Gå til innhold

KOMMENTAR: – Norge trenger en nasjonal minstelønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulempen med en nasjonal minstelønn er at det kan føre til at arbeidsgiver ikke betaler mer enn akkurat denne minstelønnen. Det kan få uheldige konsekvenser på sikt. Det er viktig at vi lærer å stole på hverandre og ikke har lover og regler for absolutt alt som et resultat av at en veldig liten prosentandel ikke klarer å gjøre det som er etisk korrekt. En lov fører til en annen lov som fører til flere krav, utestengelse og lover som forbyr ditt og datt som kan ødelegge mye av det ellers flotte arbeidslivet vi har i landet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ulempen med en nasjonal minstelønn er at det kan føre til at arbeidsgiver ikke betaler mer enn akkurat denne minstelønnen. Det kan få uheldige konsekvenser på sikt. Det er viktig at vi lærer å stole på hverandre og ikke har lover og regler for absolutt alt som et resultat av at en veldig liten prosentandel ikke klarer å gjøre det som er etisk korrekt. En lov fører til en annen lov som fører til flere krav, utestengelse og lover som forbyr ditt og datt som kan ødelegge mye av det ellers flotte arbeidslivet vi har i landet.

 

Helt enig i dette, å bruke lover til og begrense slike saker er ganske kortsiktig og det blir ofte mer lignende en "makslønn" for lavt utdannede mer en det blir minstelønn. Det er også både ulemper og fordeler med å ikke ha minstelønn.

 

Eg har selv jobbet for så lite som 68,90kr/timen i 2015 når eg nett var ferdig på videregående. Forferdelig lav lønn, men hadde vi hatt en minstelønn som forhindret dette er det godt mulig at eg ikke hadde funnet noe jobb i det hele tatt.

 

Norge har også svær andel organiserte arbeidere, som gjør det mye enklere å forhandle lønn til å begynne med. Tariff avtalene som disse organisasjonene skaffer er på et vis en form for uoffisiell minstelønn allerede.

Endret av Dominik V. Salonen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange gode grunner til at man aldri har innført minstelønn i Norge.

 

Når det gjelder problemet med at noen selskaper utnytter arbeidere, så er dette ofte mer et symptom på andre problemer f.eks. at det er få som organisere seg og løsarbeiderarbeidsplasser som Foodora og Uber, som heller bør regulereres på en annen måte, hvis vi i det hele tatt skal tilsatte at de ikke ansetter folk i faste stillinger.

Endret av Tindin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen med en nasjonal minstelønn er at det kan føre til at arbeidsgiver ikke betaler mer enn akkurat denne minstelønnen.

Hvis dem betaler de ansatte over denne minstelønnen i dag, hva er argumentet for at de plutselig skal velge å betale sine arbeidere mindre?

 

Jeg støtter minstelønn, og hvis Fedoras forretningsmodell ikke er bærekraftig med anstendige lønnsutbetaling har ikke konseptet livets rett

Lenke til kommentar

Hvis dem betaler de ansatte over denne minstelønnen i dag, hva er argumentet for at de plutselig skal velge å betale sine arbeidere mindre?

 

Jeg støtter minstelønn, og hvis Fedoras forretningsmodell ikke er bærekraftig med anstendige lønnsutbetaling har ikke konseptet livets rett

 

Hvis du er misfornøyd med lønn i dag så har du fagorganisasjoner og nettverk med mye makt til å hjelpe deg med å løse tvister i samtale med arbeidsgiver, men hvis en minstelønn er nedfelt i loven så betyr det i prinsippet at så lenge arbeidsgiver tilbyr denne minstelønnen så vil en tvist aldri være berettiget og arbeidsgiver trenger ikke lenger å tilby en høyere lønn på grunn av at loven er fulgt som definert av denne minstelønnen. En lov om minstelønn er kun til fordel for en veldig liten prosent av samfunnet, mens de aller fleste i samfunnet ikke er tjent på denne loven.

Endret av Cyberfictional
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En arbeider får lønn som fortjent. En arbeider som er verdifull får ikke lav lønn da kan vedkommende raskt kan forsvinne til et annet selskap. Eventuelt har denne arbeideren mulighet til å velge noe bedre.

 

"Jeg er ikke verdifull nok til å få godt betalt, men nå har jeg fagforeningen i ryggen." Sjanseløs tankegang. Bli bedre og mer verdifull i stedet.

