Gå til innhold

Nye el-Mazda har små batteripakker. Filosofien bak er å spare i verdens koboltressurser.


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen vil købe den bil - når man kan få en UP så meget billigere https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11702204/danmarks-billigste-elbil/ Citat: " ..

20.000 kr. Så meget er prisen faldet på den forbedrede Volkswagen e-Up, der lander herhjemme i slutningen af januar næste år. Dermed bliver mikrobilen efter alt at dømme den absolut billigste elbil, samtidig med, at mikrobilen har fået en markant teknisk opgradering. Rækkevidden er således fordoblet i forhold til første generation af elbilen, takket være et markant større batteri.

 

Det nye batteri har en brugbar kapacitet på 32,3 kWh, og det er nok til en rækkevidde på 260 km efter den nye og langt mere realistiske WLT-norm. Her nåede forgængeren 134 km.

 

e-Up kommer til at koste 162.995 kr, og med i prisen følger en såkaldt standardinstallation af en ladestander fra udbyderen, Clever, hvilket dog kræver, at man abonnerer på en pakke med ubegrænset strøm til en fast månedlig ydelse.

.. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ganske så mange som klarer seg helt fint med rekkevidda på denne, og stort sett aldri kjører lenger enn 6-7 mil om dagen. Har selv en e-NV200, 24KWt, som aldri noen gang kommer til å komme i nærheten av 200 kilometer på en lading. Men til mitt bruk av bilen funker det helt greit, med hurtiglading en gang innimellom.

Og prisen på 250K er da slett ikke så ille?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spare kobolt? Då kunne dei vel heller brukt ein batterikjemi utan kobolt? BYD brukar mykje LiFePO4 og Nissan brukar (brukte?) LMO, til dømes.

 

Dette med å spare kobolt er nok noe TU har kommet på, ikke Mazda.

 

Forøvrig en totalt uinteressant elbil.

Hva er vinterrekkevidden på denne?

Får lett 350km på min i-Pace vinters tid, denne går kanskje 120 hvis den støtter forvarming av batteriet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker tanken med konseptet, mange elbilbrukarar kjøyrer ofte berre korte turar bokstavelegtalt frå ladepunkt til ladepunkt, som til dømes mellom bustad og arbeidsplass, og vil derfor ikkje ha bruk for veldig store batteri.

Små batteri har også den fordelen at heile bilen blir lettare som igjen bidrar til lavare batteriforbruk enn andre tyngre elbilar.

 

Det er ikkje så mange som realistisk sett har behov for å kjøre f.eks. frå Oslo til Grimstad utan stopp, sjølv om det er sjølvsagt fint å kunne køyre 300 km utan lading så er ikkje dette ein typisk pendlartur.

 

 

Problemet er dersom det stemmer at denne bilen får samme pris som andre elbilar som per dags dato har 70% lengre rekkevidde. Det er ikkje veldig mange som er så miljøbevise at dei er villige til å betale veldig mykje meir for å få eit dårlegare produkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vaporware med kort rekkevidde og kommer først på markedet om et år.

Om Norge skal være et land man måler suksess i så tror jeg denne kommer til å floppe hardt med mindre prisen er veldig hyggelig.

Selv Zoe har 50KWH batteri for tiden og med en hyggelig pris.

Og 20 mil om dagen rekkevidde går men det blir litt lading om man skal på langtur.

Joda kjørte 160 mil i sommer med min E-NV200 Evalia (40KWH) men det blei også noen ladestopp under veis.

Lenke til kommentar

Ingen vil købe den bil - når man kan få en UP så meget billigere https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11702204/danmarks-billigste-elbil/ Citat: " ..

20.000 kr. Så meget er prisen faldet på den forbedrede Volkswagen e-Up, der lander herhjemme i slutningen af januar næste år. Dermed bliver mikrobilen efter alt at dømme den absolut billigste elbil, samtidig med, at mikrobilen har fået en markant teknisk opgradering. Rækkevidden er således fordoblet i forhold til første generation af elbilen, takket være et markant større batteri.

 

Det nye batteri har en brugbar kapacitet på 32,3 kWh, og det er nok til en rækkevidde på 260 km efter den nye og langt mere realistiske WLT-norm. Her nåede forgængeren 134 km.

