som ikke er tillatt her i Norge, før det faktisk er tillatt.

Beklager men om du lanserer en tjeneste som heter "Full Self Driving" i et land som Norge, og bilen ikke kan kjøre av seg selv, så må du 

A: Endre navnet

B: Betale en bot og endre navnet

 

Og vet du hvem som ikke kunne brydd seg mindre om Elon Musk? Forbrukertilsynet. De bryr seg om deg og meg.

 

Kommer det oppdateringer til kjøreassistenten deres? Godt mulig. Det kommer ikke noe FSD derimot. Hvordan forsvarer du til deg selv engang å kalle det "Full self driving" når det du beskriver er en kjøreassistent?

 

Det er jo bare PR tull fra Elon, som er lovlig i USA, men ikke i Norge. Her kan du ikke markedsføre et produkt som noe det ikke er. Og jeg bryr meg heller ikke mye om Elon må jeg si, så jeg går utifra det han sier. Og det han lover er en tjeneste som heter "Full Self Driving" Om han mener noe annet med dette, så får han si det. Så enkelt er det. Som sagt det kommer ikke no "Full selvkjøring" funksjon til Norge innen 2019 eller i 2020 for den del. Kanskje en gang i fremtiden på en ny modell...

 

Kan minne på at Tesla har brutt norsk markedsføringslov før og markedsført et produkt de ikke leverte.

 

Kan og minne på at Tesla kjørte inn lastebiler med Teslaer som ikke var EU godkjente (gamle skrap) og satte folks liv i fare på veiene. Heldigvis stoppet Vegvesenet de fleste og gav dem pålegg. Dette for å spare et par kroner i frakt per Tesla.

 

Jeg stoler på at norske myndigheter stopper Tesla i å gjøre noe ulovlig. Derimot er Tesla veldig villige til å gjøre ting som er ulovlige. Jeg kan ikke helt heller se hvordan du kan stole på et selskap så blindt? Spesielt når de har historie med å lure kunder og bryte lover. Og ja det har andre selskap som VAG og gjort, stoler ikke på dem heller. Det er ikke noe anti-Tesla, det er bare sånn selskaper operer. Det er derfor vi trenger kontroll og oversyn. 

 

Derfor vil jeg og konsekvent nekte å prøve å tolke hva enn Elon sier og, og heller følge Forbrukertilsynet i forhold til forventninger basert på utsagn. Full selvkjøring betyr full selvkjøring. Det kommer ikke. Altså løgn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teslan kan nok lese skilt helt fint - men det er noen som har en patent på dette så Tesla får ikke lov med mindre de punger ut.

Man kan ikke ha patent på en generell ide som å lese skilt. Man kan ha patent på en spesifikk metode for å lese skilt (I noen regioner).

 

De betalte for patenten i starten så derfor kan eldre Tesla lese skilt.

Kilde på det?

 

Mer sannsynlig er nok at de i starten kjøpte ADAS løsningen fra mobileeye som hadde løsning for å lese skilt, noe de ikke har vært så gode på å greie selv.

 

Til info. Innen teknologi er patenter godt som utelukkende defansive. I.e. du har en patentportfolio slik at om noen skulle lage en sak kan du holde dine patenter opp mot den andre parten og lage et forlig.

 

Ting som faktisk er verdt noe blir hovedsaklig ikke patentert siden patentering innebærer publisering. Verdifulle innovasjoner holdes derfor hemmelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke ha patent på en generell ide som å lese skilt. Man kan ha patent på en spesifikk metode for å lese skilt (I noen regioner).

 

Kilde på det?

 

Mer sannsynlig er nok at de i starten kjøpte ADAS løsningen fra mobileeye som hadde løsning for å lese skilt, noe de ikke har vært så gode på å greie selv.

 

Til info. Innen teknologi er patenter godt som utelukkende defansive. I.e. du har en patentportfolio slik at om noen skulle lage en sak kan du holde dine patenter opp mot den andre parten og lage et forlig.

