Gå til innhold

Mange leser ukritisk artikler om SpaceX.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet hva akser er. Poenget mitt er at Roadsteren er en boilerplate, ikke en shuttle. Relativt til jorden så er det ikke intuitivt å snakke om akser.

 

Når du spinner et objekt her på jorden så er det alltid relativt til jordens overflate og deg selv, bundet av gravitasjon mot bakken. Når du spinner et objekt i verdensrommet så er det ingenting som er opp, ned, fremover eller bakover. Den har et moment.

 

Hvis du skyter opp ei gigantisk pil i bane rundt jorden uten spinn, så vil pilen peke i samme retning hele tiden, relativt til objektet den går i bane rundt. Peker pilen oppover fra jordens overflate, så vil den peke nedover mot jordoverflaten på den andre siden av planeten. Gir du pilen en spinn på 1 runde per minutt så vil den spinne rundt 1 runde per minutt.

 

Når vi skyter opp satellitter, slik som Falcon Heavy er designet for, så ønsker vi ikke spinn. Dette har ingenting med RCS thrustere å gjøre, noe Falcon Heavy har nok av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, så trenger man heller ikke styreraketter for å endre rotasjon i rommet. Man har f.eks. reaksjonshjul som kan både stabilisere et fartøy, og rotere fartøyet rundt sin egen akse.

 

I tillegg, under oppskyting, så kan selve rakettmotoren endre vinklen på "dysen" slik at den kan endre pitch og yaw. Har man mer enn én dyse kan man også endre roll.

 

orbital_mechanics.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, så trenger man heller ikke styreraketter for å endre rotasjon i rommet. Man har f.eks. reaksjonshjul som kan både stabilisere et fartøy, og rotere fartøyet rundt sin egen akse.

 

I tillegg, under oppskyting, så kan selve rakettmotoren endre vinklen på "dysen" slik at den kan endre pitch og yaw. Har man mer enn én dyse kan man også endre roll.

 

orbital_mechanics.png

Takk.

Og ingenting av dette er installert.

Sà hvordan få rotasjon KUN rundt z-aksen( Mao roterer til venstre, og ikke opp eller ned, eller rulle over på siden. Bare "yaw")?

Uten reaksjonshjul eller styreraketter.

Nå forstår vel de fleste hva jeg mener før svarene kommer?

Endret av Harald Meling
Lenke til kommentar

Ved å koble av nyttelast når den henger på en rakett med "yaw mot venstre", fordi objekter i verdensrommet holder sin posisjon og moment inntil man påfører det noe annet.

 

Igjen så vil jeg understreke at "yaw mot venstre" ikke betyr noe, uten å presisere hva vi setter det relativt til. Om du snakker om venstre relativt til noen som står på jorden vår, så vil dette endre seg avhengig av hvor i banen den befinner seg på det tidspunktet, som i Australia vil være "rompa mot høyre". Snakker du relativt til momentet objektet har så vil dette også flippes om på andre siden av banen.

 

something.png

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å koble av nyttelast når den henger på en rakett med "yaw mot venstre", fordi objekter i verdensrommet holder sin posisjon og moment inntil man påfører det noe annet.

 

Igjen så vil jeg understreke at "yaw mot venstre" ikke betyr noe, uten å presisere hva vi setter det relativt til. Om du snakker om venstre relativt til noen som står på jorden vår, så vil dette endre seg avhengig av hvor i banen den befinner seg på det tidspunktet, som i Australia vil være "rompa mot høyre". Snakker du relativt til momentet objektet har så vil dette også flippes om på andre siden av banen.

Du kan ikke svare hvis du ikke vet hva yaw referer til.

Yaw refererer til det som har blitt diskutert i hele tråden; roadsteren.

Igjen; hvordan får vi yaw mot venste, og ingenting i de andre aksene uten reaksjonshjul eller styreraketter montert i/på?

Lenke til kommentar

Jeg vet hva yaw er. Jeg kritiserer din uvettige bruk av yaw.

 

Jeg føler jeg gjentar meg selv alt for mye i denne tråden. Falcon har RCS thrustere og nyttelasten/boilerplate posisjoneres der den ble frakoblet "styreraketten".

Nå har vi begynt med stråmenn.

1. Jeg har hele tiden pratet om roadsteren.

2. Jeg har hele tiden pratet om yaw.

3. Hvor er forvirringen rundt hva yaw referees til? Australia som nevnt her?

Lenke til kommentar

Roadsteren er en boilerplate. Du har opplagt begynt med trolling nå, så da gidder jeg ikke mer.

Ser en melding du skrev her tidligere, men som poppet opp nå.

Merkelig at det skal være så vanskelig å få ett svar.

Og i tillegg anklaget for "trolling".

SpaceX klarer å få roadsteren til å yawe uten reaksjonshjul eller styreraketter.

Hvordan klarer de det med kun hjelp fra sluttsteget?

Har sluttsteget RCS også (det virker ikke logisk)?

Endret av Harald Meling
Lenke til kommentar

Color me not surprised.

Vi ser at roadsteren roterer rundt z-aksen.

Hvordan klarer de det uten styreraketter?

 

Var det noe du ikke fikk med deg i den samtalen du og jeg nettopp hadde for kun noen få innlegg tilbake, i denne tråden? Det ble GANSKE greit vist deg hvordan det fungerer om jeg får si det selv. Makan til uærlig oppførsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det noe du ikke fikk med deg i den samtalen du og jeg nettopp hadde for kun noen få innlegg tilbake, i denne tråden? Det ble GANSKE greit vist deg hvordan det fungerer om jeg får si det selv. Makan til uærlig oppførsel.

Kan det være at forklaringen ikke var så grei likevel?

Hva er så uærlig med å stille motspørsmål hvis svaret ikke er godt nok?

Igjen; hvordan klarer spaceX å yawe roadsteren til venstre slik vi ser når den ikke har reaksjonshjul eller styreraketter?

Er det nødvendig å omtale meg og hva jeg gjør istedet for å svare på dette?

Jeg skal være ærlig å si jeg er oberbevist om at det vi ser er forfalskning. Slik vi etterhvert har sett månelandingen er.

Men det er en annen diskusjon jeg gjerne tar opp her i ny tråd.

Endret av Harald Meling
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...