Gå til innhold

Mazdas første elbil blir rimelig, men rekkevidden er mager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det heldigvis ikke slik at alle trenger en bil som kan kjøre Trondheim->Oslo på en lading til daglige bruk. Forstår godt poenget til mazda, en trenger da ikke drasse rundt på flere hundre kilo ekstra batterier til enhver tid når en i 99% av alle tilfeller klarer seg med det Mazda her tilbyr. Den ene gangen i året en kanskje drar på langtur bør en heller kunne låne seg en bil som er bedre på akkurat dette :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For en mikroskopisk bil, og da tenker jeg ikke på ekstern størrelse. Innvendig ser det ut til å være litt mindre enn en i3. Ser ut som Mazda ikke har noe lyst til å lage elbiler som kan konkurrere med deres egne fossiler. Har den i det minste AWD? Eller kaller de det en SUV pga litt mer bakkeklaring og plastskjermer?

 

Nå er vel bilen så og si ganske identisk med deres fossilbil?

De kom jo nettopp med nye cx-30 som har akkurat samme målene.

 

I3 har et bagasjerom på 260l

Cx-30 på 430l.

 

Så den er nok nærmere en Nissan leaf innvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For en mikroskopisk bil, og da tenker jeg ikke på ekstern størrelse. Innvendig ser det ut til å være litt mindre enn en i3. Ser ut som Mazda ikke har noe lyst til å lage elbiler som kan konkurrere med deres egne fossiler. Har den i det minste AWD? Eller kaller de det en SUV pga litt mer bakkeklaring og plastskjermer?

 

Nå er vel bilen så og si ganske identisk med deres fossilbil?

De kom jo nettopp med nye cx-30 som har akkurat samme målene.

 

I3 har et bagasjerom på 260l

Cx-30 på 430l.

 

Så den er nok nærmere en Nissan leaf innvendig.

Mistenker at batteripakken stjeler en del av bagasjerommet. Ser også at "girtunnellen" tar benplassen til midterste baksetet da bilen er bygget på en "fossil" plattform. Det er nok også en god grunn til at de har gått for i3-stil bakdører selv om fossilvarianten har normale dører. i3 er også høyere, noe som gir bedre plass når man legger ned baksetene. Tviler på at de har laget noe frunk heller, men det sies det ingenting om i artikkelen. Denne lukter "Compliance car" lang vei. Fossilvarianten er garantert bedre på alt utenom støy og akselerasjon.

Lenke til kommentar

200km er ikke langt nok, men jeg kan jo skjønne de som syntes det(De som bor i Oslo og jobber i Oslo) Hva med de som faktisk har 4-5mil(40-50km) til jobb. Da fungerer ikke dette.

Det gjør jo egentlig det  :) men ja, forstår poenget ditt. 

 

Å vri litt på det, for de som "bor i Oslo og jobber i Oslo" kan en elektrisk bil med 500km+ bli for dyrt, så det jo bra at det finnes alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye Zoe starter fra 250 000,- Som har en rekkevidde på 395km (WLTP) Og det kommer flere elbiler i den kategorien. Vet Peugeot har en på vei. Som også tek har skrevet om nederst i artikkelen. 

 

Men kan ikke helt se at denne konkurrerer så bra mot disse alternativene. Ser for meg en lunken mottakelse? Denne er riktignok litt større. Men en større bil er vel mindre interessant med lav rekkevidde? Rekkevidden står mer i stil som bybil, og da ser det jo ut som at kompakte biler har en fordel. Mer økonomisk og praktisk i bykjøring.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nye Zoe starter fra 250 000,- Som har en rekkevidde på 395km (WLTP) Og det kommer flere elbiler i den kategorien. Vet Peugeot har en på vei. Som også tek har skrevet om nederst i artikkelen.

 

Men kan ikke helt se at denne konkurrerer så bra mot disse alternativene. Ser for meg en lunken mottakelse? Denne er riktignok litt større. Men en større bil er vel mindre interessant med lav rekkevidde? Rekkevidden står mer i stil som bybil, og da ser det jo ut som at kompakte biler har en fordel. Mer økonomisk og praktisk i bykjøring.

 

Tja.

Markedet denne typen bil dekker har vel for øyeblikket ca 16,8%, mens markedet for biler slik som Zoe ligger på ca 12,5%.

