Gå til innhold

Lager Model S og Model X av «sentimentale årsaker»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" Sterke marginer har forøvrig sendt selskapet i pluss (E24) for en gangs skyld"

Tesla hadde 2 positive kvartaler i 2018. Så det er ikke såååå lenge siden de var i pluss.

Tesla tapte mer på det påfølgende kvartalet alene enn hva regnskapene var rigget til å vise «overskudd» de to foregående kvartalene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste brukbare EL-Suven. Dørene er fantastisk om man har barn og seks seter konfigen er så digg.

 

dessutan har man alltid mye plass når man skal ut og handle.

 

Det eneste kjipe er alle feila bilen har, ellers er Model X helt hinsides rå og det nærmeste vi kommer til ett landbasert romskip.

 

Jepp. Ville tatt bort fwd fordi de er kilde til feil.

Deretter luftfjæring av samme årsak og heller satset på noe som holder.

 

Problemet med X er jo at en kjører og bare venter på neste feil....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste brukbare EL-Suven. Dørene er fantastisk om man har barn og seks seter konfigen er så digg.

 

dessutan har man alltid mye plass når man skal ut og handle.

 

Det eneste kjipe er alle feila bilen har, ellers er Model X helt hinsides rå og det nærmeste vi kommer til ett landbasert romskip.

 

Synd den er så enormt stor, ville hatt fullstendig angst i et hvert parkeringshus og egentlig parkeringsplasser generelt. Kunne vært 30 cm kortere og 20 cm smalere uten at jeg hadde savnet plassen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eneste brukbare EL-Suven. Dørene er fantastisk om man har barn og seks seter konfigen er så digg.

 

dessutan har man alltid mye plass når man skal ut og handle.

 

Det eneste kjipe er alle feila bilen har, ellers er Model X helt hinsides rå og det nærmeste vi kommer til ett landbasert romskip.

 

Synd den er så enormt stor, ville hatt fullstendig angst i et hvert parkeringshus og egentlig parkeringsplasser generelt. Kunne vært 30 cm kortere og 20 cm smalere uten at jeg hadde savnet plassen...

Da blir vel Model Y perfekt for deg.

X er rå på plass og for de som har barn i barneseter så et jo falkevingene en fantastisk løsning.

Lenke til kommentar

 

 

Eneste brukbare EL-Suven. Dørene er fantastisk om man har barn og seks seter konfigen er så digg.

 

dessutan har man alltid mye plass når man skal ut og handle.

 

Det eneste kjipe er alle feila bilen har, ellers er Model X helt hinsides rå og det nærmeste vi kommer til ett landbasert romskip.

 

Synd den er så enormt stor, ville hatt fullstendig angst i et hvert parkeringshus og egentlig parkeringsplasser generelt. Kunne vært 30 cm kortere og 20 cm smalere uten at jeg hadde savnet plassen...

Da blir vel Model Y perfekt for deg.

X er rå på plass og for de som har barn i barneseter så et jo falkevingene en fantastisk løsning.

Blir vanskelig å velge ny bil den dagen eg er ferdig med X'en. Hinsides bra familiebil. Har 6-setaren og en kan pakke bilen for en måneds bilferie uten å ha baggasje synleg i kupeen. Når den i tillegg snittar 2,3 kWh på mila så er den jaggu billig i drift sjølv om verditapet på en bil til 850 000 sikkert er horribelt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd den er så enormt stor, ville hatt fullstendig angst i et hvert parkeringshus og egentlig parkeringsplasser generelt. Kunne vært 30 cm kortere og 20 cm smalere uten at jeg hadde savnet plassen...

Ikke noe problem for oss som kan kjøre bil ;) Har P-plass i Paleet selv, en av Oslos trangeste P-hus. Har null problem med å navigere X'en kjapt opp til 14.etasje der. 

