Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøring av privat bil mellom to arbeidssteder. Lønnet eller ulønnet?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du har 7.5t arbeidsdag med 0.5t ulønnet pause?

Så vil arbeidsgiver at du skal jobbe videre etter disse 8 timene?

Da skal du vel ha en ny 0.5t pause som også er lønnet - og forflytning mellom oppdrag er ikke en pause. Du er fortsatt på jobb selv om du kjører fra ett arbeidssted til et annet.

 

Så du skal altså ha 30 minutter betalt pause + 30 minutter kjøring i arbeidstiden - så sant overtiden er 2 timer eller mer.

Lenke til kommentar

Så du har 7.5t arbeidsdag med 0.5t ulønnet pause?

Så vil arbeidsgiver at du skal jobbe videre etter disse 8 timene?

Da skal du vel ha en ny 0.5t pause som også er lønnet - og forflytning mellom oppdrag er ikke en pause. Du er fortsatt på jobb selv om du kjører fra ett arbeidssted til et annet.

 

Så du skal altså ha 30 minutter betalt pause + 30 minutter kjøring i arbeidstiden - så sant overtiden er 2 timer eller mer.

 

Du skal kanskje ha matpenger, ikke ny pause? I min turnus jobber jeg bare 10-12 timers skift, og jeg har ikke krav på mer enn 30 minutters pause. 

Lenke til kommentar

Du skal kanskje ha matpenger, ikke ny pause? I min turnus jobber jeg bare 10-12 timers skift, og jeg har ikke krav på mer enn 30 minutters pause. 

 

 

Dette er regulert i tariffavtalen man har. Hvis man mangler tariffavtale som er strengere er alminnelig arbeidstid 9 timer, hvorav etter 2 timer overtid (11 timer jobbet) har man rett til 0.5t pause. For meg er alt over 7.5t arbeidede timer (8t hvis man inkluderer lunsjpause) overtid og etter 9.5 timer så har jeg rett til 0.5t kompensert pause + matpenger. Rask titt på arbeidstilsynet.no viser ikke noe om matpenger så tror dette er tariffregulert. Hvis du ble pålagt overtid så vil jeg anse tiden du bruker å bevege deg fra klient til klient som en del av arbeidstiden.

Endret av vara
Lenke til kommentar

Arbeidsavtale eller tariffavtale vil regulere dette. Selv om det føles naturlig at dette skal være lønnet er det desverre ingen automatikk.

 

Rengjøringsbransjen er vel i den ekstreme enden av denne skalaen med en avgjørelse fra arbeidsretten nettopp. De har ikke lønn for tiden mellom oppdrag for forskjellige kunder. Håper dette blir snudd om på før det sprer seg til andre bransjer......

Lenke til kommentar

Arbeidsavtale eller tariffavtale vil regulere dette. Selv om det føles naturlig at dette skal være lønnet er det desverre ingen automatikk.

 

Rengjøringsbransjen er vel i den ekstreme enden av denne skalaen med en avgjørelse fra arbeidsretten nettopp. De har ikke lønn for tiden mellom oppdrag for forskjellige kunder. Håper dette blir snudd om på før det sprer seg til andre bransjer......

 

Tja, har følelsen at hvis man blir pålagt overtid av arbeidsgiver så blir retten plutselig mindre behjelpelig ovenfor arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...