 

Minstelønn og fagforeninger skaper tapere. Minstelønn gagner de som har tenkt å holde seg på bunnen. Selv når det skal ansettes en selger på lavt nivå blir det spurt om hva som forventes i lønn. Hvis du er fersk i faget og ikke har resultater å vise til løper arbeidsgiveren en risiko ved ansettelse. Kanskje må han lønne en ansatt uker eller måneder uten at denne leverer.

 

Det viktigste i en jobb er å gjøre mer enn man får betalt for slik at man kan klatre og øke i verdi. Det er to typer ansatte som blir lagt merke til, de som gjør mer enn forventet og de som gjør mindre. Førstnevnte blir verdsatt og sistnevnte blir avskjediget ved første mulighet. I Norge virker det som om folk har en holdning som tilsier at de ikke skal gjøre mer enn de får betalt for og helst litt mindre.

 

Fagforening og lønnskrav er idioti.

 

"You can't get rich by demand. You've got to be more valuable!" — Jim Rohn

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

En arbeider får lønn som fortjent. En arbeider som er verdifull får ikke lav lønn da kan vedkommende raskt kan forsvinne til et annet selskap. Eventuelt har denne arbeideren mulighet til å velge noe bedre.

 

"Jeg er ikke verdifull nok til å få godt betalt, men nå har jeg fagforeningen i ryggen." Sjanseløs tankegang. Bli bedre og mer verdifull i stedet.

 

Minstelønn og fagforeninger skaper tapere. Minstelønn gagner de som har tenkt å holde seg på bunnen. Selv når det skal ansettes en selger på lavt nivå blir det spurt om hva som forventes i lønn. Hvis du er fersk i faget og ikke har resultater å vise til løper arbeidsgiveren en risiko ved ansettelse. Kanskje må han lønne en ansatt uker eller måneder uten at denne leverer.

 

Det viktigste i en jobb er å gjøre mer enn man får betalt for slik at man kan klatre og øke i verdi. Det er to typer ansatte som blir lagt merke til, de som gjør mer enn forventet og de som gjør mindre. Førstnevnte blir verdsatt og sistnevnte blir avskjediget ved første mulighet. I Norge virker det som om folk har en holdning som tilsier at de ikke skal gjøre mer enn de får betalt for og helst litt mindre.

 

Fagforening og lønnskrav er idioti.

 

"You can't get rich by demand. You've got to be more valuable!" — Jim Rohn

`Dette er en filosofi, og måte å se det på. Mange er dog uenige og mener det er viktig å holde forskjellene mellom folk små. Empirisk så viser det seg at samfunn der innbyggerene er ganske likt betalt har stor politisk stabilitet, man stoler på hverandre og vold er lite utbredt. For meg er dette viktigere enn å leve i et samfunn der alt handler om hvor bra jeg gjør det personlig.

 

For all del, jeg skjønner at mange kan ha den tankegangen du har, men jeg ville bare vise at det finnes legitime grunner for å ha fagforeninger og denslags. 

Lenke til kommentar

Poenget er at hvis det ikke er minstelønn så kan arbeideren få en lønn som står i stil med prestasjonene, men ved minstelønn så er det avskjedigelse. Det er dessverre ikke en nedre grense for ferdigheter og prestasjoner.

 

Dessverre følger man sjeldent lønn etter innsats/egnethet her i Norge. Når det fungerer optimalt så er det en ganske god løsning, men dessverre er dette veldig sjeldent. (en utfordring med individuell lønn slik er at man har trynefaktor og sleik sjefens etter ryggen utfordringen, så det må være en meget god sjef som sitter i stillingen som klarer kun å gi lønn etter innsats/prestasjon i jobben)  Selv alltid jobbet godt og fått endel skryt, alltid den som stiller opp hvis det er noe - det har hjulpet meg absolutt ingenting. Har alltid vært heldig med at når jeg først har hatt en plass der de til dels har fulgt denne praksisen så har jeg hatt sjefer som har vært fjern fra arbeidsoppgavene, de har rett og slett ikke brydd seg. Pr idag har jeg en sjef som ser meg og hva jeg gjør og som gjerne vil øke lønnen min med minst 50k året, men han får ikke lov for sjefer over han igjen (som ikke holder til på lokasjonen der vi er)

 

Samtidig har man sosial dumping og man kan virkelig utnytte muligheten for å gi lommerusk uten minstelønn. Man har minstelønn i endel bransjer også idag, men man vrir seg unna med å studere reglene og finner smutthull. Resultatet blir at utlendinger gjør jobben for mindre lønn og lønningene for norske statsborgere blir presset

 

Edit: Så steng smutthullene kontinuerlig og sett en minstelønn nasjonalt - samt ev ha egne minstelønner for bransjer som ligger noe høyere i lønn generelt. 

