Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge fiber til utleiedel, hvordan gjøres dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trolig må det trekkes lengre enn stolpe, hvis det ikke her er snakk om en løsning der det akkurat i den stolpen er en splitter for en fiberteknologi som er basert på slik splitting. Men det å trekke en ny fiber her burde jo ikke være noe problem eller spesielt dyrt hvis ikke leverandøren har gjort noe dumt, og det er kapasitet/plass til mer.

Lenke til kommentar

Det billigste for trådstarter er nok og oppgradere hastigheten og ha en fiber som er delt med hastighetbegrenset til hver ethernet port.

 

Er jo teknisk mulig å ha flere fibere men er nok unødvendig dyrt og ikke noe problem å ha flere ip adresser per fiber men ipv4 er jo begrenset med dagens teknologi så må over på ipv6.

Lenke til kommentar

Normalt så legger internettleverandører flere fiberkabler når de først er i gang. Det er godt mulig at du har f.eks 3-4 fiberlinjer i din termineringsboks men kun en av de er i bruk.

 

Om du tenker egen fiber abonnement til kjeller så er det beste sikkert å spør din internettleverandør. De fleste ordner dette ved å skøyte fra eksisterende boks og har lavere ettableringspris på dette om du binder deg i 12 mnd.

 

Har du ikke eksisterende kabelrør til kjelleren fra eksisterende fiber må du typisk betale normal etableringspris. Men om du er villig kan du også ofte ordne røret eller kabelen på egen hånd.

 

Eg bor selv i kjellerleilighet og ville ha egen fiber, men internettleverandør var ikke villig til å gi lav etableringspris siden det var ikke noe eksisterende kabelrør ned. Siden eg jobber innen IT samarbeidet eg med huseier og la fiberkabel selv fra hans etasje til min leilighet. Eg fekk da etableringspris på 1000kr istedet for 6000kr. Alt de måtte gjøre var å komme for å koble opp utstyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det så god avtale med tanke på pris og bidingstid?

Er lettere å nedgradere hastigheen en å avslutte utleie bolig, vis man ikke ønsker leietaker skal få egen kundenr.

 

GPON som get\telenor har vel bare en fiber per bolig vertfall i borettslag.

Godt mulig eneboliger ha 2 fiber for er ikke uvanlig med egen coax til hver etasje.

 

Det dyreste med fiber er terminering jobben og fysisk det å legge fiberen det å koble til er ganske lett.

 

Tror noe slikt kan brukes til Gpon:

LC APC 1:2 Splitter Optical Fiber Splitter,Tapered Box LC Splitter

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det billigste for trådstarter er nok og oppgradere hastigheten og ha en fiber som er delt med hastighetbegrenset til hver ethernet port.

 

Er jo teknisk mulig å ha flere fibere men er nok unødvendig dyrt og ikke noe problem å ha flere ip adresser per fiber men ipv4 er jo begrenset med dagens teknologi så må over på ipv6.

 

Nå er det jo slik at det ikke er det billigste som trenger å være det beste bestandig. Det er jo ikke snakk om at TS selv skal stå for de månedlige kostnadene og er helt sikker på at leieboere blir glade når de hører det er fiber der. Spørsmålet er vel da om du ville leid ett sted med eller uten fiber? De fleste er vel ikke interessert i å være nettverksansvarlig, ei heller være juridisk ansvarlig for nettbruken leieboeren har. 

 

Sliter også litt med å se at det egentlig blir så mye rimeligere med løsningen du foreslår. Du tar det jo for gitt at TS her sitter på den kompetansen og utstyret som kreves for å få dette til? Å, nei, det er heller ikke bare å spørre på nettet og få svar på dette heller. Der blir en sittende igjen stort sett uten svar. Eneste jeg har sett her inne som har kommet med fornuftige svar er trrunde (setter stor pris på at det svares  :) ), men selv der for en uerfaren går en jo ikke i dyben og regner med at den personen kan hjelpe deg med hele oppsettet.  

 

Her er blant annet en tråd som viser litt hva jeg sikter til. Du kan jo gå å veilede den personen når du har tid?  

