Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy Fold


Anbefalte innlegg

Her igjen reageres det på prisen til 21000 kr, men en iPhone 11 pro max med 265 gb lagring og 4 gb ram til 15000 kr da er alt greit.

Så klart med en brett mobil vil det finnes feil men man får 7.3 tommer skjerm nå tlfen er brettet ut, man får 512 gb lagring og 12 gb ram og ikke minst galaxy buds inkludert.

Hva får man egentlig med en iPhone 11 pro max for prisen bare 64 gb versjonen koster 13000 kr noe som er latterlig.

 

Hvis du har fulgt med litt i timen, så er det veldig mye klaging på prisen for iPhone også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ny tech. Skjønner ikke at folk kan sammenligne den med iPhone eller andre tradisjonelle tlf. Noen velger å splætte ut for en ny TV med nyeste teknologien f.eks. når Plasma-tv, eller OLED når de kom ut. Disse kostet mye mer enn det som var normen. Og early adopters er de som baner vei for resten av oss (gjerrigknarkene)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det vel "førstemann til mølla" prinsippet som gjelder og en skal vel være rimelig "hjernedød" for å betale kr. 21 000,- for en mobil - uansett hvor mange ganger den kan brettes...   :wallbash:

 

Av og til er det god grunn til å bli skuffet over ingeniørenes prestasjoner når det ikke er mer spiker å koke suppe på...

 

En skal være rimelig hjernedød for å betale 50000 kroner for en sykkel, eller 1 million for en bil... osv osv osv.

 

Skjønner du problemet det du skriver?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det vel "førstemann til mølla" prinsippet som gjelder og en skal vel være rimelig "hjernedød" for å betale kr. 21 000,- for en mobil - uansett hvor mange ganger den kan brettes...   :wallbash:

 

Av og til er det god grunn til å bli skuffet over ingeniørenes prestasjoner når det ikke er mer spiker å koke suppe på...

Er enig i det, men en betaler ikke kr.21 000,- for en mobil, men ny spennende annerledes unik spesiel teknologi gadget leketøy hobby. 

 

"oppegående" folk ser kanskje kun en overpriset mobil, men "entusiastene" ser så mye mer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Advale: Jeg klaget ikke på *muligheten* til å brette den ut. Muligheten er helt fantastisk, og det beste ved produktet - naturlig nok. Men at du er NØDT til å gjøre det når du skal gjøre selv relativt enkle interaksjoner med det, det er irriterende. Hvis funksjonen til ytterskjermen var mer redusert kunne man på mange måter like gjerne gått rundt med et nettbrett - siden den må være åpen "hele tiden".

Poenget med en brettbar mobil må jo ligge nettopp i muligheten til å skifte til den mest praktiske formfaktoren i et gitt øyeblikk. Når man er sild i tønne på tog eller buss er det ikke praktisk å måtte brette ut en mobil og stå der med to hender og 7 tommer brett få centimeter foran ansiktet. Da er rett og slett en Galaxy S10 som kan betjenes med én enkelt tommel bedre.

Jeg er ny-dings-entusiast så det holder - men det er en kjensgjerning at all teknologi som ikke bygger direkte på eldre teknologi har svakheter i første generasjon. Noe annet ville vært direkte oppsiktsvekkende.

Det er mange +1-produkter som har store feil selv om produsenten gjorde omtrent alt riktig i generasjonen før. At Samsung skulle klare å treffe fullt ut i første generasjon med denne var lite sannsynlig. Men de kommer faktisk overraskende nærme - det skal de ha. Og jeg håper en del superentusiaster kjøper den jeg også - for jeg har ekstremt lyst til å se Galaxy Fold 3.

De av dere som har vært med en stund husker kanskje det enorme skillet i Android-verdenen som var Galaxy S2. Før eller siden kommer det et sånt for denne formfaktoren også - så lenge som det fortsetter å komme nye versjoner :)

BizzyX78: Mjooo? Det er da noenlunde det samme.

