Gå til innhold

Google hevder de har gjort et stort data-gjennombrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøver og prøver, men klarer ikke å forstå hvordan en kvante maskin er annerledes enn en digital maskin.

 

Kan noen dumme ned ett konkret praktisk eksempel om hva, hvorfor og hvordan en kvante maskin gjør bedre enn en digital maskin ?

 

PS: eksempelet må være dummere enn "ett bit kan være 0 og 1 samtidig" fordi såpass har jeg lest, men klarer ikke å forstå det praktiske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anbefaler denne videoen. Det er en slags "for dummies" som gir deg en grunleggende forklaring av forskjellen på qubit og bit.

https://www.youtube.com/watch?v=g_IaVepNDT4

 

Og en litt grundigere forklaring:

https://www.youtube.com/watch?v=IrbJYsep45E

 

Kort fortalt kan n qubit holde informasjon tilsvareende 2^n bit. Dvs en 16 qubit operasjon holder informasjon til 2^16 bit = 65 536 bit.

 

Beregningene tar lengre tid, og operasjonene må være spesialtilpasset qubits, men kan berenge eksponensielt mere data på en gang.

 

For å forstå hvordan et qubit fungerer må du imidlertid lære deg mye mer om kvantefysikk, forstå superposisjon og spin teori. For å få et lite innblikk kan du begynne med å søke på "double slit experiment" (PS: se opp for kvasivitenskaplige forklaringer og forhold deg til den reelle fysikken).

 

-ED-

Endret av Nazgarot
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Anbefaler denne videoen. Det er en slags "for dummies" som gir deg en grunleggende forklaring av forskjellen på qubit og bit.

https://www.youtube.com/watch?v=g_IaVepNDT4

 

Og en litt grundigere forklaring:

https://www.youtube.com/watch?v=IrbJYsep45E

 

Kort fortalt kan n qubit holde informasjon tilsvareende 2^n bit. Dvs en 16 qubit operasjon holder informasjon til 2^16 bit = 65 536 bit.

 

Beregningene tar lengre tid, og operasjonene må være spesialtilpasset qubits, men kan berenge eksponensielt mere data på en gang.

 

For å forstå hvordan et qubit fungerer må du imidlertid lære deg mye mer om kvantefysikk, forstå superposisjon og spin teori. For å få et lite innblikk kan du begynne med å søke på "double slit experiment" (PS: se opp for kvasivitenskaplige forklaringer og forhold deg til den reelle fysikken).

 

-ED-

Aw,  shit, here we go again.. 

 

Kjenner jeg har vært i denne spiralen før, hvor jeg merker at jeg bare kan mindre og mindre og blir mer og mer frustrert desto mer jeg prøver å lære. Må så klart gi det ett nytt forsøk, "open minded" 

 

Det verste er når jeg ser hvor enkelt for forklarer det, bruker ikke noe eksotiske utrykk eller noen ting, bare enkelt å greit, men allikevel så klarer jeg ikke å forstå det. Som ett menneske som prøver å forklare en apekatt om noe helt elementært, og apekatten bare smiler.

 

En veldig forenklet forklaring:

Tenk deg at du har en bøtte med kronestykker, og vil se hvor mange som blir krone kontra mynt. En vanlig prosessor vil da plukke opp en og en og kaste de i luften for å se hva svaret blir. En kvante-prosessor snur bare bøtta på hodet.

På en annen måte å si at en vanlig digital maskin gjør en jobb om gangen, mens en kvante maskin gjør alt på en gang? Men det vil jo reve tilsvarende operasjoner å lese alle myntene? 

Lenke til kommentar

"Brukte sekunder på det en superdatamaskin ville brukt årevis på."

 

"...ville brukt tusener av år på, på kun noen få minutter."

 

"Ifølge forskerne ville utregningen tatt 10.000 år med verdens raskeste datamaskin. I stedet ble den fullført på kun 3 minutter og 20 sekunder."

 

Greit med konsekvente målestokker?

Årevis = 10.000 år?

Sekunder = 3 minutter og 20 sekunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Brukte sekunder på det en superdatamaskin ville brukt årevis på."

 

Betyr det at all kryptering som eksisterer idag vil bli ubrukelig?

Ja, og nei. Dette er noe forskere har vært klar over at vil bli ett problem lenge, så det er gjort mye jobb med å utarbeide nye krypteringsmetoder som også vil være "trygg" mot en kvantemaskin https://en.wikipedia.org/wiki/Post-quantum_cryptography

Lenke til kommentar



 



En veldig forenklet forklaring:
Tenk deg at du har en bøtte med kronestykker, og vil se hvor mange som blir krone kontra mynt.
En vanlig prosessor vil da plukke opp en og en og kaste de i luften for å se hva svaret blir.
En kvante-prosessor snur bare bøtta på hodet.


 

 


- Et kjapt spørsmål angående logikken bak eksemplet ditt...

