Gå til innhold

Ny kontorstol eller gamingstol?


Anbefalte innlegg

Arozzi Vernezza som var med i tek sin test anbefales. Under koronatiden har jeg vel vært 10+ timer foran PCen enkelte dager, og har egentlig ikke noe å utsette på stolen. 
 

Uenig med han over her som mener det er hull i testen fordi kontorstol ikke var med. Til gaming er ikke kontorstol noe bra, min erfaring er at gamingstoler jevnt over er mer kvalitet enn mange kontorstoler.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (9 minutter siden):

Da har du kun sittet i dårlige kontorstoler
Gode kontorstoler er laget for å sitte i mange timer hver dag

Gamingstoler mest gimmick

Gimmick, da har du kun sittet i dårlige gamingstoler. 

Det finnes gode kontorstoler, med de er ikke akuratt billig. I tillegg verdt å nevne at man har en annen sittestilling når man gjør kontorarbeid kontra å game, men det er kanskje ikke så viktig da du kun er her for å fremme ditt subjektive hat for gaming stoler ? 

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (46 minutter siden):

Gimmick, da har du kun sittet i dårlige gamingstoler. 

Det finnes gode kontorstoler, med de er ikke akuratt billig. I tillegg verdt å nevne at man har en annen sittestilling når man gjør kontorarbeid kontra å game, men det er kanskje ikke så viktig da du kun er her for å fremme ditt subjektive hat for gaming stoler ? 

 

Virker som at du er her for å spre ditt hat mot kontorstoler

Det er akkurat samme sittestilling ved kontorarbeid som ved spilling, med mindre du sitter på en rar måte

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Virker som at du er her for å spre ditt hat mot kontorstoler

Det er akkurat samme sittestilling ved kontorarbeid som ved spilling, med mindre du sitter på en rar måte

Nja, var du som måtte komme med spydig kommentar på at jeg hadde en god erfaring med en gamingstol. 

Må gå an å være voksen nok til å respektere andre sine meninger. Har aldri sagt at kontorstoler er dritt, men at du må vesentlig opp i pris for en god kontorstol som er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Nja, var du som måtte komme med spydig kommentar på at jeg hadde en god erfaring med en gamingstol. 

Må gå an å være voksen nok til å respektere andre sine meninger. Har aldri sagt at kontorstoler er dritt, men at du må vesentlig opp i pris for en god kontorstol som er god.

 

Emile the rat skrev (2 timer siden):

Til gaming er ikke kontorstol noe bra

Markus koster 1700,- som er billigere enn mange gamingstoler, har sittet i denne i over 10 timer

Stolen som du har sittet i over 10 timer koster det dobbelte, så det er heller motsatt, at en må vesentlig opp i pris for å finne gamingstoler som er gode å sitte i

Gulrotsaft skrev (2 timer siden):

Ingen gaming stol jeg har prøvd kommer i nærheten av en god kontorstol foruten Ventagear triiger 2xx / 3xx som er helt konge.

Den gamingstolen koster 3 ganger så mye som Markus, som er en "billig" kontorstol 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

 

Markus koster 1700,- som er billigere enn mange gamingstoler, har sittet i denne i over 10 timer

Stolen som du har sittet i over 10 timer koster det dobbelte, så det er heller motsatt, at en må vesentlig opp i pris for å finne gamingstoler som er gode å sitte i

Den gamingstolen koster 3 ganger så mye som Markus, som er en "billig" kontorstol 

Vel, hva som er behagelig avhenger mye av vekt, høyde og kroppsbygging, og er derfor en subjektiv sak (forsåvidt). Kommentaren din virker ut som den er litt farget av at du selv har brukt vanlig kontorstol i 10 år. Derfor kan jeg dele min erfaring.

På gamle jobben min hadde de slike Markus kontorstoler fra IKEA. Min erfaring med disse stolene var at jeg fikk vondt av å sitte i stolene i mer enn 2 timer (minner om det jeg sa tidligere om kroppsbygging. Selv om du synes stolen er god, er ikke det nødvendigvis slik at alle får samme opplevelsen, dessverre). Jeg sier ikke at det var en dårlig stol, den var helt grei for kortere perioder, men for lengre perioder så var nok ikke dette stolen for meg. Ting jeg savnet med Markus stolen var at det ikke var demper i sete, og det merket jeg godt i setemuskelen etter noen timer. Noe annet jeg savnet var skikkelig ryggstøtte, det merket jeg med at posituren min kunne synke. Siste jeg savnet, da jeg har en tendens til å bli fort stiv i nakken, var en skikkelig nakkestøtte. Kort oppsummert, det var flere ting jeg ikke likte med Markus stolen fra IKEA. Markus stolen hadde derfor flere manglet slik jeg ser det, utifra de behovene jeg har når jeg ser på stol.