4,2/3 = 1,4010
2152/1536=1,4

Fullstendig presist er det jo ikke - så det er vel rett å si at det ikke stemmer *helt*, men det er så tett at det for alle praktiske formål er riktig, tror jeg. Sett meg gjerne på plass, dog - tall er ikke min sterkeste disiplin, for å si det sånn.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Advale: Jeg klaget ikke på *muligheten* til å brette den ut.

Muligheten er helt fantastisk, og det beste ved produktet - naturlig nok.

Men at du er NØDT til å gjøre det når du skal gjøre selv relativt enkle interaksjoner med det, det er irriterende.

Hvis funksjonen til ytterskjermen var mer redusert kunne man på mange måter like gjerne gått rundt med et nettbrett - siden den må være åpen "hele tiden".

 

Poenget med en brettbar mobil må jo ligge nettopp i muligheten til å skifte til den mest praktiske formfaktoren i et gitt øyeblikk.

Når man er sild i tønne på tog eller buss er det ikke praktisk å måtte brette ut en mobil og stå der med to hender og 7 tommer brett få centimeter foran ansiktet.

Da er rett og slett en Galaxy S10 som kan betjenes med én enkelt tommel bedre.

 

Jeg er ny-dings-entusiast så det holder - men det er en kjensgjerning at all teknologi som ikke bygger direkte på eldre teknologi har svakheter i første generasjon.

Noe annet ville vært direkte oppsiktsvekkende.

 

Det er mange +1-produkter som har store feil selv om produsenten gjorde omtrent alt riktig i generasjonen før.

At Samsung skulle klare å treffe fullt ut i første generasjon med denne var lite sannsynlig.

Men de kommer faktisk overraskende nærme - det skal de ha.

Og jeg håper en del superentusiaster kjøper den jeg også - for jeg har ekstremt lyst til å se Galaxy Fold 3.

 

De av dere som har vært med en stund husker kanskje det enorme skillet i Android-verdenen som var Galaxy S2.

Før eller siden kommer det et sånt for denne formfaktoren også - så lenge som det fortsetter å komme nye versjoner :)

 

BizzyX78: Mjooo? Det er da noenlunde det samme.

 

4,2/3 = 1,4010

2152/1536=1,4

 

Fullstendig presist er det jo ikke - så det er vel rett å si at det ikke stemmer *helt*, men det er så tett at det for alle praktiske formål er riktig, tror jeg.

Sett meg gjerne på plass, dog - tall er ikke min sterkeste disiplin, for å si det sånn.

 

 

 

 

- Det er/var kanskje litt flisespikkeri...

Men ironisk nok nå så byttet du på rekke følgen på de der summene.

 

"4,2/3 = 1,4010"

"2152/1536=1,4"

 

I stedet for...

 

"4,2/3 = 1,4"

"2152/1536=1,4010"

 

Dog, poenget mitt var at ((269)/(192)) er den minste helltalls-brøken som ((2152)/(1536)) kan reduseres til.

Sammenlignet med ((2048)/(1536)) som kan reduseres ned til helltalls-brøken ((4)/(3)).

 

-----

 

Om en runder av enten opp eller ned så bør det presiseres at det er tilnærmet likt eller grovt regnet likt, og ikke helt likt.

 

Som i en annen artikkel nå ganske nylig på TEK, der dere fikk ((2560)/(1080)) til å bli det samme som ((21)/(9)).

Når sannheten er at ((2520)/(1080)) er lik ((21)/(9)), eller ((7)/(3)) om du vil.

 

-----

 

Enda verre er det når jeg ser folk og nettsteder som runder av 2,54cm til 2,5cm når dem skal kalkulere og/eller konvertere til og fra tommer.

Da får jeg rett og slett helt fnatt.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Fold siden den kom i salg i Norge forrige fredag og er overbevist om dette har en fremtid, selv om det helt klart er et produkt som bærer preg av å være første generasjon og ikke er helt modent for massemarkedet enda. Prisen er også for høy men slik er det gjerne når med ny teknologi. Jeg husker da min onkel kjøpte flatskjerm av typen plasma til over 100.000 kroner før man fikk ned prisene på et levelig nivå, så det er ikke uvanlig at man betaler dyrt for ny og gjerne umoden teknologi.
 