 

Spesielt barnefamilier vil vel også gjerne heller ha en større bil.

Endret av Iki
Lenke til kommentar

Tja.

Markedet denne typen bil dekker har vel for øyeblikket ca 16,8%, mens markedet for biler slik som Zoe ligger på ca 12,5%.

 

Spesielt barnefamilier vil vel også gjerne heller ha en større bil.

 

joda, men poenget var vel at jeg føler den kanskje vil skvises mellom 2 marked, og derav være lite attraktiv i kjøp. Da tenker jeg at den plasserer seg mellom f.eks en Zoe og en Kona. Rekkevidden i den størrelsen gjør den veldig uattraktiv. Men kan jo selvfølgelig være at jeg tenker annerledes, og at den blir en salgssuksess. Tiden får vel vise. Hadde jeg hatt ett maksbudsjett på 260 000,- ville jeg selv prioritert rekkevidde, og gått for en mindre bil som Zoe. Og greit nok den er større utvendig, men hvordan ser det ut innvendig. Er det mye mer plass inni denne enn f.eks en Zoe. Da tenker jeg i forhold til at den er bygd på en plattform som er designet for å ha plass til girkasse og forbrenningsmotor. Skulle jeg hatt en større bil i denne klassen ville jeg mye heller lagt litt mer penger i det, og fått god rekkevidde med f.eks en Hyundai Kona.

 

Så spørsmålet er hvor mange som trenger denne størrelsen på bilen de kjøper. Og som ikke har mer penger å legge i det, eller synes rekkevidden er helt ok. Jeg mistenker at det ikke er særlig mange. Husk også at bilen ikke er leveringsklar før om ett år, og da vil jo rekkevidden være enda mer utdatert...

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Tja.

Markedet denne typen bil dekker har vel for øyeblikket ca 16,8%, mens markedet for biler slik som Zoe ligger på ca 12,5%.

 

Spesielt barnefamilier vil vel også gjerne heller ha en større bil.

 

joda, men poenget var vel at jeg føler den kanskje vil skvises mellom 2 marked, og derav være lite attraktiv i kjøp. Da tenker jeg at den plasserer seg mellom f.eks en Zoe og en Kona. Rekkevidden i den størrelsen gjør den veldig uattraktiv. Men kan jo selvfølgelig være at jeg tenker annerledes, og at den blir en salgssuksess. Tiden får vel vise. Hadde jeg hatt ett maksbudsjett på 260 000,- ville jeg selv prioritert rekkevidde, og gått for en mindre bil som Zoe. Og greit nok den er større utvendig, men hvordan ser det ut innvendig. Er det mye mer plass inni denne enn f.eks en Zoe. Da tenker jeg i forhold til at den er bygd på en plattform som er designet for å ha plass til girkasse og forbrenningsmotor. Skulle jeg hatt en større bil i denne klassen ville jeg mye heller lagt litt mer penger i det, og fått god rekkevidde med f.eks en Hyundai Kona.

 

Så spørsmålet er hvor mange som trenger denne størrelsen på bilen de kjøper. Og som ikke har mer penger å legge i det, eller synes rekkevidden er helt ok. Jeg mistenker at det ikke er særlig mange. Husk også at bilen ikke er leveringsklar før om ett år, og da vil jo rekkevidden være enda mer utdatert...

Bilen skal jo senere få en rekkeviddeforlenger i form av en wankelmotor.

Slik at man kan bruke elbilen daglig, og så bruke denne motoren når man skal på lengre turer.

Da slipper man å betale ekstra for kapasitet man vanligvis ikke bruker.

 

Ellers ser man jo et stort antall barnefamilier, og kvinner, kjøpe slike suv'er da de trenger mer plass eller føler seg tryggere.

De trenger ikke stor motor eller lang rekkevidde, da de ofte bruker bilen som en bybil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

200km er ikke langt nok, men jeg kan jo skjønne de som syntes det(De som bor i Oslo og jobber i Oslo) Hva med de som faktisk har 4-5mil(40-50km) til jobb. Da fungerer ikke dette.

Hvis du kan lade på jobb så er det vel ikke noe stress? Eller blir det for lite "slingremonn"?

Om man trenger 50km for å komme til jobben, så sitter man jo igjen med 150km rekkevidde.

Det virker litt rart å mene det blir for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...