Du hevder at gamingstolen jeg bruker er så dyr, men vi kan sammenligne hvorfor jeg mener Arozzi Vernazza er verdt det dobbelte av prisen til Markus stolen fra IKEA. Markus koster 1699, Vernazza koster 3499. Kan prøve å redegjøre for hvorfor jeg mener denne prisforskjellen er rimelig.

To viktige faktorer med en kontor- eller gamingstol er byggekvalitet og materiale. Bare ved å se på konstruksjonen og materiale mener jeg det er tydelig hvorfor den ene stolen koster mer enn den andre.

La oss først se på materialet. Arozzi bruker pu skinn, som er et mye mer slitesterkt materiale enn det vi finner på Markus som bruker et type plaststoff som heter polypropen. Polypropen er billig å produsere, men blir fortere nuppete, og tåler mindre. Går man på butikker som Møbelringen eller Fagmøbler ser man at pu skinn er et materialle som går igjen, ofte på reclainere. Dette fordi det er billigere å produsere enn ekte skinn, samtidig som det innehar de samme slitesterke egenskapeme som ekte skinn. Pu skinn er garvet, og viktig å ikke forveksles med imitert skinn som har veldig dårlig slitestyrke.

Hvis vi går videre til konstruksjonen. Setet på Markus har ingen fjering, men bruker 35g polyeter. Vernazza stolen har fjering i hele setet. Hvor viktig dette er, kommer an på vekt, og om man er av typen som lett får vondt i halebeinet av å sitte i lengre perioder. Markus har ingen ryggstøtte, men kun en polyesternetting. Det negative med det er at ryggsøylen ikke får noe støtte, og at sittestillingen fort kan sige sammen. Arozzi gir full ryggstøtte, som hjelper ryggen å holde posituren. Nakkeputen på Markus er mer som en vanlig pute, og gir ikke noe direkte støtte rundt nakken. Arozzi bruker derimot en løsning hvor nakkeputen er tilpasset formen på nakken.

Det som er bra med Markus er gassfoten og justeringsmuligheten, men de er også identiske på Arozzi Vernazza. 

Jeg er derfor ikke enig i utsagtnet ditt om at man  mye mer opp i pris for å få en god gamingstol kontra en kontorstol. Du er ganske urettferdig i argumentasjonen din når du sammenligner gamingstoler med en billig kontorstol, hevder at den er like bra, når den mangler flere av konstruksjonsmuligheten og har et dårligere matriale enn gamingstolen du sammenlignet med. Da sier det seg selv at kontorstolen er billigere, men det betyr ikke at gamingstoler er dyrere enn kontorstoler. Sammenlign heller en gamingstol opp mot en tilsvarende kontorstol, så kan vi heller diskutere hvorvidt hvilke av gamingstoler eller kontorstoler som er overpriset.

Personlig er Markus en kontorstol jeg ikke kunne brukt. Det er fint at denne har fungert for deg i 10 år, men det kommer selvsagt tilbake til at vi som mennesker er forskjellig bygd. I mitt tilfelle trenger jeg en stol som har god demping i sete, full rygg- og nakkestøtte, i tillegg til at jeg er opptatt av tekstil, og at materialet er slitesterkt. Nå har jeg erfaring med Vernazza som er stolen jeg har valgt å bruke hjemme privat, og Markus som kontorstol på jobb, en stol som mangler flere av de egenskapene jeg ser etter i en stol. Det er viktig å huske at selv om du er fornøyd med et produkt, og ikke kunne tenkt deg å bruke mer penger på en kontorstol, så betyr ikke det at andre ikke kan ha andre behov. Nå vet jeg ikke helt hva målet mitt var med dette innlegget. Men jeg håper de som har lest dette sitter igjen med at det viktigste ikke nødvendigvis er om man har en kontorstol eller en gamingstol, men at det viktigste er å kjøpe en stol etter sine behov. Prisen styres ofte av hvor mange- eller hvor store behov man har. Har du mange krav eller behov skal du kanskje legge litt mer penger i en dyrere stol, men hvis du ikke trenger alle funksjoner og ting så holder det kanskje med en rimeligere stol. Jeg tror det er den beste måten å oppsummere det på :) 

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (7 minutter siden):

Merker friksjonen her, ease down people. ? Uansett, takk for meget utdypende svar Emile!

