Gå til innhold

Cybersikkerhet: Frykter terrorangrep mot hele bilflåter, med fare for store tap av liv


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er på høy tid at det settes fokus på sikkerheten. Det aller meste av "smarte" dingser utgjør en stor fare for personlig sikkerhet. Det gjelder fra kaffetrakteren som er på nett (av en besynderlig grunn), via smarte høyttalere, til biler og fly.

Sikkerheten er for svært mange av disse dingense ikke ivaretatt i det hele tatt, i iveren etter å få ting på markedet. Smarte høyttalere gjør at man ikke kan ha en fortrolig samtale uten at neon potensielt sitter og lytter til det som sies.

Folk må se å våkne opp og innføre litt skeptisme før de anskaffer alt mulig rart som er på nett.

At sikkerhetssystemet i biler ikke er adskilt fra resten av de såkalte "smarte" dingsene viser bare at sikkerhet overhodet ikke er tema.

Å ha dørlåsen til huset på samme nettverk som kjøleskapet er det glade vanvidd. Risikoen for å komme hjem til tømt leilighet er høyst reell.

Biler som har nøkler som hele tiden forsøker å komme i kontakt med bilen bør forbys. Det øker faren for tyveri markant! Med derpå høyere forsikringspremier. Er man så lat at man ikke evner å trykke på en knapp for å låse opp sin egen bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikret meg ganske greit mot akkurat dette problem – satte bilens modem ut av funksjon. 

 

Skal akseptere oppkoblet bil når den kobler seg opp mot min server, og bare min. Jeg er langt mer bekymret for bilfabrikanten enn hva jeg er for den tilfeldige cracker der ute…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt grei rapport, men litt mye fokus på å skremme forbrukere kanskje...? Føler artikkelen kunne nevnt at blant annet Tesla deltar aktivt på sikkerhetskonkurranser hvor premien kan være en splitter ny bil, hvis en Sårbarhet finnes...? Nå skal det sies at det absolutt er et aktuelt problem og det er mange som har godt av å forbedre sikkerhet. Det er også fort gjort å trekke likheter til f.eks Prosjektet til Kongsberg Gruppen med selvkjørende skip, hvor de også må finne ut en måte å sikre Selvkjørende skip riktig....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

– Hacking var noe bilprodusentene ikke så for seg, sier forskningsleder Maria Moe ved SINTEF.

 

Lite tillitsvekkende at folk/bedrifter med så lav kvalitetskontroll og helhetstenkning har hånd om min sikkerhet. I det hele tatt er det mye av de siste års elektronisk bilteknologi som ikke burde vært godkjent. Inntrykket er at norske myndigheter bare skriver under på det som kommer fra produsentene, fullstendig uten å gjøre en selvstendig vurdering, som de har betalt for.

Lenke til kommentar

Sikret meg ganske greit mot akkurat dette problem – satte bilens modem ut av funksjon. 

 

Skal akseptere oppkoblet bil når den kobler seg opp mot min server, og bare min. Jeg er langt mer bekymret for bilfabrikanten enn hva jeg er for den tilfeldige cracker der ute…

 

Det blir vel snart sånn at bilen i likhet med windows tvinger oppdatering og omstart når den selv føler for det. Blir flott det, når man ligger i 100 på motorveien.

Lenke til kommentar

...At sikkerhetssystemet i biler ikke er adskilt fra resten av de såkalte "smarte" dingsene viser bare at sikkerhet overhodet ikke er tema.

...

Tror ikke du skal ta dette for god fisk i alle sammenhenger.

Tesla, som jo er ett produkt av Silicon Valley, har vært veldig klar på at disse systemene er fysisk adskilt fra hverandre, nettopp for å hindre muligheten for slike angrep. Men de er vel den eneste bilprodusenten som har en CEO med fortid fra Internett banking.

 

Og du bruker vel bank knyttet til Internett?

 

Og dersom du tror hackere er interessert i biler (og det er de), forsøk å tenke deg hvor interessert de er i banker!

Og ettersom hackerne i liten grad klarer å rane bankene så er det også mulig å sikre bilene. Om man veit hva man gjør, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det blir vel snart sånn at bilen i likhet med windows tvinger oppdatering og omstart når den selv føler for det. Blir flott det, når man ligger i 100 på motorveien.

Kjører du enda Windows XP, så er det et valg du har tatt. Dagens Windows oppfører seg ikke slikt du beskriver.

Lenke til kommentar

som en som driver med data til dagelig. ville jeg aldri selv eid en bil som ikke er analog/helt seperat system på i bremse,gass og styre systemet. om de har en kobling med nett. eller mulig lås systemet som da har ofte en fjernlås. er ikke til å stole på.

det er i normale omstendigheter at dette er godt å ha. men den første gangen noen kommer for alvor inn i et system. for å si det slik jeg håper jeg ikke er nære det punktet. eneste jeg kan si er bra det ikke er gjort i stor skala enda, håper det ikke blir gjort heller.

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal ta dette for god fisk i alle sammenhenger.

Tesla, som jo er ett produkt av Silicon Valley, har vært veldig klar på at disse systemene er fysisk adskilt fra hverandre, nettopp for å hindre muligheten for slike angrep. Men de er vel den eneste bilprodusenten som har en CEO med fortid fra Internett banking.

 

Og du bruker vel bank knyttet til Internett?

 

Og dersom du tror hackere er interessert i biler (og det er de), forsøk å tenke deg hvor interessert de er i banker!

Og ettersom hackerne i liten grad klarer å rane bankene så er det også mulig å sikre bilene. Om man veit hva man gjør, da.

Ja, det er logikk i det du skriver, men jeg stoler ikke på at bilprodusentene legger like mye innsats i sikkerheten som bankene.

Det er slettes ingen sammenheng i at bankene har høy sikkerhet og at bilprodusentene har høy sikkerhet.  Og det vises også i praksis!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...