 

Ellers beskriver du Model Y. Den er ca. så mye kortere og smalere. Kommer om et års tid, bare å forhåndsbestille ;)

Lenke til kommentar

Blir vanskelig å velge ny bil den dagen eg er ferdig med X'en. Hinsides bra familiebil. Har 6-setaren og en kan pakke bilen for en måneds bilferie uten å ha baggasje synleg i kupeen. Når den i tillegg snittar 2,3 kWh på mila så er den jaggu billig i drift sjølv om verditapet på en bil til 850 000 sikkert er horribelt..

Enig. Er nede mot 2,2kWh på mila selv, og på en nylig 73-mils tur til Danmark lå selv vår X75D på et snitt på over 100kW på de fleste ladestoppene (bortsett fra da vi spiste lunsj og sto lenge). Har 6-seter selv, veldig fornøyd med det da vi har plass til en 50L kompressor-kjøleboks mellom setene på 2.rad. Alltid kald drikke i bilen :) Brukes også til å frakte frysevarer til hytta da den går ned til -18 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Synd den er så enormt stor, ville hatt fullstendig angst i et hvert parkeringshus og egentlig parkeringsplasser generelt. Kunne vært 30 cm kortere og 20 cm smalere uten at jeg hadde savnet plassen...

Ikke noe problem for oss som kan kjøre bil ;) Har P-plass i Paleet selv, en av Oslos trangeste P-hus. Har null problem med å navigere X'en kjapt opp til 14.etasje der. 

 

Ellers beskriver du Model Y. Den er ca. så mye kortere og smalere. Kommer om et års tid, bare å forhåndsbestille ;)

Parkeringplasser og parkeringshus har ikke blitt noe større enn de var når det stod en 80s Ford Fiesta og en VW Polo der, så inni meg klapper jeg for dine skills.

Lenke til kommentar

Jepp. Ville tatt bort fwd fordi de er kilde til feil.

Deretter luftfjæring av samme årsak og heller satset på noe som holder.

 

Problemet med X er jo at en kjører og bare venter på neste feil....

 

 

Har din X hatt problemer med luftfjøringen? MS har fungert knirkefritt med luftfjører. Har tidligere hatt 2 mercedeser med luft helt uten problemer. Den siste av de rakk vel å nærmer seg 200 000 km før jeg solgte. Null stress med luftfjæringen. Skiftet dog en automat ca 120 000 km. Det var kostbart. Om jeg husker rett så bruker vel Tesla luftfjærer fra samme produsent som Mercedes. Mercedes slet vel litt med belger på w210 de første par årene men så var det ryddet opp i.På  w211 fungerte de helt fint for min del på begge bilene. 

 

Du ville bare hatt RWD på Mx? Er det noen grunn til at AWD skulle være problematisk på elbil? Ms'n har awd og har ikke hatt trøbbel. Men nå brukes den jo ikke knallhardt heller da. Rent mekanisk så tenker jeg at en elektrisk AWD vil være langt mer problemfri enn en ICE AWD fordi du har har et mer komplisert oppsett med flere potensielle feilkilder. Folk har jo kjørt ICE AWD i mange tiår uten stress, så det bør vel være ennå mer driftsikkert når det el-awd?

 

De luker vel bort barnesykdommer og kvalitetsproblemer etterhvert hos Tesla også.. Selv Mercedes Vito ble jo til sist en skikkelig bil, selv om det startet temmelig håpløst med de første modellene. Vito'n slet jo også med massive problemer både i produksjonslinjen og med kvalitetskontrollen. Og det tok noen år å luke vekk alt. I starten ramlet jo bakluken av, speil og vindusheiser virket bare i godvær og dørlåser virket av og til. Tak-lining sagget etter kort tid og reflektorene ble matte lenge før tida. Turboene på CDI modellene knelte ofte og kostet et hav av penger. Men de løste det. Selv gode gamle passat B5 hadde trøbbel etter overgangen fra B4 som forresten heller ikke var uten feil og mangler de første årene. Og slik er det vel egentlig med de aller fleste merker. Noen som husker Volvo 480 ES? Dørtrekkene så ut som de hadde vært i krigen etter kun et par år. Trykt papp og med verdens tynneste "kunst-hud" og plutselig satt man der med albuen kilt fast mellom dørtrekk og dørplaten. 