 

Ting som faktisk er verdt noe blir hovedsaklig ikke patentert siden patentering innebærer publisering. Verdifulle innovasjoner holdes derfor hemmelig.

 

Har ikke noe kilde nei, var bare noe jeg leste for en stund siden på en Tesla Facebook gruppe så aner ikke om det er hold i det.

Men kan se ut som Mobileye har en patent på å lese skilt iallefall og siden Tesla ikke sammarbeider med de lenger får de kansje ikke lov å bruke den.

 

https://patents.google.com/patent/US8064643B2/

Lenke til kommentar

Men kan se ut som Mobileye har en patent på å lese skilt iallefall og siden Tesla ikke sammarbeider med de lenger får de kansje ikke lov å bruke den.

Patentet er bare på en metode, det utelukker ikke andre måter å lese skilt på. Man skal gjerne ikke gjøre mye for å unngå et patent.

 

Som du sier de bruker ikke lengre mobile eye, så ja de får naturligvis ikke bruke mobile eye's software, de må lage sin egen løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Patentet er bare på en metode, det utelukker ikke andre måter å lese skilt på. Man skal gjerne ikke gjøre mye for å unngå et patent.

 

Som du sier de bruker ikke lengre mobile eye, så ja de får naturligvis ikke bruke mobile eye's software, de må lage sin egen løsning.

 

Men den patenten virker jo ganske så "åpen" da:

A method for detecting and identifying a traffic sign in a computerized system mounted on a moving vehicle. The system includes a camera mounted on the moving vehicle.

 

Er jo litt vanskelig for Tesla å komme seg rundt dette uten å bruke kamera for å lese av skilt?

Lenke til kommentar

Er jo litt vanskelig for Tesla å komme seg rundt dette uten å bruke kamera for å lese av skilt?

Det er nok lang mer detalj der enn som så. Du må lese mer en abstractet for å finne ut hva patentholderen egentlig hevder er patentert. Abstractet gir deg bare en høynivå beskrivelse, det er i resten av innholdet du finner nøyaktig hva patentholderen hevder er sitt verk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei man kan jo lure. Har en kollega med en 2014 Model S og den leser skilt som bare det.

Eneste som er en ulempe der er at den leser fartstavler også som skilt - så til tider vil den legge seg i hastigheten bilen forran passerte tavla med :p

 

 

 

 

Jøss min gamle ikke-tesla bil leser skilter og den forvirres ikke av fartstavler. Eneste rampen den finner på er at den av og til protesterer på 30-soner hvor den synes det burde vært 50. :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Beklager men om du lanserer en tjeneste som heter "Full Self Driving" i et land som Norge, og bilen ikke kan kjøre av seg selv, så må du 

A: Endre navnet

B: Betale en bot og endre navnet

 

Og vet du hvem som ikke kunne brydd seg mindre om Elon Musk? Forbrukertilsynet. De bryr seg om deg og meg.

 

Kommer det oppdateringer til kjøreassistenten deres? Godt mulig. Det kommer ikke noe FSD derimot. Hvordan forsvarer du til deg selv engang å kalle det "Full self driving" når det du beskriver er en kjøreassistent?

 

Det er jo bare PR tull fra Elon, som er lovlig i USA, men ikke i Norge. Her kan du ikke markedsføre et produkt som noe det ikke er. Og jeg bryr meg heller ikke mye om Elon må jeg si, så jeg går utifra det han sier. Og det han lover er en tjeneste som heter "Full Self Driving" Om han mener noe annet med dette, så får han si det. Så enkelt er det. Som sagt det kommer ikke no "Full selvkjøring" funksjon til Norge innen 2019 eller i 2020 for den del. Kanskje en gang i fremtiden på en ny modell...

 

Kan minne på at Tesla har brutt norsk markedsføringslov før og markedsført et produkt de ikke leverte.

 

Kan og minne på at Tesla kjørte inn lastebiler med Teslaer som ikke var EU godkjente (gamle skrap) og satte folks liv i fare på veiene. Heldigvis stoppet Vegvesenet de fleste og gav dem pålegg. Dette for å spare et par kroner i frakt per Tesla.