 

Brukte selv dagevis på det her. Tråklet gjennom den store altibox tråden på freak.no og ellers her inne. Men det gjaldt å finne noe på freak.no som var den rette konfigureringen og tilpasse den etter eget behov. Vet du hvor mange innlegg som er der?

 

Nei, så jeg vil si at det ikke blir noe rimeligere for TS med den løsningen du sikter til. Rimeligere for leieboeren? Ja, men det er jo valgfritt (i alle fall etter det første året) om leieboer vil ha fiber eller ei. Selv kjenner jeg oppriktig ingen som ikke vil ha det. Enden på visa blir jo at leieboer selv får bestemme om h*n vil ha fiber eller ei, samt at h*n får bestemme over sitt eget nettverk. Slipper da blant annet å ringe huseier for å åpne en port eller om det trådløse er dårlig. Huseier på den andre siden slipper da igjen å være juridisk ansvarlig for det som skjer når leieboer er på nett samt h*n slipper å være ansvarlig for nettverket til leieboer. Dette uten at h*n taper ei krone og vil bare vinne mer på dette i lengden.

Lenke til kommentar

Normalt så legger internettleverandører flere fiberkabler når de først er i gang. Det er godt mulig at du har f.eks 3-4 fiberlinjer i din termineringsboks men kun en av de er i bruk.

Jeg har fått lagt inn fiber på 3 forskjellige steder jeg har bodd, fra 2 ulike leverandører, men har aldri fått mer enn 1 fiberkabel til min bolig. Hvem legger flere fiberkabler hvis det er bestilt kun en?

Lenke til kommentar

Jeg har fått lagt inn fiber på 3 forskjellige steder jeg har bodd, fra 2 ulike leverandører, men har aldri fått mer enn 1 fiberkabel til min bolig. Hvem legger flere fiberkabler hvis det er bestilt kun en?

 

med min gamle hjemmesentral hadde jeg to fibertråder inn, når jeg ble oppgradert til en gigabit node så hadde montøren kun bidi optikk, så da benyttet de seg kun av den ene fibertråden og den andre ble liggende ubrukt inni mediakonverteren.

(dette var Lyse)

Endret av trrunde
Lenke til kommentar

Lyse brukte tidligere en fiber for trafikk ned og en for trafikk opp. På nyere installasjoner går både opp og ned på samme fiberen og det blåses bare en fiber

 

Legger med ett sitat fra Lyse når jeg sjekket mulighetene for fiber i min bolig, endte opp med å grave fra nærmeste grøfteskap istede da det var enklere en å grave fra naboen, så vet ikke nøyaktig hvordan dette gjøres men samme løsning bør fungere fint for det du er ute etter så lenge leverandøren du har kjenner løsningen

 

Hei!

 

Det er installert i din nabos bolig i nr X, du kan be han signere ett splitte skjema så setter vi opp en splitteboks og kan klone fiberen å gi en linje til deg.

 

Dere vil fortsatt ha hver sin linje helt til node skapet, og hastighet vil ikke bli bemerket.

 

Gi meg en tilbakemelding om dette er en løsning for deg.

 

Mvh

Lyse

Lenke til kommentar

Jeg har fått lagt inn fiber på 3 forskjellige steder jeg har bodd, fra 2 ulike leverandører, men har aldri fått mer enn 1 fiberkabel til min bolig. Hvem legger flere fiberkabler hvis det er bestilt kun en?

Er vel neppe noen leverandører som legger kabel med bare en fiber i, prisforskjellen mellom f.eks 2 fibre og 4 fibre er i prinsippet nesten lik null. Når jeg drev og surret og innstallerte fiber for Altibox var det 4 fibre i kabelen til ordinære eneboliger.

Lenke til kommentar

Lyse brukte tidligere en fiber for trafikk ned og en for trafikk opp. På nyere installasjoner går både opp og ned på samme fiberen og det blåses bare en fiber

 

Legger med ett sitat fra Lyse når jeg sjekket mulighetene for fiber i min bolig, endte opp med å grave fra nærmeste grøfteskap istede da det var enklere en å grave fra naboen, så vet ikke nøyaktig hvordan dette gjøres men samme løsning bør fungere fint for det du er ute etter så lenge leverandøren du har kjenner løsningen

 

 

Når fiberen nylig ble kappet under oppussing så kom dem å blåste ny fiber, de blåste da fiber med to tråder fra meg og til skapet, men de kappet den ene fibertråden i stedet for å ha den liggende løst slik jeg hadde før den ble ødelagt.