Det jeg vil ramse opp som positive punkter med Fold'en er:
- Den store innerskjermen er flott å se på med bra lysstyrke selv ute i sollys, selv om iPhone 11 Pro Max'en som jeg har sammenlignet med er mer lyssterk.
- Batteritiden er overraskende bra. Jeg har værte opp i over 8 timer skjermtid i løpet av ett døgn med blanding av Youtube, MX Player (tv-serier), Netflix, surfing, epost og meldinger og to aktive sim-kort. Ca 90% av denne tiden har jeg brukt den store innerskjermen.
- Mobilen er kjapp i bruk og 12 GB minne kombinert med Snapdragon 855 har ikke noe problem med å dra Samsung sitt One UI eller det jeg har kastet på mobilen av apper og spill
- Gir en unikt god tablet-opplevelse med Youtube eller film- og tv-serier pga den store innerskjermen og gode høyttalere
- Som mobil fungerer den akkurat som en hvilken som helst Sanmsung-mobil til samtaler og meldinger
- Kjøpet inkluderer ett års gratis forsikring skulle noe skje med mobilen som jo er kjekt å ha i tillegg til Samsung sine trådløse ørepropper Galaxy Buds i esken
- Kameraene er veldig bra, jeg vil holde en knapp på at eksempelvis iPhone 11-serien nok leverer bedre i en del tilfeller, og da særlig video med 4K 60 FPS og nattmodus, men det er lite å klage over når det gjelder kvaliteten på bildene man tar med Fold'en
 
Av negative punkter kan jeg nevne:
- Innerskjermen er som nevnt i testen og som man kan se på ulike Youtube-videoer ikke veldig slitesterk og man blir "redd" for å skade den ved bruk og er påpasselig med å blåse bort støv og lignende i håp om å holde den ripefri så lenge som mulig. Her blir det å se på lang sikt hvor bra den holder seg. Dette gjør at man er skeptisk til å gi mobilen til små barn eller lignende som ikke forstår konsekvensen av å dunke hardt i skjermen eller bruker negler
- Ytterskjermen kunne vært litt større, den fungerer fint til å kjapt sjekke notifikasjoner, ta en samtale eller sjekke reisetidene for flyet du prøver å rekke men den innbyr ikke til å surfe eller se på video på grunn av størrelsen
- Samsung sitt One UI er ikke min favoritt av Android-skins og jeg opplever som jeg pleier å med Android-mobiler litt kluss med notifikasjoner som er trege eller aldri kommer, men etter litt romstering i instillingene har jeg stort sett kommet rundt dette
- At mobilen verken er vanntett eller liker støvkorn gjør at den ikke passer for turer i fjellheimen, på stranden eller lignende. Her har jeg en mobil i backup med tvillingsim for de stundene hvor jeg vet at det vil være dumt å ta ut Fold'en, dette er dog ikke ideelt og jeg håper de får til IP-sertifisering på neste generasjon  som f.eks. kun gjelder når mobilen er lukket om det er utfordrende å få det til med den i åpnet tilstand.
- Bretten i skjermen er veldig tydelig i enkelte settinger men jeg har sluttet å bry meg så mye om den etter noen dagers bruk, men kan forestille meg at det vil irritere enkelte at den er ganske synlig til tider
 
Totalt sett er forholdet mitt komplisert til Fold'en men jeg har bestemt meg for å ha den som mobilen jeg bruker daglig og heller ha en backupmobil for de stundene hvor det er fornuftig å ha en mobil som tåler en vannsprut eller litt sand. Jeg gikk tilbake til 11 Pro Max'en i går da jeg skulle ut i værforhold med aktiviteter hvor Fold'en ikke hadde likt seg og jeg savnet ganske raskt den store skjermen da jeg streamet en Youtube-video mens jeg ventet på de som skulle være med på aktivitetene. Men da jeg skulle knipse noen bilder ute i regnværet så var iPhonen det trygge valget.
 