Lenke til kommentar

Synd den er så enormt stor, ville hatt fullstendig angst i et hvert parkeringshus og egentlig parkeringsplasser generelt. Kunne vært 30 cm kortere og 20 cm smalere uten at jeg hadde savnet plassen...

 

Nå kommer jo Tesla Y snart, det virker å være bilen for deg. Er vel omtrent de fysiske dimensjonene du nevner faktisk. 

 

Hehe husker en relativt ofte så biler med blå striper på høyre hjørnet i fronten i Kristiansand. Da viste man straks hvilket p-hus som hadde skapt trøbbel for dem. De blå stripene fortalte alt. Var ikke alle som fikset utkjøringen skadefritt, siste svingen før automaten ble trang for enkelte. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Om du bare er en hater så ønsker jeg deg riktig god bedring og håper at du får orden på ditt fremover og ikke trenger å ventilere på alle artikler om Musk for fremtiden. Du er raskt ute å slenger med leppa når det skrives om Tesla. Sliter med å skjønne hvor alt det hatet kommer fra. Er du like engasjert i feks VW konsernet? De er jo både tatt for juks og har innrømmet juks. Eller hva med Nissan? Hater du de også? Er det overgangen til elbil som er vanskelig for deg, eller er du kanskje en som på generell basis er imot nyvinninger og fremgang? Vasker opp for hånd kanskje? Tviholder på fasttelefon også da? Og foretrekker feiebrett og kost fremfor støvsuger? Kanskje du skulle forsøkt en robotstøvsuger bare for løye? Du kan jo fortsatt feie opp manuelt det roboten overser. 

Toxic fanboy much?

Greit at du har crush på EM men det får da være grenser for å lange ut mot andre debattanter der man antar både det ene og andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Toxic fanboy much?

Greit at du har crush på EM men det får da være grenser for å lange ut mot andre debattanter der man antar både det ene og andre.

 

 

Greit jeg tar den. Jeg gikk over streken og dro den for langt. Mods, dere kan slette det dere føler er uvesentlig. Det gikk vel en kule varmt her når jeg leste innlegget der missi insinuerer av regnskapene var rigget. Nå er jo ikke det en umulighet. Og det har skjedd før at børsnoterte selskaper har trikset med regnskapene. Men om det var tilfellet her så ville det kanskje vært slått opp for lenge siden, tror du ikke det? At det dukker opp en random analytiker på forumet som faktisk har funnet juks i regnskapene til Tesla og poster det her først anser jeg som svært lite trolig. Ikke umulig. Men lite trolig. 

 

 

Til mitt forsvar så var jo ikke innlegget fra missi som eg quota det eneste innlegget fra missi i denne tråden. Og det var kanskje medvirkende. Og for å svare på også det innlegget fra missi å vil jeg bare si; At en ti år gammel bilprodusent som alene har snudd opp ned på en hel bransje og også utfordret en hel bransjes forretnings modell  samtidig har evnet å være på fronten rent teknologisk ikke har sorte tall etter ti års drift er svært lite oppsiktsvekkende. Det er helt som forventet. For R&D avdelingen hos Tesla jobber hardt og har fått mange modeller, og flere kommer. Alt slikt koster penger. Samtidig har Tesla bygget en hel organisasjon fra bunnen av. Først som et lite lokalt selskap og siden som en global aktør som nå har fabrikker på hver sin side av kloden. Og som samtidig som verdens eneste har de også klart å bygge ut et verdensomspennende hurtigladenettverk som stadig utbedres og bygges ut.

 

Om en skulle lagt sammen alle kvartaler fra de siste 10 åra og fått tall som gikk i pluss ville det vel heller vært en større overraskelse enn det som er fasiten nå. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...