Ikke noe friksjon fra min side :) Mener bare det blir helt feil å likestille en dyrere gamingstol med en billig kontorstol. Det kan gi et ganske skjevt bilde på hvordan gamingstoler er. 

Derfor synes jeg det var viktig å rette opp i det, slik at ingen tror at det å kjøpe gamingstol er en gimmick. Stort sett, uavhengig om man velger en gamingstol eller en kontorstol så får man som regel det man betaler for. Det eneste som er gimmick hadde vært om man kjøpte en stol uten å få med de spesifikasjonene og egenskapene som var gitt fra forhandler/butikk ;) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden jeg ramlet inn i denne diskusjonen tok jeg turen til nærmeste Elkjøp for å prøvesitte noen gamingstoler i dag.

Av de som var inne var det kun Arozzi Vernezza og Arozzi Verona jeg kunne vurdert å kjøpe. Disse var virkelig gode å sitte i og gav god støtte. Armlenene var derimot kjipe (bedre på verona).

Sitter i dag i en stol som minner om Markus og den er helt OK, men kan ikke sammenlignes med en skikkelig stol, om det så er «gaming» eller ikke.

(sitter i 24-timers stoler på jobb).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 7/29/2020 at 4:38 PM, ColdIce said:

Jeg har fulgt denne tråden her en stund i jakten på en ny komfortabel stol.

Ventet i spenning på sammarbeidet til Herman Miller & Logitech, stolen er nå endelig lansert: Herman Miller x Logitech G Embody Gaming Chair. Prisen er jo deretter, 1500~ USD. IT-Avisen omtalte også denne stolen.

 

Ser etter en stol til halvparten av prisen, altså rundt 4-7k. Anbefalinger?

Er du heldig kan du finne H.M. stoler som blir ettersolgt av bedifter som kjøper opp utstyr fra konkursbo osv.
Bruker å se de for rundt 5000-ish med ujevne mellomrom.

Den stolen du linker til ser forøvrig ut som en vanlig Embody med Logitech emblemer.

Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (45 minutter siden):

Er du heldig kan du finne H.M. stoler som blir ettersolgt av bedifter som kjøper opp utstyr fra konkursbo osv.
Bruker å se de for rundt 5000-ish med ujevne mellomrom.

Den stolen du linker til ser forøvrig ut som en vanlig Embody med Logitech emblemer.

Heldig visst man finner en stol som noen med swampass har sittet på i 8 timer pr dag. Da sitter jeg heller på gulvet ?

Lenke til kommentar

Forutsatt at du ønsker en ny stol.

Elkjøp har tilbud på HyperX Stealth hvis du ønsker noe greit til veldig lav pris nå, har selv brukt den på hjemmekontor nå i koronatiden.
Sjekk med nærmeste elkjøp for en prøvesitting, men hvis du er lav er ikke det en god stol da den er ganske høy selv når den er senket helt ned. Eller så liker jeg hoblechairs hero som man får hos komplett, btw alle 3 noblecharis stolene er like bortsett fra materialet. Alt etter hva lommeboka tillater kan du velge mellom ekte skinn, deres eget hybridmateriale eller kunstig skinn.

Lenke til kommentar

Jeg er godt fornøyd med Jarvfjellet fra IKEA, så kan trygt anbefale den med et forbehold:

Ikke-justerbare armlener som også er rimelig spinkle. Jeg løste dette ved å polstre de med noen tykke sokker jeg hadde liggende. Høres kanskje litt jalla ut, men ble faktisk overraskende bra både utseende og komfort.

MEN - jeg savner justering sideveis.

Hadde armlenene vært gode, så er dette en solid stol til prisen. Om armlener ikke er veldig viktig, så kjør på. 

 

 

 

IKEA JÄRVFJÄLLET Kontorstol med armlener

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...