Gå til innhold

Mazdas første elbil blir rimelig, men rekkevidden er mager


Anbefalte innlegg

Om man trenger 50km for å komme til jobben, så sitter man jo igjen med 150km rekkevidde.

Det virker litt rart å mene det blir for lite.

Tja. Kanskje det er litt kø og bilen bruker mer strøm. Kanskje det er kaldt. Kanskje du må innom butikken. Kanskje du ikke rakk å lade helt fullt. Og så mister jo batteriet kapasitet når tiden går. Alle disse småtingene gjør at det er greit å beregne litt mer enn absolutt nødvendig. Så det er forståelig å være litt påpasselig. 

 

Men kan man lade på jobben (noe jeg mener det bør legges opp til der det passer seg) så forsvinner jo disse problemene med en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Om man trenger 50km for å komme til jobben, så sitter man jo igjen med 150km rekkevidde.

Det virker litt rart å mene det blir for lite.

Tja. Kanskje det er litt kø og bilen bruker mer strøm. Kanskje det er kaldt. Kanskje du må innom butikken. Kanskje du ikke rakk å lade helt fullt. Og så mister jo batteriet kapasitet når tiden går. Alle disse småtingene gjør at det er greit å beregne litt mer enn absolutt nødvendig. Så det er forståelig å være litt påpasselig. 

 

Men kan man lade på jobben (noe jeg mener det bør legges opp til der det passer seg) så forsvinner jo disse problemene med en gang.

Jeg kan forstå at man regner med å kanskje bruke dobbelt så mye en gang, men da har man fortsatt 100km igjen.

 

Om man bruker 1 time på å kjøre de 50 kilometerne, så skulle det godt gjøres at du blir hektet for 3 timer ekstra denne ene veien.

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at man regner med å kanskje bruke dobbelt så mye en gang, men da har man fortsatt 100km igjen.

 

Om man bruker 1 time på å kjøre de 50 kilometerne, så skulle det godt gjøres at du blir hektet for 3 timer ekstra denne ene veien.

Joda, jeg er enig. Men hva om du har ærend etter jobben og ikke kan sette den på lading i mellomtiden?

 

Jeg er altså enig i at mest sannsynlig det er nok, men er også helt forståelig på den "rekkeviddeangsten" som er. Elbil er fortsatt nytt nok for de fleste (inkludert meg, aldri eid elbil) at man ikke vil risikere å stå fast fordi man er tom for batteri eller må la bilen stå. 

 

Kan dra noen paralleller til folk som kjøper telefoner med 512GB eller 1TB lagring. Overkill for 99.99% av menneskene, men det fjerner i alle fall en bekymring.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er enig. Men hva om du har ærend etter jobben og ikke kan sette den på lading i mellomtiden?

 

Jeg er altså enig i at mest sannsynlig det er nok, men er også helt forståelig på den "rekkeviddeangsten" som er. Elbil er fortsatt nytt nok for de fleste (inkludert meg, aldri eid elbil) at man ikke vil risikere å stå fast fordi man er tom for batteri eller må la bilen stå. 

 

Kan dra noen paralleller til folk som kjøper telefoner med 512GB eller 1TB lagring. Overkill for 99.99% av menneskene, men det fjerner i alle fall en bekymring.

 

La oss si du har kjørt til jobben, og så ikke får ladet bilen der, da skulle du fortsatt sitte igjen med 150km.

Deretter må man jo regne med at man skal hjem igjen, så enda 50km.

 

Da har man altså 100km igjen.

Om du da skulle gjøre et ærend så skulle man nå tro at du ikke hadde lovet å kjøre lengre.

Det virker også lite sannsynlig at du skal få tid til å bruke opp de 100 kilometerne om du har vært på jobb den dagen.

 

Men samtidig, denne bilen skal jo komme med en rekkevidde forlenger.

Så den ene dagen hvor man har et ærend så bruker man bare denne.

 

Hva gjelder det å kjøpe en telefon med ekstra lagringsplass, om du aldri har brukt over 256gb, hvorfor skal du da kjøpe en med 1tb? Jeg kan igjen forstå 512gb, men ikke 1tb.

Lenke til kommentar

La oss si du har kjørt til jobben, og så ikke får ladet bilen der, da skulle du fortsatt sitte igjen med 150km.

Deretter må man jo regne med at man skal hjem igjen, så enda 50km.

 

Da har man altså 100km igjen.

Om du da skulle gjøre et ærend så skulle man nå tro at du ikke hadde lovet å kjøre lengre.

Det virker også lite sannsynlig at du skal få tid til å bruke opp de 100 kilometerne om du har vært på jobb den dagen.

 

Men samtidig, denne bilen skal jo komme med en rekkevidde forlenger.

Så den ene dagen hvor man har et ærend så bruker man bare denne.

 

Hva gjelder det å kjøpe en telefon med ekstra lagringsplass, om du aldri har brukt over 256gb, hvorfor skal du da kjøpe en med 1tb? Jeg kan igjen forstå 512gb, men ikke 1tb.

Men så skal du helst ikke lade til 100%, helst 80%.

Og du skal heller ikke utladet til 0%, helst ikke under 10%.

Du sitter igjen med 140km.

Også er det verre når det er kaldt, mister kanskje 20-30%?

Og litt ekstra omveier pga familie og ærend.

Også er dette WLTP rekkevidde, ikke EPA.