Om du tar og plukker opp en mynt i fra bøtta, legger den med enten "Krone"-siden opp eller "Mynt"-siden opp på tuppen av tommelen din.
Du flikker den opp i luften med pekefingeren.
Man kan ut ifra antallet ganger mynten roterer begrenge oss frem til om det blir "Krone" eller "Mynt".
Og så gjenta samme prosedyren for hver enkel mynt i bøtta.
Veldig tidkrevende...

-----

Om du i mottsettning bare tar å snur bøtta på hode og i så måte tømmer alle myntene på gulvet.
Hvordan kan man kalkulere seg frem til et nøyaktig svar når man ikke har annen info enn at dette er ei bøtte full av mynter?

Unntaket må i så tilfellet være de myntene som ligger på toppen av myntene før bøtta blit vendt opp ned.
Men det vil ha svært begrenset utslag på sluttresultatet siden det bare er snakk om en håndfull med mynter det er snakk om, og bøtta var/er som sagt full av andre mynter som man ikke vet hva er på forhånd.

Så eksempelvis, jobben blir gjort kjappere ved å bare snu bøtta opp ned, men er det mer nøyaktig?

-----

Side Note...:
Det var teknisk sett samme spørsmål bare litt forskjellig formulert, men pytt pytt...

Ville det ikke ha vært mer nøyaktig å si at en kvante-prosessor tar tak i bøtta og hiver alle myntene opp i luften samtidig, i stedet for bare en og en mynt om gangen som en vanlig prosessor ville ha gjort?

Og at den i så måte vil kunne analysere hver enkel mynt samtidig på vei opp ut av bøtta og så ned på gulvet...
For så å på den måten kalkulere seg frem til et nøyaktig svar?


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

En kvantemaskin fungerer på samme måte som historien om riskorn på sjakkbrett. Betalingen for å finne opp sjakkbrettet skulle være et riskorn for første ruten, to for andre, så 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256 ect. ect som etter ikke så mange sjakkruter medførte et tilnærmet uendelig høyt tall og mer ris enn det var mulig å dyrke. En kvantemaskin regner 0 og 1 samtidig per qbit og det blir litt det samme prinsippet - den blir eksponentiell raskere i forhold til antall qbit, og ikke linær raskere som ved bit. Man kan altså bygge en maskin som ved nok qbits kan regne tilnærmet uendelig raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver og prøver, men klarer ikke å forstå hvordan en kvante maskin er annerledes enn en digital maskin.

 

Kan noen dumme ned ett konkret praktisk eksempel om hva, hvorfor og hvordan en kvante maskin gjør bedre enn en digital maskin ?

 

PS: eksempelet må være dummere enn "ett bit kan være 0 og 1 samtidig" fordi såpass har jeg lest, men klarer ikke å forstå det praktiske.

For å si det sånn - det er helt riktig. Hvor mer man lærer / leser seg opp om kvantemaskiner. Hvor mindre forstår man seg på de ;)

Lenke til kommentar

Jeg prøver og prøver, men klarer ikke å forstå hvordan en kvante maskin er annerledes enn en digital maskin.

 

Kan noen dumme ned ett konkret praktisk eksempel om hva, hvorfor og hvordan en kvante maskin gjør bedre enn en digital maskin ?

 

PS: eksempelet må være dummere enn "ett bit kan være 0 og 1 samtidig" fordi såpass har jeg lest, men klarer ikke å forstå det praktiske.

 

"En katt plasseres i en lukket kasse. I forbindelse med kassen er det et apparat med en radioaktiv kilde som med en sannsynlighet på 50 prosent kommer til å sende ut en partikkel i løpet av en time. Partikkelen utløser i så fall en mekanisme som sender giftgass inn til katten slik at den dør.

Teorien om kvantemekanikk sier at partikkelen både eksisterer og ikke eksisterer på en gang; den er i en såkalt superposisjon. Dette skulle i så fall bety at katten teoretisk sett både er levende og død. Men ved å åpne kassen kan man bare observere én av de to tilstandene, ikke begge samtidig. Det er ennå ikke observert noen katt (eller noe på den størrelsen) i en slik superposisjon, at den er død og levende på en gang."

 

Qbits er i superposisjon inntil de er presentert med en oppgave. Som: Vi vil ha 67 døde katter og 34 levende. Trenger ikke å gjøre en tung operasjon og snu på ener og nuller. Vi har allerede det som trengs!

 

Neida, jeg aner ikke. Men noe sånt, sikkert

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar

Jeg prøver og prøver, men klarer ikke å forstå hvordan en kvante maskin er annerledes enn en digital maskin.

 

Kan noen dumme ned ett konkret praktisk eksempel om hva, hvorfor og hvordan en kvante maskin gjør bedre enn en digital maskin ?

 

PS: eksempelet må være dummere enn "ett bit kan være 0 og 1 samtidig" fordi såpass har jeg lest, men klarer ikke å forstå det praktiske.

 

Hvis du lærer deg litt om kvantemekanikk (noe som er tungt og tidkrevende), så kan det kanskje hjelpe deg på vei til å forstå konseptene bak qubits og superposition. Men fortvil ikke, Richard Feynman (veldig kjent fysiker) sa en gang: "If you think you understand quantum mechanics, you don't understand quantum mechanics."  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...