Jeg ser poenget til Finn Jarle som testet den at det er en del settinger hvor det ikke føltes naturlig å brette ut mobilen hvor du da blir stående med en liten skjerm som alternativ men det kan jeg leve med. Så får vi se hvor godt mobilen holder seg med bruk over noen måneder, det er jo en viss risiko for at den går i bakken en dag. Bra det følger med forsikring da i det minste. :)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Her igjen reageres det på prisen til 21000 kr, men en iPhone 11 pro max med 265 gb lagring og 4 gb ram til 15000 kr da er alt greit.

Så klart med en brett mobil vil det finnes feil men man får 7.3 tommer skjerm nå tlfen er brettet ut, man får 512 gb lagring og 12 gb ram og ikke minst galaxy buds inkludert.

Hva får man egentlig med en iPhone 11 pro max for prisen bare 64 gb versjonen koster 13000 kr noe som er latterlig.

 

Hvis du har fulgt med litt i timen, så er det veldig mye klaging på prisen for iPhone også.

Av tek eller hvem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har brukt Fold siden den kom i salg i Norge forrige fredag og er overbevist om dette har en fremtid, selv om det helt klart er et produkt som bærer preg av å være første generasjon og ikke er helt modent for massemarkedet enda. Prisen er også for høy men slik er det gjerne når med ny teknologi. Jeg husker da min onkel kjøpte flatskjerm av typen plasma til over 100.000 kroner før man fikk ned prisene på et levelig nivå, så det er ikke uvanlig at man betaler dyrt for ny og gjerne umoden teknologi.
 
Det jeg vil ramse opp som positive punkter med Fold'en er:

- Den store innerskjermen er flott å se på med bra lysstyrke selv ute i sollys, selv om iPhone 11 Pro Max'en som jeg har sammenlignet med er mer lyssterk.

- Batteritiden er overraskende bra. Jeg har værte opp i over 8 timer skjermtid i løpet av ett døgn med blanding av Youtube, MX Player (tv-serier), Netflix, surfing, epost og meldinger og to aktive sim-kort. Ca 90% av denne tiden har jeg brukt den store innerskjermen.

- Mobilen er kjapp i bruk og 12 GB minne kombinert med Snapdragon 855 har ikke noe problem med å dra Samsung sitt One UI eller det jeg har kastet på mobilen av apper og spill

- Gir en unikt god tablet-opplevelse med Youtube eller film- og tv-serier pga den store innerskjermen og gode høyttalere

- Som mobil fungerer den akkurat som en hvilken som helst Sanmsung-mobil til samtaler og meldinger

- Kjøpet inkluderer ett års gratis forsikring skulle noe skje med mobilen som jo er kjekt å ha i tillegg til Samsung sine trådløse ørepropper Galaxy Buds i esken

- Kameraene er veldig bra, jeg vil holde en knapp på at eksempelvis iPhone 11-serien nok leverer bedre i en del tilfeller, og da særlig video med 4K 60 FPS og nattmodus, men det er lite å klage over når det gjelder kvaliteten på bildene man tar med Fold'en

 
Av negative punkter kan jeg nevne:

- Innerskjermen er som nevnt i testen og som man kan se på ulike Youtube-videoer ikke veldig slitesterk og man blir "redd" for å skade den ved bruk og er påpasselig med å blåse bort støv og lignende i håp om å holde den ripefri så lenge som mulig. Her blir det å se på lang sikt hvor bra den holder seg. Dette gjør at man er skeptisk til å gi mobilen til små barn eller lignende som ikke forstår konsekvensen av å dunke hardt i skjermen eller bruker negler

- Ytterskjermen kunne vært litt større, den fungerer fint til å kjapt sjekke notifikasjoner, ta en samtale eller sjekke reisetidene for flyet du prøver å rekke men den innbyr ikke til å surfe eller se på video på grunn av størrelsen