 

Jeg stoler på at norske myndigheter stopper Tesla i å gjøre noe ulovlig. Derimot er Tesla veldig villige til å gjøre ting som er ulovlige. Jeg kan ikke helt heller se hvordan du kan stole på et selskap så blindt? Spesielt når de har historie med å lure kunder og bryte lover. Og ja det har andre selskap som VAG og gjort, stoler ikke på dem heller. Det er ikke noe anti-Tesla, det er bare sånn selskaper operer. Det er derfor vi trenger kontroll og oversyn. 

 

Derfor vil jeg og konsekvent nekte å prøve å tolke hva enn Elon sier og, og heller følge Forbrukertilsynet i forhold til forventninger basert på utsagn. Full selvkjøring betyr full selvkjøring. Det kommer ikke. Altså løgn. 

 

Ok. Posten var passe useriøs. Hvis du skal trolle hardt, så får du bare kose deg med det. Jeg jobber ikke for Tesla og deres markedsføring. Jeg bare forteller deg deres roadmap. Som Tesla eier uten FSD, så er den helt greit for meg. Jeg har selv mine tvil om hvor bra FSD vil fungere, og om den i hele tatt vil fungere på egenhånd, noengang, i sin nåværende hardware revisjon (HW3).

 

Det er jo helt klart at Musk & Co må snakke med deg for å drive videre, ellers eksisterer produktet deres ikke og alt er bare jug og fanteri. 

 

Ta deg en chill pill, og prøv å være litt mer saklig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss min gamle ikke-tesla bil leser skilter og den forvirres ikke av fartstavler. Eneste rampen den finner på er at den av og til protesterer på 30-soner hvor den synes det burde vært 50. :p

Mulig vi har noen spesielle fartstavler her i Nord-Norge eller noe :p

 

Model 3'en min tror ikke det finnes 30 soner så her skal det cruses i minst 50 gjennom trange bygater og boligfelt ? 80 soner finner den og på de merkeligste plasser som inni garageanlegg.

 

Så kan bli morro med full selvkjøring om den skal bruke samme data til det

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Mulig vi har noen spesielle fartstavler her i Nord-Norge eller noe :p

 

Model 3'en min tror ikke det finnes 30 soner så her skal det cruses i minst 50 gjennom trange bygater og boligfelt 80 soner finner den og på de merkeligste plasser som inni garageanlegg.

 

Så kan bli morro med full selvkjøring om den skal bruke samme data til det

 

Det er forskjell på eldre Model S med AP1 vs. AP2/AP2,5/AP3. AP1 klarer det fint, men ikke AP2/3. Antar dette vil bli fikset når FSD slippes.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Nå er det vel en forskjell på hva et system har som mål og bli, og hva som til en hver tid er mulig med dette systemet. Det legges også føringer for hvordan systemet skal brukes.

 

Summon (alle varianter) skal bli et system som gjør at bilen kommer til deg. Det skal håndtere komplekse situasjoner, det skal håndtere garasjer, parkeringsplasser osv. Det skal også bli autonomt og klare seg uten at eieren følger med. Dette er altså planene Tesla har lansert, og dette vil også kunne aktiveres på de fleste bilene etter hvert.

 

Så er det hva summon faktisk er i dag, og hvordan systemet kan og skal brukes. Dette informerer også Tesla om. Det er altså både tekniske begrensninger, og det er begrensinger i forhold til hvordan systemene skal brukes i form av instruksjoner.

 

Sistnevnte vil altså være gjeldende, og hva Musk og andre sier systemet skal kunne gjøre etter hvert har ingen betydning opp mot hvordan systemet skal brukes i dag. Der skal man holde seg innenfor de føringene som til en hver tid gjelder for kjøretøyet. Dette gjelder alle funksjoner, ikke bare bilens autonome systemer.