Endret av K.S
Lenke til kommentar

Eg har selv jobbet for så lite som 68,90kr/timen i 2015 når eg nett var ferdig på videregående. Forferdelig lav lønn, men hadde vi hatt en minstelønn som forhindret dette er det godt mulig at eg ikke hadde funnet noe jobb i det hele tatt.

Jeg har selv jobbet i hardt fysisk arbeid med produksjon for 19,- timen i det som tilsvarer fulltidsstilling. Men dette var i regi av NAV som praksis. Når jeg klagde over inntekten i forhold til arbeidsmengden jeg utførte, og det faktum at jeg gjorde samme jobb som de andre på arbeidsplassen uten å få lik lønn, så fikk jeg beskjed at jeg fikk verdifull arbeidserfaring. Arbeidserfaring gir ikke mat på bordet eller tak over hodet.

 

Det hjelper ikke med lover og tariffregler når staten selv driver med rovjakt og slavedrift av arbeidskraft uten at noen bryr seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi tar et fiktivt eksempel på minstelønn overført til karaktersystemet i skolen.

Ingen får 1 og 2, da 3 er det minste man kan gi. 4 trekkes ned til 3 da folk flest skal ha likt. 5 og 6 blir uforandret.

 

Minstelønn gagner de som er for dårlig eller ikke orker å legge ned innsatsen som er nødvendig.

 

Meningen med en aktivitet er å bli bedre enn utgangspunktet, ellers har det ingen hensikt.

 

"Kan vi ta av støttehjulene fra sykkelen nå pappa? Nei, behold de på noen år til."

Eventuelt "Bare drit i å lære deg å sykle, du kan beholde støttehjulene på sykkelen resten av livet."

 

Man trenger ikke minstelønn i fremtiden. Kun de som er flinke eller nødvendige vil få arbeid og resten blir automatisert. Den som faller utenfor får greie seg på en borgerlønn som dekker det aller nødvendigste.

 

Hvis ikke staten bygger store automatiserte fabrikker og fordeler overskuddet på alle som faller utenfor er det mange som vil slite økonomisk i fremtiden. Slik jeg ser det er det ingen fremtid i Norge for folk flest da hovedfokus er på å minske utslipp av CO2 og at folk skal ha det mest mulig likt, i stedet for å legge opp til at det skal gå best mulig.

 

Et relativt nytt yrke er skaping av innhold på Internett. Alle kan delta, men man får betalt etter prestasjonene. Det kan være alt fra noen kronestykker til hundrevis av millioner. Omtrent 2% av de som prøver seg på å skape innhold får til å leve av det. Man bør ikke basere egen fremtid på minstelønn. Det blir knallhard jobbing og en strek som man enten er over eller under.

 

Nesten alle kommer til å være under streken. Folk flest gjør ikke noe med seg selv. De setter seg på baken og ser på vellykkede mennesker på TV. I beste fall er det snakk om et nyttårsforsett som er glemt før påske. En løgn til seg selv, for å føle seg litt bedre noen timer eller dager. Hvor mange setter seg ned hver uke og evaluerer egen innsats og resultatene for så å peile seg inn på riktig kurs? Det er ikke mange.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Minstelønn gagner de som er for dårlig eller ikke orker å legge ned innsatsen som er nødvendig.

 

Det kan du sikkert si, men det er ikke hensikten med minstelønn. F.eks er det minstelønn for transporten og formålet er:

 

«(…) å sikre utenlandske arbeidstakere lønns- og arbeidsvilkår som er likeverdige med de vilkår norske arbeidstakere har, og å hindre konkurransevridning til ulempe for det norske arbeidsmarkedet.»

 

Men som sagt, så finner man smutthull og man har for liten kontroll på det, så resultatet blir at man får nettopp det som minstelønn skal forhindre.

 

Edit: kabotasjekjøring f.eks virker det som det er lite kontroll på og at man har minstelønn der.

Endret av K.S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...