Endret av trrunde
Lenke til kommentar

Jeg har fått lagt inn fiber på 3 forskjellige steder jeg har bodd, fra 2 ulike leverandører, men har aldri fått mer enn 1 fiberkabel til min bolig. Hvem legger flere fiberkabler hvis det er bestilt kun en?

Man får normalt kun en fiberkabel, men det er flere tråder i denne kablen som ikke er i bruk. Det kalles "Dark Fiber" og det er standard prosedyre å legge større mengder fiber når man først legger noe som helst: https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_fibre

 

Dine leverandører har det sannsynligvis også, normalt inne i fiberboksen (ikke ruter, men boks ved siden av) pleier det å være flere fibertråder samlet, selv om kun en er koblet opp for internett bruk.

 

Dette er kost-besparing, eller "kost-investering" fra leverandøren ettersom selve fiberkabelen koster ingenting i forhold til timene de bruker på og installere de. Når de investerer et par kroner i å legge ekstra fiber, har de senere mye større mulighet til å selge en ekstra fiberlinje med binding til god etablrings pris ved tilfeller som f.eks "Eg har konvertert min kjeller til en leilighet og eg ønsker nå en fiberlinje til"

 

Om de to leverandørene dine ikke legger ekstra fiber så er det de som er snodige. Eg har kunn sett inne i de fiberboksene til Telenor og Enivest (Sogn og Fjordane leverandør) men de hadde begge mye mer enn 1 fibertråd inne i boksen.

 

EDIT: Ett unntak kan være leiligheter. Da er det normalt lagt noen ekstra tråder til boligblokken, men kun en tråd til hver leilighet. Likevel er det ofte 2 tråder, selv i leiligheter, ettersom prisforskjellen er så lav.

Endret av Dominik V. Salonen
Lenke til kommentar

Men det er jo ganske utrolig at de ikke har 10 gigabit SFP+.

Med en slik plugg har man kapasitet til en stort bedrift + en del boliger.

 

Nå legges nok flere fibere med tanke på fiberbrudd. Men problemet er nok og terminere fiberen.

 

Husk i gamle dager hadde de kun 1 fiber 100 mbit så da var det helt håpløst.

Husk de høye prisene man får ved å ha flere fiber, så er viktig det blir gjort i en prosess.

Lenke til kommentar

Men det er jo ganske utrolig at de ikke har 10 gigabit SFP+.

 

hvem som skulle hatt det? acessnodene er vanligvis koblet opp med x antall 10g linker, men sluttbrukerne er vanligvis koblet på gigabit. (Er også enda noen som er koblet på 100Mbit interface, men de jobber med å flytte disse)

Bedriftskunder har jo også mulighet for å bli koblet opp med 10G eller mer, men dette koster jo endel.

Lenke til kommentar

Man får normalt kun en fiberkabel, men det er flere tråder i denne kablen som ikke er i bruk. Det kalles "Dark Fiber" og det er standard prosedyre å legge større mengder fiber når man først legger noe som helst: https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_fibre

 

Dine leverandører har det sannsynligvis også, normalt inne i fiberboksen (ikke ruter, men boks ved siden av) pleier det å være flere fibertråder samlet, selv om kun en er koblet opp for internett bruk.

Hmmm. Fikk nylig fiber fra HomeNet til rekkehuset, og her er røret ca 7 mm i ytre diameter. Det er blåst fiberkabel, og den er ca 1 mm tykk. Sier du at det er flere fibre i denne fiberkabelen? Det er lagt frem 1 (separat) rør til hvert rekkehus.

 

Ved forrige installasjon, som var Viken Fiber, til enebolig, var røret ca 15 mm, og selve fiberen var tykkere, så her kunne det vært flere fibre i kabelen. En nabo har 2 utleieleiligheter i sin bolig, og der ble det lagt 3 rør med hver sin fiber. Hvorfor ble det gjort, hvis både eier og leieboere kunne delt på hver sin fiber i samme rør?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...