- Samsung sitt One UI er ikke min favoritt av Android-skins og jeg opplever som jeg pleier å med Android-mobiler litt kluss med notifikasjoner som er trege eller aldri kommer, men etter litt romstering i instillingene har jeg stort sett kommet rundt dette

- At mobilen verken er vanntett eller liker støvkorn gjør at den ikke passer for turer i fjellheimen, på stranden eller lignende. Her har jeg en mobil i backup med tvillingsim for de stundene hvor jeg vet at det vil være dumt å ta ut Fold'en, dette er dog ikke ideelt og jeg håper de får til IP-sertifisering på neste generasjon  som f.eks. kun gjelder når mobilen er lukket om det er utfordrende å få det til med den i åpnet tilstand.

- Bretten i skjermen er veldig tydelig i enkelte settinger men jeg har sluttet å bry meg så mye om den etter noen dagers bruk, men kan forestille meg at det vil irritere enkelte at den er ganske synlig til tider

 
Totalt sett er forholdet mitt komplisert til Fold'en men jeg har bestemt meg for å ha den som mobilen jeg bruker daglig og heller ha en backupmobil for de stundene hvor det er fornuftig å ha en mobil som tåler en vannsprut eller litt sand. Jeg gikk tilbake til 11 Pro Max'en i går da jeg skulle ut i værforhold med aktiviteter hvor Fold'en ikke hadde likt seg og jeg savnet ganske raskt den store skjermen da jeg streamet en Youtube-video mens jeg ventet på de som skulle være med på aktivitetene. Men da jeg skulle knipse noen bilder ute i regnværet så var iPhonen det trygge valget.
 
Jeg ser poenget til Finn Jarle som testet den at det er en del settinger hvor det ikke føltes naturlig å brette ut mobilen hvor du da blir stående med en liten skjerm som alternativ men det kan jeg leve med. Så får vi se hvor godt mobilen holder seg med bruk over noen måneder, det er jo en viss risiko for at den går i bakken en dag. Bra det følger med forsikring da i det minste. :)

 

 

Blir det så mye billigere da? mobiler blir bare dyrere og dyrere, gir seg selv en mye lavere sjanse til å lykkes allerede på ett produkt som det virker usannsynlig at skal bli suksess.

Lenke til kommentar

Elgen-Hansi: Du har et poeng. Datamengden i testen er høy, og fra en mobil, for eksempel, ryker det mer kvote enn vi liker å belaste lesere med på grunn av disse snuttene. Selv om størrelsen er relativt "liten" med tanke på den faktiske mengden innhold.

Vi tenker alltid (også) på størrelse når vi publiserer video- og bildetunge saker. Som regel gjør vi som vi gjør fordi vi mener det er behov for det.

Med denne er vurderingen at det er en helt ny formfaktor. Hvis alt som er nytt skal forklares med ord blir det lett litt tørt og vanskelig å skjønne akkurat hva det er. Bittelitt bevegelige bilder - spesielt av en mekanisk sak som denne - hjelper veldig på formidlingen av hva som er nytt og hvor annerledes det er.

Vi har jo en større video over, og den gjør mye av det samme, men med mer. Og den laster ikke helt inn uten at du trykker på den - og drar dermed ikke spesielt mye data.

Men det er og en terskel å trykke play, se forbi reklamen og kanskje vente gjennom deler av videoen til det spennende kommer. En kjempekort snutt er illustrerende og synlig for alle som kommer forbi. Sammenliknet med GIFer er også størrelsen beskjeden og kvaliteten bedre.

Vi går over til ny design om kort tid, og jeg mistenker at det er en hel del med selve artikkelutformingen som vil bli fundert på fremover, selv om designen rundt er på plass. Og da er nok også denne typen ting blant vurderingene.

Vi ønsker jo ikke å spise opp folks datakvoter, eller å gjøre artikkelen tung i ressursbruk eller treg å laste. Samtidig vil vi vise frem nye ting best mulig. Så det blir kanskje flere kompromisser, men dette med størrelse er ikke et "glemt" tema, i hvert fall.

Kritikk mottatt og arkivert for fremtidig bruk! Takk for inputen :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...