 

e-Up kommer til at koste 162.995 kr, og med i prisen følger en såkaldt standardinstallation af en ladestander fra udbyderen, Clever, hvilket dog kræver, at man abonnerer på en pakke med ubegrænset strøm til en fast månedlig ydelse.

.. "

Linken er bak en betalings mur?

e-up, er det danske kr eller norske du mener :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hørt argumentet mange ganger.

"Denne holder til 90% av daglig kjøring.".

 

Betyr ikke det at du går tom for strøm og må taues av Falck en til to ganger i uken?

Jeg har ikke tid til dette tullet.

 

Slike biler holder bare til de aller korteste turene du kan tenkes å kjøre, og du må fortsatt ha flere biler til lengre turer.

Er det miljøvennlig at alle må ha to biler?

 

Jeg er ikke så psykelig opptatt av å spare kobolt, at jeg ikke heller kjøper en bedre elbil fra en bedre produsent.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Alle produsenter av elbiler burde vel ha tilbud om ulike batteristørrelser. Så er det bare for kunden å velge. Kobolt pratet er bare tåkelegging. Japan passer ypperlig for elektriske biler siden man har kraftoverskudd på natt som kan brukes til lading. Pumpekraftverk i Japan har en installasjon på 26 GW. Mer effektivt/økonomisk å bruke noe av overskuddet til lading av diverse kjøretøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hørt argumentet mange ganger.

"Denne holder til 90% av daglig kjøring.".

 

Betyr ikke det at du går tom for strøm og må taues av Falck en til to ganger i uken?

Jeg har ikke tid til dette tullet.

 

Det er ikke mange som kjører mer enn 20.000km årlig her i landet. 

 

Snittet pr bil er på rundt 14km daglig om jeg husker rett. 

 

Argumentet om 90% av daglig kjøring betyr at det fungerer i de aller fleste situasjoner, men ferier og den årlige konferansen med jobben gjerne krever litt planlegging ang lading. 

 

Batteri størrelsen for folk flest betyr mer hvor mange dager i uka man må lade. 

I dag må folk flest lade en til to ganger i uka. De fleste kobler bilen til hver kveld selv om det ikke er halvfullt. 

 

Men for noen har et veldig stort behov for å ikke lade bilen oftere enn en gang i uken selv om de kjører 10km til jobb...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan vi ikke like dette bidraget fra Mazda?

 

Når den kommer, blir det den eneste elektriske SUVen til en såpass rimelig pris som 260.000kr (for First Edition - trolig billigere om en velger Standard Edition).

 

Tror den kan bli populær.

 

 

har du glemt mg zs ev? som har litt større batteri, i tillegg kommer peugeot e-2008 neste år til trolig rundt 300 000 med 50 KwH batteri.

Lenke til kommentar

har du glemt mg zs ev? som har litt større batteri, i tillegg kommer peugeot e-2008 neste år til trolig rundt 300 000 med 50 KwH batteri.

Ja, de hadde jeg glemt.

 

Leser litt om MG ZS EV og ser den blir ett direkte alternativ, synd for Mazda da..

 

Peugeot e-2008 er estimert til 350 000kr hos NAF ihvertfall, så den blir jo ca 50% dyrere enn Mazda/MG, og er derfor kanskje ikke ett alternativ?

Lenke til kommentar

Ja, de hadde jeg glemt.

 

Leser litt om MG ZS EV og ser den blir ett direkte alternativ, synd for Mazda da..

 

Peugeot e-2008 er estimert til 350 000kr hos NAF ihvertfall, så den blir jo ca 50% dyrere enn Mazda/MG, og er derfor kanskje ikke ett alternativ?

Det estimatet fra NSF tror jeg er altfor høyt hvis du ser prisene på e-208, og ikke minst DS3 crossback e-tense, som strengt tatt er samme bil med et annet skall. Jeg tipper de legger seg et stykke under DS utgaven som starter på 319.000. Jeg tenkker de sannsynligvis vil prøve å komme under 300k som startpris på e-2008. Godt utstyrt er nok 350k mer sannsynlig pris.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...