 

Hva man går inn for å missforstå i denne diskusjonen får være opp til den enkelte. Jeg eier ikke Tesla selv, og har fått med meg hvilke begrensninger som gjelder.

 

Så var det dette med "systemet skal ikke implementeres før det er 100%". Og "hos Mercedes etc så implementeres ikke slike systemer hvis de ikke er 100%".

 

Vell, først kan jeg si at jeg nesten kolliderte med en lastebil på en smal vei i en Mercedes pga bilens filholder. Systemet fungerte greit med hvit og orange stripe, men når jeg svingte ut på en smal vei med bare hvite linjer og møtte en lastebil gikk det nesten galt. Jeg måtte legge meg en del ut, og når jeg gikk utenfor den hvite stripen svingte bilen meg ganske brått tilbake mot lastebilen, måtte reagere lynkjapt og tvinge bilen ut igjen. Det gikk med noen cm. Altså, ikke helt den intensjonen man har med et slikt system, men i det store og hele er det til mere nytte enn ikke. Poenget er at man kan teste in-house, men alle eventualiteter får man ikke testet eller sett for seg.

 

Spesielt gjelder dette autonome systemer. Dette er semi-intelligente algoritmebaserte systemer, og mye av greia vil være å lære systemene å håndtere situasjoner. Og der vil man ikke kunne få bedre data enn den man får fra brukeren. Altså er man avhengig av denne typen testing for å få reell framgang.

 

Men så er det de her som tilsynelatende er veldig opptatt av at dette skal forbys. Ikke fordi systemene ikke er gode nok innenfor de rammene kjøperen av bilen har fått, så hvorfor? Fordi enkelte kan missbruke systemet. Men konklusjonen på denne typen logikk vil være at vi ikke kan gjøre noen verdens ting. Ingen har foreslått farts-sperre på 100kmt, at biler går raskere enn dette er mye farligere enn AP og Summon. Det er lov å selge droner selv om det er enkelte som flyr over flyplasser. Hvorfor? Det er også mye farligere enn AP og Summon. Og ikke minst, hvorfor skal menn kjøre bil, forenklede konklusjoner tilsier jo at det er tryggere med damer bak rattet.

 

Jeg kan trekke fram tusenvis av ting vi gjør som er mye farligere, som har mye større potensiale for skade, men like vel er det enkelte nicks jeg ser så og si utelukkende i slikt omfang på Tesla-artikler uten å bry seg om andre ting. Og hele argumentasjonsrekken bunner i, "kan missbrukes". Så, hvorfor engasjere seg så voldsomt mot dette?

 

Jeg mener, har dere tall som viser at disse systemene missbrukes så mye at systemene utgjør en økt fare?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva man går inn for å missforstå i denne diskusjonen får være opp til den enkelte. Jeg eier ikke Tesla selv, og har fått med meg hvilke begrensninger som gjelder.

så mye at systemene utgjør en økt fare?

Kan du da liste opp hvor systemet kan brukes? lki her mener at Smart Summon ikke skal brukes for å ta bilen ut av garasjen. Så er det et spørsmål om parkeringsplasser. Kan det brukes på parkeringsplassen til Walmart?

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du da liste opp hvor systemet kan brukes? lki her mener at Smart Summon ikke skal brukes for å ta bilen ut av garasjen. Så er det et spørsmål om parkeringsplasser. Kan det brukes på parkeringsplassen til Walmart?

Er også interessert i å høre om man kan bruke den ut mellom to biler på en åpen (gjerne privat) parkeringsplass, samt logikken som følger med at dette skal være mulig isåfall sammenlignet med ut fra en garasje - som tydeligvis ikke er mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også interessert i å høre om man kan bruke den ut mellom to biler på en åpen (gjerne privat) parkeringsplass, samt logikken som følger med at dette skal være mulig isåfall sammenlignet med ut fra en garasje - som tydeligvis ikke er mulig.

Og trenger man å se bilen eller ikke? Selv det klarer Tesla å dobbeltkommunisere om i én og samme Twitter-melding.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...