 

Så.. 200km rekkevidde er litt i trangeste laget om du har 50km å kjøre til jobb.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Men så skal du helst ikke lade til 100%, helst 80%.

Og du skal heller ikke utladet til 0%, helst ikke under 10%.

Du sitter igjen med 140km.

Også er det verre når det er kaldt, mister kanskje 20-30%?

Og litt ekstra omveier pga familie og ærend.

Også er dette WLTP rekkevidde, ikke EPA.

 

Så.. 200km rekkevidde er litt i trangeste laget om du har 50km å kjøre til jobb.

 

Nå er ikke de 200 km rekkevidde målene direkte basert på wltp testing, men heller spekulasjon. Mazda har kun oppgitt størrelse på batteriet.

 

Ellers skal man vel også kunne lade til 100% helt fint, så lenge man ikke ligger på 100% over tid.

Om man vet når man skal på jobb / fra jobb så får man bilen til å nå 100% akkurat når man skal kjøre.

 

Som sagt tidligere, om du ikke har tenkt å kjøre lengre så vil du ikke trenge mere.

Om du har en bil som begrenser deg, så påtar du deg ikke mer enn du klarer.

Lenke til kommentar

Nå er ikke de 200 km rekkevidde målene direkte basert på wltp testing, men heller spekulasjon. Mazda har kun oppgitt størrelse på batteriet.

 

Ellers skal man vel også kunne lade til 100% helt fint, så lenge man ikke ligger på 100% over tid.

Om man vet når man skal på jobb / fra jobb så får man bilen til å nå 100% akkurat når man skal kjøre.

 

Som sagt tidligere, om du ikke har tenkt å kjøre lengre så vil du ikke trenge mere.

Om du har en bil som begrenser deg, så påtar du deg ikke mer enn du klarer.

Jeg viste ikke at 200km WLTP rekkevidden kun var estimert, artikkelen lurte meg.

 

Og viste heller ikke at batteriet ikke tar skade av å bli fulladet, men kun hvis den forblir fulladet.

 

Det endrer jo potensialt litt på regnestykket.

 

Men jeg ser også at kjøring om vinteren er mye slemmere enn 20-30% https://www.tu.no/artikler/derfor-far-elbilen-kortere-rekkevidde-om-vinteren/276419 så mener ennå at 200km rekkevidde ved 100km tur-retur jobb er litt for trangt til å være komfortabelt.

Lenke til kommentar

Men jeg ser også at kjøring om vinteren er mye slemmere enn 20-30% https://www.tu.no/artikler/derfor-far-elbilen-kortere-rekkevidde-om-vinteren/276419 så mener ennå at 200km rekkevidde ved 100km tur-retur jobb er litt for trangt til å være komfortabelt.

 

Som vi ser fra artikkelen så gjelder dette kun så lenge selve batteriet er kaldt.

Så snart man faktisk bruker bilen, eller om den står på landing, vil batteriet fungere som normalt.

 

Det samme gjelder jo for fossilbilene.

 

Den store synderen er kupevarmen. Det å varme opp kupeen tar mere kraft da bilen ikke har en motor som går varm, og man må bruke batteriene på oppvarmingen.

Lenke til kommentar

Som vi ser fra artikkelen så gjelder dette kun så lenge selve batteriet er kaldt.

Så snart man faktisk bruker bilen, eller om den står på landing, vil batteriet fungere som normalt.

 

Det samme gjelder jo for fossilbilene.

 

Den store synderen er kupevarmen. Det å varme opp kupeen tar mere kraft da bilen ikke har en motor som går varm, og man må bruke batteriene på oppvarmingen.

Det samme gjelder om en sykler eller spaserer om vinteren, men det er ikke nødvendig å dra inn..

 

Du får kun mulighet til forvarmet bil fra hjem til jobb. Fra jobb er bilen kald.

 

Degradeing av batteri vil også påvirke resulterer etterhvert.

 

 

Tror kanskje dette er ett tilfelle hvor det er best at vi er enig om å være uenig :)

 

Jeg "føler" det vil være i grenseland og sjansen for angst er der og ville derfor ikke anbefalt denne bilen i et slikt senario hvor fleksibiliteten en bil skal gi bruker står på spill. Mens du mener "slapp av, det går bra" (noe det trolig gjør).

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Du får kun mulighet til forvarmet bil fra hjem til jobb. Fra jobb er bilen kald.

 

Degradeing av batteri vil også påvirke resulterer etterhvert.

 

Hvorfor vil bilen være kald fra jobben?

Så lenge den kan lade så vil den bli varmet opp.

Ellers er det flere som har mulighet for å sette bilen i et garasjeanlegg eller lignende.

 

Det kan godt være det ikke går bra, men jeg mener det blir feil å kjøpe en bil som ikke dekker behovene sine, og så fortsatt holde ved de behovene.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil bilen være kald fra jobben?

Så lenge den kan lade så vil den bli varmet opp.

Ellers er det flere som har mulighet for å sette bilen i et garasjeanlegg eller lignende.

 

Det kan godt være det ikke går bra, men jeg mener det blir feil å kjøpe en bil som ikke dekker behovene sine, og så fortsatt holde ved de behovene.

Hvis en har mulighet for å lade på jobb er det ingenting å diskutere, da det er ett helt annet senario. Da hadde du nok klart det med halv størrelse på batteriet..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...